Reklama

Reklama

451° Fahrenheita

  • Česko 451 stupňů Fahrenheita (více)
Trailer

Obsahy(1)

Nejprodávanější mistrovský sci-fi román Raye Bradburyho nabírá v této filmové klasice režiséra Francoise Truffauta až mrazivě realistický rozměr. Snímek 451 stupňů Fahrenheita vykresluje svět budoucnosti, v němž represivní vláda kontroluje veřejné mínění tím, že zakazuje literaturu. Zavedený řád pomáhá udržovat skupina dohlížitelů, takzvaných hasičů, jež provádí nezbytné pálení knih. Příběh se soustřeďuje na Guye Montaga, hasiče, který pochybuje nejen o své funkci, ale také o etice utlačované a despotické společnosti, v níž žije. Guy je fascinován světem knih a brzy se zamiluje do mladé členky undergroundového proliterárního hnutí i do literatury samotné... (Cinemax)

(více)

Recenze (258)

Elizabethx 

všechny recenze uživatele

Před shlédnutím tohoto filmu, jsem si jako téměř u každého, přečetla anotaci na ČSFD. Téma se mi již před shlédnutím zdálo velice blízké a díky tomu jsem měla v celku vysoké naděje, že mě tento film nadchne podobně, jako jiné filmy, jenž poukazují na různé alternativní možnosti budoucnosti. Knihu, jenž je předlohou, jsem nečetla a nemohu tedy soudit, jak moc se autoři drželi předlohy, nebo či je to tímto dílem pouze inspirováno. Ale třeba díky tomuto dokážu na film pohlédnout s tím žádoucím nadhledem. Pokud se lidé dívají na adaptaci knihy, hodnotí film jako takový, nebo věrnost předloze? Vizuální stránka filmu mi přišla přinejmenším zajímavá. Většina záběrů působí, jako by byla pečlivě vystavěna. Červená barva je všudypřítomná a velmi se vyhupuje nad okolí, které je většinu času zahaleno do již ne tolik výrazných barev – odstíny šedé, hnědé a zelené. Samotné by si pravděpodobně nevystačili a působili by ploše a pochmurně, což by i k tomuto filmu sědělo, ale díky tomu, že je zde tato agresivní červená, tak přebíjí tento pocit a stahuje na sebe pozornost – což je dobře, protože symbolizuje požárníky a ty jsou hlavním motivem. A pokud si člověk tuto barvu odmyslí, jenž tak nějak právě psychologicky „rozveseluje“ obraz, tak se dostane k faktu, že tento svět je velmi šedivý a plochý. Pokud bych měla vybrat scény, které mi díky své vizuálně utkvěly v paměti, určitě by to byla chvíle, kdy požárníci vystupují z auta na zelený trávník – ten je asi druhou nejvýraznější barvou ve filmu. Díky tomu je zde vysoký kontrast mezi červenou, zelenou a černými uniformami. Taky mě zaujala scéna ze školy, kdy vidíme chodbu, po jejichž stranách visí kabáty. Mám ráda tyto symetrické scény. Když jsem si tento film pouštěla, očekávala jsem experimenty jako například u filmu „Žena je žena,“ který je opravdu nevšední, ale hezky jsem tímto pochopila, že mezi těmito tvůrci je opravdu rozdíl, i když tvoří pod jedním obdobím. Tento film není totiž až tolik střihově experimentální, dokonce ani stylem vyprávění, ale jsou tu místa a postupy, jenž určitě překvapí – nevyskytují se ale tak často. Například hned na začátku slyšíme zvonění telefonu a když jej mladík zvedne, z telefonu se ozývá varování neznámé slečny – při každém se přibližujeme tvrdým střihem blíže a blíže k obličeji mladíka. Není to ovšem obyčejné přiblížení, je to vyloženě tvrdý střih, jako by byl ostřihnut filmový materiál. (Což určitě nebyl, jen nevím, jak správně popsat, jak na mě tento přístup působil.) Rozhodně to dodalo této situaci dramatičnosti a chápeme, že se děje něco velmi nebezpečného. (Což mě přivádí k faktu, že je nám toto pálení knih představeno jako největší katastrofa v tomto světě a to, čeho by se měl každý bát. Nic moc jiného rozdílného nevidíme, kromě toho, že lidé asi hodně koukají na televizi, jezdí v nadzemní dopravě, policie má létající stroje, lidé se dají vypumpovat a po tyči se jezdí i vzhůru. Kde je nějaké větší představení světa, ve kterém se ocitáme? Ano, pravděpodobně na to nebyla stopáž. Ale z mého pohledu to dílu ubírá.) Dále se zde uplatňoval střih, jenž se zopakoval ještě několikrát. Osoby začnou dialog v jedné místnosti, poté se najednou ocitnou jinde, ale máme pocit, že dialog pokračuje. Ku příkladu zde: „Jaká jsem byla? Co na to říkáš?“ – V obývacím pokoji před televizí. „Na co?“ – Ptá se muž, již v jiné místnosti, ale to zatím nevíme. „Že bych mohla být herečkou.“ – Kamera se přesouvá a mi vidíme, že leží v posteli, ale jako by to byl stále tentýž dialog. Tohle se ve filmu opakuje vícekrát. Ve filmu je také použita dvojitá expozice, na několika místech. Například, když muž sedí na židli, snímán zepředu a následně je přes tento záběr druhá expozice jeho obličeje z boku. Přisuzuji to snaze o vystižení a dodání důraz emocím, jenž právě cítí. Dále tu byly věci, jenž na mě působily jako chyba přehrávání a nejsem si jistá, zda jím byla nebo ne. Například když žena ukazuje muži, že něco koupila. Řekne „na památku tvého“ a ukazuje mu to a v tu chvíli je střih snad ve čtvrtce slova do absolutně jiné situace s již hrající hudbou. Něco podobného se ve filmu opakuje víckrát a zároveň s tím je zde jakýsi „zásek.“ Zajímalo by mě, zda to tak má být, nebo to byla chyba připojení. Ve filmu to totiž i celkem fungovalo. Také se ve filmu objevil prvek, který zde byl použit asi jen dvakrát, víckrát si již teď nejsem vědoma, a to je černé ztmavení většiny obrazu a zacílení na to důležité. Poprvé je toto použito ve chvíli, kdy ukazuje velitel pár fotografií zezadu a my vidíme týl muže, nic víc, jelikož kromě vybraného kruhu je celý záběr černý. Podruhé je to použito na dětském hřišti, kdy požárník prohlíží muže v kabátu a polovina záběru zmizí a vidíme jen je dva. Nejexperimentálnější část mi přijde ve chvíli, kdy Montag sní a vidíme sérii záběrů, kdy je zde například létající kniha, nebo negativ té nadzemní dráhy. Tohle působí opravdu tak, že je nám jasné, že je to sen – přeci jen, stane se to ve chvíli, kdy leží v posteli a hází sebou. Víc napovědět může režisér jen tím, že pod to dá titulek. A naposled ještě zmíním efekty létajících mužů nad vodou, jenž mi připomínali komáry připevněné na provázcích. Bylo to vyloženě úsměvné, ale věřím, že v té době bylo tohle opravdu něco. Celkem by mě zajímalo, jak to bylo točeno. Příběh tohoto filmu mi po shlédnutí nepřijde ani tolik originální. Samozřejmě originalita není jediný faktor, kterým by mělo být posuzováno výsledné dílo, ale vždy za něj přidávám velké plusové body ve vlastním hodnocení. Vidíme svět, ve kterém je systém, který považujeme za špatný. Hlavní hrdina je jeho součástí, ale postupem se od tohoto systémů odvrací, stává se pro nás hrdinou a chce sebou stáhnout co nejvíce lidí, aby také prozřeli a pochopili. Stává se tedy nežádoucí částí tohoto fiktivního světa a je téměř dopaden, před trestem ovšem uniká – a to buď tak, že je tento systém shozen a je nastolen nový řád, a on se stává jeho součástí, a nebo je nucen žít ve vyhnanství, či na místě, kde je jeho chování tolerováno. Zkráceně – padouch se stane hrdinou. Tento námět je zopakován tisíckrát. Od námětu jako 1984, po pohádku Megamysl. Zvláštní sledovat budoucnost ve filmu, jenž byl natočen v minulosti. Protože zde samozřejmě přetrvávají věci, jenž jsou už i dnes zastaralé. Jako vzhled požárnického auta, nebo ty uniformy s přilbami. Taky samozřejmě ta úroveň vizuálních efektů, která mi ovšem na tu dobu přijde působivá, no pokud to má působit futuristicky, je to pro dnešního člověka těžké. Jelikož je nám vtloukána představa budoucnosti s létajícími auty, velkými obrazovkami a neonovými světly. Tohle je třeba ještě více patrné ve filmu „Návrat do budoucnosti.“ Ovšem na druhou stranu, tato představa je dost individuální a retro je již dnes in, takže kdo ví, co bude za nějakou dobu. Navíc ve filmu není řečeno, jaký je zrovna rok. Představa doby, kdy knihy budou zakázány, mi přijde velice žalostná, ovšem ještě více mě děsí fakt, že velká spousta lidí by to přešla bez zájmu. Kdo v mé generaci opravdu čte? A rád? Nepočítám to, že si někdo z donucení přečte povinnou četbu, nebo nějakou knihu, protože je teď in a nechce být pozadu. Kdo si přečte jen tak klasickou literaturu? Málo kdo. Proto ve mě tento film vyvolává ještě více ten skrytý strach z toho, že jednoho dne knihy prostě přestanou vznikat a nahradí je jiné média, bližší této uspěchané době, kdy nikdo na čtení nemá čas. Již dnes vznikají e-knihy, které určitě jsou praktické ze spousty důvodů, ale – papír je papír. Knih se vzdáváme dobrovolně, tak proč by nám je měl někdo brát a pálit je? Montag, ale i lidé v této době, mají očividně velmi malou slovní zásobu. Když poté začíná číst, musí si spoustu slov hledat ve slovníku. A pokud lid nezná základní slova, jako třeba zde nosorožec, tak nezná ani to, co se pod tím slovem skrývá. Díky čemuž musí mít velmi strohou představu o světě a velmi jednoduché myšlení – což je vlastně geniální, protože takový lidé se pravděpodobně ani nezačnou bránit, jelikož netuší, o co vlastně přichází a co znamená odpor. Hlavní hrdina asi taky nebude nejbystřejší, alespoň zprvu, jelikož mluví se ženou, která jemu i nám dává indície k tomu, abychom přišli na to, že ona bude proti systému a bude číst. Zná slovo, jenž on nezná – což znamená větší slovní zásobu. A poté všechny ty otázky o tom, proč pálí knihy. A pokud by toto bylo málo, tak mu to v podstatě i řekne v tomto dialogu: „Proč pálíte knihy?“ „Z knih jsou lidé nešťastní. Odcizuje je to.“ „A myslíte si, že jsem odcizená?“ „Ne.“ „No vidíte.“ Jak víc by to mohla ještě říci? Tento muž ani nedokáže vysvětlit, proč pálí knihy. Tak nějak okolo toho kličkuje a spíše opakuje věty, jenž následně říká i jeho velitel. Smutný je i ten fakt, že některé z těch věcí, které oba tvrdí, v sobě mají i nějakou pravdu. Knihy nás opravdu nutí snít o věcech, kterých nikdy nemůžeme dosáhnout. Ale to snad vše, co vidíme. Filmy jsou o tom stejném. Náměty některých obrazů. Nebo už i jen třeba bohatí sousedé. Tento film krásně ukazuje, o kolik by byl svět chudší, pokud by nebylo knih. A držet se reality už musí každý zvládnout sám. Tato žena, jenž čte knihy, funguje tak trochu jako svědomí Montaga. Ptá se ho „Čtete knihy před spálením?“ Jednoduchá otázka, pak ale pokládá těžší. „Jste šťastný?“ A muž poté začíná číst. A najednou nemůže vyjet po požární tyči vzhůru. Tíží ho vědomosti, kterých četbou nabyl? Charakteristika postav v tomto filmu je u hlavních charakterů velmi přehledná již od první chvíle. Můžeme bohužel říci, že to dělá postavy velmi ploché – protože se žádné z postav nevěnujeme více. Jsou zde takové ty typické charaktery, které prohlédneme od začátku a chování žádné z nich není následně moc překvapující. Postavy to dělá velmi „jednoduché“, ale zároveň pro to, jakým způsobem je tento film vyprávěn, je to dostačující. Například žena Montaga. Vidíme ji pár vteřin a už chápeme, že jí půjde především o majetné věci. Pravděpodobně bude souhlasit se systémem a bude jí stačit ten úzký styl života, jenž systém nabízí. Televize, přátelé a oblečení. To zde hraje velkou roli – vidíme, jak tato žena ladí ke každému z obrazů svými luxusními oděvy. Osobně mi toto evokuje povrchnost, což k této postavě dobře sedí. Škoda, že zde nebylo nějak více zobrazeno, jak se tito manželé poznali, protože mi připadají neskutečně vzdálení. Žádná vzájemná ukázaná náklonnost – kromě té chvíle, kdy je žena v podstatě „vypumpovaná“ a náklonost podle saniťáků potřebuje. Manželka svého muže udá, manžel ji absolutně neposlouchá a shodí ji, před jejími kamarádkami. Proč jsou spolu? Větší náklonnost jsem cítila z jeho strany u té ženy, se kterou mluvil poprvé. Šéf je zase takový ten přetvařující se typický velitel. Je velmi tvrdý na mladší a jednoduše se rozčílí, ale před svým oblíbencem se stále jen usmívá a zní velmi mile. Nakonec ho tento oblíbenec usmaží za živa a myslím, že většina diváků si tento pohled užívá. Přeci jen, nechal upálit tu bojovnici za práva knih. Oko za oko. A teď už jen pár věcí, jenž jsem si všimla a přijde mi zajímavé je zmínit. Noviny jsou očividně povoleny, ale neobsahují žádný text. Umí obyčejní lidé vůbec číst a psát? Vidíme Montaga, že čte jako malé dítě, ale čte. Takže jej to musel někdy někdo naučit, ale na čem se to naučil, pokud nejsou knihy povoleny a ani noviny neobsahují text? A hlavně – pokud lidé nemusí číst, protože nemají co, k čemu se vůbec učí číst a psát? Aby mezi sebou mohli vést korespondenci? Vždyť ani ta udání do schránky neobsahují text, ale pouhou fotografii, stejně jako spisy, na které sbor maximálně otiskne následně razítko. Zajímavý mi přišel fakt, že byla spálena kniha i od někoho, kdo sám pálil knihy - Mein Kampf. Navíc byla více ukázána, takže to zde pravděpodobně bylo úmyslně. Montag byl na útěku ukazován pouze ze zezadu, myslela jsem si původně, že z důvodu, který mě pobavil – protože při utíkání toho člověka vidíme pouze zezadu. Nakonec se ukázalo, že to bylo z důvodu, aby mohli nahrát chycení tohoto člověka někým, kdo se mu podobal proporčně. Pravděpodobně bylo nepřístojné, aby policie selhala a ukázala slabost národu. Stejně tak si očividně udržovala pevnou ruku nad více věcmi, jelikož se kluci museli stříhat podle nějakého zákonu – jelikož ten, kdo ostříhán nebyl, dostal „vynadáno.“ Toto také mohlo existovat z důvodu, aby si byli lidé podobnější. Jakou knihou by jste se stali vy? Tato otázka je velmi složitá, jelikož jako první by mě napadlo, že by to měla být nějaká kniha, jenž je důležitá a má hodnotu. Nejlépe nějaká encyklopedie. Na druhou stranu, pokud si mám něco pamatovat po zbytek života a v takovém rozsahu, mělo by to být i něco, co je mi osobně blízké a mám tuto knihu ráda. Nejlepší kompromis mě jako první napadl u knihy „Lolita.“ Protože je to klasické dílo, které mě ovšem i velice zaujalo. No velká spousta frází v této knize je francouzsky a obsahuje dlouhé popisy míst, takže pravděpodobně to není nejvhodnější možná volba. Nakonec bych si asi vybrala knihu „Na západní frontě klid,“ protože ji mám ráda, má v sobě hluboké myšlenky, patří mezi poklady literatury a není ani složitá na čtení, tedy dala by se snadněji uchovat v paměti. () (méně) (více)

Lima 

všechny recenze uživatele

Méně je někdy více. Truffaut to dobře věděl, a proto strohá architektura a jednoduché triky nejsou na škodu, naopak skvěle dokreslují pochmurnou atmosféru uniformované orwellovské společnosti. Jedinečná atmosféra, Truffautova invenční režie a Bradburyho předloha - tohle když se spojí, nemůže vzniknout nic jiného než působivé filmové dílo. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Truffautův film je jednou z nejvěrnějších adaptací knihy, jakou jsem kdy viděla. Knížku Raye Bradburyho jsem četla poměrně nedávno před shlédnutím filmu, takže jsem si jí ještě celkem slušně pamatovala - její převedení na plátno je místy skoro doslovné. Bohužel ale, jak už tady napsala spousta jiných, já mám s knížkou trochu problém v tom, že jde opravdu o slabší odvar mé oblíbené Orwellovy 1984. Nápady v 451° Fahrenheita jsou podle mě lehce nedotažené, úpadek kultury je ukázán jedině na pálení knih a zoufalé manželce trávící veškerý čas před telestěnou, a to je všechno. Takže film opravdu odpovídá kvalitou knížce, i celá ta pochmurná atmosféra, věčně zašmuřilé počasí, minimalistická architektura, to všechno podle mě odpovídá vizi Raye Bradburyho. Navíc trochu mám problém s podivnými hereckými výkony, v čele s Oscarem Wernerem, který se tváří pořád tak nějak stejně podivně, nezúčastněně, i pro jeho "procitnutí"... Prostě kniha za 60%, film jí splňuje na 100%, takže výsledné hodnocení je jasné. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Adaptaci knihy o společnosti, kde pro knihy není místo, nemohl režírovat nikdo povolanější. Truffaut měl knihy rád skoro stejně jako filmy. Sugestivní scény pálení, nejhoršího zločinu proti intelektu, tomu odpovídají. Společně s vypuštěním textu úvodních titulků nejlépe dokazují režisérovu nápaditost: mezi pálenými výtisky můžete zahlédnout mimo jiné Cahiers du cinéma a k podpalu je ironicky určeno také dílo slavného paliče minulosti – Mein Kampf. Má fantazie nestačí k představě toho, jak na place probíhala komunikace mezi anglickou herečkou (Julie Christie), německým hercem (Oskar Werner) a francouzským režisérem. Jestli bezproblémově, nedovedu si vysvětlit, proč všichni hrají jako pod vlivem sedativ. Někdo pravděpodobně neměl jasno v tom, co chce. Postavy a jejich charakteristiky v tomto případě asi – na rozdíl od myšlenek, jež nesou – nejsou tolik podstatné, ale jejich strnulost mi bránila lépe pochopit a cokoliv pocítit. Ještě hůře dopadla výtvarná stránka. Nedokázal jsem potlačit dojem, že krom těch pár nefuturisticky vyhlížejících budov a jejich obyvatel nic dalšího neexistuje, že jde jen o jakési umělé hřiště, kde musí být odehráno to podstatné, na věrohodnost pozadí nehledě. Jízlivých poznámek na vrub mizerných triků se vzhledem k době vzniku zdržím (ač o pouhé dva roky později vznikla Vesmírná odysea). Co se týče premisy, (jenom a pouze) kvůli které celý film vzniknul, za nadčasové považuji varování před nebezpečným vlivem televize, jež nikoho nenutí myslet, ale „nadějeplný“ konec mi přišel hodně patetický. Navíc více nerozpracovává další podnětný motiv – důležitost kreativního myšlení. Věci ztratily svůj původní význam, neboť je lidé daným způsobem přestali používat. Objevit nový způsob znamená začít samostatně uvažovat (SPOILER: když Montag použije plamenomet jako zbraň). 70% Zajímavé komentáře: Melies, dwi, mm13, Lavran, jondzavid ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Na antiutopiích mě vždycky nejvíc baví ta bezmoc a bezvýchodná situace hlavních postav, které se systému pokusí postavit. Tyto ingredience jsou tu přítomny, takže spokojenost. Menší problém mám ovšem s tím, že si nedokážu tak úplně vysvětlit, proč by popisovaná společnost chránila svou moc právě tímto způsobem a těmito prostředky. A taktika odboje (lidé knih) je také přinejmenším sporná. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Film má určitě velmi zajímavý námět a disponuje takovou sterilní atmosférou bez radosti, bez emocí, přesně tak jak si i já představuju v budoucnosti nějakej ten fašistán. Pardoxně to, co je na filmu nejvíc vvyvedený, tedy ta atmosféra mě i nejvíc vadilo. Chyběl mě tam nějaký prvek dramatičnosti, přišlo mě to bez emocí. Závěr byl pojat velmi netradičně a vydařil se, ale i tak by každej filmař, Françoisa Truffauta nevyjímaje měl dávat příběhům víc než jen myšlenky. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Čtvrtý film, který jsem od Truffauta viděl a doufal jsem, že by mě mohl hodně překvapit. Námět se doslova nabízel. Během sledování jsem si ale vcelku rychle uvědomil, že u námětu také víceméně zůstanu. Ostatně jak říká uživatel Enšpígl. Film je dost bez emocí. K hereckým postavám si nejde udělat vztah. A to je hodně těžké, protože já osobně bych ve světě plného fašistů potřeboval někoho, ke komu bych se upnul a doufal, že bude lépe. Tady jsem v těch 112ti minutách neviděl nic. Jenom jsem nahlédl do světa, ze kterého mi bylo zle. Ostatně stejně tak neosobní mi přišel i film 1984, který je na obdobné téma. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $1,5miliónaTržby USA $1,000,000Tržby Celosvetovo $1,000,000▐ Nápad dobrý, okolie snaživo budované, či už ide o výber lokácii, nadzemnú prepravu, ubytovania, herci hrajú dobré, dokonca príde aj na experimentovanie so zábermi pustenými odzadu a naaranžované tak aby pôsobili dojmom priameho chronologického prechodu medzi scénkami ale problém je ten že celé to je v tak nechytľavom háve podané. /40%/ ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Krásné, úžasné a perfektní. Čistě a barvitě natočený příběh z totalitní společnosti naší budoucnosti, v které lze nalézt mnoho shodného s dobou v které žijeme teď. Z hasičů, kteří od nepaměti ohen hasili se stali muži, kteří mají za úkol ohen tvořit a spalovat jím všechny knihy. Knihy, které jsou šancí pro lidi, aby samostatně mysleli a rozvýjeli sama sebe bez ohledu na okolí. Už jen pohled na ten rudě červený hasičský vůz a všechny ty pány hasiče jak hrdě stojí a drží se vozu, který právě vyjíždí na další ohnivou jízdu. Hlavní hrdina je jedním z těchto hasičů a vždycky patřil mezi nejhorlivější požárníky, ale co z takového muže může udělat jedno setkání s knihou? Jedno porušení zákonů. Jen taková jedna malá věc, která má asi 100 stránek dokáže pořádně změnit pohled na svět pro člověka, který byl nucen vše vidět v barvách svých nadřízených a ideologie. PS: je pěkné pozorovat, že i systém SAFEGE (ta závěsná dráha na začátku filmu), vystavěný v roce 59 ve filmu z roku 66 vypadá natolik nezvykle a futuristicky:) ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Jean-Louis Richard, François Truffaut .. Orwellovky utopická společnost a alegorie diktátorského režimu už postrádá svoji údernou působivost. Nadčasovost také není věčná a snáz uvadne než se stane realitou. Přesto je možnost aplikace odkazu Fahrenheit 451 na dnešní mediálně-konzumní diktát nasnadě.. Slepých posluhovačů, zapálených pro dané poselství a bez zájmu vykonávajících jakákoliv nařízení lze najít v každé době spousty. Stejně tak těch, kteří podlehnou pokušení a pokusí se, přes všechny následky, takříkajíc nahlédnou pod pokličku.. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Svérázná, co svérázná, osobitá Truffautova adaptace Bradburyho vize současnosti. Aspoň já mám ten pocit, vždyť se stačí rozhlédnout kolik lidí čte a případně co čtou. Vše se zjednodušuje tak moc, že nejsme daleko od stádia, kdy nebudou nikde žádné nápisy. A to ani úvodní titulky k filmům (mimochodem puntičkářská stylizace světa bez jediného písmenka se Truffautovi povedla na jedničku s hvězdičkou, ostatně vůbec celá atmosféra "chladné strohosti"). Na druhou stranu se zbavíme všech těch bulvárních výkřiků kolem nás plných x-desítek vykřičníků za každou pomluvou. Takže se nedivte, že si jdu rozdělat svých 451 fahrenheitových stupňů. Začnu u dnešního Blesku (!!), včerejšího Paparazzi (!!!) a plynule přejdu k archivním číslům Hromu (!!!!!!!!). Truffaut jako tvůrce tedy nezklamal. Ale jako člověk ano. Tolik krásných knih nechat shořet pouze kvůli mrzkým pohyblivým obrázkům. Na to nemá právo prostě nikdo... Ani geniální filmaři. Zvláště, když jednu z nich už roky neúspěšně sháním. To máš u mě François! ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Knihu jsem zatím nečetl, ale troufám si tvrdit, že bude určitě lepší, než film. Ten mě totiž docela zklamal. Mám rád filmy o dystopických společnostech a ze začátku mě to bavilo. Po povinném zvratu, kdy se zastánce režimu přidá na druhou stranu se ale vlastně nic nestane. Nastínění moci médií, kdy si systém prostě vybere náhodného viníka, aby demonstroval sílu byl super. Ale konec v komunitě knižního klubu byl fakt debilní. Čekal jsem prostě lepší tečku a přišlo mi, že to vyšumělo do ztracena. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„SPÁLÍME JE NA POPEL A POTOM SPÁLÍME TEN POPEL.“ /// Film pro pamětníky, kteří pamatujou časy, ve kterých se city, vzrušení i vzdělanost hledali v knihách a kdy se dalo lehce zbavit nepohodlný osoby. Další starej film, kterej ve mně nebudí emoce, páč my mladší máme Equilibrium (který je na tom asi podobně). /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennej román, kterej v roce 1953 napsal Raymond Douglas Bradbury, číst nebudu. 2.) Klukům na stanici neustále vopakuju, že hasič nemá požár hasit, ale zakládat. 3.) Umím nazpaměť knihu. 4.) Thx za titule „Bleemie“ a „majo0007“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No tak tohle me fakt zklamalo. Kdyz pominu fakt, ze vsechny ty pravidla budoucnosti jsou udrzovany jen skrz paleni knih, coz mi prijde stupidni, tak uz nemuzu pominout fakt, ze to cely pusobi jak slabej odvar 1984. Pribeh je totiz prakticky o nicem, ty dve hodiny se tu nic moc nedeje, jen sledujeme vyvoj postavy Oskara Wernera, jenze problem je, ze ten prerod z hasice na milovnika knih je desne uspechanej, navic se Werner celou dobu tvari silene zhulene a ani nakej obzvlastni sympatak to neni. No a co se tyce depresivni atmosfery, tak ty jsem si nejak nevsim, dobre, naky lidi bude mrzet paleni knih, ale jinak ta budoucnost nejak zvlast hnusne nevypada a kdyz se kazdej den vraci hlavni hrdina do luxusniho domu se sexy manzelkou a ceka ho povyseni, tak to atmosfere fakt neprida. Jediny, co vypada hnusne, jsou kulisy, vsechno takovy jednoduchy, vylidneny ulice, smesny triky, coz ve vysledku dava spis takovej lacinej dojem, nez nejakou atmosferu. Takze za co vlastne ty 3*. Asi za to, ze i pres veskery zapory se filmu neda uprit urcita originalita a ze film nenudi. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Krásný SF, kde nejsou hlavním důvodem existence triky, ale obsah. To už se často nevidí ani v literatuře (kde to nejsou triky ale akce a technické zázraky atd). 451 stupňů Fahrenheita je na motivy stejnojmenného románu Raye Bradburyho. Jde o štěstí a klid společnosti, protože nespokojená společnost vytváří prostředí vhodné pro revoluci a to se pánům u vesla nikdy moc nehodí do krámu. Takže zrušte problémy a u moci se udržíte déle. Ještě malá vsuvka k předloze. Konec filmu je úplně jiný, než u Bradburyho, přestože má stejné vyznění. V knize to bylo tak, že renegáti měli drogu, která připomene člověku všechno, co kdy udělal nebo četl. A o to šlo, ne že by byli lidé knihy. A za další, Montagův útěk nebyl nijak snadný, musel prchat před mechanickým slídičem a spoustou policistů a jiných pronásledovatelů. A konec byl trošku pochmurnější, protože začala atomová válka a tak se vědci a vzdělanci vrátili a doufali, že jich a knih bude opět potřeba. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Snímek, který vás neokouzlí žádnými triky, ale svým bezchybným zpracováním a naprosto fantastickou atmosférou, ze které doslova čiší obavy a strach, že další koho "požárníci" navštíví budete právě vy. Vize Raye Bradburyho François Truffaut zfilmoval perfektně, myslím, že se jedná o co možná nejvěrnější zpracování předlohy. Dal bych pět hvězdiček, bohužel mi v tom něco brání, ale rozhodně jedno ze sci-fi, které každému vřele doporučuji.......François Truffaut byl opravdu geniální režisér. Škoda, že zemřel tak předčasně :((........... ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Mým snem je vlastnit nehořlavý dům, ve kterém se budu se znuděnými manželčinými sestřenkami dívat na minimálně dvě telenovely na dvou telestěnách najednou, protože se již nenechám ani na chvíli ohlupovat těmi nebezpečnými knihami. A jako poděkování za to, kolik dává náš stát svým občanům svobod (zdroj: TV, rozhlas, tisk), začínám pálit knihy a udávat sousedy, aby na tom světě bylo ještě líp. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Bohužel mě to i přes svůj silný námět naprosto nudilo... Truffaut to se mnou nemá snadné, uznávám. 451° Fahrenheita je pro mě ale skutečně zcela nevyužitý film. ()

Související novinky

Hanks futuristickým hasičem?

Hanks futuristickým hasičem?

17.11.2007

Příští týden má světovou premiéru The Mist, už třetí adaptace novely Stephena Kinga v režii Franka Darabonta (po Vykoupení z věznice Shawshank a Zelené míli jde tentokrát o klasický horor, navíc… (více)

Reklama

Reklama