Reklama

Reklama

Furiosa: Sága Šíleného Maxe

  • Austrálie Furiosa: A Mad Max Saga (více)
Trailer 1

Anya Taylor-Joy a Chris Hemsworth hrají ve filmu Furiosa: Sága Šíleného Maxe, který natočil oscarový režisér George Miller a který je očekávaným návratem do kultovního dystopického světa, jenž vytvořil před více než 30 lety ve velkofilmech o Šíleném Maxovi. Miller se nyní znovu vrací se zcela novým originálním, samostatným akčním dobrodružstvím, které odhalí původ mocné postavy z několikanásobně oscarového celosvětového trháku Šílený Max: Zběsilá cesta. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (294)

JFL 

všechny recenze uživatele

Never go full Lucas. "Furiosa" nezapře realizační ambice, obsahuje spoustu skvělých elementů a často dokáže brát dech i pohltit. Jenže projekt sám sobě podkopává nohy nejen až šokantně křiklavou CGI umělostí, ale především samotným konceptem prequelu. Všechny předchozí filmy z Millerovy franšízy nejsou toliko sequely, jako spíš odlišnými variacemi posapokalyptického mýtu. Každý "Šílený Max" obsahuje totožné elementy (od detailů typu dvouhlavňové krátké brokovnice a nábojů do ní, přes klíčové události jako bitvu o konvoj, až po přesahující poselství v motivu útěku a návratu). Ale nejen že po vzoru bájí různých starodávných kultur také Miller ony prvky alternuje, ale hlavně je vypráví v jiném kontextu odlišné kultury či kmene světa po zkáze. "Furiosa" sice fascinuje coby postapo opera, ale v hávu vizuálně pompézního spektáklu přináší jen opáčko dříve viděného světa vystavěné podle principu videoherních DLC, kde publikum pouze dostává další kousek známé mapy s novým bossem (a nesmí chybět doslovný franšízový easter egg). Jenže tento přívěšek nejen že má nulový přínos pro už proběhlé hlavní vyprávění, a spíš ho banalizuje, ale stěží obstojí sám o sobě. Letitý nářek, že současná franšízová popkultura postrádá drama, neboť publikum prequelů prostě ví, které postavy přežijí a které ne, tady dostává zrůdné zpřítomnění. Miller se po vzoru tvůrců fanartů rochní v tom, že před kameru vrací většinu výrazných vedlejších postav svého hitu, což z "Furiosy" dělá pouhý soubor životopisů známých figur. "Zběsilá cesta" se stala milníkem akčního žánru i moderní kinematografie, protože byla bravurně sevřenou, detailně promyšlenou a vypravěčsky vycizelovanou vizi, kterou Miller tříbil mnoho let. Tamní vyprávění diváky přivázalo na kapotu nařvané káry a nechávalo je v adrenalinovém oparu za pochodu vstřebávat celý svět a jeho mytologii. Tentokrát po stejné trase jedeme ve vyhlídkovém autobuse, jehož řidič sice občas pořádně dupne na plyn, ale většinu času jen posloucháme uondaného průvodce, jak nám sáhodlouze dovysvětluje dříve viděné. Navzdory všemu rozčarování ale pořád Miller dokáže uchvátit inscenační bravurou a neotřelostí, opulentností svých vizí i nadšením z toho, že si může znovu hrát s oblíbenými figurkami a novými zběsilými dopravními prostředky, které ale působí spíš jako komiksově nafouklé fantazie zbavené reálných rozměrů a fyzických proporcí. "Furiosa" pořád je řemeslně sofistikovanější, dramaturgicky funkčnější a celkově originálnější než většina soudobých blockbusterů, ale to je pramalá polehčující okolnost. V rámci Millerovy filmografie představuje ideální přemostění jeho postapokalyptických milníků s paralelní linií campově nesoudných a rozjařile nespoutaných divočin v čele s "Happy Feet" a "Čarodějkami z Eastwicku". _____ ještě si neodpustím jeden detailnější rant ____ Při pročítání recenzí a diváckých ohlasů mě až překvapuje, jak ochotně řada z nich papouškuje promo narativ, kterak má "Furiosa" údajně mít komplexnější postavy či propracovanější svět. Pravdou je při tom naprostý opak. Jen proto, že vidíme víc událostí, ještě neznamená, že postavy jsou vykresleny komplexněji. Že Furiosa byla jako malá odvlečena z idilické společnosti, vyrůstala v bolesti pustiny, adaptovala se na podmínky okolí, stala se uznávanou válečnicí a celou dobu plánovala svůj návrat, to vše už víme z předchozího filmu. Tady jen vidíme, za jakých okolností se tak stalo, ale při tom se o postavě samotné nedozvídáme nic navíc. Spíš se vyjevuje, že onou kýženou komplexností se vyznačovala naopak "Zběsilá cesta", kde každá postava měla promyšlený osobní příběh, jenž pouze rezonoval v aktuální situaci a podmiňoval její motivace. Tím, že nám prequel ony příběhy doslovně ukáže, tak spíš tyto postavy obírá o onu nekonkretizovanou vrstevnatost. Stejně tak je to i se tím, jak prequel pracuje s vlastním světem, což nejmarkantněji dokládá vyobrazení Ropanova a Brokovnic. "Zběsilá cesta" trávila v útrobách Citadely relativně málo času, ale přesto skrze výpravu, kostýmy, motivace postav a jejich role ve vyprávění dokázala podat kompletní obraz této společnosti, její hierarchie, mytologie i praktického fungování. "Furiosa" nám neukazuje nic, co bychom už neznali, jen opakuje to samé v jiném časovém období, nebo to tupě konkretizuje (jako když dějepisec říká, co znamená Valhalla). V řadě případů pak vyloženě staví na obeznámenosti publika s elementy z předchozího filmu. A o fungování ostatních dvou pevností se nedozvídáme naprosto nic, jen vidíme jak vypadají a kdo v určité chvíli byl jejich vůdcem. _____ PS: Český distributor by měl na hanbu do kouta, když vyplodil zhovadilý překlad původního názvu. Správný překlad zní "Furiosa: Sága ze světa Šíleného Maxe". () (méně) (více)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Áno, je to tak. Nečakajte FURY ROAD, očakávajte multiflexný akčný biják, kde je na akciu primálo miesta, ale ak na ňu dôjde, hltáte sliny. Najviac vám pri tom pomôže veľké plátno s Dolby Atmos zvukom. George tu rozmýšľal ako tvorca, hodný svojich kvalít. Nešiel rovnakou cestou ( čo sa dá povedať o každom diely Mad Maxovskej ságy ) a pripravil pokrm, ktorý nasýti všetkých divákov hladných po epickom filme plnom obrovských scén ( aj tých, čo neobsahujú ani sekundu akcie ). Už teraz, podobne ako FURY ROAD vo svojej dobe, sa snímok zapisuje do dejín kinematografie ako dielo, ktoré sa bude rozoberať v učebniciach na filmových školách. ()

Reklama

Algernons 

všechny recenze uživatele

Jen George Miller točí filmy jako George Miller a Furiosa je příjemným návratem do pustiny, který předchází Zběsilé cestě. Na své výtvarnosti, adrenalinovosti a skvěle zpracované akci to skoro nic neztrací. Dementus a další nové aspekty světa jsou příjemným přídavkem pustiny. Ikdyž větší umělost a sázení na efekty jde znát i nesedí do zasazení post-apo pustiny, tak je to režijně i nápaditě využito na maximum. Líbí se mi, že si jde Furiosa svou cestou s rozmáchlejším dějem a hlubším budováním. Ovšem i přes větší dějovost a ukecanost nabízí Furiosa slabší příběh, s menší úderností a se světem, který dává menší smysl než jak tomu bylo u Zběsilé cesty. Jako přímočarý akční post-apo nářez to funguje dobře, ale postrádá to poetiku i hloubku předchozího díla. Bohužel než aby to přidávalo symbioticky silnější kontext Zběsilé cestě, tak jí to naopak paraziticky zhoršuje a okrádá. PS.: Dost souzním s komentářem JFL. ()

Mazarini 

všechny recenze uživatele

Imax neni nutnost imo. Klidne pockat na digital. Jakakoliv negativa nebo pozitiva bych zacal vetou "kdyz to srovnam s jednickou"... Za me zklamani. Par super momentu, spoustu hluhych mist, slabsi pacing. Praetorian Jack za me totalni misscast. Anna Taylor celkem dobry ale dostaneme se k ni hrozne pozde, Burke co hraje Jacka naprosto nudny, kyselosladky ksicht, plocha postava. Zaporak docela fajn. Kdyz to srovnam s jednickou... ()

AppleCore 

všechny recenze uživatele

Zatímco většina legend filmu na stará kolena točí unudlaný autobiografie, pocty kinematografii nebo sračky o tom, jak nedokáží jít ruku v ruce se současnou dobou, George Miller se s ničím nesere a jede prostě bomby, který hravě strkají do kapsy všechny generace současných filmařů (že si natáčení usnadnil využitím CGI je zrovna tady naprosto v pořádku)! A tak zatímco posledně naservíroval kulervoucí dvě hodiny akce, tentokrát dodal příjemně brutální, téměř komorní drama s nosným příběhem a živým světem, plný detailů a příběhových nuancí  jdoucích za hranice mýtů a legend! ()

Galerie (33)

Zajímavosti (28)

  • Patnáctiminutová akční sekvence se točila 78 dní a podílelo se na ní zhruba 200 kaskadérů. Členové štábu této scéně přezdívali „Stairway to Nowhere“. (fiLLthe3DD)
  • Na otázku ohledně budoucího dílu se George Miller usmál a poznamenal: „Rozhodně počkám, jak to dopadne, než o tom začneme uvažovat.“ (Johnny.ARN)
  • Charlize Theron byla sice zklamaná, že si Furiosu nemůže zahrát sama, nicméně vyjádřila souhlas s tím, aby ji nahradila Anya Taylor-Joy, kterou v jednom rozhovoru označila za „jednu z nejlepších hereček“. (Johnny.ARN)

Související novinky

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

31.05.2024

Sympatický rodák z Austrálie se stále vehementně snaží vymanit se ze škatulky marveláckého Thora. Nejspíš si je velmi dobře vědom toho, že ze slávy boha hromu se věčně žít nedá, proto se snaží… (více)

Ani Furiosa nezabrala, lidé do kin nechodí

Ani Furiosa nezabrala, lidé do kin nechodí

29.05.2024

Pohled na celosvětové tržby kinařů je tento rok týden od týdne smutnější. O potenciální blížící se krizi kin i velkých filmových studií se mluví už poměrně dlouho a důvody jsou nasnadě. Vzestup… (více)

Zlatá palma festivalu v Cannes zná svého vítěze

Zlatá palma festivalu v Cannes zná svého vítěze

25.05.2024

Večer v sobotu 25. května proběhl ceremoniál slavnostního zakončení 77. ročníku prestižního mezinárodního Filmového festivalu v Cannes. Na prosluněné francouzské riviéře tak skončil dvanáctidenní… (více)

Filmoví velikáni v Cannes budí rozpaky

Filmoví velikáni v Cannes budí rozpaky

21.05.2024

Vyjma hokejových komentátorů jsou v těchto dnech nejzaměstnanějšími pracovníky v celé Evropě nejspíš ti šťastlivci, kteří v Cannes drží stopky a měří, jak dlouho po skončení filmu trvají které ovace… (více)

Reklama

Reklama