Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Nie je dobré, ak sa film hodnotí prizmou súčasnosti. Vždy sa začudovane pozerám, keď k filmu z roku 1935 ako tento vidím slabšie hodnotenie, s odôvodnením, že v roku 2020 už nemá šmrnc. Nerozumiem, ako môžeme hodnotiť skoro storočný film z toho pohľadu, že v 21. storočí pôsobí staro? To je ako hovoriť o Alexandrovi Veľkom, že bol síce dobrým, neporazeným vojvodcom, ale v modernej dobe by už s kopijami veľa bitiek nevyhral... Pozerajme sa teda na film radšej z hľadiska toho, čo bolo vtedy k dispozícii. A z tejto perspektív je Frankensteinova nevesta právom jedna z top žánroviek. Osobne ma nebavil tak veľmi ako napríklad Dracula (1931), ale stále si udržiava veľkú mieru hodnovernosti i strachu, ktorý by kľudne zafungoval aj o 30-40 rokov neskôr. ()
Legendární horor patří mezi vrcholy tohoto žánru a ve své době patřil mezi vrcholy filmu vůbec. Boris Karloff je ve své kreaci Frankensteina nezapomenutelný a jedinečný. Jím prezentované monstrum je daleko zapamatovatelnější, než monstrum v podání De Nira, a to i přesto, že De Niro je herecky někde úplně jinde (tím myslím že Robert je lepší). ()
Možná jediný zástupce Universal Classic Monsters, o kterém se dá směle prohlásit, že je nestárnoucí klasikou. Ani ne tak horror jako spíš tklivý příběh nešťastného monstra toužícího po svém místě ve světě lidí. Borisi Karloffovi se tentokrát dostalo více prostoru a homunkulus tak získává mnohem zajímavější rozměry a zcela zastiňuje všechny už tak dosti nevýrazné postavy, z nichž negativně vyčnívá jen uřvaná a otravná komorná v podání Uny O'Connor. Tradičně skvělá je atmosféra, nádherná hra světel a stínů, kouzelná byla i etuda s trpaslíky ve sklenicích a vyvrcholení s Frankensteinovou nevěstou je pak asi to nejlepší z tohoto filmového vesmíru vůbec. A za něj pochopitelně pět hvězd. ()
Frankensteinova nevěsta se stala jedním z nejlegendárnějších hororů a vedle monstra v podání nezapomenutelného Borise Karloffa se zde objevila i jedna z ženských ikon hororu v podání Elsy Lanchesterové. Když odpustíme mírnou naivitu tohoto skoro 80 let starého díla, budeme se skvěle bavit. Hudba je parádní. Finále nezapomenutelné. Toto je prostě jedna z největších a nejzákladnějších klasik monster-hororů studia Universal. ()
O třídu slabší pokr., které ale Whale opět ukočíroval se ctí. Sice je zde věčně uřvaná a vysoce protivná (z té její kreace v Invisible Man mám dodnes osypky) Una O´ Connor, ale jsou zde opět kreativně kreativní scény a navrch (opět na zač. s kultovním otazníkem:) samotná Nevěsta, která se stala i díky jejímu ultra slavnému účesu, který nás oblažuje v mnoha dalších narážkách a poctách včetně Burtonova Frankenweenie, či vysoce návykové hře, Minion Rush;-) spolu se svým odmítnutým ženichem pevnou součástí popkultury. Scény s pidislony apod. havětí fakt nemusím a ten další šílenec s titulem, vedle kterého vypadá dr.Frankenstein jako vzor příčetnosti, mi to taky docela kazí. Aspoň že se jmenuje Pretorius (pocta např. v The Mask TAS) kterýžto jest použit o rok dříve (byť pochopitelně s jiným charakterem i když....) v nesmrtelné povídce od HPL From Beyond a též v nesmrtelné Gordonově adaptaci. Ten Lovecraftův ale vymyslel Resonátor, na což se jeho ´´kopie´´ nikdy nezmohla, hehe. Proto o 1 hvězdu méně. No, 2x a dost. Ale jak víme, tímto to teprve začalo. Heh. Plusové bodíky za ten úvod s několika slavnými (mírně řečeno) postavami kulturních dějin. Tomu říkám hyperpseudorealita.;-) Pozn. na závěr....jak to, že 2 největší fachmani Barker a Whale v oblasti shodou okolností filmového horroru, jsou gayové? Fascinující. Nemyšleno ironicky. ()
Galerie (126)
Zajímavosti (54)
- Anachronismus: Ve snímku se objevují moderní vynálezy, jako např. telefon. James Whale vysvětlil, že se jeho film odehrává v "alternativním vesmíru", a proto se zde volně promíchávají technologie, účesy (atd.) 19. a 20. století. Tento argument vysvětluje mnoho anachronismů, ale nefunguje pro vysvětlení anachronismu mezi moderními vynálezy a prologem. Scéna prologu se neodehrává v alternativním vesmíru, protože ukazuje skutečné postavy. Z dialogu mezi Mary Shelley a Lordem Byronem se dozvídáme, že následující události zobrazené ve filmu pocházejí z hlavy Mary Shelley. Příběh proto ukazuje vynálezy, které za jejího života ještě neexistovaly. Např. první telefony se začaly objevovat až v 70. letech 19. století, ale Mary Shelley zemřela v roce 1851. (liquido26)
- Postava lorda Byrona se v prologu zmíní o Frankensteinovi, ale myslí tím monstrum a nikoliv doktora Henryho Frankensteina. To je samozřejmě špatně, jelikož správně by mělo jít o Frankensteinovo monstrum, jak je jinak po celou dobu nazýváno. (DaViD´82)
- Film je již třetí spoluprací režiséra Jamese Whalea a herce Borise Karloffa. (Amroth666)
Reklama