Reklama

Reklama

Kdo přežije

(pořad)
  • Česko Poslední trosečník (více)
Rozhovor 3
Dobrodružný / Reality-TV / Soutěžní
USA, 2000

Režie:

Don Roy King

Účinkují:

Jeff Probst (moderátor), Amber Mariano, Richard Hatch, Judd Nelson, Kimmi Kappenberg, Rudy Boesch, Jenna Lewis, Sugar Kiper, Jenna Morasca, Jerri Manthey (více)
(další profese)

Série(46)

Survivor je televizní reality show, která je v různých podobách vysílána v mnoha zemích na světě. Hlavním principem této soutěže je vysazení soutěžících na izolovaném místě v divočině, kde soupěří o různé odměny a hlavní výhru v hotovosti. V soutěži se využívá systému postupného vyřazování, kdy soutěžící hlasují proti dalšímu členu v kmeni dokud nezůstane poslední soutěžící, který kromě výhry získá i titul "Poslední trosečník" ("Sole Survivor"). Soutěž je také obrovským sociálním a psychologickým experimentem, kdy je možné pozorovat různé typy lidí, jak se k sobě navzájem chovají za různých okolností a v různých podmínkách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze uživatele xxmartinxx k tomuto seriálu (6)

Kdo přežije (2000) 

Jediná reality TV, kterou si nenechám ujít. Survivor má vše od silných narativů po adrenalin. Dá se tomu hodně propadnout. ()

Island of the Idols (2019) (S39) 

Série demonstrující posun doby - co v minulých dobách procházelo bez povšimnutí v mnohem větší míře a bylo ze sérií jednoduše vystříháváno (je veřejným tajemstvím, že Bob z Gabonu dělal ženám MNOHEM horší věci než Dan), tu najednou rozpoutalo jeden z největších skandálů série - je to trochu pokrytecké, ale asi i potřebné. Byť komplexnost situace nebyla zcela zpracována a kvůli strachu před právními následky toho bylo hodně nevyřčeno. Tahle jedna věc by ale neměla zaštítit relativně dobrou sezónu, na které je nejlepší, že ji vyhrál člověk nespoléhající se na desítky zvratů a výhod, co měl k dispozici jen silnou sociální hru - obzvlášť po milulé sezóně je to závan čerstvého vzduchu. Je sice zjevné, že editoři ztratili schopnost takovou postavu pořádně prezentovat, ale u reality TV je někdy potřeba umět číst mezi řádky. Gimmick IoI byl samozřejmě dost mimo, i když ocením jakoukoliv možnost vidět Sandru - nejlepší hráčku za těch 40 sezón, která je symbolem toho, že královnou Survivora se může stát ten, koho produkce v téhle pozici rozhodně nechce, a zaujímat tak roli jednoho z mála náznaků života v tomhle jinak vysoce kontrolovaném prostředí. Survivor mě ani po 40 sezónách nepřestává fascinovat v dobrém i zlém a zůstává jedinou rality TV, které věnuju pozornost. EDIT: Po nějakém rozmyslu jsem se rozhodl, že původní tři hvězdy přece jenom srazím, i když ne ze stejných důvodů jako většina - primárně to je kvůli samotnému konceptu IoI a dalšímu rozbití plynulé hry. Tyhle věci je potřeba hlasitě odmítat. Takže i když trvám na tom, že obsazení je celkem fajn a nechci si to vybíjet na trosečnících, stejně jako se mi těžko odolává užívat si přítomnost Sandry, tak IoI jako koncept je potřeba odmítnout (stejně jako EoE) a doufat, že se Probst vzpamatuje. ()

Winners at War (2020) (S40) 

Tohle ať rozhodně nečte nikdo, kdo není divák Survivora. Kdo nepatří k těm pár lidem, kteří ho u nás sledují, nemůže chápat, co se právě událo. 40. série je něco jako Avengers: Edgame světa reality TV. Vyústění 20 let svého času největší televizní události (je neuvěřitelné, že první sérii sledovalo naživo 50 milionů lidí - tak obludná mediální událost už asi nikdy nevznikne, rozhodně ne v televizi), která postupně zajela do kolejí a sice ztratila svůj prominentní statut, vybudovala si ale pevné diváctvo a jemu dává dvakrát ročně neustále složitější a komplexnější hru. To je samozřejmě i kámen úrazu; hra je poslední roky už tak složitá, že ji prakticky nejde vměstnat do čtyřicetiminutových epizod, takže mizí dřívější budování silných narativů i postav a důsledné sledování procedury soutěže - dnes se musí volit řada efektních zkratek a bohužel stále častěji vyznívají série hluše, protože i pro pravidelné diváky je prakticky nemožné se jednak plně zorientovat a jednak navázat vztah s postavami. Není náhoda, že nejlepší části jsou scény uvolňované navíc na Youtube, které ukazují banálnější momenty života mimo hlavní hru. To jsou nejsympatičtější okamžiky, které uchovávají, čím byl Survivor před dvaceti lety, a je smutné, že do televize se paradoxně nevejdou, pokud má být aspoň trochu pochopitelné, co se vůbec děje. 40 tedy pořád trpí na přebujelé twisty - EoE je naprostá ztráta času, tokeny mě obtěžují zrovna tak. Fetišizmus nesmyslných "big movez" likviduje jemněji vybudované vztahy. (Nikdo mi nevymluví, že vyidolovat Sandru byla ze strany Denise fatální chyba, která prakticky pohřbila její šance vyhrát. Ale Sandra určitě udělala tu chybu, že si myslela, že Denise se zachová logicky, a vzala to jako samozřejmost, i když velká část činů je samozřejmě motivovaná emočně. A z toho pohledu je vyidolování Sandry triumf.) Ale přesto tahle série na základní rovině funguje, protože pracuje s 20 z nejvýraznějších postav, které byly za těch 20 let vybudovány (i když mi hodně chyběli Todd, Fabio, Mike a i ten Rich. I bych věděl, za koho je vyměnit. Z ženských vítězek v důsledku nižšího počtu máme skoro všechny, zamrzí hlavně ta Tina, zvlášť když se tak moc chtěla vrátit). I když Survivor nekončí, nesla se tahle řada ve znamení dovyprávění dějových linií, uzavření příběhů, protože někteří hráči s legendárním statutem se rozhodli tuhle příležitost využít k rozloučení. Takže samozřejmě šílená nostalgie, která na mě ve velké míře fungovala. Bostona Roba rád nemám, tahle řada mi potvrdila proč, když ze svého tábora vysál jakékoliv náznaky pozitivní nálady plus dokázal, jak rigidní a nefunkční je jeho styl hry, pokud nemá extrémní štěstí. Ale je to přece jenom člověk, který tenhle pořad do značné míry reprezentuje. Celý jeho život, včetně jeho ženy a dětí, je přímým důsledkem téhle gameshow, což je svým způsobem fascinující. Takže když se slzami v očích opouští hru, nese to v sobě prostě něco skutečně silného. Je to připomínka toho, jak absurdně pohlcující umí tenhle stupidní pořad být pro lidi na obou stranách obrazovky. Je to asi i argument, proč mu pořád ještě věnovat pozornost. I když bych byl rád, kdyby se v něm několik věcí změnilo. Bylo hezké, že Probst uznal, že show i on sám byli v minulosti sexističtí - ale nemělo by zapadnout, že to není věc prvních řad. Při pohledu na posledních cca. sedmi let je dnes Survivor sexističtější než kdykoliv dřív. Sice už se ženy nesvlékají za jídlo jako v roce 2003, ale zase prakticky nemají šanci hru vyhrát. Z posledních 15 vítězů je 12 mužů - to je prostě absurdní. Zvlášť když před tím byl počet mužů a žen v čele vyrovnaný. Nikdo se nemůže ani tvářit, že to je náhoda, pokud nemá nějaký způsob, jak popřít základní principy matematiky. Nepochybuju o tom, že nikdo z produkce neudělal záměrné rozhodnutí, jehož cílem bylo uškodit ženám. Jde zkrátka o kusé volby upřednostňující fyzickou a mechanickou hru alfa-hráčů. Což jsou v drtivé většině případů muži. Celé se to dalo do pohybu zhruba v době, kdy dvakrát za sebou prohrál přitroublý sociopat Russell Hantz, kterého si zamilovali zastydlí edgelordi a vydali se na křížovou výpravu za ukřivděné superhráče, s čímž Probst podle náznaků vnitřně souzněl. (Hodně černým bodem historie Survivora je kyberšikana Natalie White, která byla prakticky vyštvaná z komunity. Sandra, která si o rok později prošla tím samým, je naštěstí jiná nátura, než aby se jí dotkl sebevětší zástup idiotů.) A tak se prostě začala hra nenápadně posouvat. To je ale pokrytecké a nemorální řešení. Pokud by přepsali stanovy hry a obsadili výhradně zábavné agresivní muže, bylo by to problémové z jiných důvodů, ale bylo by to míň úlisné než na oko inkluzivně obsazovat různé typy lidí, ale nastavit hru tak, aby mohli vyhrát jen někteří z nich. Pokud zkrátka pořad obsazuje stejný počet žen a mužů a avizuje rovnocennou šanci na vítězství - a historicky to je dosažitelné -, tak nemůžou být najednou pravidla přenastavena tak, že ženy prakticky přestanou vyhrávat. Survivor je tu opět mikrokosmem společnosti - vkládá woke scény řešící feminismus a sebenaplnění, ale jeho systém je co do rovnosti naprosto rozbitý. Nejvíc mě baví, když někdo vytáhne "přežije ten nejsilnější" - bavíme se tu o situaci, kdy byla změněna pravidla soutěže tak, aby zvýhodňovala konkrétní typy hráčů, takže argumentovat nějakou "přirozeností" v jakémkoliv smyslu je prostě tupé. Ze všech změn, co jsou potřeba, tohle bych asi pořešil jako první. Závěrem: V důsledku překombinované hry a nesmyslných twistů tahle série těžko může dosáhnout stejné kvality jako Čína, HvV, MvX, Cagayan a většina z prvních dvaceti řad, v kontextu poslední pětiletky je ale hodně dobrá. Žádnou mojí topku to nenabourá, ale jako závěr téhle části ságy a reminder jednoho z největších televizních fenoménů uspokojivé. 75 % PS: Názory na nikoho jsem moc nezměnil, s výjimkou Adama, který mě dřív moc nezajímal, ale tady jsem si ho hodně oblíbil. Zlepšil jsem si i názor na Wendella, který občas působil jako "nejnormálnější člověk v obsazení" a jeho poznámky upozorňující na absurditu dění okolo byly hodně sympatické. Jsem nadšený, že tolik lidí docenilo Sophii, pro mě to byla jedna z vstupních favoritek a mých oblíbenců. Naopak jsem se nedokázal naladit na vlnu Michelle/Jeremy dua, kterému propadl minimálně celý Reddit. Jo a teda nikdy by mě nenapadlo, že bych mohl na konci sezóny fandit Sarah - ale že její edit v minulých sériích byl dost nekompletní a je jiná hráčka, než se zdá z televize, jsem už věděl. PPS: #QueenStaysQueen samozřejmě. Sandra nepřestala drtit do posledního okamžiku - jsem rád, že někdo našel odvahu vykašlat se jim na ten nesmysl s EoE a ještě na sociálních sítích trolluje nejnesnesitelnější část fandomu. Až vyrostu, chci být jako Sandra ve všech ohledech... jen možná pohyblivější. () (méně) (více)

Série 41 (2021) (S41) 

Sezóna dobrá především díky tomu, že ji jakýmsi zázrakem příliš neovlivnily tucty twistů a výhod. Tedy s výjimkou toho, že v poslední epizodě nejlepší hráč sezóny prohrál proto, že Erika našla nějaký cár papíru, který jí dal výhodu v compu. Survivor 41 je zajímavý kontrast vůči BB23 ohledně nového přístupu k diverzitě - a nutno dodat, když vše ostatní nechám stranou, že je snad nezpochybnitelné, že se podařilo najít skvělý cast lidí, kteří by v klasické éře nezatížené twisty daly do kupy ještě lepší sezónu. I přes to, že jsem fandil Ricardovi, přeju Erice vítězství - bylo načase mít po sedmi řadách vítězku a Erica byla zjevně strategickou silou číslo jedna (nebo dva, ale Shan skončila relativně brzo). Bohužel je ale jasné, že kvalita téhle řady je víceméně náhoda existující navzdory Probstovi a jeho megalomankému přístupu, takže jsem zvědavý, jak dopadne 42, která podle všeho víceméně kopíruje formát 41. 3 a 1/2 PS: Je roztomilé, že jim trvalo 40 sezón vzdát snahu hledat pro jednotlivé série stále bizarnější podtituly. Na jednu stranu to chápu, ale trochu mě mrzí ztráta té tradice - tu bezradnou legraci jsem si vždycky užíval. ()

Série 42 (2022) (S42) 

Nechápu, jak se Probst dostal z druhé paralelní řady s tolika přepálenými zvraty se ctí. Teda chápu - opět se podařilo najít dost zajímavé lidi, kterým se daří žít svůj příběh všem nesmyslům navzdory. Castingové oddělení rozhodně jede naplno a já jsem plný nové energie na další řady. Takže asi ok. 7/10 ()

Série 45 (2023) (S45) 

Každá sezóna potřebuje svého Jakea. Když přemýšlím, proč mě tahle série bavila o tolik víc než dvě předchozí (které jsem poprvé po 20 letech ani nedokoukal), tak je to právě postava tohohle nešťastného smolaře. ()

Reklama

Reklama