Režie:
Roman PolańskiScénář:
Ronald HarwoodKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Rachel PortmanHrají:
Barney Clark, Jeremy Swift, Ian McNeice, Richard Durden, John Nettleton, Harry Eden, Ben Kingsley, Edward Hardwicke, Jamie Foreman, Paul Brooke, Mark Strong (více)Obsahy(1)
Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (250)
Üžasné zpracování Dickensova románu bralo dech. Polanskému se dokonale podařilo vystihnout Londýn devatenáctého století. Možná zde si Tim Burton bral inspiraci v Ďábelském holiči co se týče exteriérů.... Londýn páchl zatuchlinou, mlhou, smradem a kouřem z tisíců komínů deroucích se z křivolakých střech mezi věžemi kostelů... Tam níž v opršelých domech chudáků u skrovných ohníčků či krbů se zimomřivě krčilo chudé obyvatelstvo této světové metropole. A ještě níž v zabahněných ulicích plných krys máme možnost sledovat našeho hrdinu, kterému osud nerozdal právě nejlepší karty do začátku. Devatenácté století byla doba plynových lamp, kočárů, gentlemanů ve vysokých cilindrech, dlouhých pláštích s vycházkovými holemi, dam vychovaných anglickým stylem výchovy, sirotků, zlodějíčků, policistů i šibenic... Zástupce Olivera byl vybrán skvěle, stejně tak ostatní herci skvěle hráli své postavy. Už jen ty kostýmy! Všímal jsem si i detailů, kdy např. když Olivera pronásleduje vrah kolem stoky na které je vpovzdálí zakotvena velká plachetnice (soudě dle vykukujících stěžňů) ozve se z paluby lodi Jejího Veličenstva bocmanova píšťalka . Prostě celý film je vypilován do detailu. Příběh je notoricky znýmý takže jej zde nebudu rozebírat. Velmi jsem si film užil. * * * * ()
Oliver Twist je filmem dobrým, ale nikoliv výjimečným. Všechny prvky filmu jsou dobré - od solidních herců, hudby( Rachel Portman ) a nádherné výpravy. Dětští herci jsou dobří, hlavně Lišák, hlavní hvězdou filmu je však Ben Kingsley v roli Fagina, nevím jak je to v knize, ale zde je jeho postava podána dosti nejednoznačně. Ve své roli nikdy nesklouzne ke karikatuře. __Nejsilnější scénou filmu je určitě scéna zabití Nancy. ()
NAČRTNUTIE OBSAHU: Filmová adaptácia svetoznámeho románu Charlesa Dickensa sa odohráva v 19. storočí, prevažne v Londýne. Oliver Twist je už ako malý chlapec sirotou. Stávame sa svedkami jeho stretov s rôznymi ľuďmi. Sú také, čo mu robia život ešte ťažším, ale aj také, ktoré mu prinášajú novú nádej... KOMENTÁR: Aj v našich životoch ide predovšetkým o vzťahy! ODPORÚČANÁ PRÍSTUPNOSŤ: Od 12 rokov. ()
Knihu jsem nečetl. Toto filmové zpracování působí spíš pohádkově. Hodní jsou hodní a zlí jsou zlí, ovšem velmi přesvědčiví a náležitě odporní. Naopak, Oliver je trochu bez života. Ale i tak jsem mu držel palce a jeho příběh mě bavil. Celé mě to (i přes pár nedostatků) bavilo. V budoucnu se určitě kouknu na nějaké další filmové zpracování tohoto románů. ()
Děsná doba. Tehdy by mě drželo při životě snad jen ... vlastně nevím. Jedno Polanskému upřít nemůžu a to, že dokázal přenést temnotu a ponurost na filmové plátno mistrně. Poměr mezi nedobrými a dobrými lidmi je zhruba jedna ku desíti ve prospěch – schválně jestli uhádnete. Vše je zabaleno do působivého barevného filtru, ale opravdu ne pro děti. Vlastně nevím, jestli to měl Polanski vůbec v úmyslu. Bohužel i pro mě to postupně začala být nuda. Beru to tak, že mi asi nikdy pan Polanski k srdci nepřiroste. P.S. Snad jen soudní systém té doby by mohl najít uplatnění i dnes. Ale to už by byl jinej film. ()
Galerie (49)
Photo © Sony Pictures Entertainment
![Oliver Twist - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/938/161938004_80128a.jpg)
Zajímavosti (11)
- Většina kulis byla navržena podle tvorby známého malíře Gustave Doré. I když on přímo neilustroval žádnou z Dickensových knih. (don corleone)
- Nápad na zfilmování románu pochází od Polanského ženy, a jelikož on hledal něco, v čem by si mohly zahrát i jejich děti, ihned se pustil do Olivera Twista. (don corleone)
- Mezinárodní produkce si vyžádala na evropské poměry slušných 50 mil. eur, ale u diváků neměla ohlas. Například v Anglii vydělala jen 2,3 mil. liber a v USA 1,9 mil. dolarů. (imro)
Reklama