poster

Poslední dny

  • USA

    Last Days

  • Slovensko

    Posledné dni

Drama / Hudební / Životopisný

USA, 2005, 97 min

Režie:

Gus Van Sant

Scénář:

Gus Van Sant

Kamera:

Harris Savides

Producenti:

Dany Wolf

Střih:

Gus Van Sant

Kostýmy:

Michelle Matland
(další profese)
  • Jhershaw
    *

    aneb Balada o mumlajícím rockerovi, který bloudí po svém domě a okolí. Prvních 10 minut, kdy byl na plátně skoro jen Blake, bylo docela vtipných, i když asi nechtěně... ještě jsem se docela bavil při Mormonech. Ale zbytek filmu (hlavně druhá část), kdy dostávaji prostor i ostatní postavy, jsem moc nepobral... 30 %(12.7.2005)

  • jojinecko
    *

    Na tento film ma zlákal podtitul „posledné dni Kurta Cobaina“, no po dopozeraní som trpko oľutoval tú hodinu a pol zabitého času. Dlhé nudné zábery a pár dialógov, ktore sú aj tak o ničom. Tento film sa mi nezdal ani umelecký, ani experimentálny, ani psychologický, dokonca aj hudba je nanič.Tento film si druhý krát pustím iba ak nebudem môcť zaspať(22.1.2006)

  • JohnMiller
    ****

    Last days je také netradičné, myšlienkové, až by som povedal, že duchovné, posolstvo, ktoré sa zaoberá poslednými dňami rockových hudobníkov. Príbeh bol metaforicky ušitý na mieru pre Kurta Kobaina ale ja si myslím, že si by sa s týmto dielom dal parafrázovať každý jeden člen klubu 27. Nejde o žiadny dokument ani životopisný film, hlavná postava sa síce podobá tak trocha na Kobaina, herec Michael Pitt je úžasný, ale postavy majú iné mená, dej sa odohráva niekde úplne inde, trocha inšpirované ale príbeh je úplne iný. Blake, hudobník, multi-inštrumentalista, sa skrýva vo svojom vidieckom sídle pred verejnosťou, obchodnými záležitosťami, marketingom a všetkým tým čo mu priniesla nečakaná sláva. Túto tiaž, ktorá sa naňho z nenazdajky prevalila psychicky nezvládol a tak sa skrýva a skladá si nové veci v pokoji zo svojimi spoluhráčmi. Avšak to nieje všetko s čím si kompenzuje toto svoju psychickú prehru. Alkohol a drogy si pomaličky vyžiadajú svoju daň. Počas celej snímky bola hlavná postava malátna, nezvládala to ani sama zo sebou, už od prvej minúty je divákovi jasné, že tento človek vám pred vašimi očami umiera a je jasné, že happyendom to určite neskončí. Snímka je od začiatku do konca nakrútená vo veľmi komornom duchu. Kým som neprišiel na to akými očami sa na to mám pozerať, strašne som sa nudil. Prvá pól hodinka ma neskutočne ubíjala. Ide o umelecký film v ktorom čas a priestor hrajú až druhé husle. Veľmi často sa tu preskakuje čas a miesto v ktorom sa konkrétna scénka udeje. To znamená, že pri jednej scénke sa na začiatok rozhovoru dostaneme o 20 minút neskoršie aj to z inej miestnosti. Avšak keď sa divák naladí na tú správnu strunu, začne to byť neskutočne zaujímavé a ten metaforický koniec, ten ma úplne dostal. Ide o netradičné poňatie, ktoré sa mnohým ľuďom nepáčilo, percentá na CSFD hovoria za seba, ale ja medzi nich na šťastie nepatrím(14.2.2016)

  • vyfuk
    ***

    Tenhle film by se dal definovat jako nevyužitý potenciál. Film, který lehce naznačuje, že se jedná o příběh Kurta Cobaina si jde spíše svou vlastní ztřeštěnou cestou. Zvláštní je, že ty scény, ve kterých se vůbec nemluvilo a nebo celkově se nic nedělo byly nejlepší. Prvních patnáct minut v celku nadějný materiál, pak už to bylo skoro celý na jedno brdo. Tenhle film zase dle mého není rozhodně tak špatný, jak ho popisují, ale ani to není kdejaká úžasnost. Doufal jsem, že budu takovej ten cápek, který vystoupí z davu a řekne, že ten film byl ve skutečnosti super, ale ono ne. Ten film mi skoro nic nedal.(9.3.2016)

  • kobejn
    *****

    Dokonaleji by hypotetické poslední okamžiky vykořeněné a ztracené lidské existence ani natočit nešlo.... Znovu(19.3.2011) musim vzdát hold tomudle filmu, co jsem ho znova viděl. Jako kdyby se Sant rozhodl, že to bude opravdu film o Kurtovi Cobainovi a nikoliv jen "inspirován", tak by to byl asi nejdokonalejší film o slavné osobnosti co se týče vystižení pocitu a stavu duše oné osoby. Nebyl by to klasický životopisný film, který se soustředí hlavně na fakta a vnější události ze života slavných osobností, toto byl čistě jen ponor do psyché a to ponor velmi sugestivní. Ale Santa chápu, proč to udělal, proč se skryl za postavu Blakea. Protože nenatočil mainstreamový film a dobře věděl, že todle neni film pro masy, ale jen pro "spřízněné duše", také proto, že je mu samotná osobnost KC natolik drahá, že si netroufl svůj film točit přímo o něm, ale celá ta kamufláž s Blakem je víc než zřejmá, a dotýká se podstaty KC daleko víc, než by to dokázal hollywoodský film, který se beztak chystá(chystal a bude chystat). Pro mě je toto jediná důstojná verze, kterou Gus složil s porozuměním a vcítěním a je to the best In loving memory film, co mohl vzniknout. Nádherný symbolický záběr a závěr a KC má alespoň důstojný filmový pomník a vzpomínku. Kurt v nebi sice neni, neboť je rozprášen kdesi po lučinách a skalinách, ale jako symbolicky se dá brát, že v nebi bude, lepší by sice bylo, kdyby byl with us tady na zemi, ale to už se těžko může stát, alespoň má tedy tento citlivý filmový epitaph. Jemu by se taky líbil.(12.3.2009)

  • - Ve filmu jednu z rolí ztvárnila i Kim Gordon, basistka a zpěvačka z kapely Sonic Youth, kterou pojilo se členy kapely Nirvana přátelské pouto.

  • - Ve filmu se měla původně objevit herečka Selma Blair v roli Nicole. (lucius789)

  • - Scéna, kdy Blake (Michael Pitt) sedí u bicích a hraje, trvá beze střihu skoro deset minut. (vyfuk)