Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JFL
    ****

    Film překvapí svou nekřiklavostí a klasičností, které jsou docíleny sofistikovanými postupy. Zdejší pohled na Johna Dillingera připomíná gangsterské filmy ze třicátých let. Ty se maximálně soustředily na své hrdiny a narozdíl od mafiánských eposů druhé poloviny století od nich neodváděly pozornost k historickému prostředí. Mann a jeho spolupracovníci tohoto efektu docílili použitím digitální kamery a realistickou stylizací záznamu. Kamera se drží v bezprostřední blízkosti postav, takže jejich okolí pozbývá důležitost. V nespektakulárních přestřelkách převládají krátké záběry, zoomy a švenky kamery, které vytváří fyzický dojem chaotické akce a diváky tak vtahují do dění.(1.7.2009)

  • Morien
    **

    Z dnešního pohledu by měl film, který začíná tím, že Christian Bale zastřelí Channinga Tatuma, znamenat hotové pohlazení po duši. Jestli pak je to ovšem dost dojemné na to, aby to oslabilo mou smrtelnou nenávist vůči Mannovi, již na sebe uvrhl tím, jak zprznil Posledního mohykána. Celkem mě bavilo, jak ty figurky rozestavuje vůči sobě, v obraze a asi i v příběhu, všude samá prázdná místa, všude samé osamělé duše. Hudba mě místy hodně rušila - potlačuje syrovost a dělá z toho pohádku, rozhodně bych byla raději, kdyby tam žádná nebyla. (Čestnou výjimku tvoří Ten Million Slaves Otise Taylora.)(2.9.2016)

  • Bluntman
    *****

    VEŘEJNÍ NEPŘÁTELÉ jsou OBČANEM KANEM gangsterského filmu, a to píšu bez jakýchkoliv přehánění (až uvidíte, pochopíte, klíčová slova: "Bye Bye Blackbird/Rosebud"). Pokud s filmem má někdo problém (viz okolní podpůrměrná a průměrná hodnocení s pseudoargumenty jako "nuda", "Depp přehrává Balea" či "Mann neumí s digitální kamerou pracovat"), není schopen přistoupit na koncept a rozpoznat ústřední téma.____________________________________________________ Koncept spočívá v tom, že jednotlivé scény jsou přesně tak dlouhé, jak je zrovna vnímá postava, jejíž optikou je nám vše podáváno, přičemž nesledujeme celou dobu dění subjektivně vnímané jednou postavou či dvěma hlavními (jako tomu bylo v předešlých Mannových filmech), ale hned několika. Proto může pro vyprávění zdánlivě nepodstatný přechod z místa A do místa B, který ale vytváří určité napětí a očekávání, být ukázán celý, i z toho důvodu převážně diegetická hudba glosuje emoce či myšlenky postav v jinak chlapsky chladné podívané. Téma spočívá ve vztahu film - skutečnost/skutečnost - film, jak se vzájemně utvářejí a ovlivňují. Na to snímek několikrát zpětně upozorní, když z natáčení vyznamenání mladých chlapců přejdeme do již natočeného materiálu promítaného v kině, popř. když Dillinger v onom kině sedí a přitom je na plátno promítnuta jeho podobizna jakožto "veřejného nepřítele č. 1" a jsou osloveni diváci v sále, v kterém se najednou rozsvíti, aby se rozhlédli kolem sebe. Proto je film natočen na digitální kameru, která mu dodává realistický look, čímž se zároveň tento retro příběh podle skutečné události vymezuje jednak vůči protonoirům 30. let, jednak běžným biografiím. (Na rozdíl od takové AUSTRÁLIE, INDIANA JONESE 4 či PODIVUHODNÉHO PŘÍPADU BENJAMINA BUTTONA, kteří jsou formální nápodobou filmů klasického Hollywoodu, přičemž poslední zmíněný má s VEŘEJNÝMI NEPŘÁTELI společné to, že oba vypovídají něco o tom, jak v tomto kinematografickém období byly utvářeny hvězdy.)____________________________________________________________________________ Vztah film-skutečnost/skutečnost-film se ještě problematizuje, když si uvědomíme, že se natáčelo na místech, na kterých se před desetiletími odehrála onen "opravdový případ", že jakékoliv akční scény sází na zvukové efekty, jejich razanci a údernost, co největší uvěřitelnost, a úvodního titulku s názvem se dočkáme až v závěru; o paralelách s dnešní dobou (Krize, mučící prostředky při výsleších...) ani nemluvě. A douška na závěr: nejedná se o vyprávění o dvou lidech stojících na opačných stranách zákona (HEAT, COLLATERAL) či na těch stejných (MIAMI VICE), ale o jednom gansgterovi, který dojel - obdobně jako Denzel Washington v AMERICKÉM GANGSTEROVI - na to, že byl až příliš žánrový/filmový (viz Depp a jeho podoba s Clarkem Gablem). I proto ve vyprávění precizně dávkujícím informace se vše podřizuje postavě Dillingera. (A psát, že Bale, který hraje očima a hlasem - jížanským přízvukem, je stejný jako předtím a Depp ho přehrává, není argumentem sloužícím jako výtka.) 10/10(9.7.2009)

  • Arx
    *****

    Po dvouch letech Johnny Depp opět na plátně. Po nepříliš zdařilém zakončení trilogie Pirátů z Karibiku natočil pod režií Michaela Manna velice kvalitní gangsterku, která byť nedosahuje kvalit legendárního Kmotra a ani mého oblíbeného Amerického gangstera, tak jde pořád o 5 hvězdičkový nářez. Povím vám proč. Pokud máte alespoň trochu Deppa rádi ke spokojenosti vám už bude stačit, že tento film je téměř jeho one-man show. Depp hraje výborně a přímo z něj sálá charisma na všechny strany. Christian Bale si myslím, že nedostal zas tak málo prostoru, jak se všude píše. Rozhodně je to on, kdo je po Deppovi další stěžijní postavou příběhu. Také je často Mannovi vyčítána práce s digitální kamerou. I já jsem z toho měl trochu obavy, jelikož i trailer se místy kvalitou podobal dokumentu. Ve filmu mi to ale vůbec nevadilo. Tento film je totiž tak kvalitně digitálně natočen, že absence typické kamery není až na pár do očí tlučících záběrů poznat. Film má také skvělý scénář. Po úvodním brilantním rozjezdu přijde sice trochu zmírnění tempa ale pořád se mě nuda v kině netýkala. A to stopáž nepatří rozhodně mezi nejkratší. Pokud je ve filmu nějaké slabé místo, tak ho zachraňuje Johnny Depp. Michael Mann mě tedy opět přesvědčil, že ví co dělá. Po skvělém Collateralu a pro mě rozporuplném Miami Vice přichází do kin s peckou, která strká všechny vyhipované blockbustery(Transformers, Terminátor) tohoto léta hravě do kapsy. Už jen ta závěřečná dechberoucí scéna zvédá film o úroveň výš. 95%(14.7.2009)

  • movie
    ***

    Promarněná látka. Příběh Johna Dillingera by si snad zasloužil lepší scénář, určitě ale i lepší zpracování. Od Manna jsem čekal impozantní a krásnou podívanou, místo toho se mi dostalo 140 minut experimentu s digitální kamerou. Moje zklamání těžko uhasí i vysvětlení celého technického konceptu filmu. Pardon, ale takhle jsem to vidět nechtěl.(1.8.2009)

  • - Podle členů produkce byla kombinace jednoho ze sejfů, který Dillingerův gang vyloupil, nastavena na 4 8 15 16 23 42. Jde o menší odkaz na seriál Ztraceni a jeho "tajemná" čísla. (Suzie05)

  • - Anna Sage dostala za udání Dillingera 5.000 dolarů a za 21 měsíců byla deportována zpět do Rumunska. (HellFire)

  • - Scéna kdy je zabit John Dillinger se natáčela na místě skutečného zabití Johna Dillingera. (Witta)