Režie:
Vladimír MichálekKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Karel HavlíčekHrají:
Matěj Hádek, Eva Leimbergerová, Gabriela Míčová, Michal Dlouhý, Tereza Hof, Daniel Tůma, Igor Bareš, Ondřej Malý, Dušan Sitek, Pavlína Štorková, Pavel Gajdoš (více)Epizody(6)
-
Kapitola 1: Oběť (E01)
-
Kapitola 2: Abrahám (E02)
-
Kapitola 3: Oheň (E03)
-
Kapitola 4: Děti (E04)
-
Kapitola 5: Kořeny (E05)
-
Kapitola 6: Pakt (E06)
Obsahy(1)
Hlavním hrdinou příběhu je novinář, který se zabývá kauzou kolem významného státem řízeného podniku. Při zajišťování podkladů ke vznikající reportáži narazí novinář na kontroverzní informace týkající se jeho vlastního bratra, který je do skandálního případu osobně zapleten. (HBO Europe)
Videa (4)
Recenze (211)
Nebudu si brát servítky, norskou předlohu jsem svého času považoval za políček do tváře fanouška severské detektivky. Stala se pro mě důkazem, že seveřané v touze najít nové náměty a zavděčit se mezinárodnímu publiku vytvářejí krkolomné, nerealistické zápletky a zabředávají do mysteriózního světa, který ztrácí kontakt s realitou. Dostávají se tak na zcestí a první sérii norského Mamonu jsem proto dokoukal jen s vypětím všech sil. Od české verze jsem neočekával nic, vlastně mě spíš zajímalo, jestli se dá tak špatně uchopená látka tradičně mizernou českou produkcí ještě více zkazit. Naštěstí za projektem stála ambiciózní HBO, přesto výsledek považuju za svého druhu malý zázrak. Zasazením příběhu do českých reálií divokého kapitalismu 90. let se za vlasy přitažené prvky staly přijatelnějšími. Výhrou bylo angažování Vladimíra Michálka, který má cit pro výběr lokací a vytříbenou vizuální stránku. Významně upozadil mysteriózní linii příběhu - opět ku prospěchu věci. Pokud přesto výsledek něco sráží, pak je to právě dědictví norské předlohy. Nelze si nepovšimnout absurdní hry na náhody, kdy je hrdina příběhu postupně svědkem sebevražd tří významných manažerů. Vytknout se dá i herecký výkon Terezy Hofové, která svou prokurátorku přehrává do podoby karikatury. Klady nicméně výrazně převažují. Dokonce i akční scéna nevypadá jako pokus o parodii západní produkce. Objektivně vzato by to bylo spíš za tři hvězdičky, ale s ohledem na dlouhodobý stav české produkce je to jednoznačně úspěch. Za výpravu a nasazení Matěje Hádka dávám 70 % celkového dojmu. ()
Když vezmu tento seriál jako celek, musím přiznat, že se mi velmi líbil, pokud jde o jeho závěr, to byla téměř úplná katastrofa. Kromě velkého množství výhrad k poslední epizodě jsem byl jinak velmi spokojeným divákem, který se po čase opět dočkal slušného domácího seriálového počinu. Překvapilo mě, že ani akční scény nevyznívaly hloupě, ty u nás bývají často velkým problémem, tentokrát ale vypadaly celkem důvěryhodně, takže ano, Mamon mě bavil, a kdyby tvůrci nevypustili závěr, možná by mě donutili přitlačit na hodnocení. ()
Ušľachtilo vyzerajúca nuda, pri ktorej ma ani minútu nezaujímalo, ako to bude pokračovať. Navyše všetko vyzerá a znie, akoby sa to odohrávalo niekde v Štokholme, ani náznakom to nesmrdí českou realitou (napr. rumunské Umbre alebo poľské Wataha sú výborné práve preto, že sú stredoeurópsky špinavé a zaprdené). Hlavne to temné sprisahanie sa do prostredia, v ktorom sa úplatky nosia v igelitkách, absolútne nehodí. Remeselne určite fajn, herecky v poriadku (okrem policajtky s manga účesom, ktorá neustále vypadáva z úlohy), ale celkovo ide o veľký prešľap. ()
Jak mohli ti Norové vědět o českých 90. letech, o naší velké privatizaci, o Václavu Klausovi, o JUDr. Vlastimilu Rampulovi, o Bakalovi, Topolánkovi, Nečasovi, Kalouskovi, Babišovi, Grossovi, o Lence Bradáčové, jak mohli vědět, jak to tady v Česku ve skutečnosti chodí?! No, asi to chodí všude stejně. Západní společnost je jenom hra, zdání svobody. A Vladimír Michálek tuhletu jejich zprávu o stavu Česka neuvěřitelně přesně domestikoval... Seriál Mamon je jedna z nejpřesnějších zpráv o tom, co se tady tehdy dělo a na jakých základech stojí současná demokracie, z čeho vznikly dnešní ekonomicko-politické elity a jakou hru tady s námi hrály a hrají. Je až neuvěřitelné, že přes onu uměleckou licenci a zjevný fikční námětový konstrukt je tahle zpráva tak přesná a pravdivá - Ukradená privatizace...neexistují čisté a špinavé peníze...jsou jenom peníze... ()
První díl působil jako zjevení, druhý a třetí byl maličko iritující. Ale když si člověk odmyslel, jak legračně působil vhled nejen do novinářského prostředí, ale i například na demisi ministra (jako že by mu to pošeptala nějaká podržtaška premiéra a on by to za pět minut udělal - to je nebetyčný nesmysl), tak to celkově bylo docela napínavé a dobře natočené. Mrzuté ale bylo, jak ve scénáři nakonec zatočili se zajímavou figurou nekonformní policistky Stely. Ale chápu, že tyto výtky nemají valného významu - "jelo" se podle norské předlohy a formát se musel jistě dodržet. ()
Galerie (77)
Photo © Home Box Office (HBO)
Zajímavosti (9)
- Rodina Daniela Vlčka (Michal Dlouhý) bydlí ve Vile Gradini v ulici Nad Kazankou 837/23 v Praze - Troji. Majitelem vily je Marek Dospiva, spolumajitel Penta Investments. (Matlas64)
- V seriálu Petrovi a Danielovi rodiče (Vlčkovi) žijí v kostele Českobratrské církve evangelické v Nymburce. (Popinodan)
- Číslo občanského průkazu Samuela Plevy (Jiří Vyorálek) uvedené v policejní databázi je 147821337. To ale není možné, čísla občanských průkazů staršího vzoru začínala nejvýše čísly 113 a nové průkazy v rozměru platební karty mají na začátku vždy dvojku. (Martin_L)
Reklama