Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak se irský mladík bez budoucnosti stane součástí anglické šlechty 18. století? Odpověď Barryho Lyndona (Ryan O’Neil) je stručná: jakýmkoli možným způsobem! Barry je snaživý žadatel o ruku, účastník soubojů, pobuda, voják v Sedmileté válce, flamendr, špión i falešný karetní hráč – to jsou jeho zastávky na cestě nahoru za bohatstvím a postavením v této přepychové filmové verzi románu Williama Makepeace Thackeryho natočené Stanleym Kubrickem. Pro zvládnutí tohoto nádherně vystavěného a úskočně satirického filmu se Kubrick nechal inspirovat díly malířů té doby. Kostýmy i scény byly pečlivě vyrobeny v dobovém stylu a pro natáčení interiérů i exteriérů v přirozeném světle byly vyvinuty novátorské čočky. A výsledek? Barry Lyndon přetrvává jako zlomový film, který přenáší historické období na filmové plátno tak živě, jako žádný jiný film před ním ani po něm. (Magic Box)

(více)

Recenze (441)

Martynes 

všechny recenze uživatele

SPOILERY Barry Lyndon je filmovou adaptací knihy The Luck of Barry Lyndon od Williama Makepeace Thackerayho režírovaná Stanley Kubrickem. Jedná se o historický film odehrávající se v 18. století a mapuje život titulní postavy. Samotný román je pak vzdáleně inspirován skutečnou historickou osobností Andrewa Robinsona Stoneyho. Ačkoliv tedy Kubrickův snímek nevypráví o reálné postavě, pojetí filmu tak působí. Vypravěč divákovi předkládá pouze faktické informace o životech hrdinů. Tam, kde se ztrácejí fiktivní historické prameny, už nedohlédne a pouze usuzuje. Ve své podstatě je tedy životní cesta Barryho Lyndona vymyšleným příběhem, tvářící se jako jakýsi hraný dokument. _____ Obecně je úloha vypravěče v tomto snímku zajímavá. Ten zpočátku nepůsobí žádným zvláštním dojmem a pouze dovysvětluje souvislosti. Když však posléze vidíme, kam směřuje Barryho osud, můžeme ve vypravěčových vsuvkách rozpoznat jistou ironii. Nejedná se však jen o samotné vyřčené věty, ale i celkové vyznění jeho pozorování. Kubrick tímto satirickým pohledem poukazuje na určité nesmyslnosti tehdejší doby. Ať už je to naškrobené chování, skrývající skutečné podlé záměry, či souboje řešící všechny problémy mezi postavami, vždy se vše řídí jasnými pravidly. Zároveň však nejde z Kubrickovy strany o zesměšnění daného období; na všechny situace zkrátka jen nahlíží z pozice „moderního člověka“, který už Barryho životní cestu dávno zná. _____ Vývoj titulní postavy můžeme rozdělit do dvou etap – dvě části, na které je rozdělen příběh. Celek je pak rámcován jedním z hlavních motivů filmu, tedy pistolním soubojem na život a na smrt. Ten se objevuje hned v prvním záběru, kdy je zastřelen Barryho otec a také uzavírá snímek, po kterém hlavní postava mizí z historie, což zde znamená její zánik. První část filmu nese podtitul Jak získal Redmond Barry jméno Barry Lyndon a jeho životní styl. Jde tedy o vytyčení cíle, kterým má tato část skončit (i zde vidíme vševědoucnost vypravěče o historických faktech). Již zpočátku se ukazuje nepřítomnost otce v Barryho životě. Během prvního segmentu tak sledujeme opakované hledání této osoby – nejdříve kapitán Grogan, později Chevalier de Balibari. Chování hlavní postavy se pak odvíjí hlavně od jeho mladické naivity a temperamentu. Zamilování se do sestřenice je počátečním spouštěčem řady dalších problémů, ze kterých se Redmond nemůže dostat. Celou dobu hledá své postavení ve společnosti a neustále utíká z místa na místo. Díky přátelství s Chevalierem de Balibari se však dokáže i pomocí nekalých praktik dostat na vrchol. Svatba s Lady Lyndon je pak konečným nalezením touženého postavení, a tedy i dovršením cíle první části. Druhá etapa s podtitulem Vylíčení neštěstí a pohrom, které postihly Barryho Lyndona ukazuje opětovný pád hlavní postavy až na dno. Ta už zde sice přišla o svou mladickou naivitu, avšak se po dovršení svého cíle stává osobou nesympatickou až zápornou. Jediným smyslem života pro něj pak je výchova syna, ve kterém vidí sám sebe. Touha po jeho bezpečné budoucnosti Barryho znovu vede na scestí. Po smrti syna už tento pomyslný cíl ztrácí a stává se z něj naprostá troska. Chyby z minulosti ho však v podobě nevlastního syna Lorda Bullingdona dostanou až na nemocniční lůžko. Ve finálním souboji pak můžeme vidět Barryho lítost nad jeho činy, když není schopen zastřelit svého oponenta. Ani to ho však nezachrání. _____ Velkou stálostí v Kubrickově tvorbě zůstává jeho chladná odtažitost. Ta je přímo dělaná pro dané historické období, během kterého se lidé snažili chovat ve společnosti bez výrazných emocí. Titulní postava je pak jednou z mála ve filmu, která tyto zvyklosti poruší. I v jeho chování však často vidíme bezemočnost, která se s Barryho zabydlováním ve vyšší společnosti neustále zvyšuje. Na vše začne reagovat naprosto klidným způsobem a události kolem něj pouze prolétají. Do většího extrému pak postupuje postava Lady Lyndon, která mimo lásku ke svému synovi neukáže žádnou jinou emoci, nebo kaplan Runt, jenž je svou chladností vzorem pro ostatní. _____ Stanley Kubrick je vždy v přetváření scénáře do audiovizuálního díla naprosto přesný a Barry Lyndon není žádnou výjimkou. Kamera postavy sleduje v dlouhých záběrech bez přílišného pohybu. Na začátku scény často vidíme detail či polodetail, který se postupně oddaluje, až se před námi objeví záběr celku. Ten pak má buď funkci ustavujícího záběru (před prvním soubojem), či ukazuje osamění postavy ve scéně (Barry po konfrontaci s Lordem Bullingdonem). Občas se však dostaví i obraz, ukazující celek, který postupně přechází do detailu; často ve chvíli, kdy nám režisér chce ukázat nějakou drobnost ve velkém záběru, či když postavy postupují směrem k divákovi. Méně využívaná je ruční kamera, která se objevuje pouze v bojových scénách. Kubrick se z velké části nechal inspirovat tehdejšími malbami, což lze vidět v způsobu, jak objekty kompozičně zasazuje do záběrů. Vše je přesně na svém místě, aniž by se objekty navzájem zastiňovaly. Navíc vše točil za přirozeného světla. Díky tomu mají všechny denní scény jediný zdroj světla a ty noční jsou ozařovány pouze svíčkami. _____ Hudba se skládá z vybraných klasických skladeb, nejčastěji dílo Franze Schuberta a George Friedricha Haendela. Právě Haendelova Sarabande je ústředním motivem filmu, přičemž se několikrát obměňuje. V pomalejších scénách jde pouze o tichý doprovod v pozadí (výzva na souboj ke konci snímku), zatímco jinde je využita v plném rozsahu (pohřeb Bryana). Hudba se také často váže k pohybu objektů na plátně, zvláště se pak kroky postav shodují s melodiemi skladeb. Zajímavé je i prostředí, kde se příběh odehrává. Všechny exteriéry i interiéry byly pečlivě vybírány, díky čemuž působí realisticky. _____ Barry Lyndon je jedním ze stěžejních děl Stanleyho Kubricka. V každém záběru můžeme vidět Mistrův perfekcionismus. Kamera, hudba, scénář, střih i herecké výkony jsou naprosto sladěny a vytvářejí dokonalý obraz a nadpozemský filmový zážitek. () (méně) (více)

Cival 

všechny recenze uživatele

Esteticky opojné dílo, které i přes svoji stopáž a rozvleklé tempo ani na chvíli nepustí. Nechápu jak to ten Kubrick dělá (teda vlastně dělal), že dokáže vytvořit tak nádherný film. Precizní, strhující podívaná, která se díky satirickému nadhledu, s jakým sleduje svého antihrdinu, nemůže okoukat. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Bude to samá chvála, ale co jinýho lze říct na adresu filmu, který jsem i přes tříhodinovou stopáž slupl jako malinu? Kompozice obrazů, promyšlené užití barev a kontrastu, dokonalý výběr interiérů a exteriérů, skvostná kamera, vhodně zvolená dobová hudba a i kostyméři se vyřádili. A to vše pro potěchu oka, které se tři hodiny vydatně pase. A nadto lehce sarkasticky vyprávěný příběh, který diváka vtáhne a nepustí až do závěrečných titulků. A nuda, ta tu nehrozí ani omylem.....Po ´Divnolásce´ můj druhý nejoblíbenější Kubrickův film. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

První, co vás na Barrym nejspíše zaujme je jeho uhlazený zevnějšek – širokoúhlý, plný přírodní a tudíž nekýčovité scenérie. Vypadá jako kdyby byl vyňat z pláten starých mistrů a obdařen životem plným nepředvídatelných zvratů. Barry možná není z nejbystřejších, ale právě jeho mladická naivita mu přinesla tak pestrý a velmi lehkou (boží) rukou psaný osud. Občas k dobrému jménu a finančnímu základu stačí umět říkat „Ano, pane!“ ve správný čas. Jenže jak snadno Barry k bohatství a věhlasu přišel, tak o něj (zdá se) i přijde. Ale nebudu vás nudit detaily, když se o jeho životě můžete zpravit sami. Stačí jen obětovat tři hodiny svého života ve prospěch té nejprůzračnější filmařiny pod sluncem. Abych nebyl obviněn ze zaujatosti ve prospěch jistého režisérského jména, nutno podotknout, že toto jeho dítko nese jen minimum mistrova charakteristického rukopisu, až by si někdo kostýmního a tolik nedoceněného Barryho Lyndona mohl splést s do nebe vychvalovaným a tak masochisticky zdlouhavým Jihem proti severu (poslední třetina je taky brzdící rodinné drama). Ba nikoliv, síla tohoto díla tkví v čemsi zcela jiném, přičemž to „cosi“ si vás při vší pokornosti ani nedovolí nudit, resp. po dvou úžasných hodinách bonusem v podobě jedné méně úžasné nepohrdnete. 95% Zajímavé komentáře: belldandy, novoten, MartinNDL ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Ve své dokonalé preciznosti až příliš sterilní a chladné jak psí čumák. Nudou jsem u toho (naproti očekávání) rozhodně neumíral, ale znovu se na Barryho nejspíš nikdy nepodívám... to radši něco menšího a hřejivého, třeba Stalkera (=/= humor). ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Po vizuální stránce by to bylo bez diskuzí za 5*.Ovšem když nepočítám vypravěčský sarkusmus , tak jsem asi neviděl zdlouhavější lidský příběh než tento a nudu já nemám moc rád. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Nevýslovný zážitek, jakému se v mém životě diváka vyrovná snad jen Fanny a Alexandr z kouzelnické dílny mistra Bergmana. Zejména po vizuální stránce se jedná o jeden dlouhý nadčasový orgasmus, místy až obsesivně ornamentální (přesně v návaznosti na dobu, kdy se příběh odehrává), jinak naopak venkovsky prostý a přirozený... Barry Lyndon, to je ztělesnění evropské školy filmového vypravěčství... povšimněte si mistrovství, s jakým Kubrick využívá hlasu vypravěče pro epické zkratky, lehký sarkasmus, způsob, jakým vypravěč manipuluje s divákovým nahlížením na příběh. Od úvodního lehkého vtipu a rozverných pasáží až k předpovězení tragického závěru. Přesně podle nálady se mění hudba – od skočných irských lidovek, přes britské marše, až po osudové smyčce a tympány. Příběh Barryho Lyndona je příběhem jednoho úžasného lidského osudu, příběhem člověka, který se vždy snažil probíjet, jak nejlépe dovedl. Jeho "protloukání" plné úskoků, malých lží, podvodů, přetvářek a samozřejmě také lásky vede k tragické katarzi. Kubrick zvolil pomalé tempo, které je typické pro filmovou "ságu" života. Onu pomalost tady mnozí zmiňují jako zápor; ale ona není záporem, nýbrž charakteristickou vlastností snímku. Zbožňuju tuhle pomalost, procítěnost, poctivost filmařiny. Barry Lyndon je z ní stvořen, stejně jako je stvořen ze strhujícího výkonu Ryana O´Neala. Prožít lidský život v jedné roli, to je umění hodné mistra. Tahle výpravná epopej má v důsledku nejen neobyčejný a neopakovatelný vizuální magnetismus, ale je neobyčejně silná i příběhově. Jen je nutné jít jí trochu naproti a pak už se jen nechat unášet tou zvláštní laskavostí a magií nádherných pohyblivých obrázků. Barry Lyndon je prozatím to nejlepší, co jsem od Kubricka viděl. Je to film konzervativní v tom nejlepším slova smyslu. Nadčasový skvost. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Zavřel jsem oči, odmyslel režiséra a ty tři hvězdičky tam prostě patří. Přes všechnu obrazovou krásu, jde o prostinký příběh, který ve mě nevyvolal požadované emoce (jak by mohl, vždyť Barry je pro mě odcizená osoba, do které jsem nemohl nahlédnout, pouze ji z dálky sledovat, aniž bych ji poznal, pochopil... pro mě v podstatě Barry Lyndon sám neexistuje, je to uměle vytvořená figurka procházející umělým světem, který tvůrce chce prezentovat...je pouze odrazem skutků, které s talentem hodného kapsáře přejímá od ostatních lidí prohnilé společnosti). Hudba, především nádherná Sarabande od Handela, táhne filmu většinu času vpřed, protože tvůrce sám jako by chtěl pouze dokázat svůj důraz na detaily, prostředí a technické schopnosti svého štábu. Působivě chladné dílo. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Opět nemohu jinak než za 5. Stanley Kubrick je zkrátka bůh. Perfekcionistické dílo, dotažené do sebemenších detailů, s výborným scénářem, nádhernou výpravou... a takhle by šlo pokračovat ještě dlouho. Famózní umělecké dílo, jemuž lze vyčíst jen přílišná délka, ale - začátek i poslední půlhodina jsou vyloženě strhující a naprosto perfektní, snad jen střední pasáže jsou místy trochu zbytečně dlouhé. Skoro neustále hraje na pozadí hudba, která je dokonce možná i lepší než klasika ve Vesmírné odysee, ale výborná hudba je ve všech Kubrickových filmech. Skvělý výkon Ryana O'Neilla si také zaslouží vyzdvihnout. A nyní pozor, trocha spoileru, takže dál raději nečíst:) - scéna, kde umírá Barryho dítě mi přišla jako jedna z nejdojemnějších, co jsem kdy viděl (i přes nespornou dávku patosu:)). Prostě, Kubrick znovu dokázal, že je nadčlověk. Nadfilmař!;-) ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Thackeray byl génius. Kubrick též. Tady se nadálku střetli v interpretaci Thackereyho díla. Hodně krutá a nemilosrdná satira, především vůči hlavní postavě, na jedné straně - takřka "laskavé porozumění" na straně druhé. Naprosto jiná vyústění knihy a příběhu. Proč? Doba je prostě jiná. Naléhavost kritiky odpadla, citelná ironie již naštěstí nikoliv. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Hooooooodně moc dlouhé, ale přesto nenudící. Kubrick vystihl dobové brity jako napudrované, málomluvné podivíny trousící přeslušnělé hlášky, až je to někdy fakt divné. Z "postavy" vypravěče jsem cítil jistou porci nadhledu. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

O Kubrickovi se říká, že nebyl – a ani nechtěl být – skutečným vypravěčem; místo toho přes mrtvoly (herce a štáb) ilustroval svoje postoje a estetické teze. „Kubrick je chladný intelektuál bez smyslu pro humor a jeho filmy jsou přesně takové a stejně jako romantický sadista Hitchcock si i Kubrick počíná jako obsedantní technokrat, který se k umění nachomýtl omylem“ hřímala kritika v roce 1975. Točil filmy o lidech, nebo točil filmy o strojích? Toť věčná polemika salónních debatérů. Na rozdíl od otřesného Spartaka, k němuž se dostal Kubrick takříkajíc na poslední chvíli a nemohl ho kontrolovat, Barry Lyndona si pohlídal a náležitě vyladil a nalezl způsob, jak technicky a autenticky zachytit minulou dobu skrze speciální objektivy (Kubrick si liboval v práci se světlem a sluncem, v aranžování a alternování „magické hodiny“). V tomhle směru suverénně nekolísá, věci jsou přesně na svých místech, srovnané podle zvláštních pravidel, jimž někdy nerozumí ani Kubrick sám. Ale v tom je právě ta síla, krása a čistota Kubrickova díla, a tedy setrvalá (věčná) hodnota – v tom nezúčastněném podání pravdy, v badatelské lhostejnosti. Proto je Barry Lyndon asi jediný film, který přestože vás znaví a emocionálně neuspokojí, máte po jeho skončení nutkavou touhu dopřát si ho znovu. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

"Pure cinema. Its aching beauty will wipe you out." - Frank Rich, New York Post. "Dvě srdce, která se přitahují. Jejich nitra se dorozumívají. Jako dvě hoříci zrcadla. Koncentrují světlo a odrážejí ho zpět. Paprsky nasbírané... střídavě... rozdělené. Se množí. Rostou do velikosti i krásy. A stávají se aktivnějšími. Čím více se kříží. Tím více jsou v tom jednom stejném bodu. Znovu spojeny." - Francouzská báseň, čtená služebnou Lady Lyndonové, v Barry Lyndonovi. ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Konečně jsem splatila starý dluh...Barry Lyndon je ledovec. Monumentálně chladný a úchvatný. A většinu z něho tvoří část, která je skryta. Ano, pohltil mě. 184 minut zhudebněných obrazů, fascinující odcizení, které paradoxně přitahuje.....Ne, tohle kouzelné dílo neoplývá duchaplnými dialogy ani nečaruje s psychologickým vývojem hlavního bezkrevného anti-hrdiny..... Středobodem Kubrickovy pikareskní adaptace (Thackerayovo porozumění upravil k nemilosrdnému obrazu svému) pro mě nebyl průměrný hochštapler Barry a jeho sinusoidní toulky světem nahoru a dolů po společenském žebříčku, ale vypravěč, jehož neúhybnou metodou je satirický komentář. Distance je velmi mocnou zbraní, protože nutí diváka pod lupou sledovat dílo, které není řinčivým historickým filmem, ale ani příběhem hrdiny, kterému straníme. Jeden z filmů, kde můžete převyprávět děj obraz po obrazu a přitom o něm nevypovíte vůbec nic. Tenhle obtížně uchopitelný portrét z časů Sedmileté války nenese žádné jednoduše dékodovatelné poselství a ponoření do něj je jiného druhu, protože má jinakou strukturu a pomalost tu není pomalostí, ale procítěností tahů na plátně. Zvláštní smyslový zážitek, ve kterém se i ostrý otisk režisérovy osobnosti nádherně rozpil v barvách a tónech. Drama, díky kterému se mi záhadně zkrátily tři hodiny života, potože v Barry Lyndonovi čas plyne jinak. Kubrick natočil svým způsobem nonverbální film- říká toho hodně, ale jen málo z toho říká slovy. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Pomalu plynoucí, naprosto nepředvídatelný a až intimní příběh jednoho člověka, který silnou měrou ovlivnil osudy mnoha lidí. Kubrick předkládá svoje nejvelkolepější dílo rozvážně, snad až poněkud nevyváženě, ale každá, i ta sebemenší scéna, má v konečném důsledku své opodstatnění. Navíc pro hlavní roli vybral toho pravého představitele, Ryana O'Neala, který svůj herecký um nejvíce předvedl v pozvolna gradovaných scénách karetní hry nebo přerušeného koncertu. Vadou tak zůstává vypravěč, který sice dobře vyplňuje hluchá místa, ale zároveň svými usměrňovacími řečmi uškodí napětí z dalšího dění. ()

tron 

všechny recenze uživatele

V rámci dopĺňania základného filmového vzdelania prišiel rad i na entý film Stanleyho Kubricka, ale po skúsenostiach s MECHANICKÝM POMARANČOM a OSVIETENÍM som sa už nebál „ťaživej látky v nudných akademických rukách“. Výsledkom je ďalší úchvatný, viacerými rozmermi popretkávaný (ak nie priamo epický) príbeh. A že Barry nie je cnostný chlap? Nuž... nie je. ()

dO_od 

všechny recenze uživatele

#76 Tak tentokrát se pan Kubrick příliš netrefil do mého vkusu. Především stopáží, abych byl přesnější. Což o to, prostředí mi nevadilo, dobová hudba byla vskutku libová a herci opět skvělí, ale příběh mě prostě nezaujal natolik, abych se vydržel kochat celé dvě a půl hodiny ! Barry Lyndon je jeden z těch filmů, které dokáži ocenit ale nebudu lhát, že jsem si ho užil, protože upřímně, ke konci to bylo spíše o síle mé vůle. 6,9/10 ()

Související novinky

Zemřel herec Ryan O'Neal

Zemřel herec Ryan O'Neal

09.12.2023

Ve věku dvaaosmdesáti let zemřel americký tvůrce nominovaný na Oscara a dva Zlaté glóby, známý díky legendárním snímkům jako Barry Lyndon, Love Story a Papírový měsíc, herec Ryan O'Neal. Smutnou… (více)

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Zemřel herec Hardy Krüger

Zemřel herec Hardy Krüger

20.01.2022

V americké Kalifornii včera v požehnaném věku 93 let opustil filmový svět německý herecký veterán a spisovatel, Hardy Krüger. Rodák z Berlína má k dnešnímu dni na svém kontě na 70 filmových a… (více)

Reklama

Reklama