poster

Smrtihlav

  • Francie

    HHhH

  • USA

    The Man with the Iron Heart

  • Slovensko

    Heydrich: Muž so železným srdcom

Akční / Životopisný / Thriller / Válečný / Historický

Francie / Velká Británie / Belgie / USA, 2017, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Malarkey
    ***

    Pro mě už je nepochopitelné jen to, že se v Hollywoodu nedokázali domluvit a schválili si příběh atentátu na Heydricha rovnou dvakrát, časově takřka za sebou. A opravdu bych se chtěl zdržet porovnání s Anthropoidem, ale tady to prostě jinak ani jít nemůže. Takže nejdříve plusy. Ty jsou, už z podstaty věci, hlavně v první půlce filmu, který se překvapivě zaměřuje hlavně na Heydricha. Neřeknou nám nic nového, ale za to je zajímavé tento příběh vidět z trošku jiného úhlu. Stejně tak se musím přiznat i k tomu, že mi sedli herci hrající postavy atentátníků stejně tak, jako závěrečná scéna, která mi nepřišla tak epická, jako u Anthropoidu a možná byla dokonce i daleko úhlednější. Další věc je i hudba, která tu byla opravdu dokonalá. Teskné piáno tu vytvářelo přesně tu atmosféru, kterou si film zasloužil. Nicméně, co se týče negativ, a zde s tím mám opravdu velký problém, tak to nutno podotknout, že tu Praha vůbec nepřipomíná Prahu. A to se přitom tvůrci různými plakáty a popisky v češtině opravdu hodně snažili. Každopádně uznávám, že zahraničnímu divákovi je tohle stejně u prdele. Mně ale ne. Stejně tak mi nejsou u prdele ani historické nepřesnosti, které byly stejně marné i v Anthropoidovi, ale zahraničnímu divákovi jsou také u prdele. Celkově vzato tak musím říct, že mi tento film vyznívá o chloupek slabší, ale kdyby se spojili, asi bychom se dočkali jedinečného a nezapomenutelného díla, který ve válečné kinematografii nemá obdoby.(15.5.2018)

  • eLeR
    ***

    Na celú udalosť okolo atentátu na Heydricha sa tu pozerá obšírnejšie ako v Anthropoide, čo je fajn. Bohužiaľ prvá polovica filmu ma moc nezaujala. V druhej polovici som už síce mala komu fandiť, dostalo to aj akčnejší ráz, ale všetko to išlo ako z rýchliku a k postavám som si nedokázala vytvoriť nejaký bližší vzťah. Niektoré momenty v spojení s hudbou ale pekne brnkli na city. 3,5*(9.11.2017)

  • filmfanouch
    ***

    Po roce je tu další zpracování slavného atentátu na Heydricha. Avšak velmi se od Anthropoidu liší. Takže...... Heydrich je jedním z hlavních postav a první polovina filmu je věnovaná především jemu, jeho začátcích a jeho polovina končí v půlce atentátu. V tu chvíli začíná druhá linie ve které se Gabčík s Kubišem vydávají z Anglie do Čech provést onen osudný atentát. A v půlce kde atentát skončil začne třetí třetina. Heydricha hraje Jason Clarke. Jason Clarke je talentovaný herec a podaří se mu Heydricha zahrát opravdu úžasně a věrohodně. Heydrichovi se celkem podobá (přimhuřte očko!) a jde z něj opravdu cítit respekt jakožto opravdového řezníka. Jeho žena v podání Rosamund Pike je však pouhá figurka a to zamrzí když Pike ještě před 3 lety všechny totálně odrovnala ve Zmizelé. Reynor a Conell si úžasně zahráli Kubiše s Gabčíkem a jakožto dvojka fungují líp než před rokem Cillian Murphy s Jamie Dormanem. Film má však také problémy. Především skákání v čase. Na začátku filmu se dvakrát objeví datum v rocích (1942, 1929) následuje delší doba bez žádného titulku a během toho se Heydrichovi s jeho ženou narodí ne jedno, ne dvě ale rovnou tři děti. Což je hrozná škoda protože to způsobuje hrozný problém v orientaci. Neuvěřitelně rušivá scéna je však tato- Celý film se mluví anglicky. když se ale Gabčík a Kubiš vydávají do Československa zpívají Českou hymnu ČESKY! Najednou z ničeho nic. A po prvním objevu v Praze jsou v dálce slyšet slova jako ahoj. Jinak celý film anglicky. Hrozně bizárdní a rušivá volba. Například ale celý závěr působí emotivněji a je více zvládnutý než závěr Anthropoidu. Nebál bych se říct, že je Smrtihlav lepší než Anthropoid. Otázka je jak o moc.(8.6.2017)

  • Mertax
    ***

    Anthropoid i Atentát se v lecčem zcela vědomě odchylují od faktů a je třeba respektovat tvůrčí licenci a ptát se nikoliv potom, proč má padák jinou barvu, ale jakou funkci tato změna ve filmu má. Pokud tedy nemluvíme o jednom z prvních zpracování atentátu, kterým byl Hitler’s Madman (1943), v němž útok probíhá v lese a Heydricha zastaví žena na kole :). Tady je jasné, že tehdy nebyl dostatek informací. Smrtihlav se svou strukturou narace zásadně odchyluje od tradičního vyprávění, což může na některé působit poněkud neumětelsky. Opak je však pravdou, neboť snímek vykazuje promyšlené postupy uměleckého filmu, kdy si například musíme kvůli výpustkám domýšlet děj. Snímání pak vykazuje zřetelné impresionistické rysy, protože sledujeme spíše pocity a nálady než jen řetězec událostí, v němž jedna scéna zřetelně navazuje na další a osudům zásadních postav se dostává rozuzlení. Mnoho figur z odboje se ve filmu jen jakoby míhá nebo jejich osud sledujeme v závěrečné krátké montáži beze slov, kterou doprovází vážná hudba. Většině scén vévodí klavírní, houslové či varhanní skladby, které téměř vždy vhodně dokreslují atmosféru dané scény, aniž by zneužívaly tklivých melodií pro otravný patos. Heydrich ani na smrtelné posteli nepřichází se zásadním prozřením, jeho ženě se nedostane uspokojujícího ujištění. Scéna končí horečnatým pohledem na rozmazávající se obličej Himmlera a jeho děsivý knír./// Ani Jimenez se vedle režisérů Sequense a Ellise v závěru nevyhýbá touze po větší akci, když parašutistům dává do ruky automatické zbraně a šíří tak mezi diváky letitý mýtus dál. Vhodnou změnou příběhu však byl důraz na vznik přátelství Gabčíka a Kubiše, které tak rámuje film skrze neověřitelnou historku o jejich setkání. Tato volba pak má zcela logicky za následek, že oba muži končí svůj život bok po boku v kryptě, ač realita byla odlišná. A na závěr jeden historický fun fact. Heydrich, respektive jeho řidič, by za předjíždění zleva (tramvaje č. 14 dostal) nejmíň 7 bodů. Poučení? Předjíždět se setsakra nevyplácí… 70 %. [Kino](24.6.2017)

  • Ampi
    ***

    Smrtihlav byl poražen Anthropoidem. Kladem je mu sice zobrazení osudu Heydricha, na kterého se vařila voda, ale historický uprav je tam až moc. Asi tvůrci drželi hesla, že příběh nemusí být úplně pravdivý, ale zajímavý a zábavný. Tak to pojali i s historii. Možná škoda. Atentát (film Jiřího Sequense) je nejlepší. Smrtihlav své další klady, hudbu, Linu, kamarádství parašutistů, práce kamery, jistá osudovost a poetika atd. utopí v moři drobných chyb. Arzenál parašutistů v kostele je ohromný (ale bombu si musí Kubiš udělat sám) a Němci jdou vstupními dveřmi jak na porážku. Samopal Thompson je standardní zbraní československého odboje. Československá hymna se silným přízvukem je milá i když trochu humorná.(8.6.2017)

  • - Autor literární předlohy Laurent Binet učil v 90. letech francouzštinu na Vojenské akademii v Liptovském Mikuláši. Zde se seznámil s československou historií. (Klot)

  • - Pôvodný pracovný názov tohto filmu HHhH je skratkou, ktorú používalo Gestapo pre "Himmlers Hirn heißt Heydrich" (v preklade Himmlerov mozog sa nazýva Heydrich). (MikaelSVK)

  • - Natáčelo se v Praze a v Budapešti. (Yardak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace