Reklama

Reklama

Smrtihlav

  • Francie HHhH (více)
Trailer 2

Snímek Smrtihlav se od většiny předešlých filmových zpracování s tímto tématem liší. Z výrazné části se totiž zaměřuje také na opačnou stranu barikády na samotného Heydricha. Ten zde není pouhým předmětem atentátu, ale důležitou aktivní postavou. Vedle příběhu Československých parašutistů sleduje film Smrtihlav i jeho život, vzestup a kariéru, kterou ukončil jako jeden z největších prominentů Třetí říše. Nejnovější verze atentátu na Heydricha tak ukazuje nejen hrdinství, ale i nelítostné zlo, proti kterému je namířené. Právě k tomuto pojetí odkazuje český název stejně jako na fakt, že Heydrich byl jedním z inženýrů takzvaného Konečného řešení židovské otázky. (Bontonfilm)

(více)

Videa (5)

Trailer 2

Recenze (338)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

S Anthropoidom sa to nedá veľmi porovnať. Jediné, čo tu za to stálo, bol ukrutne slizký Heydrich, do toho herca sa snáď aj prevtelil. A potom potešila aj malá sonda do jeho osobného života, hoci sa to udialo viac menej okrajovo a je otázne, do akej miery je to verné. Angličania ale úplne zhovadili geografickú i historickú stránku nehovoriac o tom, že film sa netočil ani v Čechách. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Tohle prostě nejde na půdorysu necelých dvou hodin zpracovat. Jimenez toho chtěl z knihy obsáhnout strašně moc, což se mu sice povedlo, ale na úkor nějakého souvislého vyprávění. Výsledkem je dokument. Sice technicky dobře zvládnutý, celkem slušně obsazený i zahraný (tedy kromě Rosamunde Pike), ale pořád jenom dokument. A vlastně ani to ne, protože od něj člověk očekává fakta. Jestliže jsem byl přesvědčen o tom, že se dokážu přes historické lapsy přenést, tak tady to prostě nejde. Na druhou stranu koukat se na to dá, je tu pár scén, které, pokud by byly zasazeny do nějakého kompaktního celku, mohly mít sílu a samozřejmě pohladí po duši, že se na naše kluky paragánský ve světě nezapomnělo, takže nakonec to malinko přes průměr dostanu, ale rozpaky tedy cítím řádné. 55% ()

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Ako prvé treba poznamenať, že sa film nezakladá na skutočných udalostiach a preto by ho diváci mali brať s rezervou. Neviem totižto ktorý človek, ktorý má naštudovanú históriu by veril, že náckovia pri vniknutí do Poľska zabíjali aj poľských civilistov, ktorí nemajú židovskú krv a ktorí sa Nemcom vôbec nebránia. Jason Clarke si nedokáže získať uznanie publika. Vyzerá síce prísne, ale vôbec nepripomína reálneho, vychudnutého Heydricha. Pritom Clarke niekoľkokrát dokázal svoje herecké kvality, no nehodí sa na nacistického tyrana. Naopak, po jeho boku Rosamund Pike pôsobí ako nacistická blondínka veľmi presvedčivo. Upravene, pôvabne a sexi. Vojnová dráma Smrtihlav ponúka neoriginálny náhľad do súkromného života "pražského kata" Reinharda Heydricha. Jeho osobný príbeh previaže so skupinkou vojakov, ktorú londýnska exilová vláda akože vyslala na trúfalú a veľmi riskantné misiu. Tie dve hodiny ubehnú. Divákovu pozornosť udržujú zmeny prostredia aj uhlov kamerových záberov, brutálne scény aj neustále napätie citeľné v radoch odbojárov. Francúzski tvorcovia Smrtihlava poňali známy námet neoriginálne, spojili dva príbehy a ani jeden nedotiahli poriadne. Predovšetkým časť o Heydrichovi. ()

Yoshitsune 

všechny recenze uživatele

První polovina je naprosto perfektní, Heydrich je mladý, blbý a sexuálně nevybouřený a kdyby celý film zůstal v první polovině, tak by asi tvůrci udělali nejlépe. Jason Clarke co by Heydrich, podává obdivuhodný výkon a táhne film až do konce. Problém nastává když Gabčík s Kubišem seskočí, v tu chvíli je film přesný, asi jako Peroutkův článek o tom, že Hitler je gentleman..........měl by být dole vlevo. Když pominu ten fakt, že Gabčík a Kubiš mají mezi sebou dost gay momentů, tak je prostě Jamie Dornan a Cillian Murphy zahráli prostě lépe. Filmu se ani nedaří vytvořit napětí, ano výborný soundtrack se o to sice snaží, ale akční scény působí strnule a nezáživně, byť sou tedy drsné, ale chybí jim ta zuřivost kterou Anthropoid prostě má. A o věrohodnosti ani nemluvě, paragáni mají tolik zbraní v kostele, že by tím postříleli celou divizi SS a ještě by jim dost zbylo. On film v druhé polovině působí dost komicky, obzvlášť když jste viděli právě onen Anthropoid, který si prostě nemůžu vynachválit. Navíc hození onoho granátu pod auto působí dost úsměvně, auto nadskočí, takže pokuď střepiny neumějí zahýbat, tak by s do Heydricha těžko dostávala. Je to škoda, přitom film má dost silných scén, noc dlouhých nožů, nervové zhroucení, česká hymna atd, ale někdy to nestačí, někdy to chce prostě jen lépe zpracovat. ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

Anthropoid i Atentát se v lecčem zcela vědomě odchylují od faktů a je třeba respektovat tvůrčí licenci a ptát se nikoliv potom, proč má padák jinou barvu, ale jakou funkci tato změna ve filmu má. Pokud tedy nemluvíme o jednom z prvních zpracování atentátu, kterým byl Hitler’s Madman (1943), v němž útok probíhá v lese a Heydricha zastaví žena na kole :). Tady je jasné, že tehdy nebyl dostatek informací. Smrtihlav se svou strukturou narace zásadně odchyluje od tradičního vyprávění, což může na některé působit poněkud neumětelsky. Opak je však pravdou, neboť snímek vykazuje promyšlené postupy uměleckého filmu, kdy si například musíme kvůli výpustkám domýšlet děj. Snímání pak vykazuje zřetelné impresionistické rysy, protože sledujeme spíše pocity a nálady než jen řetězec událostí, v němž jedna scéna zřetelně navazuje na další a osudům zásadních postav se dostává rozuzlení. Mnoho figur z odboje se ve filmu jen jakoby míhá nebo jejich osud sledujeme v závěrečné krátké montáži beze slov, kterou doprovází vážná hudba. Většině scén vévodí klavírní, houslové či varhanní skladby, které téměř vždy vhodně dokreslují atmosféru dané scény, aniž by zneužívaly tklivých melodií pro otravný patos. Heydrich ani na smrtelné posteli nepřichází se zásadním prozřením, jeho ženě se nedostane uspokojujícího ujištění. Scéna končí horečnatým pohledem na rozmazávající se obličej Himmlera a jeho děsivý knír./// Ani Jimenez se vedle režisérů Sequense a Ellise v závěru nevyhýbá touze po větší akci, když parašutistům dává do ruky automatické zbraně a šíří tak mezi diváky letitý mýtus dál. Vhodnou změnou příběhu však byl důraz na vznik přátelství Gabčíka a Kubiše, které tak rámuje film skrze neověřitelnou historku o jejich setkání. Tato volba pak má zcela logicky za následek, že oba muži končí svůj život bok po boku v kryptě, ač realita byla odlišná. A na závěr jeden historický fun fact. Heydrich, respektive jeho řidič, by za předjíždění zleva (tramvaje č. 14 dostal) nejmíň 7 bodů. Poučení? Předjíždět se setsakra nevyplácí… 70 %. [Kino] ()

Galerie (53)

Zajímavosti (18)

  • V závěrečné scéně má nákladní automobil nasazené sněhové řetězy, které v době, kdy se scéna odehrává (pravděpodobně zima 1939 - Kubiš ve skutečnosti opustil republiku v Červnu 1939) neexistovaly. (Jirka_Globus)
  • Reinhard Heydrich (Jason Clarke) bol pilot a s veľkým nasadením, lietal na rôznych frontoch a bol aj zostrelený a zranený. Vo filme zmienka tohto pôsobenia na prekvapenie chýba. (TOPmoovie)
  • Při výsadku československých parašutistů vidíme, že se brodí sněhem a putují horami, což nekoresponduje se skutečností, že v blízkém okolí Plzně, kde výsadek proběhl, žádné takové hory nejsou. (SsgtJira)

Související novinky

Rosamund Pike a válečná dramata

Rosamund Pike a válečná dramata

08.02.2016

Po oscarové nominaci za Zmizelou začala být po Rosamund Pike daleko větší sháňka. Komedie Hector and the Search for Happiness a Dlouhá cesta dolů bohužel díru do světa neudělaly a podobně dopadl… (více)

Reklama

Reklama