Režie:
Kenneth BranaghScénář:
Michael GreenKamera:
Haris ZambarloukosHudba:
Patrick DoyleHrají:
Kenneth Branagh, Gal Gadot, Armie Hammer, Tom Bateman, Letitia Wright, Emma Mackey, Sophie Okonedo, Russell Brand, Annette Bening, Ali Fazal, Rose Leslie (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Smrt na Nilu, jehož předlohou je slavný detektivní román Agathy Christie z roku 1937, je odvážným tajemným thrillerem režiséra Kennetha Branagha o emocionálním chaosu a smrtících následcích vyvolaných milostnou posedlostí. Dovolená belgického detektiva Hercule Poirota na palubě okouzlujícího říčního parníku v Egyptě se změní v děsivý hon na vraha, ve chvíli, kdy idylické líbánky dokonalého páru postihne tragédie. Příběh nespoutané vášně a paralyzující žárlivosti, zasazený do prostředí impozantní pouštní scenérie, dech beroucích výhledů a majestátních pyramid v Gíze, sleduje osudy skupiny kosmopolitních cestujících, přičemž nečekané zvraty a zápletky udržují diváka v napínavé nejistotě až do konečného rozuzlení. (Falcon)
(více)Videa (5)
Recenze (528)
Ultraprecizně vyvedený whodunit, u něhož jsem zažíval i dost zvláštní a vítaný paradox - knihu jsem nečetl a vyústění neznal, ale viníka jsem zde odhadl poměrně záhy po osudném činu, přičemž mi to absolutně nevadilo a ani mi to nepřišlo jako slabina, nýbrž jako úmysl. Branagh totiž báječně směřuje pozornost spíše na proces hromadění vodítek nežli na prohlubování záhady. Celý film jsme ve vědění takřka kompletně srovnáni s Poirotem, jenž vše vidí nebo slyší (a když už leží opilý mimo dění, vše se doslechne od nevinných a spolehlivých svědků) a dedukujeme společně s ním - a společně s ním také můžeme tušit, kdo za vším stojí, ale soustředit se jen na shánění důkazů, které jsou rozprostřeny i všude po mizanscéně (respektive v ní chybí - červená barva na malování, ztracený šátek). A které scénář skvěle a rytmicky zvýznamňuje, stejně jako tradičně zacuchanou vzájemnou minulost aktérů. Odhadnutí konce tedy není chyba filmu, ale snad i jeho dominanta - že dokáže být takhle zábavný a rafinovaný jen v tom, jak propojuje diváka s vyšetřujícím protagonistou (a to i emocionálně díky rámujícímu prologu a epilogu), za to bych Kennetha fakt poplácal po zádech. Moc pěkný vizuál a skvělá kamera, která se v důmyslnosti rozebírání prostoru vyrovná i dílům Stevena Spielberga. Už teď jsem zvědavý na dojmy po další projekci. 90 % ()
[80%] Viděno v kině. Po několika odsunech premiéry kvůli debilnímu covidu jsem se konečně dočkal. A jsem spokojen, podobně jako v předchozím filmu Vražda v orient expressu s K. Branaghem. Režijně a herecky zvládá Branagh ikonickou postavu Poirota na výbornou. U tohoto nového počinu může sem tam nějakého diváka zarazit skutečnost, že první vražda nastane až v cca první půli snímku. Jenže na škodu to vůbec není. Někoho to může nudit, ale aspoň tu máme prostor na pořádné seznámení s postavami a navíc sledovat Poirota mě bavilo. Opravdu se tahle nová verze s Branghem povedla (myslím tím i ten express). Jakmile dojde k první vraždy, tak jsem nemohl odtrhnout oči od plátna. Hltal jsem Poirotovo vyšetřování a posledních asi 15 min by se napětí dalo jen krájet. Uhodnutí, kdo je vrah jsem netipnul přímo, ale jisté verze se mi v hlavě šrotily. ;) Jasně, určitě je tu několik přehnaných prvků včetně toho, že Poirot na vše přijde apod., ale je to tak poutavě a záživně natočené, že to moc kritizovat nemohu. Takže i ta první půle filmu mě bavila. Máme tu krásné záběry na Egypt apod. Jako dalo by se určitě ještě něco vylepšovat, rozuzlení jsem pochopil ve finále, jen by to chtělo víc sladit tempo filmu, které bylo poté až moc zběsilé a aspoň tak 2 vraždy bych přidal. K plnému hodnocení bych ještě dodal větší emoční hloubku, které se na konci projevila, ale jen krátce. Herecké obsazení je na tom dobře. Kromě Branagha mě bavila sestava herců Gal Gadot, Armie Hammer, Emma Mackey a další. Soundtrack nebyl tak výrazný, ale pro potřeby filmu stačil. No, víc to komentovat nebudu. Bavilo mě to a těším se na další shlédnutí. K tomu budu ještě tajně doufat, že vznikne alespoň jedno pokračování. ()
Svérázně a sebevědomě zrežírovaná a zahraná detektivka. Branagh s precizností své postavy servíruje staromilskou, ale přesto svěží podívanou, která nepolevuje a chrlí na vás jednu informaci za druhou, bez toho aniž by snad spěchala, nebo přestala dýchat. Je mi velice líto finančního neúspěchu a budu moc doufat, že se dočkáme mnoha pokračování, alespoň na streamovacích platformách. Veliké, veliké překvapení! ()
║Rozpočet $90miliónov║ Tržby USA $45,630,104║ Tržby Celosvetovo $137,307,235▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $718,340║ Tržby za predaj DVD v USA $441,600║ Príliš toporne sucho, herecky chladno odbité, tie postavy fakt neberú, nevyvolajú emócie, možno občas trošku elektrizujúca atmosféra, hlavne pri tom úvodnom tanci ale to je tak všetko. Vizuál a triky ušli. /40%/ ()
Anglická spisovateľka Agatha Christie je autorkou detektívneho románu "Smrť na Níle". Vyšiel prvého novembra roku 1937. Prvý krát bol sfilmovaný v roku 1978, kde hlavnú úlohu súkromného detektíva Hercule Poirota stvárnil Peter Ustinov. V roku 2004 bola vyprodukovaná seriálová epizóda, kde Poirota stvárnil David Suchet. A zatiaľ posledná filmová verzia je z roku 2022, ktorá vznikla pod režisérskou taktovkou Kennetha Branaghana, ktorý si zahral aj úlohu vyšetrovateľa. Ja som si povedal, že si to najskôr prečítam, a potom začnem tieto filmové spracovania pozerať pekne porade. Takže ako prvý som si pustil titul "Smrť na Níle", ktorý v roku 1978 natočil režisér John Guillermin. Dal som mu štyri hviezdičky. O pár dní potom som si pozrel "Smrť na Níle" z roku 2004. Jedná sa o tretiu epizódu z deviatej série, ktorá je súčasťou televízneho seriálu "Agatha Christie´s Poirot". I tomuto titulu som pridelil štyri hviezdičky. No a teraz prišla na rad najnovšia verzia z roku 2022. A bohužiaľ prišlo aj veľké sklamanie. Dejové úpravy pôvodnej literárnej predlohy boli necitlivo spracované. Povinná jazda s LGBTI propagandou a politicky korektné pokorenie sa voči utláčanému čiernemu etniku bola nechutná fraška, ktorá však zaručila vysoký rozpočet. Nasilu vložené akčné scény boli úplne zbytočné. Tiež sa mi nezdalo, že by sa kostýmy a účesy postáv pridržiavali dobovej módy. No a tie vulgárne vyzívavé tance a verejne prezentovaná sexualita boli doslova trapné, keď histórie znalý človek uváži, že v dobe, kedy sa odohráva dej tohoto filmu, si manželské páry vykali aj pri súloži. Vôbec to nemá tú podmanivú starosvetskú atmosféru románov Agathy Christie. Tá keby to videla, tak by zrejme len nechápavo krútila hlavou a trpko zaplakala nad tým, ako sprznili jedno z jej najlepších diel. ** ()
Galerie (47)
Photo © 20th Century Studios
Zajímavosti (13)
- Většina herců ve filmu nemluví svými rodilými přízvuky. Američani Annette Bening a Armie Hammer mluví ve filmu britským přízvukem, britští herci Sophie Okonedo, Letitia Wright, Jennifer Saunders a Dawn French mluví americkou angličtinou a další dva Britové, Rose Leslie a Kenneth Branagh, mluví s francouzským přízvukem. Ind Ali Fazal ve filmu mluví s britským přízvukem. Izraelská herečka Gal Gadot, která je jedinou herečkou, u níž angličtina není jejím rodným jazykem, mluví ve filmu svým vágně izraelským akcentem jako ve většině svých rolí. (hansel97)
- V traileru filmu je možné slyšet nevydaný remix skladby „Policy Of Truth“ od britské elektronické skupiny Depeche Mode. (Dangerous2)
- Natáčení započalo 30. září 2019 v Longcross Studios v Anglii, posléze se štáb přesunul do Maroka (původně se prý mělo točit v Egyptě) a poslední klapka padla 30. prosince 2019. (fiLLthe3DD)
Reklama