Režie:
George MillerScénář:
George MillerKamera:
David EggbyHudba:
Brian MayHrají:
Mel Gibson, Joanne Samuel, Steve Bisley, Paul Johnstone, Nick Lathouris, Hugh Keays-Byrne, Roger Ward, Reg Evans, Jonathan Hardy, John Ley, Brendan Young (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Ve zpustošené zemi blízké budoucnosti vládne silnicím divoký motorkářský gang. Řádí v ulicích, terorizuje nevinné civilisty a strážcům zákona se jen směje do očí. Jednoho policistu ale podcení. Když motorkáři brutálně napadnou nejlepšího přítele a rodinu Maxe Rockatanskyho (Mel Gibson), změní se Max v běsnícího šílence, který žije jen pro jediné - pro pomstu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (618)
12.8.2015: Škrtám všetko zlé, čo som kedy o prvom Maxovi napísal. Neotrelé, dodnes podnetné, sugestívne a emočne silné prepojenie žánrových pravidiel westernu a exploatačných filmov o pomste v príbehu ochrancu spravodlivosti, ktorý čelí mravnému, ideovému a hodnotovému rozkladu vonkajšieho i vnútorného sveta. 80% ()
No big deal. Celkem zklamání, a takový to prej je kult. Já mám bezduché akčňárny let minulých moc rád, ale tohle mě jaksik minulo oklikou. Mel Gibson v jedné ze svých nejznámějších rolí hraje nic moc a já Mad Maxe řadím mezi jeho nejhorší postavy / výkony / filmy. Hudební doprovod taky za moc nestál a zbystřil jsem pouze při akčních scénách a automobilových honičkách. Nízký rozpočet je šíleně znát a možná i to způsobilo mou mírnou skepsi nad kvalitami tohoto australského díla. S nízkým rozpočtem se také dají natočit působivé filmy (příklad za všechny - Blair Witch - i když jde o úplně jiný žánr). Ale abych jen nehanil, Maxův parťák je docela správnej týpek a jeho odchod ze scény moc pěkný není. Auta jsou tu moc pěkná a určitě bych si mezi nimi nějaké fáro vybral, mým favoritem je V8 :) Možná dám Maxovi někdy v budoucnu ještě jednu šanci, ale prozatím za tři. ()
Je mi líto, ale pozice Šíleného Maxe v historii australské kinematografie mě ani o jediný stupeň neuhnula z kurzu nastoleného prvním záběrem na hlavního záporáka a jeho bandu, která má představovat ultimativní zlo ekvivalentní čtyřem vyšinutým smažkám v čele s tím blonďákem v Carpenterově Okrsku 13 (1976). Psychopatičtí motorkáři totiž víc než co jiného vypadají a chovají se jako teplí šerifovi pomocníci ve Vůni Cibule (1975). Nemá smysl tu řešit nějaké herectví, ve filmu jde hlavně o honičky a bouračky, a až v poslední čtvrthodině dojde na Maxovu pomstu. Té předchází záběr na Gibsona opřeného o futra nemocničního pokoje, s vyvrácenou hlavou a nepřítomným pohledem - toť vše k přerodu policajta s obavami, aby se nestal takovým "jako oni". Uznávám, že první scéna se zapalovačem, stejně jako první scéna v nemocnici, jsou působivé a nepříjemné, ale do očí bijící celková lacinost snímku, ve spojení s extrémně chabým scénářem respektive jeho režijní realizací, které nesahají legendárním revenge movies jako Přání Smrti (1974) ani po kolena, zabíjejí celého Mad Maxe tak dokonale jako Pokémon, Beyblade, DigiMon a spol. dětské mozkové buňky. Nedočkáte se tu ani vysvětlení, v jakém světě se vše odehrává - všechno vypadá celkem normálně, třeba nemocnice dokonale současně, jen je všude podezřele málo lidí, po silnicích jezdí krom policajtů a magorů asi dvě auta "civilů" a jedna cisterna, a toť vše. Čili varování pro ty, kdo se těší na postapo, které se stalo vzorem třeba i pro design zbrojí ve Falloutu a stovkách dalších děl - BORCE S BROKOVNICEMI A OŠTĚPY NAVLEČENÉ V KOŽENÝCH BUNDÁCH A KYRYSECH S OSTNATÝMI NÁRAMENÍKY UVIDÍTE AŽ VE DVOJCE:) Z toho vyplývá, že první příběh "Mad" Maxe Rockatanskyho je dobrý jen jako ukázka, co že se to vlastně hlavnímu hrdinovi přihodilo, než se z něj stal Road Warrior, který se pustil do křížku s pozdějším Bennettem z Komanda;) Odmítám se kdykoliv podívat ještě byť jen na kousek z tohohle těžce nepodařeného filmu, a odmítám i jeho kultovní status. Z dnešního pohledu jen upřímně doufám, že se George Miller od svých nezralých 34 let za těch v mezidobí uplynulých dalších 35 něčemu naučil, a nepromrhá účast Toma Hardyho na novém Šíleném Maxovi. Jelikož ale filmografii pana Millera "zdobí" po prvních dvou Maxech kromě výborných Čarodějek Z Eastwicku a zřejmě slušného dramatu Lék Pro Lorenza (neviděl jsem) jenom Happy Feet a Prasátko Babe, docela se výsledku obávám. Snad bude mít schopného aspoň druhého režiséra, a bude se krom Charlize Theronové s holou hlavou na co dívat:) Pro prvního Mad Maxe mám ale schovaných slabých 50%. ()
Zvláštní záležitost. Jsou to takové tři krátké filmy v jednom. První z nich je úchylárna, která se jen těžko sleduje, druhý je rodinné road-movie s trably a třetí je špičkový napínavý akčňák s na tu dobu uchvátnými ručně dělanými záběry (žádný digitál tehdá ještě naštěstí nefrčel) a neklišé. Jen mi moc nedochází, proč všichni čachrují s tím, jaké je to post-apokalyptické. To vůbec nechápu. Vždyť je to prakticky ze současnosti. Možná tak pre-apo by sedělo líp. Na jedničce není post-apo vůbec nic. ()
Mad Max je jen slabej odvar oproti pokračování. Film vůbec nepůsobí nějak moc apokalypticky a Max, tady ještě moc nevypadá na neohroženýho bojovníka silnic. Sice je to jeden z prvních filmů Mel Gibsona, ale už tehdy byl dobrej. Co se týká děje, tak je založenej hlavně na honičkách těch je tady opravdu spousta a jsou tady pěkně drsný motorkáři, jenže co je to platný, když film nedokáže úplně zaujmout. Ale rozhodně nemůžu říct, že jsem se nudil ()
Galerie (157)
Zajímavosti (45)
- Některá policejní auta byla neustále opravovaná a používaná v dalších scénách, kde zastupovala jiná auta. Často se s nimi jezdilo, když byl nátěr na nich ještě mokrý. (HellFire)
- Mel Gibson (Max) se původně castingu vůbec neúčastnil, doprovázel na něj svého kamaráda. Protože se předešlé noci porval v baru a jeho hlava podle jeho slov vypadala jako „černá a modrá dýně“, byl požádán, jestli by se mohl vrátit za tři týdny, protože produkce potřebovala „šílence.“ (HellFire)
- Film vydělal v australských kinech 5 355 490 australských dolarů a celosvětově přes 100 milionů amerických dolarů. Vzhledem k nízkému výrobnímu rozpočtu se jednalo o nejvýdělečnější film všech dob, který až do uvedení filmu Záhada Blair Witch (1999) držel Guinnessův rekord v poměru tržeb a rozpočtu. (Witta)
Reklama