Režie:
Karel KachyňaHudba:
Luboš FišerHrají:
Stanislav Zindulka, Helena Růžičková, Žaneta Fuchsová, Tereza Brodská, Gabriela Wilhelmová, Alena Vránová, Eva Svobodová, Blanka Lormanová (více)VOD (2)
Epizody(6)
-
Sněhurčina smrt (E01)
-
Malý muž a velká žena (E02)
-
Trápení kocoura Žolyho (E03)
-
Válka si nevybírá (E04)
-
Moje druhá první láska (E05)
-
Návrat domů (E06)
Obsahy(1)
"Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (5)
Recenze (288)
Nejlepší seriál, který v té době běžel. Helena Růžičková předvedla nezapomenutelný výkon a řekla bych, že to byla její životní role. Stáhla veškerou pozornost na sebe a to dokonale. Zvláštní, přestože se seriál odehrává v období protektorátu a za druhé světové války, tak na mě působil uklidňujícím dojmem. To se mi často nestává. ()
Já nějak nevím. Jsou chvíle, kdy je ten seriál geniální, a jindy mi zavání chtěností a povrchností. Tereza Brodská nedokázala navázat na živou bezprostřednost Žanety Fuschové, jako by to najednou byla jiná osobnost. Těžko hodnotit - z filmařského hlediska velmi povedené, z vypravěčského občas vachrlaté, zaujetí seriálem průměrné. ()
3* Ještě z mého mládí si pamatuji tento seriál s nezapomenutelnou rolí pro Helenku Růžičkovou. I ze zdejších hodnocení vidím, že patří k tomu nejlepšímu, co tehdy televizní tvorba vyprodukovala. Teď nedávno jsem si ho pustil znovu a musím uznat, že herecky současné české seriály hodně upadly. Ale s odstupem času vidím, že obsahově působí jako komunistická agitka, zejména v druhé polovině a válečné období prezentuje hodně jednostranně a konec je plný patosu. Za to musí jít body dolů, takže ve výsledku jen 3 hvězdy. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 2 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
V detstve som to miloval. Dnes to pozerám a je to trocha smiešne. Chápem, že Kachyňa chcel všetko priblížiť detskému divákovi a preto sa mu veľa vecí zredukovalo na vysvetľovaciu ilustratívnosť. Čo však zostáva silné sú hudba, herecké obsadenie a voiceover už dospelej hrdinky, ktorý s veľkou empatiou komentuje vojnové udalosti. A Růžičková tu padáva životný výkon. Jej replika Na tragickej život jsem já pes! ma vie ešte stále dojať. ()
Seriál se zvláštní melancholickou až tísnivou atmosférou, což samozřejmě k obsahu pasuje. Jako malýmu se mi to moc nelíbilo - neni to úplně lehký na sledování a z Javorskýho jsem byl hodně vystresovanej. V pozdějším věku jsem otočil a považuju tuto "mašinu" za jednu z nejlepších, co kdy ČR v oblasti seriálu vyrobila. POŠŤÁKU!!!!!! A pane CAFÚ, styďte se! :-) P.S. Když jsem se zaměřil na tvůrce - pánové Kachyňa, L. Fišer, ve spolupracovnících byl uveden i František Vláčil - není divu, že se dílo vydařilo... P.P.S. Po mnoha letech viděno uceleně a soustředěně znovu a pro mě překvapivě už mi výkon Terezy Brodské nepřišel vůbec jako špatný a dojem mi nekazil. Snad jen brečet ji mohli naučit líp :-). Každopádně jeden ze skvostů československé tvorby pro děti a mládež. Docela by mě zajímalo, jak to vidí dnešní dětské oči... ()
Galerie (26)
Photo © Česká televize / Miloslav Mirvald
Zajímavosti (14)
- Bohumilu Dolejšovou (Věrčina matka) nadabovala při postsynchronech Daniela Bartáková. (funhouse)
- První seriál režiséra Karla Kachyni. (M.B)
- Filmovalo se v Lokti nad Ohří, Březové u Karlových Varů, v Praze, Karlových Varech, Nejdku a Brně, konkrétně na vrchu Petrov s katedrálou sv. Petra a Pavla, na nákladovém nádraží Žižkov, na Dejvickém nádraží, Nejedku a závěrečné scény byly natočeny na Vyšehradě ve Vratislavově ulici. Scény v moravských sklípcích byly natočeny v Petrově na Hodonínsku a venkovská zastávka byla natočena v Červených Pečkách. (Cucina_Rc)
Reklama