Epizody(10)
-
Dekalog I (E01)
-
Dekalog II (E02)
-
Dekalog III (E03)
-
Dekalog IV (E04)
-
Dekalog V (E05)
-
Dekalog VI (E06)
-
Dekalog VII (E07)
-
Dekalog VIII (E08)
-
Dekalog IX (E09)
-
Dekalog X (E10)
Obsahy(1)
10 filmov Krzysztofa Kieślowského na tému 10 božích prikázaní:
1. Ja som Pán, Boh tvoj! Nebudeš mať iných bohov okrem mňa, aby si sa im klaňal. - novodobá dôvera v počítače a vedu
2. Nevezmeš mena Božieho nadarmo. - smrťou začína nový život, uzdravenie znamená smrť ...
3. Spomeň, aby si deň sviatočný svätil. - muža odláka vášeň od rodiny
4. Cti otca svojho i matku svoju! - po smrti matky, otec a dcéra v nejednoznačnom citovom rozpoložení
5. Nezabiješ! - obraz trestania smrťou za smrť
6. Nezasmilníš! - vášnivé city dospievajúceho mladíka k zrelej žene
7. Nepokradneš! - matkou vlastnej vnučke?
8. Nepreriekneš krivého svedectva proti blížnemu svojmu! - spomienky na krutosti okupácie Poľska
9. Nepožiadaš manželku blížneho svojho! - v úprimnom manželskom zväzku dôjde k závažným zdravotným problémom...
10. Ani nepožiadaš majetku blížneho svojho, ani ničoho, čo jeho je! - dvom synom zostane po smrti otca zbierka starých známok...
Cyklus, ktorý je zviazaný cirkevnou témou a akousi alegorickou postavou nestranného pozorovateľa... Každá časť tvorí samostatný uzavretý celok.
(wewerička)
Recenze uživatele Jester_X k tomuto seriálu (5)
Dekalog III (1990) (E03)
Poutavá, až noirovská kamera zachycuje duchovní atmosféru sváteční Waršavy. Právě atmosféra, její pestrost a tajemnost, mě ke Kieslowskému přitahuje nejvíce. K tomu variace jeho oblíbených témat jako nádraží a náhoda. Z třetího Dekalogu sálá zoufalé odmítnutí samoty jako pokus o poslední vzdor proti nepřízni osudu. Jak je u Kieslowskeho zvykem, přiběh dospěje k neutěšenému konci, kde i přes zdánlivé zklidnění situace zůstává jistá pachuť smutku ze života. ()
Dekalog VII (1990) (E07)
Tak trochu jiný Dekalog. Téma intimně rodinné, hraničící s červenou knihovnou. Jeho zpracování ma od ní, naštěstí, stále dosti daleko. Snímek zpracovává útěk člověka před světem, v němž pochybil a ve kterém již nedostane druhou šanci, takže si ji vezme sám. Tento pokus ovšem dopadá neúspěšně, a proto Majka opouští dosavadní život, kde se zklamala a odchází zpytovat svědomí a začít znovu jinam. Kieslowski nedává jasnou odpověď a já osobně jsem se po dlouhé době, u filmu tohoto typu, nenakláněl ani na jednu stranu. ()
Dekalog VIII (1990) (E08)
Pro Polsko velmi palčivé téma a vlastně nejen pro něj. Mistrné bylo velké etické téma uvrhnout na universitní profesorku etiky, a tak ho ještě umocnit. Ta naráz stojí před nutností aplikovat svoji dokorínu do praxe, což se jí daří celkem obratně a divák nabývá dojmu setkání, kde vítězí tolerance a snaha nesoudit. Zklamání ovšem přichází při konfrontaci akademických etiků s prostým člověkem, pěšákem, jenž nechce nic předstírat a problém odkládá, možná po právu, jako nedořešitelný. ()
Dekalog IX (1990) (E09)
Dašlí z Dekalogů, který jsem sledoval místy se zatajeným dechem. Výborná kamera vytváří jedinečnou atmosféru. Kieslowski je mistr poetiky obyčejných životů. Pokračuje v trendu vystavování prostých lidí nestrandardním situacím a z jejích mnohdy zkratovitého jednání těží hlavní napětí příběhu. Dekalog IX ukazuje lásku, která byla znovu rozdmíchána až zbavením její fyzické podoby. Příběh ovšem vyústí v konec, jenž je tragickým především tím, že vychází z prostého omylu. ()
Dekalog X (1989) (E10)
Kieslowski ukázal, že jeho filmy umí být i velmi zábavné a obdařil desítku značnou dávkou grotesknosti. Bratři propadli potřebě vlastit, která je v snímku zakryta koníčkem filatelie. Dostávame tak třešničku na dortu celé série, která postupně obnažila mnoho skrytých (a často ne příliš vznešených) motivů lidského jednání a dokázala tak, s jistým nadhlehem, nadčasovost desatera. ()