Reklama

Reklama

Dekalog

(seriál)
  • Polsko Dekalog (více)
Polsko / Západní Německo, (1989–1990), 9 h 20 min (Minutáž: 53–58 min)

Hrají:

Henryk Baranowski, Jerzy Stuhr, Daniel Olbrychski, Bogusław Linda, Piotr Rzymyszkiewicz, Olaf Lubaszenko, Wojciech Klata, Władysław Kowalski, Janusz Gajos (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

10 filmov Krzysztofa Kieślowského na tému 10 božích prikázaní:
1. Ja som Pán, Boh tvoj! Nebudeš mať iných bohov okrem mňa, aby si sa im klaňal. - novodobá dôvera v počítače a vedu
2. Nevezmeš mena Božieho nadarmo. - smrťou začína nový život, uzdravenie znamená smrť ...
3. Spomeň, aby si deň sviatočný svätil. - muža odláka vášeň od rodiny
4. Cti otca svojho i matku svoju! - po smrti matky, otec a dcéra v nejednoznačnom citovom rozpoložení
5. Nezabiješ! - obraz trestania smrťou za smrť
6. Nezasmilníš! - vášnivé city dospievajúceho mladíka k zrelej žene
7. Nepokradneš! - matkou vlastnej vnučke?
8. Nepreriekneš krivého svedectva proti blížnemu svojmu! - spomienky na krutosti okupácie Poľska
9. Nepožiadaš manželku blížneho svojho! - v úprimnom manželskom zväzku dôjde k závažným zdravotným problémom...
10. Ani nepožiadaš majetku blížneho svojho, ani ničoho, čo jeho je! - dvom synom zostane po smrti otca zbierka starých známok...
Cyklus, ktorý je zviazaný cirkevnou témou a akousi alegorickou postavou nestranného pozorovateľa... Každá časť tvorí samostatný uzavretý celok. (wewerička)

(více)

Recenze uživatele Jester_X k tomuto seriálu (5)

Dekalog III (1990) (E03) 

Poutavá, až noirovská kamera zachycuje duchovní atmosféru sváteční Waršavy. Právě atmosféra, její pestrost a tajemnost, mě ke Kieslowskému přitahuje nejvíce. K tomu variace jeho oblíbených témat jako nádraží a náhoda. Z třetího Dekalogu sálá zoufalé odmítnutí samoty jako pokus o poslední vzdor proti nepřízni osudu. Jak je u Kieslowskeho zvykem, přiběh dospěje k neutěšenému konci, kde i přes zdánlivé zklidnění situace zůstává jistá pachuť smutku ze života. ()

Dekalog VII (1990) (E07) 

Tak trochu jiný Dekalog. Téma intimně rodinné, hraničící s červenou knihovnou. Jeho zpracování ma od ní, naštěstí, stále dosti daleko. Snímek zpracovává útěk člověka před světem, v němž pochybil a ve kterém již nedostane druhou šanci, takže si ji vezme sám. Tento pokus ovšem dopadá neúspěšně, a proto Majka opouští dosavadní život, kde se zklamala a odchází zpytovat svědomí a začít znovu jinam. Kieslowski nedává jasnou odpověď a já osobně jsem se po dlouhé době, u filmu tohoto typu, nenakláněl ani na jednu stranu. ()

Dekalog VIII (1990) (E08) 

Pro Polsko velmi palčivé téma a vlastně nejen pro něj. Mistrné bylo velké etické téma uvrhnout na universitní profesorku etiky, a tak ho ještě umocnit. Ta naráz stojí před nutností aplikovat svoji dokorínu do praxe, což se jí daří celkem obratně a divák nabývá dojmu setkání, kde vítězí tolerance a snaha nesoudit. Zklamání ovšem přichází při konfrontaci akademických etiků s prostým člověkem, pěšákem, jenž nechce nic předstírat a problém odkládá, možná po právu, jako nedořešitelný. ()

Dekalog IX (1990) (E09) 

Dašlí z Dekalogů, který jsem sledoval místy se zatajeným dechem. Výborná kamera vytváří jedinečnou atmosféru. Kieslowski je mistr poetiky obyčejných životů. Pokračuje v trendu vystavování prostých lidí nestrandardním situacím a z jejích mnohdy zkratovitého jednání těží hlavní napětí příběhu. Dekalog IX ukazuje lásku, která byla znovu rozdmíchána až zbavením její fyzické podoby. Příběh ovšem vyústí v konec, jenž je tragickým především tím, že vychází z prostého omylu. ()

Dekalog X (1989) (E10) 

Kieslowski ukázal, že jeho filmy umí být i velmi zábavné a obdařil desítku značnou dávkou grotesknosti. Bratři propadli potřebě vlastit, která je v snímku zakryta koníčkem filatelie. Dostávame tak třešničku na dortu celé série, která postupně obnažila mnoho skrytých (a často ne příliš vznešených) motivů lidského jednání a dokázala tak, s jistým nadhlehem, nadčasovost desatera. ()

Reklama

Reklama