Reklama

Reklama

Dekalog

(seriál)
  • Polsko Dekalog (více)
Polsko / Západní Německo, (1989–1990), 9 h 20 min (Minutáž: 53–58 min)

Hrají:

Henryk Baranowski, Jerzy Stuhr, Daniel Olbrychski, Bogusław Linda, Piotr Rzymyszkiewicz, Olaf Lubaszenko, Wojciech Klata, Władysław Kowalski, Janusz Gajos (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

10 filmov Krzysztofa Kieślowského na tému 10 božích prikázaní:
1. Ja som Pán, Boh tvoj! Nebudeš mať iných bohov okrem mňa, aby si sa im klaňal. - novodobá dôvera v počítače a vedu
2. Nevezmeš mena Božieho nadarmo. - smrťou začína nový život, uzdravenie znamená smrť ...
3. Spomeň, aby si deň sviatočný svätil. - muža odláka vášeň od rodiny
4. Cti otca svojho i matku svoju! - po smrti matky, otec a dcéra v nejednoznačnom citovom rozpoložení
5. Nezabiješ! - obraz trestania smrťou za smrť
6. Nezasmilníš! - vášnivé city dospievajúceho mladíka k zrelej žene
7. Nepokradneš! - matkou vlastnej vnučke?
8. Nepreriekneš krivého svedectva proti blížnemu svojmu! - spomienky na krutosti okupácie Poľska
9. Nepožiadaš manželku blížneho svojho! - v úprimnom manželskom zväzku dôjde k závažným zdravotným problémom...
10. Ani nepožiadaš majetku blížneho svojho, ani ničoho, čo jeho je! - dvom synom zostane po smrti otca zbierka starých známok...
Cyklus, ktorý je zviazaný cirkevnou témou a akousi alegorickou postavou nestranného pozorovateľa... Každá časť tvorí samostatný uzavretý celok. (wewerička)

(více)

Recenze uživatele !Borec! k tomuto seriálu (5)

Dekalog II (1990) (E02) 

Syrové, chladné, ale zároveň emotivní, dotýkající se lidských hodnot, které musíme rozbalovat pomalu s celým snímkem. Kdo je zde větší zavrženec - bezradná žena, která miluje dva muže, zapšklý doktor, který má svoje metody soucitu nebo snad milenec, kterému nezbývá jen čekat? ()

Dekalog III (1990) (E03) 

Absolutně nápadité zpracování jinak běžného přikázání. Každý světí jiným způsobem, vědomě či méně vědomě. Jakési vysvobození obou aktérů je provedeno nenásilně ku prospěchu jejich změny, nenutí nás soudit (možná nevíme koho), ale nechá nás zamyslet se nad nedořešenou minulostí, která se žene kupředu a jedinou možností je, abysme udělali krok, u něhož nevíme, jestli přinese své ovoce či nikoli. ()

Dekalog V (1990) (E05) 

Triviálně, avšak účelně podaná část, ve které sice není mnoho věcí vyřčeno, ale naopak příliš mnoho se nám jich nabízí. První půlka je pouze přípravou na následující - poprava v domnění vší lidskosti není lidská. Je tedy oko za oko správnou volbou nebo násilí plodí násilí. Kieslowski pouze do problému nahlíží, ostatně skoro jako pokaždé. Jako vždy nás ale upozorní svým deus ex machina na zásadní rozhodnutí, a to je mnohem důležitější, hana zůstává na nás. ()

Dekalog VI (1990) (E06) 

Dva lidé, kteří neznají správnou lásku a oba se jí bojí přijmout. Žena, utíkající od této samoty, se uchyluje k podivným milencům, kteří jí chvilkově uspokojují, avšak to je pro ni málo. Až tehdy, když se dozví, že někdo o ni stojí, a to pouze pro jeji osobnost, uvědomí si, že láska může mít i jiné podoby. Chlapcovi stačí jen voyerská láska a jakékoli přiblížení se cíle by znamenalo jeho rozpad. On chce pořád toužit, nechce dosáhnout právě toho, po čem touží, jelikož by se zhroutily jeho hodnoty a neměl by k čemu vzhlížet. Touha a nenaplnění je pro něj tedy jedinou motivací. Horší je, když se strany obrací a cíl si hledá "oběť", potom logicky "oběť" ztrácí zájem. ()

Dekalog VII (1990) (E07) 

"Můžeš ukrást to, co ti patří?" Opět se mi líbí, že Kieslowski nehází vinu na konkrétní osobu, ale pouze na špatně řešitelnou situaci. Hrnec přetekl a je třeba vyhrocenou událost uzemnit, ale v tomto případě to jde jen těžko. Všichni chtějí uspokojit své potřeby, mít pocity jistoty, chtějí být svobodní, šťastní a milující. Avšak tyto vlastnosti mají tenkou hranici se sobeckostí, která je mocnější. ()

Reklama

Reklama