poster

Dekalog (TV seriál)

  • Polsko

    Dekalog

  • anglický

    The Decalogue

  • Slovensko

    Dekalóg

Drama

Polsko, 1988, 10x55 min

Hrají:

Henryk Baranowski, Jerzy Stuhr, Daniel Olbrychski, Bogusław Linda, Piotr Rzymyszkiewicz, Olaf Lubaszenko, Wojciech Klata, Władysław Kowalski, Janusz Gajos, Henryk Bista, Zbigniew Zamachowski, Joanna Szczepkowska, Artur Barciś, Krystyna Janda, Grażyna Szapołowska, Krzysztof Globisz, Piotr Machalica, Olgierd Łukaszewicz, Aleksander Bardini, Aleksandra Kisielewska, Aleksandra Majsiuk, Magda Sroga-Mikolajczyk, Agnieszka Brustman, Mirosław Baka, Adrianna Biedrzyńska, Jan Tesarz, Maja Barełkowska, Katarzyna Piwowarczyk, Anna Polony, Maria Koscialkowska, Teresa Marczewska, Ewa Błaszczyk, Jolanta Pietek-Górecka, Maciej Szary, Barbara Kolodziejska, Maria Gładkowska, Maja Komorowska, Krzysztof Kumor, Piotr Siejka, Jerzy Fedorowicz, Włodzimierz Musiał, Dorota Stalińska, Jerzy Zygmunt Nowak, Maria Pakulnis, Jacek Kałucki, Andrzej Blumenfeld, Igor Śmiałowski, Adam Hanuszkiewicz, Helena Kowalczykowa, Sylwester Maciejewski, Maciej Maciejewski, Aleksander Bednarz, Zbigniew Zapasiewicz, Zdzisław Rychter, Borys Marynowski, Jerzy Zass, Małgorzata Rożniatowska, Jan Piechociński, Dariusz Jabłoński, Bożena Dykiel, Jan Mayzel, Bronisław Pawlik, Jerzy Schejbal, Marek Kępiński, Tadeusz Łomnicki, Ewa Skibińska, Marian Opania, Renata Berger, Jerzy Trela, Jan Jankowski, Grzegorz Warchoł, Cezary Harasimowicz, Anna Gornostaj, Jerzy Turek, Maciej Stuhr
(další profese)
  • kinej
    *****

    Jako celek nelze desateru neudělit plný počet. I když obsahuje i méně dobré filmy, pořád se jedná o unikátní výtvor a sérii brilatních hodinových filmů. Každý nabízí úžasný příběh volně inspirovaný jedním z přikázání a každý film je událostí sám o sobě. Předvádí se zde celá polská herecká elita. Každý díl točil jiný kameraman. Některé díly jsou zdrcující, některé odlehčené. Navíc jsou příběhy zasazeny do všech možných oblastí života, od nemocnice po školství, a také různými koníčky od filatelismu po horolezectví. Pokaždé je film vytvořen a napsán realisticky. Jsme svědky neobyčejných příběhů obyčejných lidí. Postavy se také občas setkávají, ale nejzajímavější postavou je "kdosi", který tajemně a beze slov proplouvá téměř všemi díly a jeho přítomnost vždy symbolizuje blížící se katarzi. Dekalog je skvost teleivzní tvorby.(20.12.2006)

  • Subjektiv
    *****

    Dekalog - Deset přikázání, která dal bůh Mojžíšovi na hoře Sinaj. Vznikne-li o souboru základních pravidel morálky seriál, jeho naplnění morálními a etickými problémy/rozhodováním, lze očekávat s důvěrou až stoprocentní. Aby však šlo o podívanou zajímavou a podnětnou, musí se látky chopit někdo, jenž téma nezpracuje s přístupem: "Já vám, milí diváci, teď ukáži, jak je dodržování těchto pravidel dobré, vedoucí k dobrým koncům a nedodržování špatné, vedoucí ke špatným koncům." Kieslowski se svým spoluscénáristou Piesewiczem (vzhledem ke kvalitě scénáře si zmínku zaslouží) naštěstí tuto banální možnost nezvolili. Naopak, inspirují se volněji, u přikázání ohmatávají hranice jejich definic i aplikovatelnosti. Vymýšlí tak komplikované životní situace, že rozhodování se a smiřování se skutečností nelze hrdinům ani trochu závidět. Vypráví příběhy, v nichž přikázání vystupují nezřetelně, v pouhých obrysech, ale právě tím dávají divákovi (který by možná ani netušil, že film hovoří o tom kterém přikázání, nedali-li by autoři svému dílu příslušné jméno) šanci hledat, myslet a ostřit svůj pohled. Třebaže jako film u mě na maximum obstály jen tři díly, jako seriál Dekalog jen těžko najde konkurenci a proto *****.(1.3.2010)

  • gudaulin
    *****

    Dekalog vznikal za zvláštní situace ve vážně nemocné zemi. Polsko se dlouhodobě nedokázalo vyrovnat se stanným právem z roku 1981 a s tím, že legální opozice v podobě Solidarity musela přejít do ilegality. Pro zemi byly v následujících letech typické represe a realitou se stala přísná cenzura. V polovině 80. let byla země názorovně hluboce rozdělená a nacházela se z ekonomického i morálně společenského hlediska v troskách. Teprve po příchodu Gorbačova do funkce generálního tajemníka Sovětského svazu začal tlak státní moci polevovat a významní polští režiséři se vraceli k tématům, která byla charakteristická pro polské filmové hnutí morálního neklidu. Uznávaný Krzysztof Kieslowski, který se musel po snímku Náhoda na několik let odmlčet, v té době hledal námět na silnou látku, která se vyhne přímé politické angažovanosti a nebude přispívat k už tak vyhrocenému pnutí ve společnosti, ale zároveň se vysloví k zásadním otázkám dnešní morálky. Jako hluboce věřící člověk celkem logicky zvolil biblické desatero pro ideové východisko cyklu 10 hodinových televizních filmů, kdy každý díl je věnovaný jednomu přikázání. S výjimkou posledního dílu, který se nese v komediálním duchu a odlehčuje ho především přítomnost Jerzy Stuhra, jsou ostatní spíš komorními a intimními dramaty, často velmi tragického vyznění, kde se řeší ztráta blízkého člověka, poprava odsouzeného nebo pokus o sebevraždu. Cyklus měl výrazně omezený rozpočet a polská státní televize ho jako dílo propagující náboženství nasadila do nezajímavého vysílacího času, okamžitě si ale vydobil u diváků mimořádný respekt a s velkým ohlasem prošel vysíláním mnoha televizních stanic v zahraničí. Byl to právě Dekalog, který Kieslowskému udělal ve Francii takové jméno, že tam mohl realizovat svoji filmovou trilogii odkazující na ideály francouzské revoluce. Celkový dojem: 90 %.(23.9.2014)

  • Frajer42
    ***

    Dekalog I: 4 *, Dekalog II: 3 *, Dekalog III: 2 *, Dekalog IV: 2 *, Dekalog V: 3 *, Dekalog VI: 3 *, Dekalog VII: 3 *, Dekalog VIII: 4 *, Dekalog IX: 3 *, Dekalog X: 4 *(2.1.2017)

  • Jansen
    *****

    Dekalog je velice dobrý televizní seriál. Kieslowski nezaujme nějakými invenčními prvky nebo přílišnou kreativitou, ale poctivostí a precizností s jakou vytvořil seriál, dá se říct, v obvyklém dobovém hávu, a přesto vyčnívající nad jakoukoli televizní produkci předrevoluční doby. Deset přikázání, deset lidských příběhů, přičemž všechny se odehrávají na (jednom?) sídlišti. Tomu by nasvědčovalo několik pojítek, které připomenou předchozí díl (morální dilema těhotné ženy, které umírá muž, se znovu připomene v osmém díle), zdánlivě nevýznamná vedlejší zápletka v jednom díle je plně rozvinuta v některém z dílů následujících (série německých známek, se kterou se filatelista chlubí v osmém díle, poté hraje zásadní roli v díle desátém), hlavní protagonisté se také často zmiňují o tom či onom aktérovi některého z dalších dílů jako o svém sousedovi. Omezeností na oblast jednoho sídliště tak Kieslowski navozuje dojem obecnosti problémů, které prožívají zde náhodou vybraní obyvatelé sídliště, ale mohli by se odehrávat kdekoli jinde. Příběhy více než k moralizujícímu křesťanskému pohledu inklinují k osudovosti antických tragédií. Celkově je celá série docela vyrovnaná a vizuálně sladěná. Výjimku tvoří pátý díl – Nezabiješ, který je pouze zkrácenou verzí předchozího Kieslowského filmu Krátký film o zabíjení. Vzhledem k jeho výrazné stylizaci a expresionistickému nádechu tak úplně do konceptu ostatních dílů nezapadá. To by mi ale nevadilo tak jako to, že už původní film se mi zdál krátký a seriálová mutace ho ještě zkracuje. Tady měl Kieslowski natočit asi úplně nový materiál a původní skvělý film nechat na pokoji. Zcela opačně to pak vnímám u dílu šestého – Nesesmilníš (zkrácená verze Krátkého filmu o lásce), kterému nový konec a sestřih do televizního formátu vůbec neuškodil, spíš naopak. Nejslabší díl série je asi osmý díl, který čerpá z dílů předchozích a nastiňuje události dílů následujících, samotný jeho děj je pak průměrný a ve své zbytečné komplikovanosti snadno zapomenutelný. Mírně vybočuje i poslední díl se svým veskrze smířlivým a pozitivním závěrem. Jinak se Kieslowskému podařilo vzbudit pocit naléhavosti, který je patrný v každém jednotlivém příběhu. Naléhavost v jeho podání však nevychází z dogmatismu desatera, ale z relativnosti a složitosti situací, kdy se porušení přikázání jeví jako jediná šance, jak za daných podmínek a okolností přežít a uchovat si zdravý rozum.(7.9.2010)

  • - Seriál je zařazen na seznamu "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. Nachází se v kategorii děl, které jsou významné svou uměleckou hodnotou. (gjjm)

  • - Desatero, které je použito v tomto seriálu, je biblicky nesprávné. Druhé přikázání je vypuštěno, u čtvrtého je mlhavě přeloženo slovo Sobota a poslední je rozděleno na dvě. (Cofin)

  • - Van den Budenmayer, skladatel zmíněný ve filmu, je ve skutečnosti smyšlený. Hudbu, která zahrála pod jeho jménem, složil režisérův známý Zbigniew Preisner. (fctp)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace