Režie:
Luc BessonKamera:
Thierry ArbogastHudba:
Eric SerraHrají:
Milla Jovovich, Dustin Hoffman, Faye Dunaway, John Malkovich, Tchéky Karyo, Vincent Cassel, Pascal Greggory, Desmond Harrington, Timothy Bateson (více)Obsahy(1)
Johanka (Milla Jovovich) byla malou holčičkou, když jí během přepadení její rodné vesnice vojáci anglické armády před očima znásilnili a zavraždili sestru. Od té doby se staly víra a modlitby její jedinou útěchou. Když Johanka dospěla, začala být přesvědčena, že k ní hovoří sám Bůh (Dustin Hoffman) a že jí vyzývá k tomu, aby se postavila do čela armády, která vyžene vetřelce a přinese její zemi mír. Johančino nezlomné odhodlání překonává původní nedůvěru jejích přátel i rodiny. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (356)
Podľa môjho názoru asi najlepšie spracovanie Johanky z Arcu, podporené skvelým výkonom M. Jovovich. Celkom súhlasím s názorom, že afektovanie a bláznivý prejav hlavnej postavy mal svoje opodstatnenie a bolo to namieste, asi tak si totiž Johanku predstavujem. A záver? Proste dokonalosť, to sa musí vidieť. Dustin Hoffman tam bol však rušivý element. Neviem prečo, ale v historických snímkoch mi akosi nesedí. 85/100 ()
Když začala Johanka před tou branou hysterčit, že se tam nemůže dostat, asi nejeden chlap vstal a šel vysypat odpadky, protože si myslel, že na něj křičí jeho žena. Samozřejmě film sám o sobě posloužil jen Lucu Bessonovi, aby dokázal své tehdejší partnerce Mille Jovovic jak moc jí miluje a že když zůstane v jeho posteli bude moci si zahrát nejspíš i americkýho prezidenta. Škoda jen, že s tímhle důkazem lásky vyšel na veřejnost. ()
Angličany srazila na kolena, jenže Francie ji nakonec zradila. Od dětství byla nabitá energií, bezstarostné veselí skončilo masakrem anglickými žoldáky v její vesnici, na což životem doplatila i její starší sestra. Pomstychtivost a výčitky k Bohu charismatickou dívku dovedly až do čela francouzské armády. Bessonovo zaujetí filmem bylo toho času dechberoucí. Vyprávěl obrazem, epicky, nápaditě. Svůj velký film rozdělil do tří jasně oddělených částí. Magický úvod ukazuje dívčino dětství, ve druhém dějství hraje hlavní roli ocel a obrovské množství komparzistů, kteří se ženou po krku nepříteli. A to po boku odvážné vůdkyně v chaosu padajících těl, která podává výborný herecký výkon. Vím, že leckdo měl s Millou Jovovich problém, její expresivní ztvárnění v druhé části je nicméně na jednu velkou poklonu. Ovšem zdá se, že se třetí dějství od inkvizičního soudu muselo natáčet snad s nějakou časovou prodlevou (nebo se projevily trhliny ve vztahu hlavní hvězdy a režiséra), protože výkon zoufalé a nechápající Milly slábne, stejně jako psychologicky koncipované pojetí této třetí části zdaleka nesedne každému. Nejen kvůli své utahanosti. Herci ve vedlejších rolích nicméně výrazně potěší, na casting se opravdu dbalo. Výprava, zvuk, kamera.. rovněž na jedničku. Překonání historicky zažitého kultu je na jinou diskusi. Samotný Besson se snaží skloubit výpravně-epické dobrodružství s komorním psychologickým dramatem, daří se mu to na lepší tři hvězdy. ()
Docela by mě zajímalo, jak ve své době rezonovala Bessonova křivda na Kathryn Bigelow, které tento projekt vyrval po desetileté práci z rukou, když odmítla obsadit do ústředí role jeho tehdejší ženu, Millu Jovovich. Protože zahraniční i tuzemská kritika ("UřvANá HySterkA hýk hýk hýk") je ohledně jejího hereckého výkonu vzácně shodná ve své povýšenosti a nepochopení. Postavou Johanky z Arku zde Besson tematicky navazuje na Nikitu, tedy příběh dívky s přidělenou rolí, která nedostala možnost dospět sama. Zde ovšem ona přidělená role je nejednoznačná, zpochybněná, veskrze traumatická a Milla Jovovich je v ní naprosto neskutečná. Vzdoruje male-gazingu a protože je příběh vyprávěn z jejího úhlu, stává se nespolehlivou vypravěčkou. Besson zde opět potvrdil svoji schopnost vytvořit dominantní ženskou postavu, která není, oproti současnému trendu, napsaná jako chlap, ale skutečně jako žena. A i kdyby toho všeho nebylo, tak za tu kameru pětihvězdí dáme, ne? Ta mimochodem stojí za tím, že zde nalezneme patrně nejlepší bitevní scény v pre-digitální éře. ()
Besson a Milla boli lepší v Piatom elemente, teda Milla to ťahala v pred aj tu, nikdy som ju nepovažoval za dobrú herečku, ale tu ma presvedčila viac ako Bessonová réžia. Prišlo mi to podané nejaké vlažne, bez emócii a tento príbeh mal určite naviac. Na druhu stranu bolo to pekne akčné, výprava, kostýmy, to všetko stojí za to, ale stačí to iba lepší priemer. 65% - 3* ()
Galerie (45)
Zajímavosti (36)
- Kathryn Bigelow podala v Kalifornii žalobu na Luca Bessona za plagiátorstvo historického výskumu, ktorý robila, keď bola zapojená do projektu. Besson sa s ňou potom vyrovnal mimosúdne. (Arsenal83)
- Filip III. Dobrý (Michael Jenn) je zobrazený ako bezbožný, zatiaľ čo v skutočnosti bol oddaným katolíkom. (Arsenal83)
Reklama