Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (4)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 816)
,,OBCHODNÍ VLEČNÁ LOĎ NOSTROMO, POSÁDKA 7, NÁKLAD: RAFINÉRIE NA ZPRACOVÁNÍ 20 000 TUN RUDY, KURZ: NÁVRAT NA ZEM“....... /// Příběh asi znají všichni. Co se děje v kosmické lodi poté, co ,,matka" probudí posádku v půli cesty a změní trasu, protože zachytila záhadné vysílání, není třeba rozebírat. Sci-Fi, který nezestárne? Příchod vetřelce mezi ostatní bude pořád efektní. Atmosféru v lodi, kterou tvoří ticho, kroky a záběry kamery mají rádi všichni příznivci hororů. Příběh mě drží v napětí – prostě tu fungujou všechny ty filmový věci, jako je scénář, herci, kamera. Ridley Scott nám tak ústy Ripleyové neustále vzkazuje: ,,PŘEVEZLA JSEM TĚ TY HAJZLE!“ ()
Je pravda ze vsetky diely tejto sagy maju nieco do seba a ani jeden nieje vylozene zly (vratane posledneho), avsak pre mna je medzi prvym a ostatnymi dielami priepastna vzialenost. Preco? Poporiadku. Posadka lode prichadza na vzdialenu planetu daleko mimo nasej sustavy, aby zistila co sa stalo s ludskou koloniou, s ktorou sa prerusilo spojenie. Budovy najdu opustene, bez jedneho zivacka, mimo maleho dievcatka, ktore nechce zo seba vydat ani slovko. Pri prieskume okolia narazia na mimozemsku kozmicku lod. Ludia vchadzaju do nutra aby zistili, ze mimozemskej posadke sa stalo to iste ako ludom v kolonii. Preco tu vlastne len opisujem dej? Co strasne sa mohlo stat, ze tito mimozemstania, ocividne neuveritelne technicky vyspely, daleko za hranicami nasho chapania, co strasne sa stalo ze sa nezmohli ani na najmensi odpor? Ludstvo v tomto vesmirnom korabe vyzera tak stratene, tak absolutne bezvyznamne a bezmocne, ze si ani nedokazeme ani len predstavit ake strasne zlo sa skriva v hlbinach vesmiru. A prave tento naznak udalosti, tento nacrt toho co sa stalo jednej nepoznanej civilizacii, daleko, daleko mimo nasej sustavy, mozno galaxie, tento malicky vstup ludi do nepoznaneho vzdialeneho sveta, ktory zrejme nikdy nespoznaju, ani sa nikdy nedozvedia co sa vlastne stalo, to je to co ma na Votrelcovi tak fascinuje. Scena prieskumu mimozemskeho korabu ma fascinujucu atmosferu, pri ktorej mi fantazia pracovala na plne obratky a prave to nepoznane, existencia niecoho absolutne mimo nase poznanie, ta absolutna neznalost vsetkeho naokolo, ke sa clovek nemoze opriet ani o jediny fakt, o jedinu istotu, pretoze ziadna nieje......vazeny, toto je STRACH. (10/10) ()
(1001) Další z kategorie filmů, u nichž člověk vzpomíná na to, jak v prepubescentním věku svým kamarádkám při sledování druhého Shreka znalecky vykládá, že něco je tam parodie na Vetřelce, aniž by sám Vetřelce někdy viděl. A potom také vzpomíná na to, jak se na to konečně podíval, v pubertě, potmě, doma sám, a potom se bál jít tmavou kuchyní a raději spal celou noc na gauči v obývacím pokoji. A potom také na to, jak jel s rodiči na Gigerovu výstavu zrovna ve svém gotickém období a od té doby si všechno zařízení v domácnosti představoval s černou viditelnou páteří a lebkami a nohami ve tvaru zvířecích pařátů. Ach, kdybych nebyla zaměstnána nekonečným analyzováním současnosti, tak bych snad řekla, že žiji jenom vzpomínkami. Co se týče sci-fi žen, tak jsem vždycky chtěla být spíš Linda Hamilton, nicméně Sigourney má nehynoucí respekt. A můj bože, mladý (mladší) John Hurt má páru! A taky úplně chápu, proč byla moje maminka rozladěná, že má Ian Holm hrát Bilba, protože ty jeho oči, do háje. ()
Musí existovat způsob, jak to zabít. Tak co máme udělat?! Slabší povahy nechť sáhnou po čemkoliv jiném, protože např. scéna ve větrací šachtě, kdy se k sobě na monitoru počítače přibližují dvě bílé tečky, patří k nejbrutálnějším kardiologickým zážitkům vůbec. Přelomový snímek, jenž se dlouho tváří tak, že jeho tahounem bude sympatický Dallas (Tom Skerritt), ale události naberou jiný kurs a z puritánské Ripley (Sigourney Weaver), která doposud spíš budila dojem zapšklé důstojnice, lpící na detailech - se stává hlavní hrdinka. Jedinečná podívaná plná obrazových dvojsmyslů a společně s druhým dílem, Věcí a Predátorem, nejlepší sci-fi s mimozemským monstrem. Skvělý film, který vypadá, že byl natočen v současnosti. Naprostá kultovní LEGENDA! ()
Nouzový signál, přistání na neznámé planetě, líheň vajec. A první přisátí. A dotáhnutí parazita mezi další členy posádky. Právě řady původně sedmičlenné posádky lodi Nostromo se v klaustrofobických prostorách povážlivě tenčí. Mezi nimi je astronautka Ripley, která zachovává chladnou hlavu a měrou vrchovatou se podílí na tom, že tu máme významný žánrový mezník, který se zapsal do historie sci-fi zlatým písmem. Vizuálně snímek vypadá špičkově a je vyloženě radost dívat se na něj na velkém plátně. Dietní rozpočet navíc téhle látce paradoxně pomáhá. Nesází na nějakou velkohubou akci, ale poctivě buduje atmosféru strachu, nabízí nespočet průletů skrze dlouhé chodby lodi, klaustrofobních ruchů a šumů a hlavně výtečnou vizuální podobu monstra. ()
Galerie (290)
Zajímavosti (258)
- Producenti filmu It! The Terror from Beyond Space (1958) uvažovali o žalobě za plagiátorství. Nakonec si to rozmysleli. (PaTeXx)
- Režisér Jan Svěrák komentoval vliv, který měl snímek na jeho slavný studentský film Ropáci (1988): "Při natáčení jsem byl pod vlivem prvního Vetřelce, ve kterém jsou vysloveně použity principy, kterými ve filmu chcete vzbudit napětí... a strach. To je princip 'neukazovat'. Neukazovat to, čeho se máte bát. Máte to tušit, máte vidět stín, stopy, sliz. A máte vědět, že je někde blízko. Uvidíte ho až v závěru, v tom světle a obnažení fantazie dává divákovi mnohem větší rozměry hrůzy, než když je vidět. Tímhle principem my jsme pak zacházeli i s ropáky. Byli vidět jen zezadu, roztřesenou kamerou, nebo se jen mihli... Jednu scénu z Vetřelce jsme zopakovali v Ropácích - když spouštějí kameramana do dolu, kde je plno dýmu. My ho slyšíme přes vysílačku a vidíme jeho záznam z kamery, na kterém ovšem nevidíme skoro nic, protože je tam kouř. Podobně byla natočena ve Vetřelci jedna z úvodních scén - průzkum neznámé planety: nevidíme skoro nic a bojíme se o to víc." (NIRO)
- Ridley Scott prohlásil, že sága Vetřelec je ze stejného univerza jako série Blade Runner. To znamená, že celé tohle univerzum obsahuje již čtrnáct filmů společně souvisejících. Kromě tohoto snímku se jedná dále o filmy: Blade Runner (1982), Vetřelci (1986), Predátor (1987), Predátor 2 (1990), Alien³ (1992), Vetřelec: Vzkříšení (1997), Vetřelec vs. Predátor (2004), Vetřelci vs. Predátor 2 (2007), Predátoři (2010), Prometheus (2012), Vetřelec: Covenant (2017), Blade Runner 2049 (2017) a Predátor: Evoluce (2018). (PaTeXx)
Reklama