Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Za vědcem, doktorem Grantem přiletí milionář John Hammond. Řekne jemu a jeho kolegyni, vědkyni Ellie, že má pronajatý ostrov, kde má biologickou rezidenci, kam by mohli jezdit lidé. Ellie a Grant hledají vykopávky koster dinosaurů, jsou to paleontologové. Hammond potřebuje, aby mu někdo udělal posudek. Chce proto po Ellie a Grantovi, aby schválili, že jeho Jurský park je v pořádku. Hammond by jim za to podporoval jejich vykopávky po dobu tří let. Ellie a Grant nejdříve nechtějí, ale nakonec souhlasí. Neznámý muž mezitím přijde za Dennisem, zaměstnancem Hammonda. Nabídne mu mnoho peníz, pokud mu přinese embrya dinosaurů, ale Hammond se to nesmí nikdy dozvědět. Ellie a Grant s kolegou Ianem, Hammondem a dalšími společníky doletí tryskáčem na ostrov. Když projíždí Jurským parkem, Grant ani Ellie nevěří vlastním očím. Jsou tam živí dinosauři. Lidí se nebojí a žijí ve stádech volně v přírodě v parku. Hammond jim pak všem ukáže, že mají i muzeum. Díky videa jim ukáže, že dinosaury rozmnožili. Vzali komáry, kteří byli zatvrdnutí v pryskyřici z přírody před mnoha lety a zkoumali jejich krev. Někteří v sobě měli krev dinosaurů, jelikož jí vysáli. Vědcům se pak podařilo z D.NA. vytvořit dinosaury, jelikož k tomu použili i žabí D.N.A. Následně pak dinosaury rozmnožili. Vědci pak Grantovi oznámí, že volně se dinosauři nerozmnožují, jelikož mají jen samice a řídí jejich chromozomy. Jsou nebezpeční, ale v parku jsou udělaná opatření a mají elektrický plot. Kolegové Granta však budování parku neschvalují. I samotnému Grantovi dochází, že spojování lidí a dinosaurů může být nebezpečné. Hammonda pak přijedou navštívit vnoučata, děti Tim a Lex. Hammondovi je oznámeno, že se blíží bouře. Grant se svým týmem a s vnoučaty mezitím odjede na vyhlídkovou jízdu. Všichni jedou auty, které nemusí nikdo řídit, řídí je počítač. Tým pak řekne Hammondovi, že mají v parku spoustu problémů. Dennis by je měl vyřešit, ale nechce se mu. Pořád Hammondovi říká, že dostává málo peněz. Auto dojede k výběhu s tyranosaurem, ale on se neukáže. Dají mu tam i kozu, kdyby ji chtěl sežrat, ale nepomůže to. Grant následně z auta vyskočí a rozhodne se jít po svých. Ellie vystoupí taky a jdou i vnoučata. Po cestě potkají dinosaura, který leží, je nemocný. Ellie zjistí, že se otrávil, ale musí zjistit přesně čím. Najednou začne bouře, ale Ellie chce dál zkoumat otráveného dinosaura. Zůstane tedy na místě a ostatní jedou pryč. Dennis mezitím Hammondovi a jeho týmu řekne, že vylepšil telefonní síť, takže je možné, že na chvilku vypadne systém. On ho přitom záměrně vypl a jde si pro embrya dinosaurů, ale ostatním řekl, že jde do automatu. Potřebuje se dostat přes elektrickou bránu, ale nesmí se to nikdo dozvědět. Dennis ukradl několik embryí, ale kvůli vypnutému systému se zastavilo auto a přestávají fungovat elektrické ploty. Nefungují ani telefony, takže se s ostatními nemá Grant jak spojit. Dennis mezitím dojde k bráně... (TV Prima)

(více)

Videa (15)

Trailer 2

Recenze (1 350)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Velká triková revoluce, aneb jak křemík ke štěstí přišel. Spielbergův výtvor nastavil nový standart a otevřel pro komerční kinematografii zcela nové obzory masivním zapojením počítačových efektů do hraného filmu. Bohužel se jaksi zapomnělo, že krom triků nabídl Jurský park jen laciný crichtonovský vývar. Ještěři zestárli, triky se okoukaly a zůstává nám taková hezky ohlodaná kostřička dobrodružného filmu, který je poměrně dobrý, ale ani o chlup víc... ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Sú to bylinožravce. Ale u teba urobia výnimku.“ Spoilery. Uviesť behom jedného roka dva také diametrálne odlišné (a tak neskutočne komerčne úspešné) tituly, ako Schindlerov zoznam a Jurský park... akože uf, dole klobúk. Druhý menovaný patrí k mojim najsilnejším kinozážitkom 9O. rokov. Kasting je zaujímavý v zmysle, že sa režisér zaobišiel bez hviezd. Tým šikovne ušetril monštruóznu časť z rozpočtu, keďže dané desaťročie vstúpilo do dejín o.i. aj tým, že najväčšie hviezdy bežne dostávali 20 a viac miliónov za film. Mojím favoritom vždy bol bezpečnostňák Muldoon, ale skvelý miláčik je samozrejme aj Ian Malcolm alias polonahý adonis, ktorý to tu hrá ako hlavnú hviezdu a pritom je to normálna vedľajšia postava, i keď v jeho špecifickom poňatí neprehliadnuteľná a riadne špecifická. Nechýba ekoposolstvo, ľahko zapamätateľné hlášky a dialógy („Stavím sa, že doma na strome máš podobnú preliezačku.“ – „Nemám.“ – „Ani ja.“), strhujúce akčné scény (džíp vs. dinosaurus), vyložene hororové nápady (mrazivo stupňovaný útok T-Rexa na kolónu, velociraptory v kuchyni), skvelé nápady (otrasy v pohári s vodou), nezabudnuteľné pasáže (koza) a poeticko-bombastická hudba Johna Williamsa (záverečný klavírový nežný odlet z ostrova, ústredný motív). V neposlednom rade máme k dispozícii úžasnú exotickú výpravu džungľového ostrova s elektrickými ohradami, namakanými autami, počítačovými strediskami a jedálňami, do ktorých nevkročila noha zákazníkova (a v ktorých sa topí skvelá zmrzlina, keďže vypadol prúd). Po Jurskom parku sa toho v tvorbe špeciálnych efektov zmenilo nie dosť. Zmenilo sa všetko. Po atmosférickej stránke je to pohrobok 8O. rokov (napr. Critters, Gremlins...), kedy to síce bolo hravé, bezstarostné, rodinné a dobrodružné, ale zároveň sa tu nielenže umieralo, ale i pomerne drsne, pričom bytosti (v tomto prípade dinosaury) vyzerajú ako čistý horor (fakt by som v noci v lese nechcel stretnúť kyselinového dilophosaura). Vizuálne je to vďaka kamere Deana Cundeyho (Halloween, Hmla) krása (Nedry v daždi, Arnold a za jeho chrbtom svetlá v tme, tieň živého raptora prelínajúci sa s jeho kresbou v reálnej veľkosti, odraz v kuchyni). Nepokazí to ani dvojsekundový záber na počítačového letiaceho Malcolma. Oproti knihe sa odohralo množstvo zmien (napr. v knihe je expert na dinosaurov Lex, Hammond s Malcolmom umrú, Hammond je v knihe solídny zmrd a nie rozkošný deduško, chýba množstvo scén a vedľajších dejových línií, Harding dostal oveľa väčší priestor). V scenári mi prekážalo pár logických hovadín (neschopný veterinár, ktorý vôbec nič nevie, hoc to má doslova priamo pred očami) a povinných dramaturgických oblúkov (ak je neustále zdôrazňované, že postava je fanúšik počítačov, je len otázkou času, kedy s nimi bude musieť pracovať, aby ostatným zachránila život), rôzne drobnosti (jedla sa ani nedotkli, výbeh pre raptorov sa veľkostne hodí  ledva-ledva pre bernardína, Grant deťom pripomína náučné video, ktoré ale nevideli, keďže prišli až po premietaní a vrcholom je dilophosaurus v džípe, ako tam vliezol?), deus ex machina (T-Rex vs. raptory) a okamihy, ktorým som proste nerozumel (T-Rex vidí len pohybujúce sa predmety? Takže ak je v džungli a vládne v nej úplne bezvetrie, tak je slepý?). Z nostalgie nemôžem dať menej, ako 5*. Rozpočet 63 miliónov, celosvetová tržba nad jednu miliardu, čo dodať. Keby v tom hral Jackson o 2O rokov neskôr, všetko by to tam na kompletku vybúchal plameňometom. Mimochodom, jeho smrť údajne mala reálne vzniknúť, lež na Havaji (kde sa natáčalo) v tom čase zúril hurikán, tak sa to napokon vyriešilo smrťou mimo záber a "rukou" čo je paradoxne možno lepšie, ako explicitne ukázaná smrť asi jednej z mála postáv, ktorá na tom mizernom ostrove dokázala jednať pragmaticky a bez zbytočných citov naokolo). Kino Považan NMnV 1994 () (méně) (více)

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

Po takřka čtvrt století od posledního zhlédnutí na videu o to víc žasnu, jak strašně dobře film funguje i stranou nostalgie, obzvlášť pak při projekci na velkém plátně s 250 dalšími nadšeně reagujícími lidmi. Spielberg vytvořil důmyslný, ale přitom minimálně okázalý meta film, když vyprávění o zábavním parku pojal jako blockbusterový filmový ekvivalent zábavního parku - od počátečních příslibů a fascinace přes zklamání i cringe až po nefalšovaný úžas a fyzicky intenzivní horskou dráhu. Při tom nás vezme nejen na vyznačené cesty pro návštěvníky a do obchodu se suvenýry, ale protáhne nás do technického zázemí i dovnitř výběhů, kde čeká ryzí nekašírované, ale také nebezpečné dobrodružství. Podobně sebereflexině (ale při tom bez nutnosti svou důmyslnost cpát lidem do ksichtu jako něco čeho si mají všímat a cenit) přistupuje k speciálním efektům a k tehdy probíhající revoluci během produkce tohoto filmu, kdy počítačově vytvořené obrazy vytlačovaly animatronické loutky a optická šálení. Díky tomu také první "Jurský park" má dokonalou dramaturgickou výstavbu, která pečlivě hněte divácká očekávání a připravuje půdu pro jednotlivé moneyshoty. Jejich genialita pak spočívá především v jejich rámování okolními záběry, díky kterým (nejen v porovnání s dnešním užitím) si vlastně film vystačí s překvapivě skromným počtem počítačově do/vytvořených záběrů. ()

Algernons 

všechny recenze uživatele

Nadčasová klasika, které je jak skvostnou adaptací knihy, tak vynikajícím filmem. Velkofilm, který staví hlavně na výstavbě scén, postav a témat. Díky tomu je to jak správně vzrušující, napínavý, tak i chytrý, zajímavý a srdceryvný. Spielbergova režie nejde cítit pouze ze záběrování, kompozice záběrů a scén a z práce s kamerou. Člověk to cítí i v každém promyšleném záběru s efekty, ať už jde o scén s revolučním CGI nebo praktickými animatroniky. Avšak hlavně to jde cítit v jednotlivých výkonech postav. Od dětí, přes vědce až po Hammonda a jeho zaměstnance to čiří Spielbergem, který těmto postavám vdechl společně s herci život a díky tomu může člověk prožívat tento příběh o něco více. No a bez hudby Johna Williamse by ten film také nebyl stejným. Prostě perfektní sešlost mistrů svých oborů, který nadělili nestárnoucí podívanou, plnou ikonických záběrů, momentů, postav a scén. ()

Tyler 

všechny recenze uživatele

Ve své době revoluční,a to se cení.Jinak příběh je opravdu ve stylu "kdo přežije" a nic objevného nepřináší.Po řemeslné stránce velice kvalitní,myšlenkově chabé ( i když ta hlavní a jediná je vyřčena nahlas -"Život si vždy najde cestu bla bla bla..." ).Aby to nevypadalo,že na Jurský park házím jen špínu,musím říct,že i dnes se u tohoto snímku pobavím.Ne jako když jsem ho viděl poprvé v kině v 10 letech...To jsem z něho nic neměl,poněvadž jsem si pořád zakrýval oči :-). ()

Galerie (180)

Zajímavosti (219)

  • Laura Dern při jednom rozhovoru prozradila, že se před natáčením při večeři svěřila svému kamarádovi Nicolasu Cageovi o chystaném filmu s dinosauří tématikou pod vedením režiséra Stevena Spielberga. Cage tato informace natolik nadchla, že chtěl být součástí tohoto projektu. Laura se Spielbergovi o Nicolasově zájmu zmínila a režisér mu nabídl roli Malcolma. Cage však z neznámých důvodů nakonec z projektu vycouval; roli po něm převzal Jeff Goldblum. (Indiana)
  • Letecký záběr na bránu Jurského parku odhaluje, že plot lemující park hned u brány končí. (OJan)

Související novinky

O čem bude příští Jurský svět?

O čem bude příští Jurský svět?

02.09.2024

U studia Universal do toho šlapají naplno. Sotva pár měsíců od oznámení toho, že se jedna z největších sérií tohoto filmového molochu rozroste o další přírůstek, už tu máme obsazení, první fotografie… (více)

Nový film Spielberga možná našel hlavní hvězdu

Nový film Spielberga možná našel hlavní hvězdu

15.06.2024

Chystaný nový film oblíbeného režiséra Stevena Spielberga (E.T. - Mimozemšťan, Blízká setkání třetího druhu) možná našel hlavní hvězdu. Kolem stěžejní role v dosud nepojmenovaném snímku totiž podle… (více)

Nová kniha Michaela Crichtona budí zájem studií

Nová kniha Michaela Crichtona budí zájem studií

05.05.2024

Světoznámý spisovatel a mimo jiné i filmový scenárista, režisér a producent Michael Crichton (1942–2008) nám v minulosti přinesl obří divácké hity jako Jurský park, Westworld a Twister, což jsou díla… (více)

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Reklama

Reklama