Reklama

Reklama

Říjen 1957. „To" se probouzí a městečko Derry ve státě Maine už nikdy nebude jako dřív. Stephen King vdechl život ztělesnění veškerých dětských fóbií a obav a vystavil sedm dětí zlovolné síle, která na sebe bere nejrůznější podoby včetně klaunské tváře. Děsivý klaun (Tim Curry) žije v městské kanalizaci, odkud se vydává lovit a zabíjet. O mnoho let později se ti, kdo přežili, jako dospělí vrací skoncovat s další vlnou jeho bezuzdného vraždění – už jednou provždy. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (529)

akisha 

všechny recenze uživatele

Kniha od Kinga je naprosto skvělá. Udrží pozornost na celých 1000 a víc stránkách, nádherně napsané charaktery, skvěle zachycená hluboká dětská přátelství, traumata z dětství, šikana, první láska, odvaha atd., no prostě knížkou jsem byla unešená! A "To" vůbec není o tom klaunovi, "To" má v knize mnoho významů a bohužel do filmu se dostal jenom ten klaun. Sice ho hrál Tim Curry, ale i tak je to velká škoda. Spousta děsivých momentů z knížky se do filmu vůbec nedostala (např. popis požáru v černošském baru, útok pijavic z lednice, ubití gaye atd.) a strašně moc filmu ubírají ty debilní triky (jako ten pavouček na konci éééh, ten je děsivej ne zrovna tím žádaným způsobem). Hodně dobří jsou dětští herci, to teda klobouk dolů, přesně vystihli svoje knižní jmenovce. Naopak doslova otřesný byli jejich dospělé ekvivalenty. Jeden jako druhej (možná kromě toho černocha) jsou to neherecký paka, dřeva, nýmandi a ještě navíc i vzhledově stáli za prd. Kde je vyštrachali, ksakru?! No nic, rozhodně doporučuju si přečít knížku, je to zřejmě od Kinga jedno z nejlepších a nejvíc epických děl! Ta by si zasloužila velký plátno, schopnýho režiséra a mnohem větší rozpočet, dovedu si představit remake nebo tak něco, ale tohle je fakt hodně slabý. 40%. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Není to většinou takový průšvih, jak by se dalo čekat, obzvlášť scény s vhodně obsazenými dětmi se povedly, ale čím více se film zabývá dospělými a čím blíže je uspěchaný závěr, tím je lacinější a nudnější. Z Pennywise, který hlavní hrdiny vždycky akorát postraší a pak je nechá být, navíc nemám ten správný hororový pocit, a na rozdíl od knihy velkou roli nehraje ani samotné Derry, což je podobně velké minus. V rámci možností a například v porovnání s tragickým televizním Osvícením jde ovšem o vcelku věrnou adaptaci Kingova eposu. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Detskými, alebo takmer dospeláckymi očami videné v čase natočenia, tak to bola pecka. Svoje čaro stratil tento snímok po rokoch len minimálne, preto sa úprimne čudujem tak nízkemu hodnoteniu. Najväčšie negatíva vidím v trikoch, hlavne ku koncu, nie všetko sa vydarilo tak ako malo, prípadne vyznelo dosť naivne, ale príbeh... príbeh je vskutku fantastický, typická Kingovčina zabalená do príjemne tajomnej mysterióznej atmosféry. 80/100 ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Ten film se realisticky jen tváří, ve skutečnosti se metaforicky vypořádává se ztrátou dětství. Klaun není sériový vrah dětí, ani nadpřirozená hmota otálející pod městem. Klaun je To a To je dětství. Klaun zabíjí výhradně děti a dospělé nejenže nechává být, ale je pro ně celkem vzato neviditelný. Když černoch po třiceti letech svolává zbylých šest přátel, nikdo z nich si nemůže vzpomenout, protože na svůj dětský věk do jednoho jako kdyby zapomněli. Právě proto, že zapomněli, pracují všichni na velice slušných pozicích a daří se jim, třebaže v dětství patřili mezi otloukánky. Za hlavní zdroj problémů, které nás v dospělosti sužují, považuje Freud dětství. To ovšem všech sedm vytěsnilo z paměti, proto jsou úspěšní, jak dokládá počátek druhé poloviny filmu. Nikdo z nich ale nemá stálého partnera, natož rodinu. V prvé řadě nechtějí vychovávat potenciální oběti pro klauna, v druhé rovině jsou zamilovaní do sebe navzájem. Klaun je tedy figura ambivalentní. Na jednu stranu spojil celou partu dohromady a zprostředkoval všem sedmi sic nebezpečné, přece však dobrodružné dětské zážitky, protože jak říká King, dětství je ten nejhezčí věk v životě každého z nás; ten věk mezi 5 lety a 15 lety, mezi nabytím rozumu a objevením nedětských neřestí, mezi batolením a sexem (jak jednoho dne sexualita procitne, dětství tím nenávratně skončí). Na druhou stranu je nám klaun nucen dětství připomínat tím nejkrutějším způsobem – přes zabíjení dětí. Že zabíjí v pravidelných intervalech už stovky let, aniž to komukoliv přijde k podivu, dokládá, že dětství je pro dospělé dávno zapomenutou kapitolou. Našich sedm hrdinů ale nezapomnělo, a i přes oněch šest napjatých telefonátů uprostřed filmu - vzpomenou si, nevzpomenou? - se na dětství rozpomnělo. Pronikání nevědomých obsahů z dětství do vědomí nad sny zvítězilo a oni se probudili jakoby ze snu, jehož úkolem bylo chránit jejich spánek-dospělost. Sny, které se vyrovnávají s tělesnými podněty, jsou nejlepším dokladem Freudovy domněnky, že jedním z hlavních úkolů snu je automaticky přetváří tyto podněty do podoby, která se snaží naše vědomí uchlácholit a ponechat v nečinnosti. Dobrým příkladem jsou sny, ve kterých vykonáváme nezbytnou tělesnou potřebu na toaletě. Sen se nám při takové příležitosti doslova snaží namluvit, že můžeme klidně ve spánku pokračovat, neboť naše potřeba je právě uspokojována. Což nás přivádí k tomu, odkud klaun vstupoval do naší reality – ze sprch, umyvadel, z kanálů. Jak sprcha, umyvadlo nebo záchod odvádějí naší špínu do jiné dimenze, přičemž šokující je pro nás případný návrat tohoto, v některých filmech zpřítomněný kupříkladu vylévající se krví ze záchoda. Tato krev, tento návrat zmizelého, nás zpravidla děsí a znepokojuje. Film, potažmo kino se setmělým sálem a náhlou „záplavou" obrazů, je pak explicitoriem onoho. Některé filmy na to vsázejí. Například u scén vraha, čistícího krev po oběti, pak vyvstává, zda se divák, toužící nečistoty a krev vidět co nejdříve zmizelé, protože do naší reality nepatřící, s vrahem identifikuje, nebo zůstane v opozici na straně dobra. Mimochodem, v knize Tma 2.0 přichází Ondřej Neff s představou světa, ve kterém elektřina přestala fungovat jako technická síla, následkem čehož se navracíme před ´89 a kdesi cosi, ovšem co je zde pro nás podstatné, k moci se dostanou sanitární inženýři, hajzlbáby a žumpmani a jim podobní, protože co začne v této staronové civilizaci churavět nejprve, jsou ucpané hajzly. Stalo se prostě mánií ukrývat lidský tělesný odpad, jako by pouhý pohled na něj mohl člověka ochromit. V útrobách trubek se rozpadá řád světa, je v něm přítomno jakési nevědomé podsvětí, od něhož se obvykle chceme distancovat. A tak i klaun z filmu představuje exkrement, který k nám zavítal z jiné dimenze. Dimenzí je pak ono navracející se zapomenuté dětství, představující vpád reality do světa či Lacanovými slovy „symbolického řádu“, který udržuje a chrání trvání dospělosti. () (méně) (více)

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Tak vzhledem k novému zpracování které zrovna přišlo do kin jsem se rozhodl zopakovat si tento originál a pořád je to master piece vymykající se z tvorby režiséra který má na kontě sračkovní Halloween 3. Každopádně nemilosrdný psycho s dokonalým Timem Currym perfektní první dětskou polovinou a velice slušnou druhou, pravda až na finále s mizerným pavoukem za to hvězda dolů, ale pořád je to tv film, tak co už. Jinak famózně gradovaná atmosféra, nečekaný lekačky(mrkající fotka) úžasně vedení dětští herci, skvělá hudba a odporný klaun coby ztělesnění všech vašich hrůz a absolutního zla. Nechcete balónek? nechcete, nechcete? 90% ()

Galerie (63)

Zajímavosti (44)

  • V knižní předloze jsou dva členové z Klubu smolařů spojeni s postavami z jiných knih Stephena Kinga. Otec Mika Hanlona (Tim ReidMarlon Taylor) sloužil v armádě s Dickem Hallorannem, kuchařem z knihy „Osvícení“. Eddie Kasprack (Dennis ChristopherAdam Faraizl) se mimo jiné kamarádil s mladým Paulem Sheldonem, jenž byl jako dospělý hlavní postavou románu „Misery“. (Rico96)
  • Počas volebného obdobia 2016 v USA sa v rodnom meste Stephena Kinga (Portland, štát Maine) začali objavovať propagačné materiály, na ktorých tvorca uvádza ako kandidáta klauna Pennywise (Tim Curry). (Marceloo)
  • Film se natáčel v Novém Westminsteru v Britské Kolumbii (Kanada) koncem roku 1989. (Delock)

Související novinky

Kingův horor To konečně míří do kin

Kingův horor To konečně míří do kin

04.07.2016

Hororový román To už se dočkal tříhodinové televizní adaptace, studio Warner Bros. se jej ale od roku 2009 snaží poslat přímo do kin. O režii se chvíli zajímal Guillermo del Toro (Hellboy) a v červnu… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno