Reklama

Reklama

Furiosa: Sága Šíleného Maxe

  • Austrálie Furiosa: A Mad Max Saga (více)
Trailer 16

Anya Taylor-Joy a Chris Hemsworth hrají ve filmu Furiosa: Sága Šíleného Maxe, který natočil oscarový režisér George Miller a který je očekávaným návratem do kultovního dystopického světa, jenž vytvořil před více než 30 lety ve velkofilmech o Šíleném Maxovi. Miller se nyní znovu vrací se zcela novým originálním, samostatným akčním dobrodružstvím, které odhalí původ mocné postavy z několikanásobně oscarového celosvětového trháku Šílený Max: Zběsilá cesta. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (5)

Trailer 16

Recenze (283)

lamps 

všechny recenze uživatele

Nejúžasnější věc, jakou jsem v kinech viděl za dlouhá léta. Asi od Fury Road, který se díky Furiose stává ještě lepším filmem a přirozeným akčním i pocitovým vyvrcholením osobní odysey i přesahující pětačtyřicetileté ságy, již Hardyho šichta znovu nakopla jako jistý legacy sequel. Tehdy ještě nešlo o budování ságy v tradičním měřítku, například po vzoru Star Wars, kde se přelévají rodinné vztahy a reference k minulému dění utváří přesahující komplexní příběh. Max i Furiosa byli nositeli traumatu, s nímž přistupovali k vlastní budoucnosti. Protagonista stejně jako v trilogii nedokázal ochránit své milované a odevzdal se základnímu instinktu přežití. I pro částečnou rezignaci na vlastní iniciativu se Max ocitl v pasivní pozici, vláčený událostmi skončil na tahači s uprchlicemi, jež byly hlavními hybateli příběhu. Přímočará cesta tam a zase zpátky čerpala z tradice carsploitation filmů, v nichž jsou hlavními atrakcemi automobilové honičky a související brutální kolize. V kinematografii přitom těžko najdeme důmyslnější vyprávění v neustálém pohybu, kdy stačíme přimknout k postavám a kochat se nelítostnou náturou okolního světa, který je protagonistům těsně v patách… Furiosa je prequelem, jejichž komunikačním specifikem je to, že pokračují v tvorbě zavedeného světa a současně se dějově vrací před film či filmy, které jsou jejich pokračovateli. Miller tuto vazbu na Zběsilou cestu řeší procesem často nezištného zrcadlení, jímž utváří hutnou ságu na úrovni worlbuildingu, vyprávění i emoční identifikace. Dospívání hrdinky by mohlo být z pocitového hlediska a nálože traumatu i Maxovým originem, Furiosa proto obstojí možná ještě lépe jako plnokrevná úvodní kapitola. Miller nás tradičním prologem vhodí do světa zbaveného naděje, v jehož pustinách se každý chytá jiného stébla a tíhu zármutku snáší jinak. Dementus je do jisté míry antitezí Maxe, neboť vlastní trauma vyvažuje krutostí a rozvrácením veškeré křehké rovnováhy. A to i politické, již tři kolonie pod palcem spřízněných padouchů udržují v rámci vlastního přežití a také utlačování nezbytných pracovních sil. Postavy se do jistých podmínek zkrátka narodí a přijímají je. Zrcadlí se (opět v porovnání s FR) nejen úloha samotné Citadely, která je jakožto politováníhodné doupě plné bídy, znásilňování a drastických sociálních rozdílů v součtu nejschůdnějším životním prostředím, ale také historie lidských konfliktů obecně. Nepoučitelná či naopak morálně uvědomělá lidská povaha se přitom vztahuje na jednotlivce. Furiosa tak potká i svého mentora, jenž opět reflektuje Maxe – jen s tím rozdílem, že Pretorián Jack, jehož rodiče stejně jako v případě Maxe bojovali za správnou věc, odmítá přijmout úděl věčného samotáře. Vztah Furiosy a Jacka buduje vůbec nejsilnější základy pro emoční oblouk, který se klene i přes Zběsilou cestu. Šílený Max obecně není ságou, již bychom si spojovali s niterními emocemi, což však Furiosa zásadně mění. Prahnutí po pomstě za ztracené dětství, domov i matku funguje jako archetypální dějotvorná pohnutka, s níž však Furiosa nemůže dojít vnitřnímu míru stejně jako Dementus. Jsou to právě pozitivní emoce směrem k dřívější rodině a Jackovi, jež hrdinku zásadně formují a předesílají její činy ve Zběsilé cestě. Stejně jako někdy v reálném životě, ve zubožené Pustině lidé dvojnásob pociťují osamocení a nemožnost věnovat druhým ty nejhlubší city. Při opakovaných projekcích Zběsilé cesty si tudíž můžete vztah mezi Maxem a Furiosou, dvěma nepředstavitelně zatvrzelými trosečníky, rázem zasazovat do mnohem pocitovějšího rámu. O to víc, že Miller si ve Furiose neodpouští krátké Maxovo cameo, během něhož mytologický hrdina v podstatě ještě víc zikoničtí a utuží své vazby k silné hrdince, již posléze nabídne klíčovou oporu. Právě v těchto vztazích vězí unikavá naděje světa ovládaného šílejícími muži… Furiosa se tímto dílem, které exploatační tradice podřizuje epickému narativu o dějinné zacyklenosti a potřebě neustáleho boje za dobrou věc, stává jednou z největších ženských hrdinek kinematografie. A také nejemotivnějších, neboť nevyřčená slova a zatlačované slzy mnohdy vydají za tisíce dojímavých frází. Je přitom nešťastné stavět hodnocení Furiosy na srovnávání se Zběsilou cestou, neboť ojedinělé kvality a dominanty obou filmů nejlépe fungují v pocitovém tandemu. Akční inferno s Hardym a Theron je součtem dějinných příkoří uvalených na postavy v průběhu celé Millerovy ságy a současně jedinou odpovědí na rozsáhlejší přemýšlení o světě v tomto prequelu, jenž opravdu dokázal nemožné – je tak výjimečný, že ještě povyšuje a ozvláštňuje už tak výjimečný a zcela unikátní film. 95 % () (méně) (více)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Aby se neopakoval, šel na to George Miller tentokrát jinak a rozhodl se věnovat tomu, na co minule nebyl čas. Takže lépe poznáme postavy i svět. Neznamená to ovšem, že se akce nekoná. Koná, a jaká. Už jen to první dějství strčí do kapsy většinu akčních filmů z poslední doby, a to je pořád teprve rozjezd. Furiosa je zkrátka vynikající film se skvělou Anyou Talor-Joy, která ovšem přijde na scénu snad někdy v polovině, a s dokonalým záporákem v podání Chrise Hemswortha. Mám strašně rád, když herci používají masky, které jim pomohou stát se někým úplně jiným, a právě Hemsworthovi se to podařilo stoprocentně. Je nevypočitatelný, šílený (jak jinak), ale zároveň je zábavný a svým způsobem i směšný, když na své postapokalyptické trize uhání pouští. Natáčení si očividně užil, a já si užil jeho výsledek. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

Předchozí Zběsilou cestu řadím mezi tři nejlepší filmy natočené po roce 2000, ale Furiosa je pro mě zklamaní. Ten wow efekt pochopitelně nešlo zopakovat a že se Miller vypravěčsky vydal jiným směrem - od jedné velké autohoničky ke kronice pokrývající několik let - je v pořádku (byť ten předchozí přístup byl originálnější). Ale ta zběsilá intenzita Cesty tady citelně chybí, hlavně v akčních scénách, ale ani vyprávění není nějak strhující a ve výsledku je to jednoduchá vyprávěnka o pomstě, zasazená do zajímavého světa, který mi ale nepřišel skutečný a tím pádem po mě stekla i jeho krutost. Válka kmenů mohla být zajímavější a ani při komorním závěrečném zúčtování jsem nejásal, spíš jsem si říkal "Tak už ho konečně zabij...". Plus Hemsworth šaškuje a Anya nastupuje na scénu dost pozdě a tu drsňačku jsem jí věřil jen částečně. Snad to docením při dalších zhlídnutích. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

George Miller počkal od Zběsilé jízdy devět let, mezitím si natočil nezajímavý romantický fantasy a pak si opět vystřihl jeden z nejlepších akčních filmů posledních let. Furiosa je totiž dle očekávání opět totální pecka, byť v mnoha ohledech jiná, než předchozí díl. Vypráví epický příběh Furiosy, která si jde za pomstou a nezastaví ji ani jeden z nejbrutálnějších filmových světů, který se na plátně vůbec kdy objevil. Jenže brutalitu tu střídá absurdistán a tak to tu diváka chtě nechtě musí bavit. A to i přesto, že se na plátně dějí momenty, které divák nechápe, že se v mysli někoho vůbec mohou zrodit. Popravdě jsem měl místy pocit, že sleduji nějakou Tarantinovku na steroidech. Hlavně v druhé polovině během plánované pomsty to bylo hrozně znát. Chris Hemsworth si ale svojí roli dokonale užil. Anya Taylor-Joy a její mladší já Alyla Browne tu také byly skvělé, ale nejsympatičtěji (což je v tomto světě jev prakticky nevídaný) tu na mě působil Tom Burke. Všichni do jednoho jsou pak součástí příběhu, který je opět velice drsný, efektivní, zábavný, ale i místy nelogický a hlavně na rozdíl od Zběsilé jízdy už to není takový šok. Proto čtyři hvězdičky. Každopádně čtyři velice silné hvězdičky a už teď tuším, že se bude jednat o jeden z nejlepších filmů roku 2024. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Zběsilou cestu jsem si tehdy v kině před devíti lety naprosto užíval a popravdě nevím, jestli jsem viděl nějaký akčnější film. Furiosa ve mně vzbudila velká očekávání právě kvůli tehdejšímu kinozážitku a také díky hlavní ženské představitelce. Po zhlédnutí musím říct, že jsem asi čekal trochu jiný film, nicméně to nemyslím v negativním slova smyslu. Furiosa je opět plná svěží akce s nápaditou choreografií - tomu vévodí zejména scény s cisternovou honičkou a konfrontací v dole - a snaží se skrze jakousi "biblickou rovinu" nebýt jen čirým akčním filmem. Překvapilo mě, že Anya Taylor-Joy přichází na scénu relativně pozdě, a filmu bych vytknul na můj vkus moc uplkaný závěr. Stále se však jedná o vysoce kvalitní audiovizuální podívanou, kterou by bylo hřích nezhlédnout na velkém plátně, kam dozajista patří. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (28)

  • Režisér George Miller objasnil, jak vznikl nový padouch Dementus a jak přemýšlel o obsazení Chrise Hemswortha do této role. Miller řekl, že „tato postava musí mít charisma“: „Musí v sobě mít spontánnost a temnotu.“ Hemsworth se tedy inspiroval diktátory napříč historií. Miller také hovořil o tom, že měl problém najít vhodného herce pro roli Dementa, než s Hemsworthem vedl „dalekosáhlý a mnohoúrovňový“ rozhovor, který ho přesvědčil, že tento muž je pro tuto roli ten pravý. Podle zvuku Miller na Hemswortha netlačil, aby roli vzal, ani Hemsworth nebyl příliš horlivý, aby ji přijal, příležitost se jim oběma prostě zdála správná. „Během procesu se objevily postavy,“ vysvětlil Miller. (Johnny.ARN)
  • S délkou 148 minut (2 hodiny 28 minut) se jedná o dosud nejdelší film o Šíleném Maxovi. (Johnny.ARN)
  • Anya Taylor-Joy (Furiosa) nemá řidičský průkaz, přestože se první den v kaskadérské škole naučila zatáčet. (Johnny.ARN)

Související novinky

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

Spojí Chris Hemsworth G.I. Joe a Transformery?

31.05.2024

Sympatický rodák z Austrálie se stále vehementně snaží vymanit se ze škatulky marveláckého Thora. Nejspíš si je velmi dobře vědom toho, že ze slávy boha hromu se věčně žít nedá, proto se snaží… (více)

Ani Furiosa nezabrala, lidé do kin nechodí

Ani Furiosa nezabrala, lidé do kin nechodí

29.05.2024

Pohled na celosvětové tržby kinařů je tento rok týden od týdne smutnější. O potenciální blížící se krizi kin i velkých filmových studií se mluví už poměrně dlouho a důvody jsou nasnadě. Vzestup… (více)

Zlatá palma festivalu v Cannes zná svého vítěze

Zlatá palma festivalu v Cannes zná svého vítěze

25.05.2024

Večer v sobotu 25. května proběhl ceremoniál slavnostního zakončení 77. ročníku prestižního mezinárodního Filmového festivalu v Cannes. Na prosluněné francouzské riviéře tak skončil dvanáctidenní… (více)

Filmoví velikáni v Cannes budí rozpaky

Filmoví velikáni v Cannes budí rozpaky

21.05.2024

Vyjma hokejových komentátorů jsou v těchto dnech nejzaměstnanějšími pracovníky v celé Evropě nejspíš ti šťastlivci, kteří v Cannes drží stopky a měří, jak dlouho po skončení filmu trvají které ovace… (více)

Reklama

Reklama