Reklama

Reklama

S každým sestřeleným pilotem jeho jednotky zemře něco i v něm. Malcolm McDowell v dramatickém příběhu z první světové války. Dramatický příběh z první světové války, v níž se také odehrávaly první letecké bitvy mezi Anglií a Německem. Na osudu malé anglické jednotky, umístěné ve Francii blízko západní fronty, líčí film sugestivně nesmyslnost a zrůdnost vojenského konfliktu i zkostnatělost a absurditu myšlení britských vojenských velitelů, jimž padlo – mnohdy zbytečně – za oběť tolik lidí.
Mladičký Stephen Croft slepě obdivoval snoubence své sestry Johna Greshama už během studií, kdy se připravoval ke vstupu do Královského leteckého sboru. Nyní probíhá třetí rok války, vzdušná střetnutí pohlcují v ohromném počtu nejlepší syny Anglie – na počátku roku 1917 je průměrná „životnost" britského pilota dva týdny! A Stephen přichází jako „rezervista", neboli posila, na vlastní žádost právě ke Greshamově jednotce.
Námět podle hry Journey's End (Konec cesty) Roberta C. Sheriffa (ta již byla předtím zfilmována dvakrát: poprvé jako němý film již v r. 1918 a pak znovu v r. 1930) a románu Saggitarius Rising od Cecila Lewise. (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Vzdor tomu, že herectví Malcolma McDowella mi není ani trochu blízké, a jeho postava tak všechny scény, a vlastně i celý příběh, vychyluje do psychologicky mnohem problematičtější roviny, než jakou pravděpodobně zamýšlel režisér, musím ocenit zdařilou sugesci (nikoliv bezešvé) kamarádské pospolitosti na základně. Toto zákulisí – doteky zdánlivého pokoje propojené s hlubokými psychologickými vhledy – mě zajímaly i oslovily podstatně více než válečné akce. Ostatně podobně jako v Nebeských jezdcích, v nichž jsou ovšem všechny události a scény mnohem celistvěji spjaty a přátelství se připomíná soustavně právě tak jako rizika a vratkost míru. Jako v starším českém filmu jsem si i zde snadno našel své „hrdiny“: dojala mě lidskost „strýčka“ Sinclaira i nesmělost nováčka, který se důvěřivě zabydluje v jámě lvové. Intermezzo s lehkými dívkami nebylo dostatečně sentimentální, aby se s celkem organicky spojilo. Spíše se otevírala příležitost uvést některé z hrdinů do kostela, protože tíha, kterou nesli, nebyla pro ně samotné k unesení… Žel tento podnět režisérovi unikl. Jak mohla taková neděle nebeského jezdce vy-znít, jsem se pokusil vyjádřit tady: https://recordingsontheroad.bandcamp.com/album/the-sundays-of-sky-rider ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Pravdupovediac, pre historické, a to ani vojnové, filmy nie som správnou cieľovou diváckou skupinou. V tomto filme ma zaujímal hlavne výkon Malcolma McDowella a tiež Christophera Plummera. Inak, pre hodnotenie vojnových filmov mám jedno pomocné kritérium, ktorým je čistota uniforiem. Akonáhle vojaci vyzerajú, ako keby práve opustili výdajné stredisko a čižmy sa im lesknú ako oči mileniek, ktoré opustili, mám veľký problém, aby som film napriek iným hodnotám udržal aspoň v rámci priemeru. Na druhej strane, keď vidím bojisko z prvej svetovej a vojaci sa tam brodia v hlbokom bahne, trasú sa od zimy a je vidno, že si na nich pochutnávajú vši, blchy a kdejaké mikroorganizmy, nezlepšuje to síce výsledné hodnotenie, ale mám pri sledovaní filmu omnoho lepší pocit. Z uvedeného je zrejmé, že napriek štandardne dobrému výkonu Malcolma nemôže výsledné hodnotenie prekročiť trojkovú hranicu. ()

Reklama

mortak 

všechny recenze uživatele

I když byl film natočen v roce 1976, jde o vcelku věrnou predelavku divadelní hry Konec cesty z roku 1929, jen místo pěchoty jsou tu letci. A to je problém - realismus novatorsky a šokující v roce 1929 je už o skoro sto let dál predvidatelny a nevzrusivy a divák si může jen odskrtavat jednotlivé položky. Tedy zkušený divák. Jenže právě pro toho nezkuseneho má vždy cenu ten příběh vyprávět. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

McDowell a Plummer vo vojnovom snímku o letcoch z 1. svetovej. Najprv taká dobrodružná šaškáreň, neskôr ale nastupujú aj dramatické prvky. Akcie vo vzduchu sú celkom fajn, ale nič, čo by stálo za druhé pozretie. Výbuchy klasicky hneď pri prvom dotyku lietadiel s hociakou prekážkou. Potešili drobné role ''vyslúžilých'' hercov ako Howard, Gielgud či Milland. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

O protiválečný apel se pokouší mnoho filmů, zvlášť Hollywood je tím proslulý, ale jen málokterý se s tímto poselstvím vypořádá tak dobře, jako například Aces High. Čert vem dokonalé triky a do nejmenších detailů propracované bojové scény (Zachraňte vojína Ryana), které často sklouzávají k trapnému patosu a v některých okamžicích jsou spíš směšné... Tento snímek je skutečně protiválečný a ne pouhou exhibicí autorů, že tohle umíme natočit. Stíhači, na start! Je velice syrovým dramatem o bojových letcích I. světové války (sic!!!), o jejich pocitech a strachu i boji proti němu... A hlavně je o nesmyslnosti celého toho šílenství. Čím dál mladší kluci pochodujou (tady spíš letí) vstříc náruči Smrti a vlastně si ani neuvědomujou, že jsou to ještě děti nebo přinejmenším nezkušení mladíci (Croftovi je 18 a jeho následovníkům pravděpodobně ještě míň). Vůdčí postavou celého filmu je bezpochyby skvělý Malcolm McDowell v roli maj. Greshama. McDowell jen dokazuje, že v sedmdesátých letech byl na vrcholu a že není hercem jen jedné, dvou rolí (Alex de Large, Mick Travis). Vlastně ani nevím, proč nedávám všech pět hvězdiček... Možná se podívám ještě jednou a tu jednu přidám..:-)) ()

Galerie (8)

Zajímavosti (4)

  • Film inšpiroval britskú kapelu Iron Maiden, ktorá zložila pieseň s rovnomenným názvom. (firewind)
  • Scéna, kdy mladý pilot Croft následuje francouzskou prostitutku k ní domů, je založena na pravdě. Podobný příběh uvádí ve své knize "Ve znamení střelce" autor Cecil A. Lewis. (ČSFD)

Reklama

Reklama