Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Kapitán Willard (Martin Sheen) si během služby ve Vietnamu získal pověst vynikajícího vojáka. Je pověřen důležitou misí: musí v džungli najít a zlikvidovat amerického plukovníka Waltera E. Kurtze (Marlon Brando), který dezertoval a vede v čele oddaných domorodců soukromou válku proti Vietnamcům i proti Američanům. Cestou proti proudu Mekongu na hlídkovém člunu Willard se svými muži poznávají nejpodivnější a nejrůznější aspekty válečného pekla. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

(více)

Recenze (1 184)

conery1 

všechny recenze uživatele

Pár snímkov s témou Vietnemská vojna sa pýši prívlastkom naj. Na tento tri hodiny trvajúci epos nemajú. Hlavne pre hlboké ponorenie sa do ľudskej duše a poukázanie, o čom vlastne vojna je. " ...včera Indočína, dnes Vietnam, zajtra Čína, alebo Európa." Z nášho pohľadu to je Afganistan, Irak, potom Sev. Kórea? Vojny, vďaka ktorým sa preinvestujú miliardy dolárov. A milióny mŕtvych? Možno tak Americký " mierotvorca "rieši preľudnenosť. "...rozstriľame ich guľometom a potom im na to lepíme náplaste." "...deti sme zaočkovali proti obrne, keď sme sa vrátili, našli sme kopu odťatých zaočkovaných detských ručičiek." Hrôza má svoju tvár! Herci bez chyby, neuveriteľne autentická výprava, ale čo robí tento film nezabudnuteľným, je posolstvo. ()

ekomo 

všechny recenze uživatele

Válečný film daleko se lišící od většiny ostatních. Zachází do větší hloubky tématu, neukazuje jen vnější stránku války, ale především stránku vnitřní, o které divák uvažuje jaký měla tahle válka smysl a proč do ní tak hloupě a nesmyslně zasahovali američtí vojáci, kteří místo aby ji ukončili, jen ji zbytečně prodloužili. Skvělé obsazení jen přidává filmu na realičnosti, o režii, kameře a zvuku nemluvě. ()

Jorge-Z 

všechny recenze uživatele

Naprosté šílenství vietnamské války a války vůbec nám ukázal Coppola nejmistrněji a tak, jak to ještě nikdo nedokázal a asi nedokáže. Vrchol šílenství bylo surfování za bitvy, které řídil Duvall s následnou nesmrtelnou hláškou. ()

Alf 

všechny recenze uživatele

bohužel, když jsem i s filmovým hrdinou dorazil do cíle, tak jsem se tam občas trochu nudil, viz komentář Rob Roy.... ()

geimz 

všechny recenze uživatele

Po druhýkrát, čerstvo vyspaný a patrične naladený, na mňa mala Apokalypsa celkom iný dopad. Je až zarážajúce, ako sa tie stiesňujúce, depresívne pocity presúvajú na diváka bez ich priameho ukázania. Dlhá stopáž vôbec nie je na škodu, film sa natoľko zažerie pod kožu, že tie nepríjemne dojmy budem zo seba striasať ešte pár dní. ()

simply 

všechny recenze uživatele

Apokalypsa je mistrovské dílo, ale mě bohužel nesedla. První hodina byla naprosto skvělá, hlavně Robert Duvall byl úžasný. Postupem času byl film víc a víc znepokojující a pro mě víc a víc zmatenější... ()

LBsmoke 

všechny recenze uživatele

ano! jelikož jsem si dal dva Coppoly den po sobě, tak to co mi u Godfathera chybělo tak tady je to tak hutně přehutněno, že mi to vystačí nad všechny zápletky a vraždy světa.. příběh tak akurátně prostý, že si jej pustím hned den na to.. a mám pocit že si ho budu pouštět ještě měsíc.. a furt .. existenciální .. plitké dějem a o to hutnější atmosférou ----tak dlouho sem tento film odkládal a velice dobře jsem udělal bo o to víc sem si ho užil ()

Ollie235 

všechny recenze uživatele

,,The horror..." F. F. Coppola pro mě byl, je, a zřejmě navždy bude především režisérem, kterému vděčím za zfilmování Kmotra. A na tom nic nezměnila ani Apokalypsa. Technicky je sice výborně zvládnutá, ale působila na mě jako zbytečně složité čekání na něco, co za to až tak nestojí. Daleko více mě bavila svižnější první polovina, cesta řekou ještě docela šla, ale konec s plukovníkem Kurtzem už jsem strávit nedokázal. Obvykle mi tyto filozofující bláznivé postavy nijak nevadí, ale tady to na mě po dvouhodinovém čekání dobře nezapůsobilo. Z celého filmu si tak budu pamatovat především dobře vykreslenou atmosféru, příjemný hlas vyprávějícího Sheena a hlášku o vůni napalmu. Jinak ale co se týče filmů o válce ve Vietnamu rozhodně preferuju Četu. ()

Garch 

všechny recenze uživatele

S každým podíváním vidím nové věci. Nejsilnější válečný film, který není až tak válečný film. (VHS a orig.: DVD, 2DVD, 2DVD Redux 194 min., 2BluRay Redux 202 min. ) ()

Wienczaa 

všechny recenze uživatele

Válečná roadmovie proti proudu války ve Vietnamu. Nonkonformní pohled na všechny okolnosti tohoto konfliktu a snaha Vás vnést přímo do útrob vietnamské džungle s pachem napalmu a smrti. Hodně silné a filosofické, nic pro slabé nátury. ()

Santino7 

všechny recenze uživatele

Vojnová klasika so špičkovým obsadením a navyše režisérsky zastrešená Francisom F. Coppolom? Je len záhadou, prečo som sa k tomu dostal až teraz (hoci v pláne som to mal už oveľa dlhšie), no každopádne, nie je to to ten typ filmu, ktorý možno pozerať kedykoľvek a v hocijakom rozpoložení. Treba si nájsť vhodnú chvíľu (teda dosť dlhú chvíľu - ja osobne som mal možnosť pozrieť si režisérsky vyše trojhodinový zostrih a môžem ho len a len odporučiť, nemenil by som), zbystriť pozornosť a proste sa do toho len vrhnúť. O zvyšok sa už dozaista postará film samotný. Od estetického pôžitku (vskutku výnimočná vizuálna stránka, ktorá bola i náležite ocenená), cez hudbu, obsahovú stránku, dialógy, atmosféru, herecké výkony až po dajme tomu ústrednú myšlienku diela - všetko funguje výborne, nenašiel som absolútne žiaden rušivý element. Celá snímka plynula - a to i napriek dlhočíznej stopáži - naozaj v dokonalej atmosfére, žiadna nuda, poľavenie tempa, skrátka nič také. Možno iba ak trochu v závere, zhruba posledná polhodinka, na ktorú som bol paradoxne nabudený najviac (nakoľko sa konečne ukázal Marlon Brando), nebola presne taká, ako by som si predstavoval, avšak že by som jej mohol niečo konkrétne vytknúť, tak to rozhodne nie (asi mi len chýbal Sheenov lodný sprievod, členovia posádky, ktorých som si v priebehu filmu stihol obľúbiť). Vytknúť môžem jedine tak sám sebe to, že som si nezohnal verziu v originálnom znení ale s dabingom, a teda som si nemohol vychutnať všetky tie hlášky, dialógy a monológy v pôvodnom znení (čo ma najviac mrzelo práve pri Brandovi, keďže jeho prednes je nenapodobiteľný... ale taktiež i pri Duvallovi, ktorý sypal hlášky jednu za druhou). Každopádne filmom som nadšený, je to jedinečný vojnový opus, ktorý je absolútne právom považovaný za jeden z najlepších vojnových filmov vôbec. Fantastický zážitok, no a navyše som aj rád, že moje resty v rámci klasík vojnového žánru za posledný rok pomerne svižným tempom ubúdajú, tak nabudúce ma čaká a neminie snáď už len Čata, ktorú mám už zopár mesiacov starostlivo pripravenú v šuflíku. 100% ()

laepus 

všechny recenze uživatele

Nemůžu prostě dát plný počet, i když by si to film bezesporu zasloužil, protože hlavní myšlenka je až příliš rozplizlá a je to až příliš velká exhibice. Spousta vynikajících herců, ať už na sklonku kariéry či na jejím začátku, bezvýchodnost vietnamské džungle a Wagnerova Jízda Valkýr k tomu. Skvělé. Ale brutálně a zbytečně dlouhé. ()

Sygauras 

všechny recenze uživatele

Podle popisku jsem čekala jiný film. Nemožné se jakkoliv vyjádřit, protože nespím v maskáčích, neberu drogy a nad posletí mi nevisí vlaka USA. ()

Renfield 

všechny recenze uživatele

SE: Z pekla saigonského bytu do toho skutečného. Dala by se jím nazvat závěrečná část, kdyby ovšem celou Willardovu cestu neprovázelo tolik válečných hrůz, takhle je toto tvrzení vlastně sporné. Je to zkrátka cesta peklem, při niž jsem si nejednou musel vzpomenout na Aguirre, hněv Boží, což nakonec dává smysl, inspirace. Z pocitu, že Willard těžko může být víc na dně než právě ve svém bytě, jsem byl velmi rychle vyveden. Postupem času jsem snad stejně jako on viděl "naději" v Kurtzovi. Skrze díly skládačky jsem nevěřil, že by se právě on mohl řekněme zbláznit, spíše jsem v něm a jeho jednotce čekal nějakou formu vykoupení, která vlastně svým způsobem přišla. F.F. Coppola mistrovsky pracuje s emocemi, dokáže je přenést, patřičně zintenzivnit a stačí mu k tomu jen několik málo momentů. Několik málo, avšak nebývale silných, třeba ten, v němž letí Valkýry. Vittorio Storaro dokáže do jednoho záběru dostat náročnou davovou scénu, na jejímž pozadí prolétají vrtulníky. Když se jeho práce propojí s trefně vybranou hudbou, vznikne vrchol řekněme bojové části, nálet na vesnici. Druhá část je více meditační, více o cestě a Willardovi a také více o atmosféře. Propojení obrazu zde s velmi zneklidňující hudbou (zvukem) mi přijde ještě silnější. Kulisy působí majestátně, vůbec když jsou vhodně nasvíceny nebo ponořené do nikdy nekončící mlhy, dýmu. Závěr atmosféru ještě prohloubí, ve více směrech nadchne reálností a právě tím vykoupením. 95% ()

Emo-haunter 

všechny recenze uživatele

Určitě je to nesmírně těžký existenciální film s hutnou temnou atmosférou plné deprese. Přehnaná očekávání ovšem způsobila, že po zhlédnutí ve mně nezbyla v podstatě nějaká naprosto legendární scéna - co beru jako hodně silnou scénu je konec písně The End od Doorsů, kdy je Kurtz zabit. I tak ale se mnou Brando moc nezacloumal, a to jsem se celý film čekal, jak se ti dva spolu střetnou. Nevadí, možná film ocením později, až budu vyzrálejší. Zatím zůstávám u tohoto hodnocení - ***7,0/10*** Viděna 196-minutová verze special edition. ()

Klajnik 

všechny recenze uživatele

"Možná můžete ve stejný moment válku milovat i nenávidět, ale někdy se tyto pocity střídají tak rychle, až vás společně roztočili ve stroboskopickém kolo k vrcholku, dokud jste nebyli doslova sjetí válkou." A přesně takoví se vojáci zdají být - sjetí válkou. Intenzivní prožitky válečné absurdity a násilí, jež jdou proti zvykům, pravidlům i logice všeho civilizovaného světa, kombinované s urputnou snahou ulevit si od toho marasmu oddáváním se něčemu, co vojáci důvěrně znají ze svého domova, způsobovalo, že se vojáci dostávali do zešílenvšího stavu, z něhož nebyla cesta zpět. Jak říká na začátku filmu kapitán Willard: "Saigon, shit. I'm still only in Saigon. Every time I think I'm going to wake up back in the jungle... I hardly said a word to my wife until I said 'yes' to a divorce. When I was here I wanted to be there. When I was there, all I could think of was getting back into the jungle." Když protagonista setká s exentrickým plukovníkem Kilgorem (vševypovídající jméno), všimne si, že se plukovník snaží přinést malý kousek Ameriky do džungle. Ostatně na vietnamskou vesnici zaútočí až tehdy, kdy se dozví, že tam jsou dvoumetrové vlny, na kterých pujde skvěle surfovat. Jemu to možná pomáhá, ale vojákům to, zdá se, nepomáhá. Jenom se jim víc stýská po domově. Později Willard pronese, že se už jednou vrátil zpět a tak tedy ví, že pro ně už žádný domov neexistuje... Jak rovněž ukazuje pátý díl Ramba - Můžeš dostat chlapa z války, ale nikdy nedostaneš válku z chlapa. Willardovo cílem mise je vyhledat bývalého prominentního plukovníka Kurtze, nyní zběha, jež někde hluboko v srdci džungle vede s pomocí domorodců, kteří ho uctívají jako boha, válku proti všem. Oficiálně je obviněn z vraždy, ale ve skutečnosti svým duševním obratem poukazuje na zhovadilost celé této války i na falešnost morálky, kterou establishment zastává. Kurtz byl schopen, jakožto vysoce inteligentní individuum, prohlédnout celou tu frašku a aby se sebou mohl nadále žít s konzistencí sobě vlastní, tak nemohl jinak než se vzdát onoho civilizovaného pozlátka a znovuzhmotnit v sobě barbara, který čeká za bodem zlomu každého muže. Proto je Apocalypse Now existenciálním filmem - nikoli pouze protiválečným. Válka totiž odlidšťuje a to nikoli pouze vojáky od nepřítele, ale i od ostatních lidí (jak je možno viděti v případě protagonisty, který se od spolubojovníků poměrně distancuje a přítele má jen v alkoholu), tak v konečném důsledku od sebe samého. Mlčenlivý Willard provází diváka válečným peklem, které divákovi dává pochopit něco podstatného z celkové šíře tohoto konfliktu. Apokalypsa je krásně zpracovanej, zábavnej, obsahově bohatej a obohacující film. Velké a vzácné dílo, to vskutku ano. Prvně jsem ho viděl asi ve svých 17 letech, ale tenkrát ho ještě nedocenil. K tomu došlo až nyní, v mých 24 letech, když jsem se na Redux (196min) verzi podíval podruhé. --- NEGATIVA: Je však pravdou, že film je to poněkud táhlý, což je podle George Lucase (viz. Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse) zapříčiněno tím, že Coppola často tvoří za pochodu: Nemá naplánovaný každý záběr, přepisuje scénář, vymýšlí celé nové sekvence, prostě toho mnoho hledá přímo na place, čož prý vede k tomu, že film nedokáže tak zdařile držet divákovi pozornost a bavit tak, jak by si Coppola možná přál. Sám totiž říkal, že do filmu chtěl dát akci i humor, aby si na film vyšlo co možná nejvíc lidí. Osobně jsem názoru, že dějově to mohlo mít větší tah na branku. Prvních 50 minut je vyloženě nářez, ale pak už to takovej tah na branku nemá. Postavy se plaví po řece směr srdce džungle, ale ani jedna z nich nedokáže přirůst divákovi k srdci. Protagonista je takovej tichej, do sebe uzavřenej - divák si ho nemá oblíbit -spíše má spolu s ním být provázen oním válečným peklem. Další 4 vojáci nemají vykresleno mnoho osobnosti a protagonista s nimi moc neinteraguje. Není ideální, když divák musí věnovat čas filmu, jehož postavy ho vlastně ani moc nebaví/nezajímají. Když pak některá z postav zemře, divákovi na tom ani nezáleží. Tahle plavba 5 vojáků trvá v theatrical verzi zhruba 60 min a v redux verzi minut 100. Když se tedy stříhalo, stříhalo se právě odsud. Běh plavby postavy občas vstoupí na pevninu a svědky nějaké epizodky, která by ideálně měla nastínit/reflektovat postavám i divákovi další rozměr celého konfliktu. Tyto sekvence však nemají takový dějový ráz, jaký by byl žádoucí. Ve výsledku to však vypadá tak, že postavy někam doplují, vystoupí na pevninu, zjistí, že se bojuje o nějaký most, na kterém nikomu nezáleží, načež se postavy opět nalodí a pluje se dál. tyto sekvence nejsou zbytečné, protože mají výpovědní hodnotu, ale podle mého mohly být silněji vystavěné, obsažnější a více strhující. Potenciál byl zkrátka vyšší. Též dává rozum, že právě tato prostřední část by měla být tou, která to celé drží pohromadě: Postavy by měly po dílčích částech přicházet na to, na co přišel samotný "záporák" Kurtz (který byl dost inteligentní na to, aby se mohl zcvoknout) a předznamenávat tak to, co by na konci mělo už jen sepnout. V theatrical verzi mi ale přijde, že se postavy plaví příliš krátký čas a zdá se tak, že se cíl mají docela po ruce, což není dojem, který by měl být vzbuzen. Redux verze se tomuto nešvaru docela vyhnula, avšak obsahuje nezáživné sekvence, které příběhu ani postavám moc nepřidávají. Ani jedno není ideální. Režisér může něco hledat až na place, ale asi by to neměl být vyloženě scénář - kord když se jedná o dílo, které aspiruje na to mít vysokou výpovědní hodnotu. Nejvážnější vadou filmu jest, že nemá lépe vystavěnou dramatickou strukturu a duchaplnější postavy (trio Willard, Kurtz a Kilgore však fungují). Přesto se nejedná o film, který lze označit za nudný nebo bezobsažný. Coppolovi se z toho produkčního pekla podařilo vyjít s velmi kvalitním a významným filmem. Kdyby se mu však podařilo vyhnout se oněm výše zmíněným nedostatkům, tak bych mě Apokalypsa strhla už při prvním shlédnutí. Dokonalé dílo jako třeba Klub Rváčů to však není - Fincherův Fight Club dokáže podat o něčem jiném stejné (nebo větší) množství informací i přes kratší stopáž a ještě zvládá být po celou dobu neuvěřitelně zábavný a strhující. To jen tak pro srovnání. () (méně) (více)

Související novinky

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

Produkce Coppolova Megalopolis se zmítá v chaosu

10.01.2023

Opakuje se snad historie a nadělí nám legendární režisér Francis Ford Coppola (Kmotr) další Apokalypsu? Na takové soudy je asi brzy, pro tuto chvíli to ale vypadá, že produkce na vysněném projektu… (více)

Reklama

Reklama