Reklama

Reklama

Oliver Twist

  • Velká Británie Oliver Twist (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh klasického románu anglického spisovatele Charlese Dickense, v němž malý sirotek, navzdory tomu, že v životě nepoznal nic než hlad a kruté zacházení, nikdy neztratí víru v lidskou dobrotu a po mnoha ústrcích se dočká lepšího života, asi netřeba blíže představovat. A je také pochopitelné, čím tento košatý příběh plný emocí a dramatických zvratů přitahoval filmaře. Vždyť svého prvního filmového zpracování se dočkal již v roce 1909 v době němého filmu a od té doby byl zfilmován ještě mnohokrát. V roce 2005 se předlohy chopil světoznámý režisér Roman Polanski, který chtěl natočit příběh tak, aby zaujal jeho děti a jejich vrstevníky. Se zkušeným scenáristou Ronaldem Harwoodem zpracovali látku jako tradiční historické vyprávění s důrazem na dickensovskou atmosféru chudoby třicátých let devatenáctého století. Toto pojetí podtrhují již úvodní titulky, vycházející z rytin Gustava Dorého. Z hereckého obsazení je kromě dětských představitelů Barneyho Clarka (Oliver) a Harryho Edena (Lišák Ferina) potřeba vyzdvihnout zejména Bena Kingsleyho v roli Fagina. Koprodukční snímek vznikal z větší části v České republice za účasti českého koproducenta a českého filmového štábu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (250)

Matty 

všechny recenze uživatele

Na IMDb jsem nalezl celkem patnáct filmů nazvaných Oliver Twist. Po zhlédnutí toho nejnovějšího se nabízí otázka, jestli by čtrnáct nestačilo. Dickensův román je velice kvalitním materiálem, ne příliš obtížným ke zfilmování a divácky stále atraktivním. Roman Polanski je jistě velice talentovaným režisérem, člověkem, který toho v životě hodně prožil a mnohokrát to jistě nebyly zážitky kdovíjak veselé, což je na některých scénách znát. Na druhou stranu příliš často přivírá před krutou realitou oči a v okamžicích, kdy jde nejvíc „do tuhého“ rychle přehodí výhybku a působivost celé scény rázem pohřbí únikem ke grotesce (např. prosba o přídavek jídla, co si pamatuji na knihu, velice drsný okamžik, zde se záhy změní ve „srandovní“ honičku). Vzhledem k závažnosti tématu a přesvědčivostí Dickensem zvolených slov hraničí pojetí tohoto Twista místy až s parodií. Je to kýčovité, prázdné a povrchní. Chybí „zlidšťující“ hloubka a v podstatě jakékoliv emoce. (České) kulisy jsou věrohodné, digitální panorama Londýna zahaleného do mlhy nikoliv. Závěr vyznívá přehnaně optimisticky a dává vědět, co jsme to vlastně celou dobu sledovali – obyčejnou pohádku pro malé caparty. I nějaká ta baba jaga by se našla. Než naběhly závěrečné titulky, čekal jsem, že zpoza stromu vyskočí nějaký kretén v růžové kombinéze a své následné zamávání doprovodí třikrát zopakovaným „je čas udělat dětem pá, pá“. Abych Polanskému tolik nekřivdil, pár scén má slušnou atmosféru a skoro se přibližuje duchu románové předlohy, jedná se však o „nárazovky“ patřící svým pojetím spíše do nějakého hororu (Twist v zrcadle, smrt Nancy a následný střih na krkavce). Za velké fiasko bych označil casting pro hlavní roli; Barney Clark nejenže nemá dostatečně výraznou tvář (během prvních minut jsem měl problém jej najít mezi tlupou ostatních sirotků), ale vlastně jakoby ani nebyl. Tak zoufale nudné dítě filmové plátno dlouho nepamatuje. 50% Zajímavé komentáře: Faye, PALINO, Indy ()

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Pokora voči knižnej predlohe priniesla svoje ovocie. Takto majú vyzerať filmové adaptácie literárnej klasiky. Napriek tomu, že film sa volá /celkom logicky/ Oliwer Twist, vďaka Benovi Kingsleymu by sa mohol volať Fagin. Stojí a padá najmä s charizmou tejto postavy. Barney Clark okrem peknej tváričky nedodal filmu ani len gram emócie. ()

Reklama

Faye 

všechny recenze uživatele

Podivně komplikované příbuzenské svazky v ponurých příbězích Ch.Dickense jsem nikdy neměla ráda a i když jsem Olivera Twista (dávno tomu), navíc se značným přemáháním, přečetla. Nijak zvlášť se mi to nelíbilo. A přestože si Roman Polanski poradil s nezáživnou klasikou víc než dobře, tenhle film si s největší pravděpodobností už nikdy nepustím, a že bych si znovu otevřela nějakou knihu od autora předlohy .... .nesmysl. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Ale jo šlo to ale je to asi nejslabší Polanskiho film v mých očích. První ale co musím hlavně pochválit je atmosféra 19 století a šikovnej představitel Twista. Ostatní už je poněkud slabší, ne ani tak příběh který každý zná ale jako spíše strašně zdlouhavýmy záběry a dost velkou nudou. Kingsley mi snad porpvé v jeho kariéře neuvěřitelně vadil. No aspon soundtrack stojí zato, a první hodina je radost pohledět, ale víc jak 3* opravdu nedám. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Polanskemu sa krásne podarilo vytvoriť atmosféru doby, s ktorou sa vie divák stotožniť aj keď ju nikdy nezažil. Kingsley v značne nedôstojnej úlohe (na svoje pomery) obstál s prehľadom. Chlapec, ktorý stvárnil hlavného hrdinu, bol dostatočne presvedčivý a choval sa prirodzene vydesene v situáciách, ktoré by dieťa nikdy nemalo zažiť. Len škoda sympaticky kyprej redhead Nancy, ktorá sa snažila Olivera Twista zachrániť a sama na to doplatila. Toľko k postavám, resp. tvorcom. Dejom sa nechajte už uniesť sami... ()

Galerie (49)

Zajímavosti (11)

  • Většina kulis byla navržena podle tvorby známého malíře Gustave Doré. I když on přímo neilustroval žádnou z Dickensových knih. (don corleone)
  • Nápad na zfilmování románu pochází od Polanského ženy, a jelikož on hledal něco, v čem by si mohly zahrát i jejich děti, ihned se pustil do Olivera Twista. (don corleone)
  • Polanski si do štábu přivedl své spolupracovníky (kameramana, kostymérku, hudební skladatelku atd.) z předcházejícího projektu Pianista (2002), za který získal Oscara režisér a scénárista Ronald Harwood. (imro)

Reklama

Reklama