Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Steve McQueen jako nepoddajný vězeň Motýlek se svérázným tetováním a Dustin Hoffman jako slabší, intelektuálně založený padělatel peněz Louis Dega, vytvořili hlavní herecké úlohy v nezapomenutelném filmu režiséra Franklina J. Schaffnera. Vypráví příběh mužů, kteří jsou za své zločiny odsouzeni na doživotí a deportováni do nechvalně proslulé věznice na Ďábelských ostrovech, kde si odpykávali trest nejhorší zločinci. Tamní podmínky byly nelidské, režim tvrdý a naděje na únik prakticky neexistovala. Po svém příjezdu trestanci uslyší od ředitele tábora: „Ode dneška patříte trestní správě Francouzské Guayany. Odsouzenci na osm a více let zůstanou po odpykání trestu v Guayaně na práci jako kolonisté po dobu původního rozsudku. Národ vás odepsal. Francie vás vyvrhla.“ Právě v pracovním táboře se Motýlek spřátelí s vězněm Degou. Myšlenka na útěk je jediné, co ho udržuje při životě. Po jeho prvním neúspěšném útěku se po čase pokusí uprchnout z tábora společně… Film byl natočen podle pamětí bývalého trestance a galejníka Henriho Charriera (1906–1973), exteriéry vznikaly v tropických krajích Střední Ameriky. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (695)

iamek 

všechny recenze uživatele

Drsný snímek z vězeňského prostředí. Hlavní dvojice McQueen a Hoffman exceluje a jedná se o jednu z nejlepších hereckých dvojic jakou jsem měl možnost vidět. Scéna kdy Steve McQueen byl půl roku na samotce mě slušně odrovnala. Člověk by řekl, že McQueen tam vážně ten půl rok zůstal. Jeho výraz obličeje, pohyby. Neuvěřitelné. Ale ani tohle Motýlka nezlomilo a neustále se pokoušel dosáhnout svého cíle. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Film o nezdolné touze člověka po svobodě odehrávající se ve Francouzské Guyaně. Tohle je nejspíš první film, kde jsem měl štěstí vidět Steve McQueena a nestačím se divit. Proměna, kterou prošel napříč filmem mi vzala dech. Přišlo mi to maximálně věrohodně zpracováno. Dokonalý byl samozřejmě i Dustin Hoffman, ale u toho jsem si na to už zvykl. Impozantní hudba ještě umocnila všechny vypjaté situace. S otevřenou hubou a zatajeným dechem jsem film sledoval po celou dobu trvání a hluché místo bych nenašel snad ani pod mikroskopem. Absolutně bravurní prostředí, kde se odehrával náš příběh, který mě vtáhl mezi vězně. Myslím, že jsem viděl nejlepší film z Francie vůbec. Naprosto dokonalé. * * * * * ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

„Vypadá to tak… tak beznadějně“ Motýlek měl všechny predispozice stát se filmem, ke kterému se budu rád vracet: silné „vězeňské“ téma, Dustin Hoffman, solidní knižní základ, oscarový režisér… a taková pitomost z toho. Série občas zábavných výjevů, které nedrží při sobě. Zdlouhavé scény, neobratně gradované, jakoby předznamenávaly příchod něčeho velkého, třeba závěrečné katarze, která se nedostavuje. McQueen zde nemá co hrát víc než kde jinde. Na začátku špinavý, nejspíš i zapáchající vrah s obrovským štěstím a touhou být svobodný, na konci špinavý, nejspíš i zapáchající vrah s obrovským štěstím a touhou být svobodný. Nepřál jsem si, aby přežil, nepřál jsem si, aby zemřel, byl mi úplně ukradený. Schaffner se sice snaží o nepřikrášlené vykreslení děsivých podmínek, jenže ty uťaté hlavy, breberky ve vodě a malomocní vesničané dnes již nikoho nevyděsí. Něco málo zachraňuje Goldsmithova hudba a Hoffman, opět úplně jiný než v kterékoliv předchozí roli a opět strhávající většinu pozornosti na sebe. Motýlek je možná nadčasový tématem, ale ne tímhle nedomrlým hollywoodským zpracováním, které nedokáže skutečně tnout do živého. 55% Zajímavé komentáře: kleopatra, genetique, Andreas, Bukiet ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Franklin J. Schaffner viac ráz počas svojej kariéry zadaptoval bestseller niektorého slávneho spisovateľa a pohyboval sa pritom v rôznych žánrových plochách - napríklad v prípade Pierra Boulleho a jeho Planéty opíc šlo o science-fiction a zároveň alegóriu ľudskej civilizácie, vo filmovej verzii románu Robina Cooka Sfinga o odpočinkový dobrodružný thriller. Z veľkej časti autobiografický Motýlik Henriho Charrièra však už bol priveľkým sústom a potvrdil mi mierne pochybnosti ohľadom Schaffnerovej režijnej metódy. Z dnešného pohľadu konzervatívny prístup fungoval v prípade Planéty opíc, ktorá je okrem niekoľkých momentov prevažne statická, zaberá relatívne krátky časový úsek a stojí mimo hercov na dialógoch a kostýmoch (respektíve maskách). V Schaffnerových odľahčenejších filmoch zasa na seba strhávajú pozornosť rýchlo sa meniace lokality, s tým súvisiace napätie a zmeny nálad. V Motýlikovi sa však ako problematický ukázal aspekt, s ktorým Schaffner až tak často nepracoval, a to je vývoj postavy. McQueenova fyzická premena je len povrchnou zásterkou toho, že sa skutočný charakter Motýlika nijak výrazne nemení a vnútornú prázdnotu zapĺňa len hercova charizma. Desivosť výjavov krutosti dementuje častý humor a vyvoláva tak rozpačité pocity. Záver, ktorý sa snaží dojímať nás nad dvoma starnúcimi mužmi je už len naťahovaný a rozhodne som z neho nemal pocit, že by som si týmto nikdy nechcel prejsť. A to by som zrejme mal mať. Stranou formy by som nemal väčšie negatíva až na už spomínanú konzervatívnosť, prejavujúcu sa i tu - jedinou relatívne zaujímavou je scéna nočného úteku, ktorá sa aspoň trochu snaží pracovať s viacerými plánmi (a ide jej to na výbornú, preto zamrzí, že je jediná). Nízkemu hodnoteniu definitívne napomohol i záverečný predtitulkový komentár. 55% ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Předloha je jedna z mých nejoblíbenějších knih, na zfilmování je však extrémně pestrá a rozsáhlá, id eální materiál pro výpravný seriál. Filmu se dokonale povedlo ztvárnit část odehrávající se v uvěznění, různě úspěšné pokusy o útěk jsou ovšem zkráceny extrémně. Přesto odhlédnu-li od předlohy (film jsem ostatně viděl dříve) jedná se o výjimečný snímek s úžasně vystiženou atmosférou a geniálními výkony Stevea McQueena a Dustina Hoffmana. ()

Galerie (84)

Zajímavosti (26)

  • Henri Charrière, ktorého život sa stal predlohou tejto snímky, zomrel v Španielsku 29. júla 1973, a to len pár týždňov pred celosvetovým úspechom filmu. (esopesokeso)
  • Ačkoli se příběh udává jako pravdivý, spousta Francouzů z Francouzské Guyany většinu o Henrim Charrièreovi ve filmu popírá. Motýlek byl jistě vězněn na Ďáblových ostrovech, odkud utekl. Kniha i film prezentují Ďáblovy ostrovy jako skalnaté útesy, ve skutečnosti se skály pozvolna ztrácejí v moři. (Kulmon)

Související novinky

Reklama

Reklama