Reklama

Reklama

Gregory Peck v hlavní roli mysteriózního thrilleru o muži, který záhadně ztratil paměť. Účetní David Stillwell (Gregory Peck) se ocitne na běžném firemním večírku, který se koná v prostředí nejvyššího patra newyorského mrakodrapu. Během večera ovšem dojde k výpadku elektrického proudu a David se vydává temnými poschodími směrem dolů k východu z mrakodrapu. Během svého sestupu potkává tajemnou ženu jménem Shela (Diane Bakerová). Ta ovšem náhle zmizí a David si postupně začíná uvědomovat, že trpí záhadnou ztrátou paměti. Nedokáže si vzpomenout na události posledních dvou let a marně se snaží zorientovat ve spletitých hádankách svého života. Brzy zjišťuje, že jsou mu v patách neznámí muži, kteří po něm cosi záhadného chtějí a nebojí se to dostat za každou cenu. David nemůže nikomu ze svého okolí věřit, proto se s nadějí obrací na soukromého detektiva Casella (Walter Matthau). Ten se domnívá, že Davidova amnézie může souviset se sebevraždou, k níž došlo v mrakodrapu téhož večera. Vedoucí představitel humanitární organizace a známý filantrop totiž za záhadných okolností vypadl z okna. Nebezpečí se stále stupňuje, začíná přibývat obětí a ukazuje se, že v pozadí veškerého dění patrně stojí tajemná osoba nazývaná „Major“. (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Tajuplné drama s kriminální zápletkou stojí a padá s výkonem G. Pecka. Ztráta paměti způsobí, že David, hlavní postava příběhu, potkává lidi, které nepoznává, a sám nakonec neví, zda se nezbláznil. Zpočátku to dokonce vypadá, že David už je po smrti, nebo podstoupil jakýsi tajemný experiment (připomene tak trochu mladší Znovuzrození s R. Hudsonem). Zkraje někde mezi Kafkou a Orwellem, později s nádechem klasických krimi a noir snímků. „Vypadá to, že si někdo hraje na bohy. K tomu ti, co jsou nahoře, často rádi sklouzávají." Černobílá kamera filmu sluší, hudba dokáže místy navodit patřičné napětí. Přesto film ocení spíše milovníci žánru a starších snímků. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Překombinované, nevěrohodné, nudné a v závěru nechtěně vtipné až parodické. Rozhodně nejhorší film s Gregorym Peckem, jaký jsem kdy viděl, a dost chabý pokus o podívanou à la Alfred Hitchcock. Abych ale jen nenadával, úvod byl docela zajímavý a záběr na padajícího muže plus střih na rozmašírovaný meloun se opravdu povedl. ()

Reklama

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavá výchozí situace - téma amnézie a konspirace - ale naivní režií akčních se Dmytryk zasekává ve svých noirových 40. letech (Murder, My Sweet) a stejně tak celou interiérovou studiovou estetikou. Pozoruhodné tím, jak se tu mísí "stará" filmařina s nastupujícími moderními tématy konce 60. a první poloviny 70.let. Hybrid starého a nového. Když se třeba tenhle film srovná s Frankenheimerovými Seconds (1966), vypadá to jako by mezi nimi byl rozdíl deset let. P.S. jako krásný výsměch "starému" považuji to, že Walter Matthau tu hraje soukromého detektiva ve stylu Phil Marlowe v Murder, My Sweet, který nenosí zbraň, pije Dr. Peppera a jeho agentura se jmenuje AAA, protože "to najdete ve zlatých stránkách hned na první straně." ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Kličkování v paměti za tmy. Kdo vlastně jsi? Vzpomeň si. Kdo nebo co brání ti, být sám sebou. Tím, kým jsi. Vrať se ke včerejšímu dni. Tam se otazníky v tvé hlavě dočkají odpovědi... Zatímco horní cíp kapesníčku v klopě září běloskvoucí čistotou, tu spodní, neviditelnou část, plní, špiní barva zelená, vytlačuje ji pakl peněz. Ovšem Davidu Stilwellovi, klíčníkovi tajemných oken, kterého vedou nejisté směry jistého herectví Gregory Pecka, je třeba zvlášť vzdát hold za jiskrný /záb/lesk v mysli, ve vlasech, nez/a/tracený člověčí charakter. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tak nakoniec z obdivu ku Gregorymu Peckovi hodnotenie zaokrúhlim smerom hore, i keď je to možno u mňa ešte pod 70%. Na Prelude sa mi páčilo, že až do konca nie je jasné, či vietor fúka skutočne odtiaľ, odkiaľ sa zdá, pričom prvú polhodinu som si myslel, že fúka odniekaľ úplne odinakiaľ. Alebo že ide o celovečernú verziu nejakej časti Twilight Zone, kde by ale aj tak Prelud kľudne zapadol. A ako tu viacerí spomínajú, Prelud je super materiál na analýzu svojej vo svojej dobe už zastaralej formy v kombinácii s prichádzajúcou konšpiračnou tématikou. Peck je opäť hypersympaťák, Matthau tiež a Diane Baker krásna femme fatalle, takže ak neočakávate revolúciu žánru, tak si film užijete. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (3)

Reklama

Reklama