Epizody(13)
-
Deep Breath (S08E01)
-
Into the Dalek (S08E02)
-
Robot of Sherwood (S08E03)
-
Listen (S08E04)
-
Time Heist (S08E05)
-
The Caretaker (S08E06)
-
Kill the Moon (S08E07)
-
Mummy on the Orient Express (S08E08)
-
Flatline (S08E09)
-
In the Forest of the Night (S08E10)
-
Dark Water (S08E11)
-
Death in Heaven (S08E12)
-
Last Christmas (S08E13)
Recenze (13)
Takže Capaldi: Ten se mi zatím více než zamlouvá. Sice (zatím) nedosahuje geniality ani Tennanta, ani Smitha a možná ani Ecclestona, myslím ale, že to nebude dlouho trvat a předvede nám mnoho epických věcí. Je ale pravda, že věci, které umí s obočím, nemají konkurenci. Dvanáctka má povahou hodně blízko k prvnímu Doktorovi, nevrlý, dost často protivný, občas s překvapujícími reakcemi, ale jinak docela fajn. Poregenerační epizoda byla fajn, Clara si ale víc rozuměla s Jedenactým, a je to dost vidět. Co se týče zápletek a epizod, tak zatím spokojenost (i když třeba kusy jako Into the Dalek, Kill the Moon a částečně i Time Heist byli spíše zklamáním). S Doctorem jsem ale prozatím spokojen, zápletka s Missy je velmi nadějná a i když mě postavy jako třeba Danny Pink vyloženě dost často otravují, nemám důvod dít méně hvězdiček, protože Doctor je pořád skvělý a takový i zůstane, ať je jaký je. Jinak temnější přístup a přiblížení ke Classicu je dost znát a to rozhodně taky není na škodu... Za osmou sérii po polovině řady za 85%. Za finále osmé řady a následné Poslední Vánoce dávám 90%, zrovna tohle se Moffatovi povedlo (pokud teda pominu nějaké fejly, tak skutečná totožnost Missy Vládne celému prozatímnímu Capaldiho období). Tahle série je ta vůbec nejslabší (a scenáristicky nejhorší) od obnovení v roce 2005. ()
A máme tu Capaldiho jako Doktora. Trvalo mi než jsem si zvykla a než jsem se smířila s Mattovým odchodem. Pořád jsem ještě nenašla ke Capaldimu tu správnou cestu jako k dalším Doktorům. Clara jako společnice je skvělá, doufám, že tam ještě nějakou dobu vydrží. Capaldi je hodně odlišný, i díly mi přijdou jiné, všechny jsou až moc protahované, ne tak zajímavé jako před tím. Uvidíme jak bude vypadat devátá série. ()
8. série - 80 %: Peter Capaldi naznačuje všechny možnosti, kam může jeho Doctor jít a exceluje v každém ohledu, v něm chyba není. To scénář vždycky v nejlepším znenadání hodí zpátečku, a dvanáctka tak nemůže pořádně nastartovat. Přitom mnohokrát naznačovaná linka učení se otevřít a důvěřovat plná pochybů o sobě samým má obrovský potenciál, obzvlášť po zakončené lince božského komplexu jedenáctky. Skoro všechny epizody jsou plné skvělých nápadů a námětů, bohužel se jen ve čtyřech skutečně povedlo je dotáhnout a nikde po cestě neklopýtnout. Ta klopýtnutí naštěstí nejsou nijak zásadní a finále je nakonec i dotáhne do zdárného konce. Problémem je jen fakt, že by to šlo ještě líp. ()
The Time of the Doctor ⤶ Capaldi si mě získal. Všichni Doktoři, kromě toho prvního novodobého, jsou skvělí. Ale v éře Matta Smithe mi silně nesedly příběhy a koncepce sezón. Ze začátku Capaldiho éry mám celkově mnohem lepší pocit než z jakékoliv sezóny s Mattem Smithem. Dává Doktorovi hloubku, je temná a místo záhad je hlavním dějovým obloukem cesta do Doktorova nitra a hledání sebe sama. Epizody jsou koncipovány primárně s ohledem na vývoj postav a vztahů mezi nimi. Ale často k tomu bohužel používají zápletky dost samoučelně. První díl osciluje mezi genialitou a průměrností. Geniální je novátorské pojetí regenerace, budování temné atmosféry kolem toho kdo Doktor je, budování nového vztahu s Clarou, plného strachu a nejistoty. Dříve vypadal mladý pro své mladé společnice. Aby se cítil přijímaný. Teď je starý, dezorientovaný, ztracený v troskách sebe samého a potřebuje nasměrovat domů. Při konfrontaci s tulákem z něj jde strach. Clara je vystrašená, ale nový Doktor je vyděšenější než si kdokoliv dokáže představit a potřebuje pomoct. Potřebuje ji. A pak se děj překlopí do boje proti robotovi. To funguje při budování vztahu Clary s Doktorem, ale chybí vysvětlení co je ten robot zač, proč dělá to co dělá a čeho tím chce dosáhnout. T-Rex tam byl vlastně jen zbytečnou atrakcí. A pak se natahuje slovní konfrontace s Doktorem, která vede k rozhodnutí, které je těžké pochopit. Nová série je ale nastartována slibně a charakterově se na roli Capaldi skvěle hodí. Ten výraz bolesti a strachu v jeho tváři... Setkání s Dalekem v 2. epizodě vyvolává flashbacky z 1. sezóny. No a pak se vydají do něj jako Vorlíčkův Křeček v noční košili. Béčková premisa v áčkovém provedení a za mě funguje i s tou radiací. Paralela k Robinu Hoodovi pomáhá utvářet charakter Doktora, ale dělá to šestákovým způsobem a hledat logiku ve světě, kam přiletěli, nemá smysl. Absurdnost završí poslední vystřelený šíp. A co když nikdo není sám? Co když každý má svého společníka? Co když každý někdy v životě zažije tu samou noční můru? Listen je hluboká, dojemná a děsivá studie vlastních strachů, prohlubující charaktery. Doktorovi parťáci, vykrádající nejlépe zabezpečenou banku ve vesmíru, srší originalitou a napětím. S překvapivou pointou, i když kdo zná Doktora, tak k v průběhu asi odtuší, jakým směrem to bude směřovat. Příšera nedaleko školy, kde Clara učí, je naprosto nedůležitá a na vedlejší koleji. Slouží jen jako prostředek pro vývoj postav (což dělá dobře, ale stejně lacině jako dinosaurus s robotem). Nápad s vejcem se mi moc líbil, i když nevysvětlené změny gravitace jsou WTF. Zákon zachování energie nic? Epizoda otevírá hluboké myšlenky. Mohli tam i zmínit, jak důležitý je Měsíc pro život na Zemi a stabilitu počasí. U vražd v Orient Expressu mě zklamala rychle odbytá pointa, ke které nic nesměřovalo. Ale je zajímavé sledovat jak 12. Doktor přistupuje k zachraňování lidí a sledování toho jak umírají. Invaze nepochopitelných 2D mimozemšťanů, zmenšující se TARDIS a Doktorka mě bavili hodně. Ale díl se stromy byl jeden z nejdivnějších a nejslabších. Což zachraňuje skvělý závěrečný dvojdíl s posmrtnými životy, i když nechápu, jak to bude s těmi Pinkovými potomky. ⤷ Last Christmas () (méně) (více)
Deep Breath (8x01) 4/5: Capaldiho premiéra dojíždí na přestřelenou délku; slušela by tomu spíše stopáž běžné epizody. První komediální třetina sice pobaví, ale má příliš prostoru, točí se na místě a nikam nic neposune. Ovšem jakmile se od vstupu do restaurace přejde na vážnou notu, tak nezbývá než se hluboce nadechnout a zadržet dech spolu s postavami. Nejen díky skvělé gradaci a stupňujícímu se napětí, ale především kvůli tomu, že vůbec poprvé je z Clary plnohodnotná postava a ne vyděšeně se tvářící přívěšek. Into the Dalek (8x02) 3/5: Jako pastiš na Vnitřní vesmír/Fantastickou cestu nedotažené a především ve střední pasáží "odnikud nikam". Nejlepší na celém dílu je hned prolog; jakkoli je sympatické pokračování trendu Moffatovy éry, kdy se s Daleky pracuje svěžím přístupem. A Rusty měl skončit jako Doktorův společník, to mi nikdo nevymluví. Robot of Sherwood (8x03) 4/5: Pulpová jednohubka; nic více a nic méně. Listen (8x04) 4/5: Jednou za (dlouhý) čas se Moffat přepne do "god modu" a vyprodukuje památnou nadčasovou epizodu jako byly The Girl in the Fireplace či Blink. Tohle má dlouho náběh na přesně takovou epizodu. Škoda toho vyšumění do ztracena. Time Heist (8x05) 4/5: Heist žánrovka, která více než by bylo zdrávo stojí na tom "kdo a proč", byť je to jasné poměrně záhy. The Caretaker (8x06) 3/5: Škoda že to nezůstalo čistě civilní i ve druhé polovině. Tentokrát tam ten nucený sci-fi prvek dvakrát moc nesedl. Kill the Moon (8x07) 3/5: Další z těch epizod, která nedostála svému názvu; tentokrát však především kvůli závěrečné čtvrtině. Mummy on the Orient Express (8x08) 5/5: Are You My Mummy? strikes back v epizodě, která se sice zdá být pouhou kombinovanou vriací dílů Voyage of the Damned a The God Complex, ale je mnohem (ale mnohem!) lepší, rafinovanější i vyspělá než cokoli v posledních dvou sériích. Agátka by měla radost. Flatline (8x09) 5/5: Zabijácké graffity v epizodě, která dává celému seriálu zcela nový rozměr, protože mimo jiné dokazuje, že Doktor v ženském podání by nejen fungoval, ale byl by i přínosem. In the Forest of the Night (8x10) 4/5: (ne)Pohádka, která do planetárního telefonátu dělá vše správně a od něj vše špatně. Dark Water (8x11) + Death in Heaven (8x12) 4/5: This will be disturbing... RIP. Na to jak moc se tu hraje na velká odhalení vázající se k celé sezóně, je to až překvapivě nepřekvapivé a přímočaré, ale aspoň ne hloupé. Od Moffata to je až nezvykle "daviesovský" styl finále. Každopádně výtečné; tedy až na to zúčtování na hřbitově. Místo gradace to zastaví a vyšumí... Mnohé však napravuje neskonale smutná finální scéna v kavárně, jejíž veškerá působivost vezme za své, pokud by se ti dva měli ještě někdy v budoucnu vidět. Last Christmas (8x13) 4/5: Viz profil speciálu. ()
Galerie (178)
Photo © BBC Worldwide
Zajímavosti (10)
- Clara (Jenna Coleman) prohlásí, že jsou v Glasgow. Ve skutečnosti se ale mílí, protože jsou v Cardifu v Queen Street, kde natáčení závěrečné pasáže dílu probíhalo. (P. J. D.)
- Nick Frost si vo vianočnom špeciáli zahral Santa Clausa. Menšie prekvapivé cameo ale dostal aj v posledných minutách epizódy Death in Heaven. (The M)
- V roli jedného z elfov sa objavil Dan Starkey, ktorý zvyčajne stvárňuje rolu Sontarana Straxa. Toto je dokonca tretí vianočný špeciál za sebou, v ktorom sa objavil, pričom vždy v inej úlohe. (The M)
Reklama