Režie:
Sam MendesKamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
Daniel Craig, Judi Dench, Ralph Fiennes, Javier Bardem, Naomie Harris, Bérénice Marlohe, Ben Whishaw, Helen McCrory, Albert Finney, Rory Kinnear, Ola Rapace (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Britská tajná služba MI6 se ocitá v nelehké situaci, ze základny v Turecku byl ukraden harddisk se seznamem agentů. Agent 007 James Bond a jeho kolegyně Eve se pokusili lupiče zadržet, Bond byl však během akce postřelen a zmizel neznámo kam. Šéfce MI6, M, nezbývá nic jiného než prohlásit Bonda za mrtvého. Nový předseda bezpečnostně-zpravodajského výboru Mallory je situací silně znepokojen; nejedná se totiž o první případ krádeže seznamu tajných agentů. Podle něj je načase, aby M odešla do důchodu a byla nahrazena někým schopnějším. M se ale do penze rozhodně nechystá. Cestou z ministerstva M zjistí, že se někdo naboural do systémů v hlavní centrále MI6 a snaží se dešifrovat ukradený seznam. M spěchá zpět do centrály, vtom celá základna MI6 exploduje. Útočník neměl v plánu zabít M, chtěl však, aby viděla zkázu svého úřadu. M je odhodlána viníka najít a potrestat... Když se M vrátí z pohřbu svých kolegů, čeká na ni doma nezvaný host, a to Bond. Využil toho, že je považován za mrtvého, a užíval si svobodného života, nyní však usoudil, že ho tajná služba potřebuje, a rozhodl se přihlásit zpět do služby. Bond se na M zlobí, protože byla ochotná ho kvůli seznamu agentů obětovat. Bond je převezen asistentem M Tannerem do starých tunelů metra, kam byla přemístěna tajná základna MI6. Pokud Bond uspěje v testech, je M ochotná přijmout ho zpět... Tanner Bondovi prozradí, že útočníkem je někdo, s kým se M dostala v minulosti do konfliktu. M však tvrdí, že netuší, kdo seznam ukradl. Ve fyzických i psychologických testech Bond prošel, podle Malloryho však rozhodně není způsobilý vrátit se do terénu. Střela vyjmutá z Bondova těla zavede tajnou službu na stopu agenta Patrice, který má podle zdrojů ze CIA právě namířeno do Šanghaje. Bond obdrží od nového výstrojního důstojníka Q letenky do Šanghaje, pas, rádiovysílač a zbraň, která funguje pouze při identifikaci otisku Bondovy dlaně. Bond si počká na Patrice na letišti a pronásleduje ho uprostřed noci do kancelářské budovy. Tam na Patrice zaútočí, chce získat informace o seznamu, Patrice však umírá, aniž by cokoliv prozradil... Bondův souboj s Patricem sledovala skrz prosklenou stěnu protější budovy záhadná žena. V Patriceových věcech najde Bond žeton do kasina v Macau. Do Macaa přijíždí Eve, aby předala Bondovi zprávu: nový vlastník seznamu udeřil a odhalil identitu pěti tajných agentů. M nařídila agenty okamžitě stáhnout, tři z nich však byli zabiti... (TV Prima)
(více)Videa (39)
Recenze (2 693)
Jedna z největších schopností umění spočívá v jeho neustálé dynamické proměně v kontextu doby. Působení umění je dáno již recipientem samotným, který je ovlivňován okolím, etnikem, ke kterému patří, časem atd. Film byl vnímán jinak v kontextu doby, kdy byl natočen než o několik desítek let později. Kritické docenění bondovek také přišlo mnoho let od vzniku prvních dílů. Vyčítat Skyfall značný odklon od tradic bondovské tematiky je poněkud nepatřičné. [==] Nový Bond je filmem dvou polovin; dvou světů, se kterými je hlavní hrdina konfrontován. S jedním, tím tradičním bondovským a druhým, více realistickým, kde je prezentována Bondova zranitelnost, snad až smrtelnost. Skyfall netematizuje jen bondovskou legendu samotnou, ale obecně hyperrealné a spektakulární akčně-špionážní filmy. Mendes přitom tu odkazuje na Wellese, tu na Peckinpaha či Copollu. Kdyby snad měla série skončit, byl bych rád, aby posledním filmem byl Skyfall, ve kterém se zrcadlí celé půlstoletí bondovek. R.I.P. 1962-2012; 2012-? ()
Nevím přesně, kolik bondovek jsem dosud zhlédl, ale Skyfall je s největší pravděpodobností poslední. Sam Mendes ani Daniel Craig za skromné hodnocení v podstatě nemůžou, jednoduše se mi ten bondovský kolovrátek přejedl a kdyby nedošlo k jeho modernizaci s příchodem Daniela Craiga směrem k moderně pojatým realističtějším akčním filmům, asi bych s bondománií (která u mě vždycky představovala okrajovou část kinematografie) skoncoval už dřív. Starší bondovské tituly s Seanem Connerym jsou pro mě, jak jsem si při nedávných reprízách uvědomil, téměř nekoukatelné a Daniel Craig byl první představitel Bonda, kterému jsem jeho příslušnost k špionážní agentuře věřil. Jenže co naplat, ať se modernizuje, jak chce, základ zůstává stále stejně pitomý. A nakonec je veškerá ta snaha o osudovost, tragiku, o větší hloubku vlastně spíš na obtíž. Ten film nejlíp funguje v momentech, kdy se nebere vážně a k brakovosti se záměrně hlásí, jako např. ve scéně útoku lidožravých varanů na zlosyny. Chování postav a ďábelské plány hlavního padoucha na pomstu jsou ve skutečnosti podobné vtipu, kde vynálezce vysvětluje na patentním úřadě mechanismus zbrusu nové pasti na mouchy. "Je to vlastně bludiště, kde moucha bloudí labyrintem chodeb doleva, doprava, doleva, doprava..." - "Aha a na konci...?" ptá se úředník, "zase zatáčka?" - "Kdepak, na konci je propast, moucha se zřítí dolů a zlomí si vaz."... Oceňuju Mendesův smysl pro vizualitu a krásná scéna s medúzami v čínské megapoli si sama o sobě zaslouží 1*, oceňuju schopnost Craiga hrát tvrdé chlapy i ve věku, kdy už se jiní orientují na konverzačky, a oceňuju Bardemovu schopnost zahrát si ďábelského padoucha tak, že uznale kýváte hlavou, ale zbytek - darmo mluvit. Celkový dojem: 45 %. ()
Jak řekla herečka arcibiskupovi: "Nečekala jsem, že to bude tak dlouhý," ale žádnej dobrej film nemůže být dost dlouhej. A jak říká moje babička, kdo má viset, ten se neutopí, takže neutonul ani Bond, James Bond, ani Mendes, který nám připravil koktejl s vyváženými přísadami krve, potu a slz. Tradiční receptura v moderních kulisách nemá zapotřebí halit příběhovou nahotu fíkovým listem triků a pozlátka, stejně jako v době, kdy si většina cílového publika plete Marxe a Engelse s Marks and Spencer, už nemůže operovat machobondem svádějícím boje s rudochy a agentky cizích mocností ve světě jasných pravidel a předem přidělených rolí, takže to řeší nelítostným reflektorem namířeným na zákulisní hru stínů a vědomím, že dýkou do zad se nejlíp míří z vlastních řad... Návrat marnotratných synů k mateřsko-macešké M jede nelítostnou trasou, kde není čas na odbočky v podobě bondgirls a vybuchujících kuličkových per, ale závěr, kdy tenhle postmoderní torpédoborec s ladností jachty zakotví v tradicionalistickém přístavu, je docela milá poťouchlost. Skyfall možná nepřepíše dějiny - třebaže se v něm přepisují nekrology - ale svěžím větrem ze skotské vysočiny je každopádně. Pleasure for me, pánové, a u čtyřiadvacítky nashle. P.S. Ačkoli je příslušnost filmu k inteligentní komerci nezpochybnitelná, to přirovnávání k Nolanovi má píchlou gumu hned na všech čtyřech gumách Aston Martina... ()
Prvá polovica, ktorej jediným highlightom je šanghajský mrakodrap, je remeselne dobre zvládnutá ale zdĺhavá. V zajatí povinných bondovských tradícií sa zdržuje pre príbeh zbytočnými postavami (bondgirl) a prináša málo prekvapení (vybavenie technologickými hračičkami). Od scény s plachetnicou, smerujúcou k ostrovu – a teda od nástupu záporáka na scénu – ale to najlepšie čo Bond kedy priniesol. Paradoxne nie moc bondovské... Škoda, že v tom, čo tu Mendes nastolil, nebudú následujúci režiseri schopní pokračovať. Strihačské umenie v schylovaní sa k útoku na súd, a obrazová estetika v Škótsku, povyšujú značku Bond na delikátnu filmovú drámu. Prvá bondovka, v ktorej ma bavilo riešiť súvislosť postáv. Jokerovsko/hannibalovskému Bardemovi prosím oscarovú nomináciu za najlepšieho vedlajšáka. ()
Jako nekritického obdivovatele QoS mne docela zaráží, kolik se najde lidí, kteří jsou schopni štkát nad tím, jak Bond přestává být Bondem a vytrácí se ze série. Přitom Sam Mendes natočil nejklasičtější příspěvek ságy, který dokonale pasuje především do časů Seana Conneryho, a zároveň je schopný fungovat v mantinelech nového století. V úvodní akci bagr jakoby symbolicky zbořil trend předchozích dvou filmů, aby se pak hrdina skrze cestu domnělé smrti vydal vstříc novému dobrodružství. To servíruje všechny propriety staré školy, počínaje úchylným záporákem, kterého si Bardem vychutnává naprosto bezezbytku (dentální expozice mě bude dlouho budit ze sna), aby si z nich přitom stihlo dělat legraci (rozhovor s Q) a ještě se stihlo zabrousit do Bondovy hlavy hlouběji, než minule. Vše pak vrcholí ryze osobním závěrečným bojem, který se stylizuje do role personální apokalypsy (nejenom pro ten vrtulníkový nálet). Pokud něco zaslouží extrémní pochvalu, pak je to Deakinsova kamera a práce se světlem (Šanghajská epizoda vládne!), kterou korunuje Newmanova hudba, která jde neotřelou cestou ve stylu Johna Powella. Craig jako obvykle na jedničku. Jestli mám chuť něco tomu vytknout, tak snad až tu úpornou snahu připomínat, že se jede ‚old-school‘. Ale to zajisté spraví druhá projekce. [A spravila. Film dokonalý v každičkém detailu. Sledovat jej je čistá extáze.] ()
Galerie (202)
Zajímavosti (139)
- Po filmu Zlaté oko (1995) se jedná o druhou bondovku, kde James Bond (Daniel Craig) stojí proti bývalému agentovi MI6. (Johnny.ARN)
- Prvá bondovka s Danielom Craigom (James Bond) v hlavnej úlohe, kde sa nepredstavil agent CIA Felix Leiter (Jeffrey Wright). (vander19)
- Snímek se stal nejúspěšnějším filmem roku v Británii a také do té doby nejúspěšnější bondovkou. Před premiérou ve Spojených státech utržil během pouhých deseti dní 287 milionů amerických dolarů, čímž se zařadil i mezi nejúspěšnější filmy v celé historii Velké Británie. (Lucasion)
Reklama