Režie:
Oliver StoneScénář:
Stanley WeiserKamera:
Phedon PapamichaelHudba:
Paul CantelonHrají:
Josh Brolin, Elizabeth Banks, Ellen Burstyn, James Cromwell, Richard Dreyfuss, Scott Glenn, Toby Jones, Stacy Keach, Bruce McGill, Wes Chatham (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Rodinný outsider, který nakonec stál v čele Američanů. Životní příběh prezidenta George W. Bushe. Nikdo by to do něj v mládí neřekl, přesto dnes patří mezi nejznámější osobnosti americké historie. Biografický laděný film o životě George Walkera Bushe sleduje budoucího 43. amerického prezidenta od roku 1967. Od jeho nevázaných a hodně bezstarostných dnů na vysoké škole, přes vojenskou službu, guvernérský úřad v Texasu. Všímá si jeho zapojení do velkého byznysu v naftařském průmyslu, až po prezidentskou kandidaturu v roce 2000, mapuje první čtyři roky v nejvyšším úřadě, až po druhou kandidaturu v roce 2004... (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (192)
"-Remember, Americans don't like to see dead boys on their television sets." -"Yes, death tends to give war a depressing image." Ať už si myslíte o Stoneovi a jeho hodně radikálních názorech na politiku cokoliv. Jedno je jisté. Ten člověk umí točit filmy. Nechápu proč nedostal Josh Brolin Oscara. Asi spíše akademici ztratili koule. Ne, Oliver Stone. Jediné co je pro mě hodně zvláštní a nikdy to zcela nepochopím, jestli v tomhle filmu Stone Bushe objahoval nebo zesměšňoval. Některé scénky na mě totiž působí hodně satiricky. 80% a rozhodně jeden z velkých filmových zážitků. ()
Sice se nemůžu rozhodnout, jestli Stone Bushe glorifikoval či karikoval, ale biografie je to neskutečná. Záměrně se vyhýbá ‚zlomovým‘ momentům (žádná přímá konfrontace s 11/09, pouze se o ní mluví v min. čase), zato klade důraz na hlavního hrdinu, který se musí rvát s tím, co všechno mu život nachystá. Díky době vzniku to působí komplexně, ale za pár let (a dalších prezidentů) ztratí na aktuálnosti. Tím taky film tratí i na tom, že z (ne)politických důvodů jej žádní akademici nebudou nijak oslavovat, což je nefér minimálně k Joshu Brolinovi, který je… prostě si vzpomeňte na Bushovy projevy (intonace, gesta, postoje) a pak koukněte na film. Pochopíte, že Josh je jednoduše geniální! Nevím přesně, co jsem čekal, ale dostal jsem něco absolutně jiného. Stone neprovokuje, Stone překvapuje. Chytře! PS: Za pár let po tom neštěkne pes a bude to za 3*, ale teď to bavilo na plný plyn. ()
Jeden z nejlepších filmů Olivera Stonea. Mistrovské dílo. ____ Zmínku zasluhuje především způsob, jakým se tu pracuje s žánrem: (i) Hlavní postava Bushe představuje neustále pozměňovanou, velice silnou žánrovou figuru – jednou westernového cowboye, poté kazatele, naftaře, nebo republikána – zasazovanou do tomu odpovídajících žánrových světů: komedie, satira, rodinné drama, politický thriller. Každý z těchto světů představuje jednu epochu Bushova života. Mění se ovšem pouze samotný Bush, okolní postavy (otec, manželka, poradci) žánrem zasaženi nejsou a zůstávají nezměnění. Konceptuálně tedy pracuje film se třemi rovinami, odstupňovanými podle toho, nakolik jsou infikované žánrem: Bush (motivátor - nejvíce) – žánr (prostor kolem Bushe - zpola) – okolí (nejméně). Konec filmu tak nenastává po válečném fiasku, ale naopak tehdy, kdy se Bush již nemůže přesunout z jednoho žánru do druhého, kdy nemůže utéct. Už nemá kam, žánry jsou vyčerpány, a s tímto zjištěním přichází i konec Bushe jako filmové postavy. Ukazuje se, že skutečný život a žánrová struktura filmu spolu mohou souviset více, než se zdá. (ii) Komedii obvykle spojujeme s etiketou, zatímco tragedii s etikou. Bushova výjimečnost spočívá v tom, že tyhle zavedená pojítka škrtá – velkorysým pohledem na globální mapu a nakládáním s vládními smlouvami spojuje komedii s etikou (protože rozhoduje o osudech milionu lidí), naproti tomu texaské vidláctví posunuje k tragedii Bushovu etiketu. Film to dává najevo i silnou „freudovskou“ otcovskou figurou (James Cromwell), která straší Bushe zjevně více než Saddám Husajn. (iii) Opětovně se ukazuje problematika žánru bio-pic, u něhož se hodnotí osobnost jako taková, ne filmové kvality. Dvojnásob to pak platí zde, kde geniální výkon Brolina ještě znatelněji posouvá ohnisko filmu do postavy Bushe. Přitom filmařsky je W. dílo uchvacující - brilantní kamera (dejte na mě, Papamichael je nový Richardson), brilantní rychlopalné dialogy (návaznost na Michael Clayton a Dobrou noc a hodně štěstí) a brilantní vedení herců. A je o to truchlivější, že tyhle kvality opomíjejí i odborná periodika, kterým se celá podívaná sužuje na pole ideologického a symptomatického čtení. Dokonce by se mohlo zdát, že kontroverzní téma odvádějící od formy nestojí „technikům" v čele s kameramanem a střihačem za námahu, ale Oliver Stone si dobře uvědomuje, že filmy posuzuje zejména čas, ni lidé. Chápe to i Bush: „V historii žádné místo mít nebudu, to budu přeci mrtvý.“ ()
Walter bol alkoholik. Chcel hrať basseball, ale nevedel to. Vlastne nevedel nič. Pretože bol debil. Priezvisko Bush sa nezaprie, keď máte vplyvného tatka, stačí zaťahať za nitky a dostanete sa kam chcete. Dokonca vám nemusí veriť ani ten fotrík. A tak si Junior razil cestu až do Bieleho domu, aby to pokazil aj tam a všetci sa zaňho zas museli hanbiť. Pretože bol debil.. Skvelá satira. Miestami skoro až komédia; Bush rozpráva o vojne, na pozadí hrá song Robin Hood. Bush neustále s plnou hubou, Bush na záchode, Bush nechápavý.. Informačne tak na úrovni Michaela Moorea a ešte vtipnejšie ()
Jeden z nejzbytěčnějších filmů, které jsem kdy viděl. Pro koho "W." Stone točil? Jakoby se na Bushe Jr. díval očima Bushe staršího a posílal mu tak další z rádcovsky-kritických dopisů ještě před tím, než mu skončí funkční období. Jinak zcela nechápu důvod točit film o Bushovi Jr. bez sebemenšího časového odstupu. Na druhou stranu je alespoň sympatické, že "W." není jen sled protirepublikánských spotů a také Brolinův skvělý herecký výkon v roli průměrného Jirky z Texasu. P.S. Nemůžu se však ubránit pocitu, že by měl vzniknout ještě jeden krátký film, vysvětlující to, proč se Condoleezza Rice pořád tak hrozně mračí:-D ()
Galerie (41)
Zajímavosti (14)
- Vo filme Reaganovci (2003) si otec Josha Brolina – James Brolin zahral takisto postavu bývalého prezidenta USA, a to Ronalda Reagana. (MikaelSVK)
- Hlavný predstaviteľ Josh Brolin je demokratom, no v tomto filme si zahral republikánskeho lídra. (MikaelSVK)
- První hraný film o dosud úřadujícím prezidentovi USA. (duklak2)
Reklama