Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký herec a režisér Clint Eastwood se filmu věnuje už víc než půlstoletí a za tu dobu si v Hollywoodu vydobyl neotřesitelné postavení. Původně westernový televizní herec získal proslulost ve spaghetti-westernech Sergia Leoneho (především ve slavné trilogii Pro hrst dolarů, Pro pár dolarů navíc, Hodný, zlý, ošklivý) a později úspěšně kombinoval postavení herce, producenta a režiséra, což mu kromě řady dalších ocenění vyneslo i dva producentské a dva režisérské Oscary za snímky Nesmiřitelní (1992) a Million Dollar Baby (2004). Westerny v jeho tvorbě samozřejmě tvoří zvláštní kapitolu a Eastwood se k tomuto nejameričtějšímu z filmových žánrů rád a často vracel. Psance Joseyho Walese (1976) začal režírovat Philip Kaufman, ale jeho roli nakonec převzal Eastwood. Tento kontroverzní krok přiměl Cech amerických režisérů (DGA) k ustanovení smluvního pravidla, jež zamezovalo nahrazení režiséra filmu kýmkoli z jeho současného štábu či herců (dnes je označováno za tzv. Eastwoodovo pravidlo). Příběh pokojného farmáře, jemuž oddíl severských renegátů vyvraždí rodinu a zavede ho na cestu pomsty, dal Eastwoodovi nejen možnost si zahrát svého lakonického málomluvného hrdinu, ale také dokázat rostoucí režisérské sebevědomí. Dnes Eastwood uvádí Psance Joseyho Walese jako jeden ze svých nejoblíbenějších filmů. Další výrazné kreace tu předvádějí indiánský herec Chief Dan George (známý postavou dědečka v Malém velkém mužovi, za niž byl nominován na Oscara) jako Lone Watie a Eastwoodova dlouholetá přítelkyně Sondra Lockeová jako unesená dívka Laura Lee. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (209)

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Ta románová struktura zůstává opravdu hodně, hm, kašel, románová, ale říct to Clintovi do očí jako výtku bych si netroufla. Taky jsem si nedávno uvědomila, že mám nějak naučeno vnímat všechnu jeho tvorbu jako osobní politické prohlášení, zatímco on skrze filmy provozuje osobní politický komentář - což v pokoji moji hlavy značně mění situaci a zatím na to musím vědomě myslet, abych mu nekřivdila. V mezičase si dojetím pláču nad plejádou vedlejších postav utvářejících výslednou formu. Postřelený Jamie, monologující Watie a hrdě vztyčený Deset medvědů jsou mí jasní favorité, z uvedených důvodů. Se samotnou postavou Joseyho to bude komplikovanější - je to zvláštní hybrid mezi Clintovým bezejmenným a regulérní postavou z filmů založených na charakterech - oproti bezejmennému známe jeho původ, zázemí, okolnosti, ale přesto z něj (a zejména mimo kameru) vznikla legenda s kvazi nadpřirozenými schopnostmi, pro kterou neplatí stejné zákony a pravidla jako pro lidi, kteří pijí stejnou vodu a bojují stejné boje jako on. Srdíčkem prozatím preferuji sevřenost, pojmenovanost a přiznanou magičnost Tuláka z širých plání, ale uvidíme, k čemu dospěji časem - můj tatínek si Psance pouští minimálně jednou do roka, takže příležitostí k revizi bude víc než dost. ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Role drsných chlápků z drsných časů jsou pro Clinta Eastwooda jako stvořené. Tentokrát nám prostřednictvím hlavního hrdiny nabízí zajímavý a poněkud nezvyklý pohled na konec občanské války ve Státech. Příběh je v akčních pasážích místy maličko přehnaný, leč v míře očekávané a přijatelné v rámci žánru - jak by řekl Josey Wales: "S tím počítám." ()

Reklama

Korbitch 

všechny recenze uživatele

Svérázný a řádně machovský western, ze kterého Clintův styl přímo stříká. No, i když styl. Spíš styly. Film jich střídá hned několik a umně mění tempo vzhledem k událostem v něm. Chvíli jsem si na netradiční způsob zvykal, ale pak mě tento skvost přikoval takovým způsobem, že jsem snad zapomněl i mrkat. Hláškuje se, všude po všem a po všech se plive tabák, střílí se hodně a dobře, skvěle sekunduje opravdu hodně vedlejších postav. Pocta žánru jak má být. ()

sud 

všechny recenze uživatele

"Psanec Josey Wales" je první opravdický režisérský western Clinta Eastwooda ("Jezdce z širých plání" beru jako takovou Leoneovskou poctu). Definitivně se rozloučil se špageťárnama a vybral si pro western jiný kabát - špinavější, syrovější a hlubší. První polovina je syrová a špinavá jak zákon káže. Polovina druhá, ne že by byla špatná, je jen jiná. Objeví se starý indián, sqaw a z drsného bushwhackerského vyvražďováku se stává spíše road movie. Jak už to tak bývá, narazí na kolonu, přepadenou bandity, kde zachrání krásnou dívku (Sondře Locke to nikde nesluší víc, než tady) a starou bábu, která zřejmě měla být vtipným elementem, stal se z ní ovšem element rušivý (ale neobjevuje se zas až tolik). Všechno vylepšilo závěrečné realistické zúčtování a "Shaneovský" závěr. "Psanec Josey Wales" začal psát dějiny Eastwoodovského westernu (vrcholí "Nesmiřitelnými"), kterému k dokonalosti chybí především dějová vyváženost a převažuje místy křečovitý pokus o humor (babka). Film po celou dobu nenudí, i když celých 130 minut nejede na plný plyn. V každém případě stojí za pozornost a žádného fanouška westernů či Eastwoodovek by neměl zklamat. 80%. ()

Bauer 

všechny recenze uživatele

Jestli je nějaký žánr filmu, který opravdu nesnáším , tak je to právě western. Přijde mi to jako neuvěřitelně primitivní záležitost. Jediný western, který se mi opravdu libíl strašně moc, tak byl Tenkrát na západě. Tento film režíroval jeden z nejlepších režisérů a rovnou si v něm tento režisér zahrál hlavní postavu a rovněž je tento režisér jedním z nejlepších herců. Samozřejmně, že mám na mysli Clinta Eastwooda, který je prostě vyjímečný. Tato role mu sedla. Ale je nějaká role, která by mu nesedla? Jeho drsný výraz je něco skvělého. Hodně mně pobavilo plivání. Při odplivnutí na psa jsem se dokonce i smál nahlas. Psanec Josey Wales mně nenadchl a ani neurazil. Pro mně je to jen průměrný film a dávám jen 3* a to bych rád dal více, už jen kvůli Eastwoodovi. Westerny prostě nejsou mým šálkem čaje ale nic to nemění na tom, že se na pár westernů ještě podívám a snad mně nějaký zaujme jako třeba Tenkrát na západě. ()

Galerie (126)

Zajímavosti (19)

  • Eastwood se během natáčení pohádal s režisérem Philipem Kaufmanem, který mu vyčítal, že se moc vměšuje do děje. Nakonec odstoupil a film zrežíroval sám Eastwood. (ClintEastwood)
  • Snímek byl natočen na motivy románu "Gone To Texas", který napsal Forrest Carter. (Hans.)
  • Keď Josey zastreli Abe v 40. minúte filmu, tak ho opľuje tabakom, kde Abe má oči zatvorené a v prestrihu ďalšej scény má Abe oči otvorené. (Budisovie)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno