poster

Frankenstein (divadelní záznam)

  • Velká Británie

    National Theatre Live: Frankenstein

Horor / Drama

Velká Británie, 2011, 110 min

Režie:

Danny Boyle

Předloha:

Mary Shelley (kniha)

Scénář:

Nick Dear (divadelní hra)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ice123
    *****

    Na můj vkus se hrozně táhl začátek, ale to je tak vše co bych tomu mohl vytknout. Frankenstein byl můj první přímý přenos z divadla do kina a bylo to.... famózní. Zpracování je velkolepý a úchvatný, plus skvělá hudba od Underworld. Nicméně tohle všechno bledne při srovnání s hereckými výkony hlavních herců. Boyle z obou (a hlavně z Cumberbatcha) vymáčkl naprosto všechno co v nich je a snad i to co v nich není. Nevím jak bych to popsal, tohle se prostě musí vidět abyste to pochopili. 98%!!!(12.9.2012)

  • Insilvis
    ***

    Danny Boyle použil spoustu moderních hraček a známý námět. S nepřeberného množství možností jak uchopit klasickou látku si bohužel vybral to nejméně zajímavé a stokrát použité interpretační hledisko - tvůrce stvořil monstrum, monstrum je však lidštější než tvůrce. Těšil jsem se na sofistikovanou moderní hru na motivy Frankensteina s hudbou Underworld a s Bededictem Cumberbatchem v roli monstra (verzi, kde hraje monstrum Johny Lee Miller jsem samozřejmě neviděl), místo toho jsem dostal předvídatelnou konzervativní a ne příliš nápaditou divadelní adaptaci s místy opulentní a místy minimalistickou výpravou. Cumberbatch a Lee Miller jsou bezpochyby skvělí herci, Underworld vyrábí zajímavý zvuk, ale dalo se z toho vytáhnout mnohem víc. Mám pocit, že Boyle jako režisér spíš zklamal - kvality hry stojí na ostatních. Nejprve uvede celé představení fyzicky-divadelním vstupem Cumberbatche zpodobňujícím zrození monstra, poté pokračuje místy zábavnými fragmenty jeho duševního vývoje za spolupráce dalších postav, přičemž si dost nesmyslně střihne téměř muzikálovou scénu s polovinou hereckého ansáblu jejíž hlubší smysl mi zcela uniká (lacině efektní záležitost). Setkání monstra a jeho stvořitele doktora Frankensteina stanovuje jejich vztah a motivickou rovinu celého vyprávění, tedy onu dualitu lidskost nelidského a vice versa, načež se toto téma až do konce místo dalšího rozvíjení pouze do omrzení opakuje a neustále vysvětluje, jako by na tak jednoduché struktuře šlo postavit moderní adaptaci v 21. století a čekat velkolepé ovace. Dost odbytá záležitost, což je škoda už jen pro ten vysoký herecký potenciál, za který dávám tři hvězdičky.(20.3.2011)

  • erased
    ***

    Dost možná by za zhlédnutí stála i druhá alternace, bojím se však, že Benedict Cumberbatch by scénu ovládl tak i onak, a to i přestože Jonny Lee Miller jinak není vůbec špatný. A to je dost zásadní chyba. V mnou viděné verzi tak sice excelovalo monstrum, kdežto samotný Frankenstein až na pár momentů nestál ani za řeč. Zklamání to ale není jediné, i od samotného autora adaptace jsem čekal více, než jen konzervativní a ve finále tuctové představení. Z šedi tak vynikne pouze několik scén opírajících se právě o živelné herectví Cumberbatche a zbytek působí pouze jako křoví, čemuž rozhodně nepomáhá ani nucený, typicky divadelní humor. EDIT: Jak píše DaVID'82, pocitově správnější se zdála být a nakonec i je právě opačná alternace. Jonny Lee Miller se sice nezdá být v roli stvoření tak obratný jako Cumberbatch, který zase v roli zde plochého Frankensteina nemá dost prostoru vyniknout, avšak oba se takto alespoň "zprůměrují" a celé představení mnohem lépe odsýpá. Ani tak se ale nemůžu ubránit dojmu, že sílu předlohy této její adaptaci bere hlavně její dramatizace, která ze své podstaty ani přes nesporné výhody nemůže jít tak hluboko, jako by si kniha zasloužila.(3.3.2014)

  • Tirion
    *****

    Viděno naživo! Dokonalý a dechberoucí zážitek! Byl to den, kdy se mi změnil pohled na divadlo! V roli monstra byl Miller a byl dokonalý, každopádně pro srovnání bych rád viděl i alternaci s Cumberbatchem. Boyle vytvořil své klasické dílo - plné rozmáchlosti a opulentnosti. Avšak vytvořil ho jinak, než tuhle klasiku známe doposud - přitažlivěji. Občas mu to sice nevychází a některé záměry se míjí účinkem, přesto Boyle zachoval tvář tohoto studeného románu takovou, abychom vyznění jeho syrovosti pochopili do důsledku.(6.9.2012)

  • Brandon
    ****

    Divadlo, které se jen tak nevidí. Benedict Cumberbatch v roli monstra exceluje. Navíc jeho postava má i díky scénáři Nicka Deara ohromnou hloubku. Není to jen oživlá věc, je to dítě poznávající krutost svého okolí, je to člověk ve vší jeho složitosti. Osobně bych uvítal ještě víc muziky od legendárních Underworld. 3,5*(17.3.2011)

  • - V hlavních rolích se pravidelně střídají Benedict Cumberbatch a Jonny Lee Miller. Oba se představí jak v roli monstra, tak i Frankensteina. Režisér si od tohoto nevšedního principu slibuje, že to hercům umožní mnohem lepší vcítění do obou rolí. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)

  • - Hry se od sebe sice neliší scénářem, ale v závislosti na tom, zda monstrum/Frankensteina zrovna hraje Benedict Cumberbatch či Jonny Lee Miller se lehce mění prostředí i pojetí charakterů. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)

  • - Danny Boyle si s myšlenkou na zadaptování Frankensteina na divadelních prknech pohrával již před 15 lety. Zdroj: Program k představení (DaViD´82)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace