Reklama

Reklama

Hobit: Bitva pěti armád

  • USA The Hobbit: The Battle of the Five Armies (více)

„Hobit: Bitva pěti armád" uzavírá epické dobrodružství Bilbo Pytlíka, Thorina Pavézy a skupiny trpaslíků. Když se jim v boji proti draku Šmakovi podařilo dobýt zpět svou vlast, nechtěně vypustili do světa smrtící sílu. Rozzuřený Šmak dští svůj spalující hněv na bezbranné muže, ženy a děti v Jezerním městě. Thorinova posedlost hromaděním znovu nabytého pokladu, kterému i přes Bilbovu snahu obětuje přátelství i čest, dožene Hobita k zoufalému a nebezpečnému rozhodnutí. Ale ještě větší nebezpečí je čeká. Sauron, o jehož krocích nikdo kromě čaroděje Gandalfa nic netuší, tajně vyslal obrovskou armádu Skřetů, aby zaútočila na Osamělou horu. S tím, jak se stahují mračna stupňujícího se konfliktu, jsou Trpaslíci, Elfové a Lidé postaveni před volbu, zda se sjednotí či budou zničeni. Budoucnost Středozemě visí na vlásku a v epické bitvě pěti armád bojuje Bilbo o život svůj i svých přátel. (Warner Bros. CZ)

(více)

Videa (20)

Recenze (1 905)

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Dal jsem tomu odstup, abych se nesvezl na vlně očekávání (a následného nevyhnutleného zklamání). A vyplatilo se. Ano, Hobit není Pán prstenů. Ale sakra, Jackson to - vzhledem k předloze - dostal tak blízko, jak jen mohl. Bitva pěti armád očividně nejvíce trpí zásahy střihačaských nůžek (orientovat se v první hodině je docela umění), pak ale film nabere spád a epičnost, která už té prstenové klidně může konkurovat. Možná jí i překonává, protože tu padne až neobvyklý počet hrdinů. Prostě a dobře, za mě palec nahoru a nebojím se tvrdit, že to Jackson zvládl nejlépe, jak mohl. Teď jen počkat na rozšířené verze... ()

lebowski 

všechny recenze uživatele

Akorát jsem dočetl knižní předlohu a lze jen obdivovat, jak se scénáristům a režisérovi podařilo rozšířit (tak, aby to do děje přirozeně zapadlo), celý příběh o třeba jen naznačené věci v knize a zároveň přidat pár postav, které příběh obohatili tak, aby si i ten, kdo knihu nečetl a viděl třeba jen trilogii Pána prstenů, přišel plně na své. Všechny 3 díly mají u mě maximální hodnocení a jako knižní adaptace filmy řadím mezi absolutní špičku, kdy filmové zpracování překonává knižní předlohu. ()

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele

Je až alarmující, kolik tu s námi bydlí sebestředných šulínků bez fantazie, co proloží Kanta Tolkienem jen proto, aby ve své kokotmunitě kriticky oslňovali podobně otylé zoufalce s mastnými vlasy a mohli si pak vzrušeni svým yntelechtem vzájemně vášnivě olizovat pohlaví. Ty nelidské dvě kila za lupen potom vyhodili jen proto, aby tu naprudko vystavili na odiv svůj maligní kokotismus a s Ňůtnem v jedné a se svými scvrklými koulemi naloženými do etanolu v ruce druhé velkohubě zahřímali nad porušováním fyzikálních zákonů a přehršlí digitálních triků ve filmu, kde je drak, trpajzlíci, horští trolové, zmutovaní skřeti, prstenové přízraky a tři prdele magie. Velmi erudované a opodstatněné! Rozhodně to mělo být natočeno Refnem s absolutním respektem ke gravitačnímu zákonu, který je přece povinen ctít i každý Sauron, a nejlépe loutkově s ručně napatlaným pozadím, aby se artový divák mohl umělecky rozplývat nad skvělým voděním marionet. Pítr dokázal zfilmovat pramáti všech fantasy, a to hned celou čtyřlogii, která byla ještě před čtrnácti lety považována za nezfilmovatelnou, a to tak famózně, epicky a velkolepě, že si u toho každý fanoušek musí nadšeně třít dokonale prokrveného Bilba a sem tam si hrábnout i na Pytlíka. Navíc pozorný čtenář již jistě ví, že Hobit je na rozdíl od Pána prstenu v podstatě jen přiblblá pohádka s infantilním hrdinou, který se člověku vybaví vždy, když se koukne mezi nohy. Dalším Pítrovým mistrovským počinem a přidanou hodnotou je tedy i to, že dokázal tuto žvatlavou až vyteplenou taškařici naprosto perfektně přiblížit atmosférou k Pánovi prstenu, a nikoliv ke zkurvenému Panovi Petrovi, jak byla původně koncipována. Prostě orgáč a moc doufám, že Péťa už detailně patlá Druhý věk Středozemě podle Silmarillionu, kde věčně povstávajícího Saurona poslal v Mordoru poprvé do prdele Isildur. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Spoilery. Z filmu bez dostatečně aktivního protagonisty, silného antagonisty a tahu na bránu strhující podívanou neuděláte – ani kdyby měl trpaslík na obří svini jezdit. O moc lépe to asi vymyslet nešlo, ale zlikvidováním nejcharismatičtějšího záporáka trilogie v prologu Jackson film připravil o výraznější finální konfrontaci (a moc nepomáhá snaha dostat Šmaka zpátky do filmu alespoň v Thorinových halucinacích a Bilbově flashbacku, neboť je jasné, že ani jeden z nich mámení strany temna nepodlehne a nakonec bude jednat správně). Bilbova proměna ze strašpytla, kterému vzali jeho domácí pohodlí, byla sice uspokojivě završena (jedná na vlastní pěst, vzepře se nejen Thorinovi a Gandalfovi, ale nenechá se ovládnout ani prstenem), ale během bitvy je mu stejně přisouzena role pouhého válečného zpravodaje, jenž navíc podstatnou část řeže stráví – stejně jako v knize – v mdlobách. Odsunováním hobita na vedlejší kolej trpí také doslov, který v příliš hutné zkratce rekapituluje motiv ztraceného domova a nechává nás na vážkách, v jakém směru prožité dobrodružství půlčíka změnilo (stal se z něj ještě větší zápecník, nebo si uvědomil, že domov netvoří jen majetek, který vlastní?). Přestože je Bitva nejkratším dílem trilogie, je na ní nejzřetelnější, jak moc načas si Jackson s odvyprávěním hobitova příběhu (a opuštěním milované Středozemě) dává. Téměř od začátku nás drží v očekávání nadcházející bitvou, která ale předně odvádí pozornost od nedostatku nosných nebo dostatečně rozvedených dějových linií. K čemu Tauriel a Legolas putují ke Gundabadu? Jak do celého příběhu přispěl Nekromancer/Sauron (kromě toho, že na chvíli zabavil Gandalfa a vytvoří vratký oslí můstek k Pánovi prstenů)? Co se stane s Bardem a jeho rodinou? Jaký byl (dramaturgický) přínos Gandalfa u Osamělé hory? Těkání mezi mnoha postavami a jejich soukromými questy jako kdyby mělo mnohdy sloužit jenom k nucenému vytváření paralel mezi „starou“ a „novou“ trilogií. Zároveň je symptomem celkové nesoustředěnosti třetího Hobita. Ve filmu se střetává několik tónem neslučitelných příběhů jednotlivých postav (od grotesky přes horor k heroickému eposu a intimní bromanci), které horko těžko čarují iluzi, že celý film není jenom čekáním na bitvu (jako ten předcházející „nebyl“ jenom čekáním na draka). Syntéza těchto mikroepizod během bitvy nepůsobí jako logický důsledek předcházejícího dění, ale spíše na způsob „šel jsem náhodou kolem, tak jsem se přidal“. Stejně nahodilé mi přišlo zakomponování obřích červů (s nimiž nakonec, neklame-li mě paměť, ani nikdo nebojuje) a orlů, z nichž se u Jacksona stává podobný trademark, jakým byly holubice Johna Woo. Co vinou chabé charakterizace vedlejších postav rozhodně nefunguje je dojetí nad smrtí méně důležitých trpaslíků (všichni kromě Thorina). Po pravdě nedokážu říct, který z nich se dožil konce. V čem Jackson nadále exceluje, jsou výpravné akční scény, z nichž přes tuny CGI a výrazně videoherní „choreografii“ (Legolas hopsající po padajících kamenech) dýchá nadšení pro řemeslo a vymýšlení fantastických světů a národů. Kromě dvou dodatečných konců nenabízí Bitva pěti armád žádnou přidanou hodnotu. Není filmem laciným, hloupým nebo odbytým. Je filmem uspokojivým. Bylo naivní očekávat od završení riskantně nákladného fantasy projektu něco odvážnějšího? 75% Zajímavé komentáře: Marigold, Arbiter, Traffic, mm13, maddy, Sufferer ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Chudák Peter Jackson. Přijít s tímhle před 10-13 lety, všichni by se rozplývali nad bezkonkurenčním zářezem do fantasy žánru, jenže dnešní diváctvo je již zmlsalé kinematografickými atrakcemi posledních let (a právem) a CGI triky, byť sebedokonalejší, už nikoho neohromí. Jenže já tam pořád toho hravého Petera cítím, toho kluka, co rozpohybovával ve 14 letech pookénkovým snímáním kyklopa, po kterém fotomontáží házel dřevěný oštěp. Pořád tam vidím to přerostlé dítě, co se rádo předvádí, jako ve svých filmových počátcích. A takové hračičky já rád. Navíc podobně jako u prstenové trilogie, i tady měli pod palcem vizuální stránku dvorní Tolkienovi ilustrátoři John Howe a Alan Lee, takže ani v tomhle ohledu si nemám na co stěžovat. Sice se Hobbit po emocionální stránce nevyrovná předchozí trilogii, ale to přeci u zpracování knižní předlohy, která je veskrze pohodovou nic neřešící pohádkou, ani nikdo čekat nemohl. Tím více oceňuji, že se Jacksonovi nějaké ty osudové emoce přeci jenom do Hobbita vecpat podařilo. Přesto na rozdíl od předchozích dvou částí nedávám 5*. Zatímco hobití štreka díky častému měnění prostředí a střetávání s bytostmi druhu všelijakého bavila a poutala, tady se v podstatě nehneme z místa, prázdné slámy se tu plácá více, než je zdrávo a navíc je znát, jak je to vyprávění brutálně prostříháno. A tahle politika studií (do kina nasadíme kratší kinosestřih a na blu-ray o půlhodiny delší, ať na tom vyrejžujeme ještě víc) mě opravdu rozčiluje. Když to ovšem sesumíruju a spočtu pro a proti, tak s klidem mohu říci, že ač se ´hobití´ trilogie v mých očích nevyrovná té ´prstenové´, před zbylou fantasy konkurencí má pořád náskok několika tisíců Šmakových ocasů. ()

Galerie (222)

Zajímavosti (52)

  • Zeměžrouti – v knižní předloze červodlaci – vypadají trochu jako Šaj-hulúd z filmu Duna (1984). (Kesijop)
  • Původně se třetí a poslední díl měl jmenovat Hobit: Tam a zase zpátky, ale protože Bilbo (Martin Freeman) již cestu "tam" absolvoval ve druhém díle, domluvil se Peter Jackson se studiem, že třetímu dílu dají jiný název, kterýho více vystihuje příběh. (RadimX)

Reklama

Reklama