Režie:
Petr NikolaevScénář:
Zdeněk MahlerKamera:
Antonio RiestraHrají:
Karel Roden, Zuzana Fialová, Roman Luknár, Zuzana Bydžovská, Ondřej Novák, Norbert Lichý, Veronika Khek Kubařová, Václav Jiráček, Jan Budař (více)Obsahy(2)
Film o největší tragédii v moderních dějinách naší země – vyhlazení Lidic... Na začátku příběhu jsou Lidice obyčejnou středočeskou obcí, která se snaží přečkat protektorát. Šíma je otcem dvou synů a rozhodně ne špatným otcem. Jeho žena Anežka však před lety ochrnula a Šíma se rozhodl celou situaci řešit pragmaticky – o rodinu se sice stará dál, ale má mimomanželský poměr. Anežka, Šímova milenka i celá vesnice jsou s celou situací – zdá se – smířeni. Jen starší Šímův syn tím trpí, v hospodě vyprovokuje rvačku, při níž ho opilý otec nešťastnou náhodou zabije. Šíma se ocitá ve vězení a snaží se vyrovnat se svojí vinou. S každou návštěvou mladšího syna, s každým balíčkem od Anežky v sobě živí naději, že ještě existuje cesta zpět. Život ve vsi mezitím plyne dál, lidé se rodí, umírají i zamilovávají. Stejně jako Pepík Fiala. Je sice ženatý, ale našel zalíbení v mladičké Aničce. Celou romanci maskuje jako ilegální odboj. Jeden z jeho dopisů se však dostane v nesprávnou chvíli do nesprávných rukou a události po atentátu na Heydricha dostávají spád – všichni muži nad šestnáct let jsou zastřeleni, ženy odvlečeny do koncentračních táborů, sedm dětí posláno do Německa na převýchovu, ostatní hromadně popraveny v náklaďácích kdesi v Polsku. Vesnice je do základu vypálena. Šíma nic z toho netuší. Že ustaly návštěvy mladšího syna i posílání balíčků od Anežky, si vykládá po svém. O to větší šok prožívá na prahu osvobození, když se dozví pravdu. Po propuštění mu nikdo jeho vinu nepřipomíná, ale také mu ji nikdo nedokáže odpustit. Nepohodlným "hrdinou" - jediným, kdo dokázal přežít vypálení Lidic - se stává i pro poválečné úřady. Stává se nikým? (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (1 251)
Tak nějak nevím. Asi už opravdu přestávám ztrácet naději ve zlepšení stavu českého filmu. Myslím, že nejsem sama, kdo od Lidic, při docela slušném hodnocení, očekával alespoň nějakou možnost v silný a mrazivý zážitek, hodný oné kruté události, která se tehdy odehrála. Lidice nejsou špatný film, zpracováním i výkony velmi kvalitní, spíše dle velkých očekávání mnoha diváků však zklamáním. Já patřím k těm, kteří doufali, že ztvárnění tohoto činu bude více krutější a silnější. Samotnému vypálení Lidic se film nevěnuje dohromady snad ani dvacet minut. Jestli si pan režisér myslí, že k navození pocitu hrůzy postačí náckové vyhánějící obyvatele z domovů a polévání obydlí benzínem, tak se poněkud spletl. Vždyť to je k vidění ve většině válečných filmů. Hlavní zádrhel spočívá v tom, že se příliš zaměřuje na jednotlivé osudy postav, především před atentátem na Heydricha. Karel Roden se ještě před tím dostane do basy, takže velkou část děje sledujeme jeho pobyt ve vězení, kde mu dělá společnost třeba Jan Budař. Tím pádem je z celé situace v podstatě venku. V závěru pak vidíme Karla, kterak přijíždí vlakem do Lidic, sněhem se vydává k vesnici, jde dál a dál, jenže vesnice už tam není. I to na mě nejspíš mělo zapůsobit, ale nestalo se. Soustředit se na jednotlivé osudy postav je dobrý tah, ale pokud se tak děje zhruba přes hodinu, pak dvacet minut vypalování, k navození silného dojmu a nějakých emocí už nezbývá žádný prostor. Lidice nejsou především o vypálení Lidic, nesleduje obyvatele v oněch krutých okamžicích, kde by se třeba děj zaměřil na transporty, osudy lidí po onom činu a následky. Je to spíše o postavách a příběhu vyprávěném před onou událostí. Já jsem očekávala něco jiného. ()
,,SBALTE SI CENNOSTI A OBLEČENÍ NA DVA DNY. A DEKU. MÁTE NA TO 5 MINUT A PAK VEN PŘED DŮM“....... /// Rozumnej příběh, normální dialogy, perfektní prostředí, neprofláklý hercký tváře a Roden s Bydžovskou. Tohle všechno není zase (u českýho filmu) takovou samozřejmostí. Zajímavý je i tempo vyprávění – nikdo nikam (filmově) nechvátá a fakt pomalu je přisypávaný veškerý filmový koření. Nejsem naivka, přiznávám, že třeba moje děcka to nudilo (překvapivě i toho adolescenta) a všichni, kteří čekají NĚCO VÍC než dokonalou filmařinu a příběh, ke kterýmu prostě ,,chycení se za ruku“ v jistý chvíli patří, asi neocení ani ten humor, kterej mi připomíná to, že ČEŠI JSOU SMĚJÍCÍ SE BESTIE! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Bude mi naznačeno, na jaký kecy za války nebalit holky. 2.) Zjistím, kde je za války jediný bezpečný místo. 3.) Lidice nebo Protektor? (co já vím...) . /// PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ** ()
Nezáživně podaný příběh za 70 milionů. Skutečně tomuto filmu nedávám málo, protože bych byla a) apriorně kritická k českému filmu, b) měla proněmecké nálady či c) zahořklou nenávist vůči své zemi, jako někteří zde - soudě podle místní diskuse a komentářů. Nízké hodnocení v žádném případě NEznamená jakékoliv popření či bagatelizaci hrůzy lidických událostí. Pokud tato zcela zřejmá poznámka uráží vaši inteligenci, pak vězte, že není pro vás, ale pro jiné. [Kino] ()
Taky Vám připadá, že Karel Roden přešel ve stejném kostýmu a se stejným výrazem rovnou ze "mlýna" do Lidic? Lidice je pěkný film, mají nádhernou kameru, famózního Romana Luknára, Zuzanu Bydžovskou, Karla Rodena i další herce, ale Habermannův mlýn, nejen z hlediska filmového srovnání mně vychází líp... ()
Po dlhšom čase som zavítal do kina a som rád , že môžem finančne prispieť na takéto filmy, ktorých sa u nás točí strašne málo. Hneď na úvod musím povedať, že Lidice zďaleka nie sú dokonalým filmom. Ako mnohí ani ja nesúhlasím s Tetsuom , ale pravda je , že hudba tam hraje častejšie ako by mala. Takýto vznešený a poľutovania hodný "look" filmu nie vždy sedí a viackrát som sa pristihol pri tom, keď som si vravel, že v tejto scéne hudba nemala byť. Film by získal na surovosti a reálnosti, čo je práve to, čo filmu chýba k tomu, aby sa o ňom hovorilo iba v superlatívoch. Hlavná a najdôležitejšia dejová linka je bohužiaľ najmenej presvedčivá. Scény s listom , ktorý je zámienkou na rozpútanie pekla, nevyznievajú dosť presvedčivo. Aj keď atentát na Heydricha nie je hlavným motívom filmu, určite mohol dostať pár minút navyše. Letmé zábery cez davy ľudí, či snaha doktorov o jeho záchranu, by iste boli zaujímavé. Naopak K. Roden a všetky scény z väznice boli skvelé. Roden je právom najobsadzovanejším českým hercom, ale netušil som, že sa vo filme zíde duo, ktoré udrží film v červených číslach hlavne vďaka ich dokonalému herectvu. Minule som v nejakom časopise natrafil na rozhovor s R. Luknárom, kde hovoril, že postava Vlčka je jeho nejlepšou v kariére. Po zhliadnutí mu musím dať za pravdu. Luknár je Rodenovi minimálne rovnocenným partnerom a všetky ich spoločné scény sú veľmi silné. Vlček je naozaj silná postava, ktorá skrýva všetko. Zodpovednosť, strach ,lásku, zradu, priateľstvo aj beznádej. Mnoho scén vo filme som si predstavoval ináč. Niektoré sklamali, niektoré nadchli. Roden a Luknár sú dôvodom, prečo dávam palec nahor. Kedy nájdeme peniaze na zfilmovanie podobných tragédií u nás, ako Ostrý grúň a Kľak? Dodnes žijúci hajzel Nižňanský by bol ideálny záporák... 80%. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (56)
- Když propuštěný Šíma (Karel Roden) hledá Lidice, hrabe rukama ve sněhu a nachází popel, tedy místo, kde měly Lidice stát. Při pohledu shora jsou však pod sněhem vidět pravidelné koleje traktoru a je tedy patrné, že scéna se natáčela na zasněženém poli. (MIG29)
- Václav Říha (Marek Adamczyk) a Anna Maruščáková (Veronika Kubařová) byli 24. října 1942 popraveni v koncentračním táboře v Mauthausenu na základě podezřelého dopisu, který spustil celou lidickou tragédii. (majky19)
- Režisér Petr Nikolaev převzal od prakticky celé herecké obsazení od Alice Nellis. Provedl jen dvě zásadní změny: Lenku Vlasákovou nahradil Zuzanou Fialovou (Marie Vaňková) a Marthu Issovou Veronikou Kubařovou (Anička). (darek kartac)
Reklama