Režie:
Joss WhedonScénář:
Joss WhedonKamera:
Ben DavisHrají:
Chris Evans, Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Samuel L. Jackson, Cobie Smulders, James Spader (více)VOD (5)
Obsahy(3)
Pokus miliardáře Tonyho Starka oživit program na udržení celosvětového míru skončí nezdarem a největší hrdinové světa, včetně Iron Mana, Kapitána Ameriky, Thora, Neuvěřitelného Hulka, Black Widow a Hawkeye musí čelit děsivému nebezpečí. V sázce je osud celé planety. Povstane zlovolný Ultron a jenom Avengers mu mohou zabránit v uskutečnění ďábelských plánů. Nová křehká spojenectví a nečekané zvraty jsou zárukou vzrušujícího a jedinečného akčního dobrodružství globálních rozměrů. (Falcon)
(více)Videa (57)
Recenze (1 506)
|| Scenár: Joss Whedon / Komiksové predlohy: Stan Lee, Jack Kirby | Hudba: Brian Tyler, Danny Elfman | Distribúcia: Walt Disney Studios Motion Pictures | Štúdio: Marvel Studios | Rozpočet: 279,9 miliónov $ | Tržby: 1,398 miliárd $ | Ocenenia: - || Je veľmi ťažké objektívne ohodnotiť film, kde je z fleku niekoľko vašich obľúbených postáv, ale ich charaktery fungujú menej, než obvykle. Môže za to scenár, ktorý sa oproti predchádzajúcim Marvelovkám tvári o dosť vážnejšie, no onú osudovodť samostný príbeh neobhajuje. Tak sa z toho v kombinácií s Whedonovou réžiou stáva krčovitá, nasilu nové postavy pretláčajúca motanica, kde vzhľadom k počtu oných postáv sa nemá šancu poriadne predsdiť ani jedna z nich. Tie staré sú pribrzdené, a tie nové nerozvinuté. Vek Ultrona neni zlý film: má plno vydarených vtipov (hlavne párty u Starka nemá chybu), dobrú základnú myšlienku (boj proti umelej inteligencií) a skvelých hercov, ktorý ten bordel krvopotne nesú na pleciach. Nie je to však film, ktorý to mohol byť, a hlavne, nie je to Avengers 1, ktorý mal Lokiho - premysleného, dopredu vystavaného a geniálne zahraného záporáka. Do doby, kým bude vo filmoch rásť počet digitálnych postáv, bude ekvivalentne klesať i kvalita filmov - stratia totiž faktor ľuďskosti - a to je predsa to, čo máme radi najviac... Ps: prvá potitulková scéna je, na tú druhú nečakajte, nedočkáte sa ;) 75% | CineStar Černý Most, Praha, 28.4.2015 | ()
Jaké trailery, takový film. Přeplácaný digifest, ve kterém je víc postav než na orloji (nebo spíš na dvou orlojích), je vlastně klasickou nastavovanou kaší po výborné jedničce. Áno, Whedon pořád umí pracovat s dialogovým humorem, občas přijít s nějakým tím vtípkem a má k sobě šestici cool, jasně vyprofilovaných postav, s nimiž prostě chcete vidět další filmy a zajímají vás jejich další osudy, pohnutky, trable. Chemie mezi nimi pořád funguje, jejich dobrodružství je ale naprosto generické a nezajímavé jak zápletkou, tak záporákem a i audiovizuálním pojetím, které bych charakterizoval jako... no, tak nějak šedivě vyblité. Většina scén by mě bavila asi víc na papíře než ve výsledném filmu (třeba Hulk vs. Hulkbuster), protože gradace Whedonovi tentokrát nefunguje a Avengers 2 tak trpí klasickými neduhy sequelů, kde musí být všeho víc a nutně větší. Vlastně mi druzí Avengers evokovali sequely Transformerů - akorát na Avengers dělá šikovnější, snaživější a vynalézavější tvůrce, co má pod palcem tým mnohem zábavnějších superhrdinů. ()
Avengers: Age of Ultron mě tak trochu zklamalo. Hned ze začátku se setkáme s mužem jménem Strucker v podání úžasného Thomase Kretschmana. Jeho charisma i samotná postava by si zasloužily o mnohem více prostoru, než jim Joss Whedon věnoval. Takto si ho užijeme snad ani ne deset minut a zdareec:) Nově se na scéně objevuje sourozenecké duo Scarlet Witch a Quicksilver. Jenže tento Pietro Maximoff a jeho ztvárnění Aaronem Taylorem-Johnsonem nemá ani zdaleka takovou dynamiku a charisma jako Evan Peters. Elizabeth Olsen je coby Scarlet výborná. Obsahově mi však toto pokračování přišlo o dost slabší, než první díl. Jasně, vizuál je vymazlený a CGI a zelené plátno se na nás kření snad z každého záběru a parta Avengerů funguje pořád stejně skvěle. Trochu jsem si ale připadala mimo obraz, když se ukázalo, že Hawkeye má rodinný dům, ženu a děti:) A Tony Stark mi zde přišel jako vyměněný. Říkala jsem si, kam se poděl ten egomaniak s tím svým cynismem, ironickým smyslem pro humor a drsnými hláškami. Jakoby zde trochu zvážněl. Nějak jsem ho nepoznávala:) A scéna, kdy seká dřevo s Kapitánem America, stojí vážně za to:) Tito Avengeři mi přišli jaksi umírněnější. Možná tu jen chyběl perfektní (britský) záporák, jakým je Loki:) ()
"Díky, chalani. Super debata." - "To teda nebola." Nečudujem sa, že natáčanie dvojky Jossa Whedona zničilo do takej miery, že následne bol z Marvel-univerza odídený. Ten film je akčno-trikové monštrum. Nechcem si ani predstaviť, aké náročné muselo byť dať ho dokopy. Už sa neopakuje úžas z jednotky, kedy sa kultové komiksové postavy historicky prvý raz stretli v jednom filme. Je to klasická dvojka - viac postáv, viac trikov, viac akcie. Umiera sa tu minimálne (ale umiera) a zlosyn je znova o ničom. Ale, skrátka, keď do jednej miestnosti postavíte kapitána, Tonyho Starka a Thora (a do rohu posadíte Čiernu vdovu), je to super. A keď Whedon rozpúta akciu, tiež sa na to vďaka všestrannosti jednotlivých hrdinov dobre pozerá (finále v Sokovii je 25-minútová nepretržitá akčná sekvencia). A hoci to môže pôsobiť ako mierne naťahovaná žuvačka, v skutočnosti tu pozorný divák vidí prvé zásadné prvky univerza, ktoré boli bližšie rozpracované v neskorších sequeloch a spin-offoch (náznaky blížiaceho sa príchodu Thanosa, odlet Hulka do Thor: Ragnarok, kapitán a kladivo, prvý vážnejší názorový/filozofický rozkol medzi kapitánom a Iron Manom vedúci k Občianskej vojne). Mňa to bavilo, ale chápem, že (a prečo) to Jossa zničilo. ()
Galerie (201)
Zajímavosti (140)
- Scéna, v níž se členové Avengers pokoušejí zvednout Thorovo (Chris Hemsworth) kladivo, je v jedné věci mylná. Když se Tony Stark (Robert Downey Jr.) zeptá Thora jestli se, když se mu podaří kladivo uzvednout, stane králem Asgardu, Thor mu odpoví kladně. Thor ale králem Asgardu není, tím je Odin (Anthony Hopkins). Tony by tak převzal jen Thorovu moc. (Mr.Baboon)
- Aaron Taylor-Johnson byl požádán aby zhubnul, a to zejména svalovou hmotu, protože se zdál příliš silný. (Spidey3)
- Hi-tech vychytávka, kdy Captain America (Chris Evans) používá magnety na předloktí k práci se štítem, vychází z původního komiksu. Samozřejmě, že upgrade nemá na svědomí nikdo jiný než Tony Stark (Robert Downey Jr.). (Charpy)
AVENGERS byli dle některých výborným komiksovým filmem, protože pojednávali o superhrdnech. Pokračování AVENGERS s podtitulem AGE OF ULTRON je naopak super, protože je o lidech, kteří jsou superhrdiny - a i v akčních pasážích volí lidskou perspektivu, když je kladen důraz na bezpečí obyvatel měst, jsou zachraňováni civilisté apod. Ačkoliv pracuje s overreacherovským narativem, kdy vědec stvoří potenciální hrozbu pro lidstvo, žánrově se nejvíc přibližuje právě válečnému snímku. V něm jeden tým bojuje proti společnému nepříteli, kterého pomohl (spolu)vytvořit - a nechybí ani rekrutování nových členů, motivační proslovy během bitvy ad._____ Paradoxně je dvojka v tuzemsku kritizována za to, že na rozdíl od sólovek jednotlivých superhrdinů není žánrově odlišená. Nemístných výtek zaznívá přitom několik: vyprávění se nikam neposouvá dál a je pouhou záminkou pro vršení mnohdy nepřehledných atrakcí, z hlediska stylu jde o nevýrazné dílo a záporák je nezajímavý. Vzhledem k tomu, že (meta)komentář píši víc než týden po premiéře, je možné za pomocí konkrétních - místy spoileroidních - příkladů tato nejčastěji zmiňovaná negativa vyvrátit._____ Nepočítáme-li ANT-MANa, je AGE OF ULTRON završením druhé marvelovské fáze. Tvrdit, že jsme se na jejím konci nikam dál nedopracovali, znamená nejenom ignorovat přírůstek v podobě nových postav (Scarlet Witch, Vision) a přetransformování S.H.I.EL.D.u, ale i celý epilog sestávající se z obměny původního týmu za zcela nový. Vyprávění s velkým počtem hlavních i vedlejších postav opravdu není jenom zástěrkou k přívalu digibordelu. Naopak by člověk těžko pohledal blockbuster, ve kterém by akce jednak byla vždy pečlivě motivována ve vyprávění, jednak během ní postavy procházely vývojem, který by byl příčinně rozvíjen. Dvojčata změní svůj cíl, k sbližování Black Widow a Bruce Bannera/Hulka dochází především během ní, jsou prohlubovány názorové střety mezi členy Avengerů, kdy je předjímán budoucí rozkol, nahlédneme do obav Avengerů díky funkčně využité schopnosti Scarlet Witch ad. Nepíšíč o tom, že nejsou za sebe sázeny trikově opulentní pasáže, protože je podstatný zmiňovaný lidský prvek při ochraně/zachraňování občanů._____ Týmové (ne)spolupráci se podřizuje i styl, který svými záběry-sekvencemi vybočuje z normy toho, jak je v současnosti snímána a stříhána akce. Zatímco v jedničce byl jeden okázalý záběr ukazující superhrdiny jako tým, dvojka takovým začíná a přidává změnu hledisek v rámci záběru-sekvence. Je-li něco rychleji stříháno, až v tom divák/divačka přestává mít přehled, má to své opodstatnění v tom, že i superhrdinové ztrácí orientaci, jak na tom jsou ostatní členové (např. únos Black Widow). A stejně jako v první části je (ne)shoda v dialogové sekvenci vyjádřena prostřednictvím toho, že protagonisté jsou buď v jednom záběru (shoda), nebo se používá figury záběr-protizáběr (neshoda) - a nově přibylo odlišení na základě svícení (např. Stark a Banner nad budoucím Visionovým tělem). Vůbec je oproti předchozímu dílu styl mnohem (sebe)uvědomělejší díky odkazování ke konkrétním ikonickým výjevům z komiksu a díky nejenom digitálním průletům předjímajícím důležitost určitého prostoru později ve vyprávění, ale i vizualizací střetu dvou umělých inteligencí._____ Požadavek, že akční film je tak dobrý, jak je jeho záporák, se většinou omezuje na to, kdo je do role antagonisty obsazen (James Spader, výborný hlasový projev), nikoliv na jeho úlohu ve vyprávění. Kritizovaný Ultron je poměrně nekonvenční padouch, jehož motivace jsou nám hned z počátku známy, ale cíl - konkrétní uskutečnění plánu - se dozvídáme až v průběhu vyprávění. Nejdůležitější jsou jeho dva rysy. Jednak je odvrácenou stránkou Tonyho Starka/Iron Mana, což vráží klín mezi Avengers, jednak se jeho vědomí může přemísťovat z jedné plechovky do další, a tak je vhodným padouchem pro tým, ve kterém s ním poměří síly všichni pěkně postupně (Iron Man ve Wakandě, Kapitán Amerika na náklaďáku, Vision - Thor - Hulk - Scarlet Witch v závěrečném aktu)._____ Pokud je AVENGERS: AGE OF ULTRON v něčem problematickým počinem, není to z hlediska Marvel Cinematic Universe (MCU) ve vyprávění stojícím na místě, nevýrazném stylu anebo nijakém záporákovi. (Ignorujme významovou rovinu, kdy se nabízí interpretace s ohledem na N.S.A. a další aféry představující pro Světového policajta "hrozbu" zevnitř.) Potíž může činit serializovaná povaha celého MCU. Zatímco AVENGERS ještě fungovali jako crossover, ve kterém se setkali superhrdinové představení v sólovce (a pár dalších), AVENGERS: AGE OF ULTRON neobstojí jako samostatné vyprávění nezávislé na komiksovém předpokračování a seriálových AGENTS OF S.H.I.E.L.D. Strukturně - a rytmicky - tak jde o značně nevyrovnané dílo. Dílo, které je super tím, že není super. () (méně) (více)