Režie:
Hynek BočanKamera:
Jaromír ŠofrHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Luděk Munzar (vypravěč), Vladimír Dlouhý, Ondřej Vetchý, Jana Dítětová, Josef Kemr, Viktor Preiss, Jaroslava Kretschmerová, Dana Bartůňková, Monika Stará (více)Obsahy(1)
V jednom malém knížectví žijí všichni, kdo ve správné pohádce nesmějí chybět. Stárnoucí kníže, kterého už nebaví vládnout, jeho dvě dcery - zlomyslná, nafoukaná Angelina a skromná, pohledná Adélka, vychytralý správce, který se stará jen o to, jak naplnit vlastní měšec na úkor knížecí pokladny, čestný Petr, kterého se zlá a chtivá macecha Dorota Máchalová snaží se správcem připravit o rodný mlýn. A taky je tu peklo, které pečlivě sleduje všechny špatné skutky a v pravou chvíli rázně zakročí. A tak když se čas naplní, je vyslán mladý čert Janek, aby přinesl do pekla zlou Dorotu. Omylem však přinese Petrovu hodnou babičku, a když se pokouší chybu napravit, skončí s Petrem v knížecím vojsku. Ten pro změnu prchal před intrikami správce a jistě by drábům utekl, jenže pak se zdržel, protože s nasazením života zachránil knížecí dcery, když zastavil jejich kočár se splašenými koňmi. Petr a Janek se skamarádí a Petr se nabídne, že čertovi pomůže dokončit úkol. Dokonce i ve dvou však nebude snadný, protože Dorota má vždy po ruce nějaké to pírko, které je pro čerta pohromou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 462)
Jedna z nejlepších českých pohádek. Perfetkní příběh, dobrodružné scény, pohádkové prvky, vtipné scény, nostalgické chvíle, hezké prostředí ve filmu, hezká hudba, dobří herci. Není co dodat. Možná něco v oblasti vojenské mi něco nesedlo, ale to je opravdu pouhopouhý detail. Hodnotím na skvělých 99% = ***** ()
Hynek Bočan natočil smrtící kombinaci humoru, pohodové podívané a čertovské symfonie. Všichni herci bez výjimky jsou skvělí - Preiss, Nárožný, Dlouhý, Kretschmerová, Kemr, Heřmánek...výbornou práci odvedl i Uhlíř, který složil pěknou muziku. Zlatý špendlík české pohádkové nástěnky. Kdykoli se na pohádku podívám rád, jen to duo Preiss - Nárožný je fantastické a Karel Heřmánek předvádí, jak má vypadat čert (prosím vás, pusťte tuhle pohádku Troškovi) - Král tmy Lucifer XIV. (---> flanker: došla, došla). Pohádka s výrazným humorným podkresem se nese v neskutečně elegantním duchu, to co jiné (moderní) pohádky sáhodlouze okecávají, tady je řečeno krátce a výstižně, proto více vyniknou i choreograficky velmi atraktivní scény (mimochodem vcelku dlouhé scény, smekám před aktéry a zvláště Vladimírem Dlouhým). Ani jeden dialog nepůsobí přitaženě a už vůbec ne trapně...a proč by měl, když režisér použil a vymáčkl hereckou elitu, která musí pohádky milovat, jinak by se svých rolí nezhostili jako čert Doroty nebo Petr korbele piva. Bravo. S těmito čerty tedy rozhodně jsou žerty, ba přímo legrace. A já jen v tomto případě udělám výjimku a prominu ten nesmysl, že peklo a čerti jsou kladní. To je věc, kterou já nemám rád. ()
Pohádka, kterou jsem, kdoví proč, jako malý capart nedokázal plně docenit, ale čím jsem starší, tím ji mám radši. Má všechny atributy, které má správná pohádka mít, k tomu výrazný humor, protagonisty (v těžké konkurenci mám ale nejradši Hěřmánkova knížete pekel), spoustu překážek pro hlavní hrdiny a Uhlířovu geniální hudbu, nad kterou mi srdce plesá. ()
Podle mě je pohádka dobrá tak, jak dobří jsou záporáci. Kretschmerová, Preiss, Nárožný , to se musí vidět!!! Chytlavé melodie, neskutečné hlášky, ale hlavně Lucifer Heřmánek a futuristicky ztvárněné peklo, to je pastva pro oči i uši. Ať už peklo bylo nebo nebylo, bylo vymyšleno dobře. Hergot, kde se tady vzala ta kočka? ()
Hned několik věcí je tady špatně. Předně odbytý úvod, komentovaný Munzarem ne právě přesvědčivě. Potom nepochopitelný způsob, jakým Anna Máchalová v pekle objasňuje svou totožnost: „Já jsem Petrova babička, ne macecha.“ (Nehledě k tomu, že tato do pekla omylem přivlečená žena, která si má čertův omyl odpracovat a je tedy hrdinkou typické pohádkové situace, by si zasloužila vlastnější charakteristiku než jen být něčí hodnou babičkou.) Dále vyznívá poněkud hloupě, že první Petrovo přání (vzít babičku z pekla domů) mu diktuje ona, místo aby „jedno přání už mám“ konstatoval sám. Pak ta trapná aférka se zlatým jablkem: Jelikož divák není upozorněn na fakt, že nejbohatší princ (Vydra) je labilní imbecil, těžko může pokládat jeho chování za uvěřitelné. No a na konec wtf věta „ono jí u nás nebude zle“. Tak o co tedy u ďasa jde? Než tyto drobnosti lze přejít. Vcelku tady klape úplně všechno. Má to spád i atmosféru, obé dokonale umocňuje hudba. Uhlíř si dal opravdu záležet. Úderný fór na každém kroku (třeba "No otevřete ty dveře"). Dlouhý s Vetchým oba kvalitní. Heřmánek, Preiss, Kemr, Kretschmerová... všichni boží. Ale největší guru je kaprál Nárožný. Při každém dalším zhlédnutí mám u tohoto filmu záchvaty. K problematice čertů: Jsou to tady sice lůzři, ale celá ta vnitropekelná prskanice je prostě dokonalá. (Např. Heřmánkova Lucifera jsem do dneška nerozdýchal.) Peklo je zkrátka nevlídné místo, kde nikdo nikoho nemá rád. A že je spravedlivé? No když z české mysli zmizelo Nebe jako vážně braný garant spravedlnosti (a milosti), musí tuto úlohu alespoň částečně suplovat Peklo. Jestli je to dobře nebo špatně, je otázkou. Vůbec analýza pekla a ďábla v českých filmových pohádkách by vydala na zajímavou kulturněantropologickou diplomku. K problematice žánru: Jára Cimrman by měl z této pohádky jistě radost, kdyby viděl hrdinovu veskrze racionální volbu nevěsty pro finální svatbu. Zamiloval se do svůdné Angeliny, posléze však velmi prozíravě žádá o ruku Adélky, jejíž charakterová plochost ve srovnání s Angelinou je nepřehlédnutelná na první pohled. Přišel snad v pekle na jiné myšlenky? Nebo je to podobenství, které jsem nepochopil? ()
Galerie (27)
Zajímavosti (55)
- Počas nakrúcania prežili Vladimír Dlouhý (Petr) a Monika Pelcová (Adélka) milostný románik. (dyfur)
- Když si biřicové přijdou pro Petra Máchala (Vladimír Dlouhý) a utíkají za ním na půdu, lze rozpoznat, že stěna, která je vlevo od schodů, je uměle vytvořena s potaženým plátnem, protože se několikrát zavlnila. (chleba24)
- Konkurzu na roli princezny Angeliny se zúčastnily také Ivana Andrlová, Dagmar Patrasová, Zlata Adamovská a Dana Bartůňková, která roli získala. Na roli princezny Adélky (Monika Pelcová) byly navrženy také Veronika Gajerová, Veronika Jeníková a Ilona Svobodová. Na roli Janka (Ondřej Vetchý) byli navrženi také Marek Brodský a Sagvan Tofi. Na roli správce (Viktor Preiss) byli navrženi také František Němec, Josef Abrhám a Petr Oliva. Na roli Doroty (Jaroslava Kretschmerová) byly navrženy také Dagmar Veškrnová, Naďa Konvalinková, Hana Maciuchová a Simona Stašová. Na roli Petra Máchala (Vladimír Dlouhý) byl navržen také Miroslav Vladyka. (M.B)
Reklama