poster

Pád Třetí říše

  • Německo

    Der Untergang

  • Rakousko

    Der Untergang

  • Itálie

    La caduta - Gli ultimi giorni di Hitler

  • Slovensko

    Pád Tretej ríše

  • Velká Británie

    Downfall

Drama / Historický / Válečný / Životopisný

Německo / Rakousko / Itálie, 2004, 156 min (SE: 178 min)

Předloha:

Joachim Fest (kniha), Traudl Junge (kniha), Melissa Müller (kniha)

Scénář:

Bernd Eichinger

Hrají:

Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara, Corinna Harfouch, Ulrich Matthes, Juliane Köhler, Heino Ferch, Christian Berkel, Matthias Habich, Thomas Kretschmann, Michael Mendl, André Hennicke, Ulrich Noethen, Birgit Minichmayr, Rolf Kanies, Justus von Dohnányi, Dieter Mann, Christian Redl, Götz Otto, Thomas Limpinsel, Thomas Thieme, Alexander Held, Donevan Gunia, Bettina Redlich, Heinrich Schmieder, Anna Thalbach, Dietrich Hollinderbäumer, Ulrike Krumbiegel, Karl Kranzkowski, Thorsten Krohn, Jürgen Tonkel, Devid Striesow, Fabian Busch, Christian Hoening, Alexandr Slastin, Alina Sokar, Amelie Menges, Charlotte Stoiber, Gregory Borlein, Julia Bauer, Laura Borlein, Andrej Blagoslovenskij, Jelizaveta Bojarskaja, Dirk Borchardt, Michael Brandner, Martin Butzke, Dmitrij Bykovskij-Romašov, Vsevolod Curilo, Mathias Gnädinger, Bohdan Graczyk, Norbert Heckner, Enno Hesse, Julia Jentsch, Michael Kind, Elisabeth von Koch, Tara Marie Linke, Michael Lippold, Stefan Mehren, Silke Nikowski, Katerina Poladjan, Oleg Popov, Silke Popp, Vasilij Reutov, Sergej Rubljov, Tanja Schleiff, Christian Schmidt, August Schmölzer, Jurij Schrader, Marija Semjonova, Igor Sergejev, Valerij Solomachin, Hans H. Steinberg, Klaus-Jürgen Steinmann, Oliver Stritzel, Veit Stübner, Alexandr Sťopin, Michail Trjasorukov, Klaus B. Wolf, Taťjana Žuravljova, Traudl Junge, Henning Peker, Helga Filippova, Roman Ušakov

Producenti:

Bernd Eichinger

Střih:

Hans Funck

Scénografie:

Bernd Lepel

Kostýmy:

Claudia Bobsin
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lima
    ***

    Pro člověka, kterého dějepis nezajímá a plete si Husáka s Hitlerem určitě záslužný a zajímavý počin, pro člověka se zájmem o historii obrazově skromná výpověď, která nepřináší žádné zásadní nové informace a tolik tiskem proklamovaný kontroverzní pohled na jednu lidskou stvůru už vůbec ne. Každopádně herecké výkony byly vynikající, včetně Bruno Ganze, jehož role přímo sváděla k přehrávání, což se tak naštěstí nestalo. Celkově bych to viděl tak na tři a půl *, vzhledem k vysokým očekáváním zaokrouhleno tentokrát dolů.(27.11.2005)

  • Marigold
    ****

    Jediným negativem filmu "Der Untergang" je jeho formální stránka. Nejedná se o negativum klíčové a fatální, jak se někteří "vždycky musim psát něco jiného než druzí" recenzenti snaží ve svých rozborech doložit (že, pane Šafránku...). Režisér i scénáristé zvolili pro jako hlavní vypravěčskou perspektivu "dokumentární odstup" od děje a naopak velice expresivní přístup k atmosféře. Výsledkem je, že dialogy působí strohým a nestylizovaným dojmem, zatímco dusivá atmosféra bunkru je hojně a působivě dokreslováno zvukovými efekty (ticho vs. dunění), kamerou (která se hodně lepí na postavy a podporuje klaustrofobický a bezvýchodný dojem) i střihem (spojování iluze interiérů s naturalismem v exteriérech). Zatímco expresivní složka filmu funguje na výbornou, ona dokumentárnost má tendence sklouzávat do přílišné polopatičnosti, mnohoslovnosti a nudně větvených dialogů, které určitou repetitivností berou filmu spád. Nijak fatálně, ovšem. Velice se osvědčilo i zavedení "druhotného" vypravěče v podobě Traudl Jungové, která zprostředkovává civilní pohled na ikony Třetí říše – onen civilní pohled, který je ve své naivitě a zaslepenosti snad nejtragičtějším rysem filmu. A dokumentaristický dovětek Jungové ho jen pointuje ve vší nahotě "... měla jsem se víc zajímat..." Mrazivé završení jedné z linií. Jenže "Der Untergang" má linií více a nutno přiznat, že všechny dokázal režisér Oliver Hirschbiegel ztvárnit s jistotou a přesvědčivostí. Výsledkem je snímek syrový atmosférou, dráždící otázkami (které si divák musí zodpovědět sám) a deptající tím, že nic nezastírá ubohými vějičkami heroického patosu. Německá kinematografie úspěšně složila státnici z poválečné dospělosti...(21.1.2006)

  • RHK
    ****

    Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Pro mne nejhorší z řady drásavých scén ve vůdcově berlínském bunkru v dubnu 1945 bylo zabití Goebbelsových dětí jejich "matkou" Magdou za asistence tatínka s pichlavýma očima a neárijským vzhledem dr. Goebbelse. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=nDT_AfNkeDs(18.9.2009)

  • novoten
    **

    Přehrávající řvoun Ganz sice vypadá jako Hitler, ale na dobrý film to nestačí. Po první půlhodině se totiž veškerý dramatický neklid či smutek vedlejších postav začne lehce obehrávat a finální katarze nic napravit nestíhá. Z válečného filmu tak nakonec vykrystalizoval dramatický výlet do historie Německa doprovázený zmateným střihem a pocitem filmové (ne)události, o které se mluvilo jen z tematického principu.(5.5.2006)

  • Sarkastic
    ****

    Sice ne dokonalý (nejvíc mě asi vadila absence představení některých postav, takhle divák věděl jen o pár nejvyšších pohlavárech a jména ostatních se dozvěděl až na konci), ale jistě výborný historický film. Důraz na herecké výkony, beznadějnou atmosféru, (ne) loajalitu k Vůdci...to vše je velmi silné, na druhou stranu Pád Třetí říše nemůže z obecenstva ani zdaleka vytáhnout emoční maximum, protože přestože film velmi dobře ukazuje i lidskou stránku svých "hrdinů", divák v nich stále vidí ty bestiální zrůdy, které lze těžko litovat. Z několika silných scén u mě se svým dopadem zvítězila ta s Magdou Goebbels a jejími spícími dětmi. A na závěr krátká výstižná citace jedné pravdy z úst hlavní postavy, která se dnes ráda zpochybňuje či přímo vyvrací:"V tu chvíli jsem si uvědomila, že samo mládí není žádná omluva, že jsem se mohla více zajímat."(11.7.2012)

  • - Skutečný Hitlerův osobní strážce Rochus Misch (Heinrich Schmieder) zesnul 05.09.2013 v 96 letech, takže přežil svého filmového představitele. (L_O_U_S)

  • - Bruno Ganz cvičil Hitlerův neobvyklý akcent s mladým německým hercem. Ten se pro jeho přízvuk neispiroval z veřejných projevů, ale z osobnější nahrávky z oslavy narozenin, kde byl jeho hlas autentičtější. (Redswif)

  • - Bruno Ganz prohlásil, že se na roli nacistického vůdce připravoval čtyři měsíce. (Duoscop)