Režie:
David FincherKamera:
Alex ThomsonHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Paul McGann, Brian Glover, Ralph Brown, Danny Webb, Holt McCallany, Lance Henriksen (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Ve třetí kapitole nejnapínavější sci-fi ságy filmových dějin musí poškozená vesmírná loď Ripleyové nouzově přistát na planetě Fiorina 161, kde v nehostinné pustině přežívají bývalí chovanci nejpřísněji střeženého vězení planety. Ale na palubě její lodi je i Vetřelec...a počet mrtvých těl brzy narůstá! (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (1 074)
Rozpačitá kapitola vetřelčí mytologie, které výrazně podkopává nohy zásah producentů. V jejich sestřihu je totiž film hrou na efekt, která přihraje Ripley do cesty partu drsoňů (ad Aliens) do depresivně laděného prostředí (ad Alien). Speciální sestřih sice neřídil Fincher, ale podle jeho původních poznámek vznikla nepřekvapivě propracovanější verze, kde se v dialozích více odkazuje na starší díly, prozkoumává se zamračená planeta...a vetřelec se nelíhne ze psa. Přesto třetí obraz alienovské mozaiky nemusím. Podivné vedlejší postavy, zbytečný náboženský podtext a vyloženě špatné triky nedokáže přehlušit ani silný závěr. ()
Fincherův debut, jeho rukopis je už i tady jasně čitelný - hlavní pocit z filmu je marnost a deprese. Parta lidí (navíc odpad společnosti) odsouzených k smrti na bezútěšném místě, to byla pro Finchera skvělá příležitost k vytvoření své první depky. Nemyslím, že by ten film byl takový průser, jak se často říká. Má svou atmosféru a závěrečná honička je docela originálně a dynamicky natočená. Záběry z pohledu vetřelce tu myslím, ještě předtím nebyly. ()
Tenhle díl stavím kousíček pod původní Scottův opus. Fincher je talent, to se nezapře. Bohužel k třetímu pokračování série se údajně zachovalo studio jako k nechtěňátku, takže byl vůbec problém vejít se do rozpočtu (což je místy vidět). Přesto po Cameronově okázale militantní přestřelce je tahle psychologická hra v naprosto odpudivé prostředí kosmického krimu pro ty nejhorší delikventy doslova zjevením. Plíživý děs je záludnější než jindy, zbraní se nedostává a Ripleyová musí bojovat na dvou frontách – s hladovým vetřelcem a úchylnými "spolubydlícími". Možná je "trojka" něco úplně jiného, že se čekalo, ale s odstupem času ji mám raději než Cameronův příspěvek do Vetřelecké famílie. ()
Napotřetí už se malinko schyluje k poklesu kvality, ale stále si ještě série hájí seriózní nádech. Jestliže byla dvojka vetřelců plná, zde se dospělý jedinec objeví jeden jediný. S tím zákonitě přichází méně akce a divák namlsaný z předešlé strhující bitvy se cítí trochu nenaplněn. Tedy alespoň tak to je v mém případě, trojka se nenese ani v atmosferickém duchu jedničky. Ale rozhodně se nejedná o tuctovou záležitost. Film má své kouzlo, i když se zdá mírně bezbarvý. ()
Málokterá série filmů umí udržet laťku i ve třetím díle. Ani ten přechválenej Pán prstenů nebo matrix nebo hvězdný války (ty to udržely tak maximálně od čtvrtýho do šestýho dílu). myslím, že se povedlo udělat zase něco neobvyklýho. V jedničce šlo o nápad a napětí, klasická vybíječka tehdy neklasickým způsobem. Ve dvojce zase (jak vtipně poznamenal Hicks v podání Michaela Biehna) šlo o akční honičku. Ve trojce jde o něco na pomezí psychothrilleru a existenciálního dramatu. Oproti všem ostatním dílům zde herci dostali mnohem víc prostoru na to se projevit a ukázat, jak to vlastně v těch psychicky narušených mozcích odporných vraždících individuí, která jen stěží zoveme lidmi, chodí. Myslím, že tenhle díl je nejpropracovanější co se týče lidí. Není to honička, není to vybíječka. A když se nad tím zamyslíte, tak ve Vetřelcovským světě neexistuje jiná verze filmu, možná kdyby přenesli děj na zemi, kam se vetřelci stejně nakonec dostanou. Takovej boj od domu k domu a konečné opuštění planety, to by mohlo bejt něco. Ale protože je to skvělej film, kterej chytne a nepustí a v extended edition ještě mnohem víc, než ve zkrácené, dávám pět. ()
Galerie (118)
Zajímavosti (59)
- H.R. Giger navrhl pro film i vetřelce, který měl zvířecí pařáty, čímž připomínal pumu. Když mu producenti řekli, ať zkusí něco trochu víc sexy, vymyslel xenomorfa s ženskými rty, který měl zabíjet polibkem. Tento "polibek smrti" byl pak využit v hororu Mutant (1995). (zdeny99)
- Návrh scénáře, napsaný Vincentem Wardem a Johnem Fasanem, neprošel přes Sigourney Weaver (Ellen Ripley), protože jí její postava připadala jako „nasraná tělocvikářka“. (PaTeXx)
- Záběry celého vetřelce nebyly vytvořeny s použitím CGI (až na několik výjimek, zejména závěrečné scény u pecí). Zčásti se jedná o loutku, zčásti o tvůrce speciálních efektů Toma Woodruffa Jr. v kostýmu. (baronGrga)
Reklama