Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 171)
První film Miloše Formana, při kterém jsem si nudou nekousal nehty. Amadeus by leckomu mohl připadat jako příliš dlouhé, nudné a odtažité kostýmní drama. Je tomu však přesně naopak. Zanícenost tvůrců pro danou látku je obrovská a celý film je prošpikován emocemi. Nejvíce exceluje oscarový šampión Abraham v roli Salieriho, ale ani Hulce není špatný, i když jeho postava byla o hodně komplikovanější. Čekal jsem toporné dialogy a typicky sterilní kameru a i zde jsem byl překvapen. Vše zde funguje bravurně. Ani ta giganitcká stopáž nevadí. Po celých 180 minut (Director's cut) má člověk plné ruce práce, aby vše stíhal. Vrcholem filmu jsou pak bezesporu jednak scény z operních představení a samozřejmě Mozartovo komponování hudby/hra na klavír. Improvizace Hulceho je neskutečná a režijní nápady Formana (spojení hudby/myšlenek/obrazu) jsou leckdy naprosto fenomenální. Příjemné překvapení a silně nadprůměrné hodnocení je samozřejmostí. ()
.....a to byl, milí studenti, Bedřich Smetana. Teď vám pro porovnání pustím Mozarta a chci slyšet váš názor! Hodina dějepisu, polovina prosince roku minulého. Studenti mají hlavu opřenou o všechno možný, koukají jak venku sněží, spí. Naše generace. Prý generace bezbožných antitalentů na vážnou hudbu. Generace bez hudebního sluchu. Ani já nejsem vyjímkou. Neřadím se mezi ty, kteří gramofonové desky s vážnou hudbou používají jako podložku pod květináč, ale ani tomu nějak výrazně neholduju. Amadeus mě donutil holdovat. Donutil mě poslouchat. A to je setsakra těžký, zvlášť když uvážím, že já jsem byl jeden z prvních, kteří měli při poslechu hlavu v dlaních. Tohle je momentálně největší poklona, kterou mohu Formanovi udělit. Poklona, kterou nedávám každému. On si jí, myslím, rozhodně zaslouží....... 95% ()
Scénář: Peter Shaffer .. Mám rád poutavé životopisné snímky, točené zajímavou formou (retrospektivním vyprávěním - několik filmů dnes považovaných za výtečné jsou právě takhle vystavěny) a nevadí mi ani scénáristická fikce, hlavně když jsou takhle umně podané. Většinou český štáb se světu skutečně předvedl! Zejména Miloš Forman, který opět bravurně předkládá drama o střetu - tentokrát výtečně zpracovaný konflikt geniálního talentu Mozarta (trošku ztřeštěné, přesto zázračné dítě klasické hudby) s průměrným, intrikujícím a později téměř šíleným dvorním skladatelem Salierim (dnes ovšem skladatelsky také ceněným). Režie je famózní, souhra obrazu a hudby úžasná a vedle toho stejně vysoce ční také spousta vrcholných hereckých výkonů. Ztvárnění dobové atmosféry spolu s kostýmy je na jedničku a při sledování na vás dýchá filmové umění v každém střihu, záběru, notě. Opera ani klasická hudba mě celkem nezajímá, o to více pro mě bylo tohle dílo působivější! ()
Mozart složil božskou hudbu a Forman o tom natočil božský film. Vypravěčsky brilantní drama se skvěle napsanými postavami o vztahu nepraktického živořícího génia, jehož hudba přežila zkoušku času, a ve své době úspěšného průměráka, který ale skončil na smetišti dějin a pamatujeme si ho jen proto, že toho prvního zabil. Nebo ne? AMADEUS je všechno jen ne klasický životopis a i když nese v názvu Mozartovo jméno, je spíše příběhem tragické postavy Salieriho (Oscarem oceněný Abraham), který je v pohodě, dokud mu do života nevstoupí Mozart a nevědomky vše nezničí. Do té doby zbožný Salieri se rozhodne poslat Boha do prdele a na oplátku zničit Mozarta – kterého ale do poslední chvíle hluboce obdivuje. Film úžasně pracuje s Mozartovou hudbou (scéna, kde jekot tchyně přechází do zpěvu operní divy) a F. Murray Abraham by si za Salieriho ty Oscary zasloužil aspoň dva. ()
Fenomálne spracovanie o majstrovi klasickej hudby bez prehnaného prikrášľovania historických udalostí a bez viditeľne komerčného nátlaku - tak to na mňa aspoň pôsobilo. To, čo predvádzal Tom Hulce, je neskutočné a pri pohľade naňho som si predstavovala skutočného Mozarta ako obyčajného človeka, ktorý v žiadnom prípade nezožne veľké úspechy, ale krôčik po krôčiku sa túži stať najlepším viedenským skladateľom a v ceste mu stoja prekážky a najmä závisť. Týmto filmom ma Forman zasiahol a najmä konečná gradácia s unikátnym spojením jeho hudby ma dojala k slzám. Krásny film, ku ktorému sa ešte určite raz vrátim. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (117)
- Miroslav Ondříček trpěl při natáčení vypětím a stresem, protože nemohl sledovat výsledky své práce. Natočené materiály se totiž posílaly na zpracování do laboratoří v USA. Kameramana následně postihla mozková příhoda s poruchou řeči, takže musel své požadavky spolupracovníkům psát. (sator)
- Role Amadea (Tom Hulce) byla nabídnuta také Marku Hamillovi, který v té době hrál tuto postavu na Broadwayi. Tou dobou byl však spojovaný pouze s postavou ve Hvězdných válkách (1977) a roli odmítl s tím, že nechce, aby v tomto filmu byl Luke Skywalker. (Chevees)
- Wolfgang Amadeus Mozart ve skutečnosti vydělával spoustu peněz. Zadlužený byl, protože žil na vysoké noze, jeho výdaje přesahovaly příjmy. (M.B)
Reklama