poster

Na jezeře (TV seriál)

  • Česko

    Stíny nad jezerem

  • Velká Británie

    Top of the Lake

Thriller / Mysteriózní / Krimi / Drama

Austrálie / Velká Británie / Nový Zéland / USA, 2013–2017, 11 h 6 min (Minutáž: 45–60 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Roman.Ticka
    *****

    Seriál se vyznačuje naprosto unikátní analýzou lidských charakterů, je to tak komplexní, až hmatatelné, navíc herecké výkony všech taktéž špičkové, mistrně propletený scénář nevyjímaje. Je to radost převeliká vidět, slyšet a cítit děj v tak širokém rozsahu, jak jen lidská mysl dokáže být nekonečně rozpínavá a všeobsahující. Víc takových seriálů, v tomto případě bych brala další série. Příklad za všechny: jiskření mezi Johnno a Robin je nejen eroticky elektrizující, ale každá jejich milostná scéna je všechno, jen ne navíc nebo zbytečná. ;-)(8.4.2016)

  • venison
    **

    Možná jsem seriálu "Na jezeře" nedala dostatek prostoru, ale pilotní díl mě odradil.. V seriálu se vyskytuje celá řada prapodivných postaviček s nenávistnou povahou nebo trpí nějakou formou duševní poruchy.. Elisabeth Moss je svým způsobem velmi krásná a baví mě se na ní dívat, ale i tak mě k seriálu nedokázala přikovat.. Seriál spíše artového rázu, lehký nástin podoby s "Twin Peaks" a naší "Pustiny"..(29.12.2016)

  • amirgal
    ****

    Počin v podobě Top of The Lake by asi neměl být označován za seriál, ale spíše za film na pokračování. Což ovšem nemusí být problém. Horší je, stane-li se, že se takový neepizodický koncept, byť pečlivě vymyšlený, začne (snad během natáčení?) rozpadat. Nevadí, že Jane Campion není Agatha Christie, ale logiku - nebo v tomto případě spíše přirozenost, protože logický je příběh dostatečně - je třeba dodržovat i u psychologických dramat a mysteriózních filmů. Ambiciózní projekt tak trpí regresí ve vývoji jednotlivých postav. Ty jako by ztrácely paměť a s ní i úsudek. Vznikne-li jednou podezření, nemůže jen tak zmizet. A Jane Campion to moc dobře ví, protože vkládá do děje nejrůznější druhy Čechovových pistolí. Nedomnívám se proto, že by to by se jednalo o nedostatek konceptu, ale že se film jednoduše rozklížil při natáčení – možná tím, jak byly scény natáčeny na přeskáčku a asi s velkým odstupem. Možná ještě větším, tentokrát ideovým problémem je proklamovaný label "genderový." Proč ženy ve filmu jsou a zůstávají po celou dobu jakýmsi houfem zmatené zvěře? Co se tím vlastně říká o jejich „genderu"? Máme se smát, protože všichni víme, že tomu tak není? Vystavěla Jane Campion film k metainterpretaci? Jako když Ruben Ostlund tvrdil, že realistický film vidíme jako rasistický, protože jsme rasisti? Nebo je to koncept typu Žena od Luckyho McKee, který je až tak absurdní, že jej z podstaty nebereme vážně? Co nám má říci tento film, kde Jane Campion stvořila roli osvícenkyně, která ve skutečnosti jen plácá nezodpovědné banality, nebo říká pravdy, které všichni znají, jen je říká hrubě a v nevhodnou chvíli jako ožralý chlap, a vzdává se veškeré odpovědnosti? Je snad osvícená žena starý ožralý chlap? Jak byly všechny postavy nakonec obdařeny poznáním z nevšedních dramatických zážitků jsme se nedozvěděli, jelikož happy závěr a jednoduchý konec zajistil, že už se nikdo nikam nemusel fyzicky, mentálně a ani „genderově" posouvat. Tak, milí přátelé, můžete mi někdo povědět, co jste se nového dozvěděli o „genderu"? Jakou "reflexi ženství," jak píše Marigold, nám tento snímek vlastně připravuje? Tohoto filmu je opravdu škoda. Málo by stačilo ... nebo spíš "méně". Méně je někdy více ... 4,5.(13.8.2014)

  • Scylla
    ****

    Příroda, Ráj, odlehlost, samota, zločin, vina, cit, minulost... Top of the Lake si pohrává s mnoha motivy a bylo by příliš unáhlené zaškatulkovat tuto minisérii pouze jako detektivní krimi drama. Herečka Elisabeth 'Peggy' Moss si odskočila z Mad Men na Nový Zéland, kde se jako detektivní vyšetřovatelka Robin Griffin zapojuje do odhalování zločinu a přitom postupně odkrývá i střípky ze své vlastní minulosti. Hlavní předností seriálu je hutná atmosféra, kterou podporuje sklíčenost života na malém městě uprostřed divoké přírody. Tématicky to vzdáleně připomíná Twin Peaks, když odmyslíte nadpřirozeno, vtip a speciálního agenta Dalea Coopera. Slabší stránkou seriálu, kterou nezakryje ani atmosféra a slušné herecké výkony, je jakýsi chaos, který panuje napříč episodami; pohnutky a chování postav často nejsou nijak podloženy nebo nemají na další děj žádný vliv, některé postavy nedávají z hlediska děje příliš smysl. Závěr trochu rozpačitý. Přesto stojí za to dát Jane Campion šanci... třeba objevíte něco, co mi uniklo...(19.5.2013)

  • sofiapetra
    ****

    První tři díly slibovaly silný zážitek po všech stránkách, od 4. dílu - kdy se ukázalo, že malá Tui normálka žije - se to zlomilo a začalo to být čím dál víc zmatenější, žánrově neuchopitelné a scénáristicky vlastně šílené. :) Přesto se mi to líbilo. Bylo to totálně jiné než ostatní seriály - mělo to v sobě zvláštní magii, svobodný rozlet a fantazii. Jen doteď nemůžu pochopit, že se na tak "macho" látku vrhla křehká Jane Campion - to bych do ní tedy nikdy neřekla (např. její Portrét dámy byl pro mě právě pro svou zjemnělost a přeslazenost v podstatě nesledovatelný). Za přešlap ale považuji dabing vyšetřovatelky Robin - slaboučký hlásek Lucky Vondráčkové k ní vůbec nešel, to mi vážně vadilo.(10.4.2016)