Komentáře uživatelů k filmu (127)

  • xxmartinxx
    ****

    Ten film mě moc nebavil, jeho stopáž je přestřelená, jeho tempo nevstřícné, ale oceňuju, že vůbec existuje takovýhle high concept film maskovaný za žánrovou zábavu - Andrew Niccol se o to neúspěšně pokouší od Truman Show a je vidět, že není samozřejmost dosáhnout funkční společenské satiry v mainstrevovém provedení. Payne to zvládl, byť za cenu toho, že vlastně nejde o moc "dobrý" film, který by mohl v jakémkoliv slova smyslu "bavit".(5.2.2018)

  • POMO
    ***

    Toto chcem vidieť v podaní Wesa Andersona! Vťahujúci rozbeh do originálneho a na divácke zážitky sľubného filmového sveta, v ktorom sa ale jeho tvorcovia uchýlia k riešeniam zaujímavých tém, aké ma moc nechytili (tie riešenia). Nie je to premárnený potenciál výnimočnej filmovej udalosti, len je to filmová udalosť pre skupinu divákov, do ktorej holt nepatrím. Waltzov Dušan ma pobavil, dúfam že ho v komédii typu Big Lebowski zužitkujú Coenovci!(24.1.2018)

  • Matty
    ****

    Alexander Payne v posledních letech natáčí stále tentýž příběh o postarších bílých mužích, kterým dost pozdě dochází, že většinu života promrhali. Pročež se vydávají na cestu, aby našli smysluplnou náplň svých prázdných životů. Zmenšování, odehrávající se ve světě, kde se lidé pro zlepšení svých životů a záchranu planety mohou nechat zmenšit na nějakých 13 centimetrů, v podstatě nepředstavuje výjimku, pouze má ambicióznější záběr a vedle krize jednotlivce se snaží postihnout také krizi západní společnosti, potažmo celého světa , čemuž uzpůsobil žánr i strukturu vyprávění. ___Film hned v úvodu přepíná z individuálního hlediska na globální perspektivu a následně stejný postup uplatňuje u postavy Damonova fyzioterapeuta, který řešení svých problémů nachází v tom, že se začíná víc zajímat o okolní svět, aby v závěru pochopil, že je třeba začít s menšími cíli (tedy u lokálního, ne u globálního). K základu tvořenému hořkou komedií zpochybňující víru v americký sen a nikdy nekončící americkou prosperitu se přidává sci-fi satira a (melo)drama s poměrně explicitním politicko-ekologickým poselstvím. Občas jsem si tak nebyl jistý, zda má scéna vyznít jízlivě (protože postava říká něco strašně kýčovitého a doslovného a Christoph Waltz se při tom usmívá jako jeliman), nebo dojemně. ___ Větší potíž je v tom, že Payne a spoluscenárista Jim Taylor se chvílemi nedokážou rozhodnout, zda je víc zajímají postavy, anebo zmenšený svět, který pro ně vymysleli a jehož zákonitosti nyní společně s hrdiny objevujeme. Celý nápad se zmenšováním mi přišel jako gimmick, sloužící víceméně jen k jízlivému komentáři, co jsou lidé ochotni podstoupit kvůli zlepšení svého sociálního statusu. V jádru jde o variaci známého payneovského příběhu, která by se mohla odehrát i v reálném světě. Sci-fi rovinu vnímám hlavně jako způsob, jak si usnadnit práci a postavy rychleji postavit před dilemata, která chce scénář řešit.___Výsledný hybrid drží pohromadě zejména díky Mattu Damonovi, který umí být jako pupkatý čtyřicátník s lehkou depresí stejně přesvědčivý jako tajný agent se zabijáckými schopnostmi. Žánrové transformace, které film prodělává, pak částečně odrážejí vývoj jeho postavy, ke které je Payne v porovnání se svými dřívějšími snímky až příliš shovívavý (často na úkor stereotypních ženských figur).___Zmenšování je v mnoha ohledech dost problematický film a rozhodně ne dokonalý, ale zřejmě i tím mi imponuje. A možná je pravým důvodem, proč mám potřebu jej spíš hájit než hanit, vysmátý Christoph Waltz jako srbský pašerák jménem Dušan Markovič, jemuž skvěle sekunduje Udo Kier. 75%(7.1.2018)

  • novoten
    *****

    Měl jsem s Alexanderem Paynem pokaždé trochu problém. Hlavní hrdinové jeho příběhů totiž hledají smysl života, jeho spásu nebo nový cíl a většinou při tom chodí v nekonečných kruzích a já při sledování často kroutím hlavou nad tím, že se jejich situace vyřeší tak nějak sama od sebe. Zmenšování je pak proto pro mě šokem. Hlavní hrdina totiž svoji neutěšenou situaci pokaždé zkouší aktivně řešit, pomáhá druhým (byť často náhodou nebo nedobrovolně) a vůbec se neustále posouvá dopředu roztodivnými směry. Navíc témat, které Payne s Taylorem sešili dohromady, je taková kupa, že jsem téměř nestíhal přepínat do potřebných rozpoložení a nálad. Ekologie, krize manželství, migrace, přelidnění, sci-fi odbočky, souznění s přírodou, zbohatlíci, samota, slepé uličky budoucnosti. A pokaždé se záplavou detailů. Tenhle příběh má snad všechno a jeho rozporuplné přijetí jasně ukazuje, že je toho pro diváka možná až moc. Já se ale i díky snad desítce známých oblíbených tváří v nejmenších rolích řadím k těm nejspokojenějším.(11.1.2018)

  • tron
    ***

    „Je to kult. Niekomu tam dole preskočí a všetkých pozabíja. Tí vyhynú skôr, než my.“ Som zaskočený. Dobrá zápletka, ale meganudné trailery, extrémne nezaujímavá reklamná kampaň pri príležitosti uvedenia filmu do kín, v kinách v podstate totálny a úplný prepadák, nečítal som snáď ani jednu pozitívnu recenziu... a nakoniec je to takmer na 70%! Akože neviem, ak niekto čakal komédiu, tak určite bude hustoprísne sklamaný, ale toto podľa mňa ani nikdy komédia byť nemala. A tak to komédia ani nie je. Je to skôr niečo ako feel good movie, občas pobaví, občas sú tam vážnejšie presahy a ako celok je to poetické, atmosférické a milé. Kladne ma prekvapil aj vcelku odvážny koniec a šialená dvojka Waltz/Udo Kier – a to Waltza nemám rád. Za mínus by som označil aj na jednej strane úžasné univerzum, na strane druhej zároveň i úžasne nepremyslené. Pri sledovaní tohto filmu mi ustavične napadli nové a nové otázky, súvisiace s logikou (jeden za všetky: prečo by miniatúrne predmety mali stáť menej, ako tie normálnej veľkosti? Viete, aké neuveriteľne komplikované musí byť vyrobiť miniatúrne topánky?). K tomu plno brutálnych mien typu „Dušan“ alebo „Safranek“.(16.2.2018)

  • Dadel
    ****

    Film je spíš sociální satirou a romantickým slaďákem, motiv zmenšování není dostatečně vytěžen a jen s minimem úprav ve scénáři by se mohl úplně vypustit a nahradit třeba stěhováním do jiné země apod. Přesto jde o hezký a originální film, jen by mohl být trochu kratší a Christoph Waltz by nemusel hrát podesáté zase Christopha Waltze.(5.1.2018)

  • EvilPhoEniX
    **

    Takhle zajímavou látku natočit tak nezajímavě, nudně a bez kreativity je skoro hřích. Matt Damon jde z kopce, jeho dost možná poslední dobrý film byl Marťan, letos zklamal už 2x a jeho nadcházející film Oceans´8 moc budoucnost nemá. První hodina filmu byla ještě jakžtakž ucházející a Christoph Waltz tomu dával docela energii, ale po příchodu otravné Vietnamky, která mi pila krev jak už dlouho žádná postava film degradoval o dva stupně a také absolutně vybočil od původního konceptu a měl jsem pocit, že sleduji rozdílný film. Nepovedlo se to. 40%(11.2.2018)

  • Tuxedo
    **

    Film o to, že méně je někdy více, radovat se máme z maličkostí a že i malá pomoc může pro někoho znamenat velkou věc. Ano, je to skutečně tak průhledné, co je však horší, je to hrozně unylé a hodné minimálně půlhodinového zkracování. Koho nalákal trailer, tak pár vtípků pramenících ze zmenšení tu je, ale obecně je ten koncept nevyužitý a zhruba od půlky vlastně hozený do koše.(4.1.2018)

  • TeeAge
    **

    | Rozpočet: 68 miliónov $ | Tržby: 31.5 miliónov $ | Námet s potenciálom ako hrom, ale s výsledkom ihly v kope sena. Keď človek zváži, že v tak dhlej stopáži ho baví jedine Christopher Waltz, a všetko ostatné ho skôr irituje, je niečo veľmi zle. Debilnejší scenár som už dlho nevidel. Občas som mal naviac pocit, že je to celé zrežírované, ako zlá brazilská telenovela. Tento rok sa veru filmovo nezačal úplne dobre, ale odtial sa dá snáď už len stúpať... :D(4.1.2018)

  • castor
    ***

    „Kdyby mi někdo před deseti lety řekl, že budu jednou 13 centimetrů vysoký, a co hůř, že budu pomáhat slavné vietnamské disidentce sehnat novou nohu během okružní plavby fjordem v Norsku, diskutovat o konci světa, řekl bych, že je šílený," pronese v druhé polovině snímku Matt Damon. Zní to jako hodně divný guláš, ale ono to tak nějak je. Duo Alexander Payne a Jim Taylor zkusilo ambicióznější látku, ubralo na humoru i laskavém pojetí. A to je krapet škoda. Například v jejich Schmidtovi zaznívá kritika amerického snu, i tady hlavní postavě dochází, že leccos v životě promrhala, a pokouší se dohnat, co se dá. Jejich kousky možná trpí žánrovou nevyhraněností, ale jinak mají propracované postavy, se kterými je nám dobře (Jack Nicholson, Bruce Dern, pánové z Bokovky). Mnohdy si hrdinové prošli nějakým zásadním životním zlomem, čeká je ujasňování si priorit a směr, kterým se chtějí vydat. Tentokrát vytvořili svět, kdy ti, jež mají hluboko do kapsy, nebo jim vadí, jaké množství odpadu jsou schopní vyprodukovat, můžou být díky severské vědecké metodě nenávratně zmenšeni. Budou si žít jako milionáři, protože jejich majetek se po převodu zněkolikanásobí. Jenže se vše zkomplikuje. Výsledkem je podle očekávání bizarní záležitost, ve které se ušlápnutý Damon snaží, ale s několika vedlejšími postavami si dali tvůrci daleko víc záležet. Třeba s jednonohou vietnamskou uklízečkou, která nakonec našeho hrdinu popošoupne a ten má konečně pocit, že dokáže ostatním něco nabídnout. Duo tvůrců přesto moc neví, co chce vyprávět. Chvíli jsou komičtí (to bohužel málo), jindy romantičtí, pak dramatičtí, nechybí ekologický podtext (globální oteplování i přelidnění nebo migrace) a samozřejmě samotná hlavní zápletka je sama o sobě hodně science fiction. A pak se zasekneme a moc nevíme, kam dál. Sociálně-kritický pohled je velmi zúžený, zoufale málo je pracováno i se samotnou myšlenkou zmenšeného světa. Motivů je hodně, ovšem nejsou uchopené ani originálně, ani citlivě. S nápadem šlo prostě pracovat mnohem lépe. Co pak zamrzí nejvíc, a už jsem to zmínil, je absence chytrých slovních výměn. Příště tedy prosím zase něco menšího a s postavami, které budou pro tvůrce i nás skutečně zajímavé.(9.2.2018)

  • JAn
    *****

    Čistej love fuck.(4.1.2018)

  • D.Moore
    *****

    Roztomile pozitivní drama a svěže překvapivé pojetí zdánlivě velkolepého sci-fi námětu věnovaného úplně obyčejnému člověku (Matt Damon jako by v tomhle smyslu pomalu přebíral štafetu Toma Hankse) a jeho úplně obyčejným starostem. Alexander Payne si to napsal a natočil po svém, trailery zdaleka neprozradily vše, takže není nouze ani o překvapení, humor je velmi příjemný, hudba Rolfeho Kenta návyková a Christoph Waltz zkrátka úplně skvělý. Jestli mě něco mrzelo, tak malá (Ha!) rolička Laury Dern... Ale na druhou stranu tam alespoň chvíli byla.(24.1.2018)

  • Spiker01
    ***

    Downsizing je opravdu zvláštní film, který se snaží uchvátit tím jak moc je chytrý, ale vlastně mi přišlo, že tomu buď chybí pořádná pointa, nebo byl někdo nucen vystřihnout hodinu stopáže. Můj oblíbený Matt Damon tu hraje přesně co je třeba a takový Christoph Waltz mě v tomhle filmu bavil nejvíc snad od Panchartů. Ale vlastně jsem měl tušit, že si Alexander Payne hezky po malickovsku vyhrává s existenčními tématy, ostatně jeho skoro-oscarová Nebraska je jedna velká osobní výpověď. Tentokrát to však trošku přehnal a film nejspíš zanikne a pohoří ve všech směrech. Přitom o moc více asi úplně z originálního tématu vytěžit nešlo, nuda se však bohužel v druhé půlce objevila.(4.1.2018)

  • Insilvis
    ***

    Vtipná variace na žánr romcom, v níž zažije milostný románek rozvedený fyzioterapeut ve středním věku a uprchlá agilní vietnamská disidentka, jež coby černý pasažér přišla o nohu. Setkají se ve světě lidí zmenšených na 13 cm, do nějž se nechají transformovat zmenšením svých fyzických schránek – ať již dobrovolně čili nic. Payne divákům dává jen málo z toho, na co se vzhledem k tématu zmenšování nejspíše těší – žádné souboje s obřím hmyzem na způsob CO JE MALÝ, TO JE HEZKÝ, ani násilná „gulliverovská“ setkání obrů a trpaslíků. Místo toho skrze parciálně domyšlenou nadsázku předkládá chytrou společenskou satiru, v níž se občas zmatený divák bojí smát, jelikož se to zřejmě nehodí (např. ve scéně s na smrt nemocnou mexickou uprchlicí, jíž zřejmě neúmyslně způsobí eutanázii horlivá hlavní hrdinka). Payne se drží od patosu dál, lidskou společnost ukazuje v nelichotivém světle, přesto jsou jeho hrdinové překvapivě vždy spíše sympatičtí skrze své slabosti. Pointa je nakonec přímočaře prostá – a celý film tak drží svým poselstvím moc nad věcmi nekoumat a pomáhat teď a tady dosti při zemi. S tím se sice nemůžu tak docela ztotožnit, ovšem naštěstí je to celé vyvážené neustále přítomnou podvratností.(6.1.2018)

  • mzss1
    ***

    (54%) Zmenšování. Snímek, který mě v první polovině tak strašně bavil, že jsem byl po skončení tak zklamaný, že se ta druhá půle snímku tak debilně vymkla kontrole. Jako kdyby tento počin režírovali dva režiséři. Nápad to má perfektní, ta atmosféra, odhodlání se nechat zmenšit, to vše mě strašně bavilo. Jenže druhá část už je strašně nudná. Navíc mě vadili dvě věci. Za prvé, ta dějová linie s vietnamkou mě vůbec nebavila, byla otravná a celé to bylo takové rušivé a k danému tématu se to absolutně nehodilo. Ta druhá věc je, že jsem se těšil na bizarní a věcné problémy zmenšených lidí. Jenže to bylo celé odfláklé. Lahve vína, sklenky, to vše bylo pro malé pidilidi jak šité na míru. No, velká nelogická blbost to asi není, ale já si to představoval propracovanější. M.Damon zahrál svůj standart, stejně jako Ch.Waltz, který mě zde dost seděl, zbytek v pohodě. Hudba přijatelná. Takže nakonec hodnotím jen průměrem. Velká škoda, mohlo to být lepší, rozjezd byl víc než slibný. Víc to kritizovat nehodlám. Jako jednohubka to není nejhorší záležitost, ale podruhé si to už nepustím.(18.2.2018)

  • misterz
    ****

    Príjemné prekvapenie. Scenár nie je vôbec zlý, pričom obsahuje aj pár zaujímavých nápadov. Len škoda, že sa niektoré z nich hlbšie a zaujímavejšie nerozobrali. Páčilo sa mi aj formálne vyznenie snímku - bola tu taká príjemná, pohodová atmosféra. Aj vďaka nej tu jednotlivé postavičky pôsobili milo a celkom zaujímavo, i keď sa tu herci po hereckej stránke od práce nepretrhli. No vždy sa tu našlo niečo, čo v ich podaní aspoň pobavilo, či už nejaký ich skutok, alebo nejaká konkrétna situácia. Vlastne sa to celé z určitého uhlu pohľadu dá brať aj ako jemná spoločenská satira na súčasné pálčivé problémy (hlavne ekonomické, ekologické, imigrantské...). Spokojnosť. Slabší nadpriemer. 70/100(7.2.2018)

  • boshke
    odpad!

    Neskutečně zfušovaný film, který chce být očividně o všem, ale ve finále je absolutně o ničem a bez jakékoli pointy. Nakonec to ani není o zmenšování, jak by si někdo naivně dle titulu filmu mohl myslet, protože to tu snad krom gigantické absolutky v podstatě ani není rozpracováno. Naprosto zbytečná Kristen, jejíž jedinou funkcí je zřejmě nabídnout Mattově postavě jistou zhrzelost, tak nějak standardně otravný Matt, jako vždy osvěžující Christoph a (a)sociálně vyšinutá Hong, která sice právě svým asociálním chováním dokáže sem tam pobavit, ale celé dohromady to prostě zoufale nedává smysl... 10%(6.1.2018)

  • darkrobyk
    ****

    Pokud se vyhnu prvoplánovému vulgarismu, pak jedna z myšlenek, která mě zaujala a pobavila zní: Američané obcují na osm způsobů. Ten se mnou byl který? Ale vážně. Film mě příjemně překvapil. Ano, asi si ho více užijí fanoušci artových snímků. Třeskutá akce nula. Přesto mně snímek utekl rychle jako voda v horské bystřině. Někoho možná odradí stále propírané otázky ekologie (kolikpak člověk ve vyspělé společnosti za rok vyprodukuje odpadu?), klimatu, přelidnění, migrace, lidských práv, svobody, totalitních režimů či partnerských krachů. Jenže tu jsou a bez připomínání bude hůře. Navíc Zmenšování vůbec nepůsobí školometsky, což je sympatické. Damon nám vyzrál ve vážného herce, Waltz se tentokrát neustále zubí, jako by permanentně šlukoval podlampáky (ne že by na drogy nedošlo) a sympatické je spíše cameo ikony divných filmů a hororů U. Kiera. Solidní triky, příjemná kamera a poslední západ slunce ve stylu květinových dětí. Mně i zbývajícím dvěma divákům v kině na premiéře se film rozhodně líbil!(12.1.2018)

  • Vančura
    ***

    Začínalo to celkem zajímavě, ale ke konci se to zvrhne v něco hrozného (hlavně od nástupu vietnamské disidentky už mě to v podstatě přestalo bavit a její postava mi tam strašně vadila). Při sledování mě napadalo, že všichni budou určitě chválit Christopha Waltze, který je zde vážně skvělý, a psát o "nevyužitém potenciálu" námětu, protože to je oblíbené klišé místní komunity (většina lidí obecně má při psaní o filmech problém vyjadřovat se neotřele, proto se v podstatě stále opakují, mě nevyjímaje). Neupírám filmu jistou zábavnost, hlavně v první polovině, ale jako celek mě bohužel neoslovil, a je mi spíše protivný tím brnkáním na apokalyptickou strunu; subjektivně mi navíc přišel i příliš dlouhý a převážně nesympaticky obsazený.(4.1.2018)

  • JitkaCardova
    *****

    Wow!*Přestože překládám náramné povídky z žánru spekulativní fikce a filosocizující scifi, takhle nabitá a nadšená, jako bych vystoupila z živoucího podivuhodného i důvěrně známého světa, jsem se cítila naposled v sedmi letech po dočtení Pipi Dlouhé Punčochy a v deseti u knížek Julese Vernea.***A to jsem původně žádný vyložený zázrak nečekala. Ještě po cestě domů mě ten efekt přenesení do fikčního světa a jeho omračujících možností, krás i starostí nepustil, pořád jsem jednou nohou jinde, nebo se přesněji vzato moje žitá realita skutečně rozrostla. Neboť "jinde" tady řečeno s Neffem neznamená, že "všechno je jinak", ale že "něco je jinak", a tím pádem můžeme náš vlastní svět a život promýšlet a vnímat z připadných perspektiv - není to únik z naší reality, ale její poutavá nová reflexe, je to prožitek prohloubené blízkosti, lásky, starosti i fascinujícího a osudového zaujetí naším životem. A je mi nádherně. *~(21.1.2018)

  • Flego
    ***

    Ambiociózny originálny námet sa stratil v spleti odboček, ktoré sa neuveriteľne vlečú. Premárnená šanca na skvelý film. Nevýrazný Damon mal našťastie protihráčov hodných zmienky ako Waltz alebo vietnamská disidentka Chau.(3.2.2018)

<< předchozí 1 2 3 4 6 7
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace