poster

Kult hákového kříže

  • USA

    American History X

  • Slovensko

    Kult hákového kríža

Drama / Krimi

USA, 1998, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • RHK
    ***

    Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Edward Norton byl za výkon v roli nácka a později odpadlíka od neonacistů nominován na Oscara. Téma filmu - nenávist k lidem jiné rasy - je opravdu citlivé a silné, a to zdaleka nejen v USA. Nenávist vede ke vzteku a vztek k násilí. Kult hákového kříže mne zneklidnil, otevřel bolavá místa, ale nevím, zda spíše nepřilil oleje do ohně místo nalézání řešení. Naštěstí u nás snad ještě nejsme až tak daleko... Oficiální trailer k filmu (přímý odkaz): http://www.youtube.com/watch?v=jXaZENPQrsw(23.7.2009)

  • Radek99
    *****

    Již sám český název filmu vymezuje jeho tématické pole. Kult hákového kříže - neonacismus v současných USA. Všimněte si ale názvu originálního - American History X - americká historie neznámá, zjevný odkaz na extrémní názorová hnutí afroamerické populace, organizace typu Nation of Islam, v kontextu filmu logická alternativa k historickému pohledu paradigmatem norimberských zákonů... Jde tu vlastně o paradoxy absolutní svobody slova, vyplývající z amerického právního systému, beztrestně totiž můžete hlásat téměř cokoliv, tedy i bludy, a to velmi nebezpečné, o nadřazenosti bílé rasy a novém uspořádání světa... Status quo současné Ameriky je tristní - Ku-Klux-Klan se transformoval do neonacistických buněk rozesetých už nejenom po jižanských státech, v knihovně si můžete volně půjčit Hitlerův Mein Kampf, koupit CD s Oi kapelou či vlajku, plakát či propriety týkající se Třetí říše, v Army Shopu i pořídíte pěknou nacistickou uniformu či pouze bombera a okované Martensky... To vše vám zaručuje svoboda slova. Tenhle film tedy popisuje status quo, ale zároveň se i ptá - kolik kroků ještě zbývá k realizaci pochybných rasových ideí v běžném životě? Odpověď je bolestivá ... příliš jich není. Příběh Dereka je natolik sugestivní, že jeho sledování bolí. Scéna vraždy černochů mě doslova přimrazila, stejně jako mě fascinovala vizáž, tetování, muskulatura a celkové charisma Edwarda Nortona - to, co předvedl v tomhle filmu mě znovu utvrdilo v přesvědčení o jeho herecké genialitě. Na něm stojí a s ním i padá vyznění celého filmu. Filmu z linie snímků tvořících filmové svědomí Ameriky - Hořící Mississippi, Ples příšer a mnohých jiných. Mou jedinou výhradou bylo vlastně jen to, že skrze legendu, která tomuto snímku v mém okolí předcházela, jsem čekal tenhle film mnohem a mnohem naturalističtější a syrovější, režisér Tony Kaye v podstatě vše podává eufemisticky (snad jen ona scéna vraždy černošských zlodějů se tomuto tvůrčímu záměru vymykala), zabalené do velkofilmového rodinného balení s povinnou, ale nerušící, dávkou patosu... Přesto velmi silný a osvětový film. Spolu s dalším vynikajícím australským filmem Romper Stomper či americkým Svatým bojem úhelné kameny západní filmové reflexe ineditního světa novodobého neonacistického svinstva...(19.11.2007)

  • ripo
    ****

    Hľadať logiku tam, kde ani nemá byť, je hlúposť.... Rozmýšľať o tom, či sa skín dokáže v dobro obrátiť, je zvrátenosť. Zvrátenosť nie kvôli tomu, že to nie je možné, ale kvôli tomu, ako sa to podsúva tvorcom filmu s tým, že je to nerealistické. Zaujímavé je, že nikto si neláme mozog nad svetelnými mečmi, fázermi, zombíkmi či emzákmi .... Všetkým zúčastneným sa podaril jeden skvelý film, na konci ktorého divák má rozmýšľať nie o realite, ale o podstate nenávisti a možnosťami odstraňovať hnev ... Áno, život je príliš krátky na to, aby sme si ho presrali nenávisťou a hnevom !(27.3.2006)

  • golfista
    *****

    Ještě dlouho po skončení titulků jsem nemohl "popadnout dech". Takhle nekompromisně realistický pohled na rasismus jsem fakt nečekal. Vynikající režie a především opravdu neuvěřitelný (vlastně uvěřitelný) výkon Edwarda Nortona dělají z tohohle filmu nezapomenutelný zážitek. Rasismus je a asi ještě dlouho bude v americké společnosti všudypřítomný a je moc dobře, když se natočí takovýhle film. Myslím si ale, že musí silně zapůsobit na každého. Vřele doporučuji.(14.3.2003)

  • TheDarKnig
    *****

    Nortonův magnum opus a Kayovo dílo, které změnilo moje vnímání na film jako takový a doplnilo další díl kinematografické skládanky. Dechberoucí ukázka toho, jak se lidé dokážou chovat jeden k druhému a ta největší myšlenka, jaká může ve filmu být. Ani to nedokážu pořádně slovy vysvětlit, ale jen málokterému filmu se podaří tak navodit atmosféru strachu, nadřazenosti a lidské zloby. A divím se, že v konzervativní Americe něco takového vůbec vzniklo. Autoři nám beze strachu servírují to nejbrutálnější, nejzkaženejší co může existovat a nenechávají nás vydechnout. Edwardova postupná proměna nám ale ukazuje, že občas může dobro zvítězit. Ale cena za předchozí činy musí být zaplacena vždy. Konec mně dohnal k slzám a musím říct, že si cením toho, že to neskončilo úplně tak, jak jsem si myslel. O to víc smutné a zlé to bylo. Film o tom, jak by to mohlo jednou dopadnout, jestli se nebudeme této rakovině bránit. Nádhera 10/10(19.10.2008)

  • - Na začátku filmu, když učitel odejde z kanceláře, je na nástěnných hodinách jiný čas než na hodinách na další stěně. V následné scéně v kanceláři je opět jiný čas na stolních hodinách a opět jiný na náramkových hodinkách Derekova (Edward Norton) bratra (Edward Furlong). (Pyron)

  • - Postavu Camerona Alexandera mohl ztvárnit Marlon Brando, avšak roli odmítl. (Karlos80)

  • - Punková kapela Anti-Heroes žalovala New Line Cinema za to, že jeden z herců má vytetovaný její název. Skupina nechtěla mít nic společného s nazi-skinheady, byť pouze fiktivními. Později nahrála kapela písničku "NLC", kde studio ztrapňuje. (don corleone)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace