Série(3) / Epizody(26)
Obsahy(1)
Seriál Šerifská hvězda se odehrává v idylickém horském městečku, zaplaveném přistěhovalci těžícími ropu v nedalekém frakovacím zařízení, a čelícím rostoucí vlně zločinu. Vypráví emocemi nabitý a místy i zábavný příběh Jima Wortha (Tim Roth), abstinenta s dobrým smyslem pro humor i pro rodinu a horlivého náčelníka policie, jehož poklidný život naruší příchod bandy zločinců. Ti při zpackaném pokusu o Jimovu vraždu zabijí jeho malého synka. Tento čin – a Jimova ostudná odpovědnost za to, že se zbaběle vyhnul smrtící kulce – u něj vede v kombinaci s odmítáním přijmout minulost až k alkoholizmu. Jimovo nezřízené pití posléze nabyde formu jeho alter ega - nasávajícího, okouzlujícího, falešného a nelítostně brutálního druhého já jménem Jack Devlin. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (70)
Nie som síce notorický alkoholik, no taktiež, podobne ako Jim Worth, milujem ten relaxujúci zvuk prudkého dotyku poloplnej fľaše dobrého amerického bourbonu o dubové drevo na barovom pulte. Podobná uvoľňujúca atmosféra sa nesie celou prvou sériou, najmä kvôli majestátnej kanadskej prírode a skvelej hudobnej zložke. To je doplnené o perfektnú kameru a strih, podtrhnuté suverénnym výkonom a charizmou Tima Rotha, kde niekedy vyzerá, akoby bol aj v skutočnosti alkoholikom s démonmi vo vnútri. Tin Star je v podstate také mierne psycho svojim vlastným spôsobom. Nikto z rodiny Worthových vlastne nevie, čo chce a všetci štyria by mali radšej preventívne obývať istú malú kockovanú miestnosť čalúnenú kožou a dverami s malou mriežkou. --- (Komentár k 2. sérii) ()
Moderní noirový western s postupně sílícími prvky gangsterky (vícekrát jsem si vzpomněl na temné westerny Anthonyho Manna a Cronenbergovy Dějiny násilí). Rowan Joffe dřív napsal excelentního Američana i dost mizerný thriller Dřív než půjdu spát. Šerifská hvězda s prvním filmem sdílí existenciální tížvost, s druhým sklony k béčkovým dějovým zvratům. Ovšem s tím, že si svou brakovost z velké části uvědomuje a s využívanými klišé dokáže neotřele nakládat, takže nechybí ani chtěný (zvrácený) humor. Jak praví titulek jednoho komentáře na IMDb: „enjoyable but silly“. Dokážu si nicméně představit, že pro některé diváky, vyžadující za každou cenu (psycho)logické vysvětlení toho, co vidí a slyší, bude zvláštní tón seriálu (výborně jej vystihuje název hned prvního dílu „Fun and (S)laughter“) příliš „silly“ a málo „enjoyable“.___ Příběh se zakládá na dobře známých situacích (šerif přijíždí zjednat pořádek do městečka, nad nímž přebírá kontrolu prohnilá naftařská společnost/ vyléčený alkoholik začíná znovu pít/ otec se mstí za smrt syna), ale ty se vyvíjejí nečekaným směrem nebo jsou mezi sebou kombinovány nápaditým způsobem. Snad žádná postava, jakkoli se zprvu jeví jako pouhá karikatura, nakonec není tak jednoznačná a předvídatelná. Skoro všichni skrývají nějaké temné tajemství, jehož postupné odkrývání vás společně se vzorovými cliffhangery nutí pokračovat ve sledování.___Ocenil jsem také, s jakou trpělivostí a péčí o každou záběrovou kompozici je celý seriál zrežírovaný. Mnohé záběry jsou nezvykle dlouhé, založené na postupném odkrývání nových informací, resp. na tom, že k určitým informacím kvůli kameře sledující jednu postavu nemáme přístup. Řada scén začíná dříve a končí později, než je potřeba k řečení nezbytného (což zní jako strašlivá banalita, ale na atmosféru seriálu to má zásadní dopad). Tu více, tu méně okázalé zapojování krajiny do vyprávění připomíná westerny a vizuálním leitmotivem jsou záběry s postavami přesně uprostřed symetrické kompozice, což působí nepřirozeně a hrdinům to přidává na znepokojivosti.___Deset epizod je na druhou stranu moc. Ve druhé polovině jsou rozváděny některé ne moc nosné linie, které odvádějí pozornost od toho, v čem je seriál i díky neselhávajícímu Timu Rothovi nejsilnější – upřímný portrét sebedestruktivně jednajícího chlápka, který získává kontrolu nad životem díky tomu, co jej současně ničí. Kdyby postavy nebyly scénářem nuceny dělat občas dost pitomá (a s ohledem na jejich charakterizaci nekonzistentní) rozhodnutí a nechávat se ovládat emocemi, byl by seriál zřejmě semknutější a vyrovnanější. Z obav, že toto rozřeďování bude dál pokračovat, nevyhlížím druhou sérii (která je vzhledem k otevřenému konci vysoce pravděpodobná) s příliš velkými nadějemi.___Minimálně prvním třem epizodám (ta třetí je zásluhou důmyslného střídání dvou časových rovin zřejmě nejlepší) bych ale Šerifské hvězdě určitě dal šanci. Zvlášť, pokud máte rádi drsné westerny a Tima Rotha. ()
Kanadská příroda tu vytváří naprosto jedinečnou atmosféru, kterou jsem v jiném seriálu ještě nezažil. Také to možná bude tím, že jsem očekával standardní kriminálku a po shlédnutí deseti dílů první série bych o tomto seriálu mohl říkat cokoliv, ale jako standardní kriminálku bych ho již nikdy v životě nenazval. Tim Roth tu totiž předvádí neuvěřitelně zvláštní a uhrančivou postavu, která Vám určitě nesedne a rozhodně na Vás bude působit hodně zvláštně. Především tedy v momentech, kdy se v něm probudí démon alkoholika. Na druhou stranu právě v tom tkví samotná originalita seriálu, která vytváří jedinečný příběh postavy domnělého nového šerifa kanadského městečka. Podvedený jsem ale nebyl jenom já, ale i všichni ti, co na tamní policejní stanici pracují. Očekávali nového šéfa a dočkali se člověka, jehož minulost nás pravděpodobně bude děsit po několik dalších let. Za mě tedy rozhodně spokojenost. Některé scény byly tak uhrančivé, že jsem nestíhal ani dýchat. Ke konci první série jsem si sice říkal, že tvůrci to s tím dramatem už opravdu přehání, ale závěrečná scéna to stejně dokázala a já se nemohu dočkat druhé série. Necháme se tedy překvapit. Jedno je nicméně jasné. Šerifská hvězda není a nikdy nebude klasickou kriminálkou. Naopak počítejte s jedinečným dramatem z kanadské přírody, která Vás nenechá spát, ale vtáhne Vás do světa místních motorkářů a indiánů z kmene Čejenů, kteří spolu dohromady dotváří atmosféru tohoto jedinečného kanadského světa. A Tim Roth to všechno naprosto bravurně tmelí. ()
Což o to, řemeslně je to zvládnuté vcelku dobře, herci se vesměs taky snažili, ale ten scénář… Prapodivné zápletky a zvraty děje, a místy ještě divnější chování postav sráží Tin Star někam mezi 2 a 3 hvězdičky. Bohužel. (Edit: Po druhé sérii zvedám na 3. Krásně absurdní a zběsilé momenty, mělo to šťávu.) ()
Čudný seriál. Tim Roth ako šerif s temnou minulosťou v meste, kde príchod bezohľadnej naftovej korporácie rozvráti vzťahy a prudko zdvihne zločinnosť? Na tom sa zdanlivo nedá nič pokaziť. Napriek tomu tu niečo nefunguje. Tvorcovia sa zjavne veľmi snažili o ďalšie Fargo, ale príbeh je zväčša pozliepaný z klišé a skrz-naskrz nesympatické postavy sa správajú až príliš podľa momentálnych výkyvov nálad scenáristov. Takisto Timov "pád do temnoty" nie je pre mňa ktovieako presvedčivý. Nie je to zlé, dal som celú sezónu za pár dní, ale istá pachuť zostala. ()
Galerie (359)
Photo © Home Box Office (HBO)
Zajímavosti (9)
- Ve 13. minutě vidíme živé karaoke vystoupení v podání matky a dcery na píseň „I Only Want to Be with You“ od britské zpěvačky Dusty Springfield, která vyšla v roce 1963 a kterou později přezpívala Helena Vondráčková pod názvem „Chytila jsem na pasece motýlka“ a taktéž tuto skladbu přezpívala Dagmar Patrasová pod názvem „Chytila jsem na pasece žížalu“. (Trajektt)
- V úvodní scéně slyšíme píseň „It Seemed the Better Way“ od kanadského hudebníka Leonarda Cohena. (Trajektt)
Reklama