poster

Amnestie

  • Slovensko

    Amnestie

Drama / Thriller

Slovensko / Česko, 2019, 130 min

Komentáře uživatelů k filmu (26)

  • Johnny.ARN
    ***

    Ono to vobec nemusel byť zlý film, len to by scenáristi museli vedieť, čo chcú vlastne povedať. Nejak mi celý čas unikala tá myšlienka a nedošla ani na záver. Miestami to prišlo ako taká zlátaninka, kde na dokreslenie atmosféry chceli toho ukázať čo najviac z tej doby aj za cenu, že to nedáva zmysel. Najfunkčnejšie, paradoxne, pôsobila práve väznica, kde sa dej dal sledovať, ludia konali premyslene. Zvyšok, počnúc hercom, cez disidentku až po štb boli príliž umelo vykonštruované a niekedy ich konanie a vztahy nedávali zmysel. A je zaujímavé, že pri takomto obsadení najlepšie zahral Hološka. Potešila aj Natálka, lebo konečne aj ona dostala možnosť niečo ukázať. Odchádzal som z kina trochu rozpačitý, ale nie znechutený. Fučo na hrad! 3 z 5 ( CinemaCity Aupark )(9.11.2019)

  • Enšpígl
    ***

    Nemyslím si, že se jedná o úplně špatný film, když se děj odehrává v Leopoldově a tvůci mají čas předvést jak postavy, tak ukázat atmosféru nechvalně proslulého kriminálu, ovšem průser jsou všechny ty postavy mimo kriminál jejich vztahy a vazby, disent, stb, abych byl upřimný někdy jsem nechápal ta propojení hlavních hrdinů. Možná rozumím tomu, že tvůrci měli snahu ukázat příčinu vzpoury v Leopoldově nemuselo se s tou politikou zacházet až do takových krajností, jako že si disent už už porcoval moc, vlastně ty letáky mě taky moc smysl nedávali, často se to tvářilo jako alfa omega příběhu, ale pak tomu tvůrci vůbec nevěnovali pozornost. Víc, mnohem víc se zaměřit na vězení, tady hodnotím velmi povedený casting - měl jsem dojem, že si pro mě tvůrci šli do krímu i když postava "karate kid" no nevím, nevím. Samotná vzpoura mohla být delší, vymazlenější, mohlo se to pojmout jak akčně, tak na dusnou atmosféru, ale jo, dám tři, ale je to s odřenýma ušima. Ještě si neodpustím, to co tam kecal Havel to bylo k nevydržení, jedna věc je StB, ale hodit do jednoho pytle politický gestapo s vyšetřovateli závažných zločinů jako obhajobu své amnestie, to jen potvrzuje, že v přímé volbě bych já Havla nikdy nevolil..... i když komouši, okamurové, zemanovci a další rudo-nackovsko-ruská chátro, radši deset pokryteckejch havlů než jeden zkurevnej vrahounskej bolševik.(1.11.2019)

  • NinadeL
    *****

    Velmi důležitý film k tématu sametu. Už předchozí Karáskův projekt Kanditát se mi hodně líbil. Respektive vzpomínka na něj je s odstupem čím dál tím lepší, než první kritické setkání. Amnestie je smělá, dravá, chytrá. Jednotlivé postavy jsou velmi výrazné a jakoby opsané ze života, ačkoli ne zcela. Atmosféra je velmi autentická, poměry v bratislavské televizi k nezaplacení. Geislerka se překonává, pomalu už 10 let hraje ty zralé role a pomalu se nebojí přidávat i vnějškově degradující rekvizity. Vašut překvapil, ze slovenské strany je zdaleka největším překvapením Natalia Germani.(27.11.2019)

  • mchnk
    *****

    Nekompromisně upřímné a objektivní, pojato skoro až investigativním způsobem. Sametově jemné předání vlády, tedy pod dozorem, neb tam bolševik sedí dodnes a v tom všem charaktery jak šmirglpapír, které tam také sedí dodnes, usměvaví a různobarevní. Československý počátek dlouho očekávané svobody nebyl tak růžový, jak se třicet let snažíme předstírat a o některých věcech se prostě nemluví...někdo ale naštěstí točí a to úžasným způsobem. Neuvěřitelné množství různých příběhů a osudů, jež by vydaly na několik dalších filmů, se režisérovi podařilo dotáhnout a vygradovat pro mě, na česko-slovenské poměry, zcela nevídaným způsobem, stejně tak vedení herců, není zde nikdo, kdo by kvalitativně vybočoval, Vašut se bez diskuze dočkal své, prozatím, životní role, vše do dokonalosti dotaženo doslova super hudbou a završeno strhujícím závěrem. Osobně vidím ve všech tvůrcích tohoto psychologicko-kriminálního dramatu s prvky thrilleru obrovský potenciál a velký přínos do česko-slovenských filmových vod. [Kino Citadela - Litvínov](18.11.2019)

  • Anderton
    ***

    Natočené je to skutočne dobre. Film aj napriek dĺžke nenudí, nemá síce bohvieaký spád, ale aj tak vám v hlave najviac utkvie záverečná vzbura. Scenáristi však asi nadobudli dojem, že čo chápali oni pri písaní scenára, to automaticky pochopí aj divák. Inými slovami ak by bol pred onou vzburou úplne iný dej s úplne inými postavami, asi by som mal z filmu rovnaký pocit. Takže skrátka ak by sa doladil scenár a bol viac ústretový divákovi, aby plne chápal kauzalitu, mohlo ísť o špičkový film. Otázkou zostáva, akým scenáristickým tímom sa bude Jonáš v budúcnosti obklopovať.(9.11.2019)

  • Willy Kufalt
    ***

    Strašně nervná kamera a zběsilý střih ve scénách, které jsou akční už samy ve své podstatě (týká se to mj. dlouhé řádky minut v úvodu), mi udělaly z Amnestie deprimující zážitek daleko víc, než bylo potřeba. Jde o čistě můj subjektivní dojem, se kterým se míjím s představou režiséra, ale ve filmu s historickým tématem (ač tedy z nedávné minulosti) bych se obešel bez onoho pojetí ve stylu akčního thrilleru a taky bez patetických efektů v podobě spomalených pádů. Jako příspěvek k 30. výročí "sametu" to nebylo špatné, ač roztříštěné v takové spoustě drobných příběhů, se snahou pospájet toho co nejvíc do jednoho celku s občas nepravděpodobnými vztahy. Propuknutí vzpoury ve věznici konfrontované s politickými projevy může působit i trochu jako agitka, ale má to řozhodně dobrou myšlenku o tom, že svobodu si ani v případě změny režimu z totality na demokracii nezaslouží všichni... zvláště když je někdo za mřížemi pro několikanásobnou vraždu. Pokud jde o mé hodnocení, důstojné tři hvězdičky potvrzuje zejména Aňa Geislerová v zralém výkonu v roli napůl invalidní disidentky Miriam a její zajímavý osobní příběh kolem historie se zabaveným obrazem z dílny Josefa Čapka a zestátněného domku (s majitelem, který je sice eSteBák, ale poctivě pečuje o zahrádku a dokáže mít koneckonců pozitivní vztah i k člověku z opačné strany politické barikády). Celkově mi jednou vidět stačilo, ale svůj význam tenhle film určitě má. 65% [Kino CineMax, Košice](5.12.2019)

  • marhoul
    ***

    Můj komentář se odvíjí především od kamery, která mně osobně nesedla. Nelíbí se mi "epileptické pojetí" a v kombinaci s rychlým střihem mě to rušilo. Toto je o vkusu jednotlivce, čili nic, co by mělo odradit další diváky. Mně vadily permanentní roztřesené záběry alias dokumentární či investigativní repo. Ve scénách vězeňské vzpoury takový styl seděl parádně, mělo to super švih, ale ve zbytku filmu nikoli. Navíc ty scény vzpoury mohly dostat více prostoru. Čech mluvící mizerně slovensky a Slovák mluvící mizerně česky. Jako potomek obou národností a osoba, která se neustále pohybuje na obou březích řeky Moravy, chyby v akcentu vnímám silně, navíc nechápu jejich smysl. Pan Vašut je jazykově nadaný, přesto mi jeho řeč tahala uši. Kdy nastane doba, kdy v československém nebo slovenskočeském snímku budou Češi mluvit česky a Slováci slovensky? Zvláště když tam Aňa česky mluví. Jednak si rozumíme a autentický hlas a řeč je pořád nejvíc. První vlaštovka už vyletěla ve slovenské verzi pohádky Hodinářův učeň. Pan Viktor Preiss v ní česky hovořil a nevím o nikom, koho by to pohoršilo. Škoda, že se v takovém trendu nepokračuje. Dále: koukat se celý film na zuřivě žvýkající nesympatické tele, to je taky něco. Existuje celá škála hereckých výrazových prostředků, domnívám se, že žvýkačky pro vykreslení charakteru postavy zapotřebí opravdu není. Ale jinak obsazení pochválím, Juraj Bača "seděl" příkladně, zbytek muklů taky neměl chybu, kde ty ksichty vyhrabali, je mi záhadou. Klobouk dolů, bylo se na co koukat, Aňa tradičně dobrá, Ján Jackuliak výborný, příběh mě zaujal, téma atraktivní, provokativní, zamyšlení se hodné, záběry ze vzpoury v Leopoldově znám z fotek Tibora Huszára, síla! Šílené! Konečně se toto téma dočkalo zpracování, film však hodnotím průměrně.(31.10.2019)

  • Admirall
    ****

    Film Amnestie reflektuje významné udalosti v dejinách Česka a Slovenska – Nežnú revolúciu, zmenu režimu a amnestie, ktoré udelil Václav Havel po nástupe na výkon svojej funkcie prezidenta. Názov filmu síce hovorí, čo by sa malo primárne v deji odohrávať, pravda je však taká, že film sa na tému pozerá skôr zo širších súvislostí. Herecké výkony za mňa veľmi dobre - Od Vašuta a Geislerovej som iné ani nečakal, milo ma však prekvapili Hološka s Bačom. Potešili ma výborná úvodná strihová sekvencia a moderný vizuál, sklamali ma však skoky cez os a chyby v ostrosti. Inak veľmi pekný snímok(30.11.2019)

  • qxkamo
    *****

    Odvazny pocin poukazat na to, o com sa len sepkalo, ze nie kazde rozhodnutie po revolucii bolo spravne. Kedze nemam averziu voci slovenskym filmom, mozem s pokojom hodnotit objektivne ;)(17.11.2019)

  • embecka
    *****

    Pre mňa je film Amnestie slovenský masterpiece. A to som dlho mala na tomto piedestále práve Kandidáta. Páči sa mi, že sa tvorcovia nebáli pustiť do témy, o ktorej vie mnoho ľudí stále málo - a práve preto im nemusí táto téma pripadať úplne atraktívna... Nevedomosť neospravedlňuje, aj keď mám pocit, že Havlovej amnestii a vzbure v Leopoldove mnohí v danom čase nerozumeli, mnohí ju neriešili, mnohí narodení po 89 tieto udalosti vôbec neregistrujú. Havlovu amnestiu zatienili tie Mečiarove a mladí ľudia často ani netušia, že nejaká Havlova amnestia vôbec prebehla. Prečo je film Amnestie super? Lebo je realistický. Neprikrášľuje, nezľahčuje, ponúka obraz doby, ktorý ste aj kúsok zažili a ktorý vás aj kúsok obišiel. Hercom veríte (Hološka, Jackuliak, Germani a Geislerová sú skvelí), príbehu veríte. Poteší vás pekná kamera a do detailu vyšperkované scény. Dojem dopĺňa dokonalý soundtrack. Tvorcovia sú hrdými fanúšikmi porevolučného obdobia a z filmu je to neskutočne cítiť. Videla som 2x a rada si pozriem zas. Kuknite si aj vy.(21.11.2019)

  • kobliha
    ***

    Krista tú Oľhovú snáď musia vždy namaskovať. Neni možné aby bola taká škaredá.(1.11.2019)

  • Janega
    ****

    Ako predstaviteľovi porevolučnej generácie mi je v ďalšom filme predkladané, akí boli komunisti zlí. V tomto smere nič nové. Zaujímavo však pôsobí väzenské prostredie, ktoré nám dáva na vec dva pohľady. Surovosť pred revolúciou a nedokonalosť po revolúcii. A práve toto vyobrazenie je tým pravým na výročie revolúcie. P. S. Jackuliak ani so šedivou bradou nepôsobí autoritatívne, takže mi to prišlo trochu smiešne ako všetci v base pred ním sklápali uši.(2.11.2019)

  • petokucho
    *****

    Slusne natoceny stvorhviezdickovy film kde piatu davam za tematiku. Obdobie 1989/1990 je vzdy atraktivne na filmove spracovanie a zaroven doba, ktoru je potrebne si pripominat.(13.11.2019)

  • fisus
    **

    Pravda a láska bohužel nikdy nezvítězí nad lží a nenávistí.To byla první moje myšlenka po konci filmu.(16.11.2019)

  • eromar
    ***

    60%(17.11.2019)

  • mvukotic
    ****

    Amnestiám sa dá vytknúť tona vecí a oprávnene ale aj tak ich vnímam ako dostatočne oslnivú a silnú iskru nádeje pre slovenský film. Áno, je to trochu scenáristický a dramaturgický bordel, prepálená stopáž snímke tiež príliš nepomáha ako ani žánrová neukotvenosť. Mdlé herecké výkony hlavných hrdinov (okrem Geislerky, tá je skvelá) úplne zatienili vedľajšie postavičky (väzni v podaní Gregora Hološku, Fuča, Popoviča atď.) a Majeskému by mali do konca života zakázať hrať vo filmoch. Všetko ostatné však šliape dobre alebo výborne a film dokáže strhnúť. Je tam aj nejaká tá myšlienka, tému autori nezbastardili, ako som sa pred projekciou obával, ale celkom dobre spracovali. Ešte tak vyhnúť sa otrasným filmárskym klišé (SPOILER ALERT ak sa ukáže zbraň, bude neskôr použitá) ako napríklad v rámci slovenskej tvorby nutnosť kopnúť si do rómskej menšiny tým, že ukážeme nejakú temperamentnú a hlučnú mnohopočetnú famíliu či jednotlivcov. Ale to sú také nuansy. Ako celok je to NAOZAJ dobrý film.(17.11.2019)

  • Sala1
    *****

    Ja som si dovolil dať tomuto filmu päť hviezd. A vysvetlím prečo. Jonáša Karáska som začal evidovať pri filme Kandidát, ktorý sa mi veľmi páčil a vyzeralo to, že sa tento chalanisko dostal minimálne na úroveň tvorby profesionálneho filmového režiséra. Napriek jeho neskorším projektom, ktoré trpeli marketingom a nevydarenou snahou prísť s niečím novým, sa vracia v plnej sile vo filme, ktorý už len z hľadiska štruktúry je parádny. Na filmoch mám veľmi rád keď ma popri pozeraní nútia rozmýšľať. A tým nemám na mysli detektívky, v ktorých tipujete vraha, myslím tým koncept ľudských príbehov a osudov, v ktorých sa ocitáme in medias res a cez ne sa oboznamujeme s konfliktom a spoznávame prostredie. Zo začiatku to vyzerá, že sa snímka snaží sústrediť na rozdielne témy a dejové linky, postupne ale ako skladáme rubikovu kocku si vytvárame panoptikum postáv, ktoré rozohrajú celkom slušný triler s výborným posolstvom. Jeden známy sa ma po skončení filmu spýtal že o čom to bolo. No o tom, čo ti v posledných scénach na rovinu povie pán Václav. To ako nebadane snímka preklopí z jedného režimu do druhého a začne gradovať v motiváciách a cieľoch svojich postáv je odzbrojujúce. Rovnaké intrigy, ktoré driemu vo vrchnosti a rovnaký oheň, ktorý prepuká vo väznici sú len ten istý bordel, v ktorom žijeme v súčasnosti. Amnestie sú film s názorom, je to sebavedomá snímka, ktorá vie za čím ide a som si istý, že pokiaľ by film vyšiel v zahraničí, dostalo by sa mu viac záujmu a rešpektu. Mám pocit že v rámci slovenskej kinematografie sme častokrát nezmyselne kritickí, len teda je to... kinematografia. A čo iné veci potom... Veľmi dobre obsadený film s dôsledným pacingom a budovaným finále. Pre mňa to bolo jedno veľké prekvapenie, ktoré som nečakal a uistenie, že Karáskovu tvorbu treba sledovať. Viac tu: https://youtu.be/0BD8ufXcdDo(2.11.2019)

  • ForGump
    ***

    I Slovensko má svého Petra Jákla. Často jsem vzpomínal na Kajínka, co se týče formy. Zmíněný český film měl výhodu v tom, že měl za kamerou zkušenějšího Brabce, nicméně nedá se říct, že by to byla odpadová kamera, ale dovedl bych si jí představit lépe. Nic to ale nemění na faktu, že se mi celá vězeňská rekonstrukce vzpoury docela líbila. To se povedlo, a dost pravděpodobně měl poměr vězení x mimo vězení, převážit právě za mříže. To, co se dělo venku totiž působilo poměrně fádně a nadbytečně. To by ovšem chtělo potřebnou odvahu věnovat větší část filmu tomu, co se dělo právě v Leopoldově a do mrtě rozvinout několik poměrně zajímavých postav, z nichž o některých víme jen utržkové informace a ještě od někoho jiného. Tuto odvahu ale scénáristé neprojevily, a tak musíme přetrpět několik nepůsobivých dialogů a scén, o něž bych snímek nejraději oželel a dost často se v nich vyskytovala Aňa Geislerová. Nicméně i tak stojí Karáskovo, často videoklipové dílo za zhlédnutí. 50%(18.11.2019)

  • FIAT 500
    ****

    Kolik z toho je umělecká licence a kolik z toho pravda? Otázka, která po konci filmu napadne leckoho a napadla i mne. O událostech přelomu let 89 a 90 jsem něco málo přečetl a viděl, a z toho co vím nemám problém věřit, že to byla taková špína, jak se snaží snímek naznačit. Porcování moci disidenty je stejné jako komunisty, bývalí komunisté na teplých místech, i když udávali... Dost možná první krok, jak se vyrovnat s idealizováním listopadu 89 a událostí pár měsíců po něm. Není to dokonalé, ale na české a slovenské poměry sdělením myslím si docela odvážné, vizuálně působivé a herecky více než slušné (především Vašut mimořádně překvapil, vládnou ale vězni a jejích vůdce v podání Fúzatého ze Za sklom alias Gregora Hološka). A vzhledem k tomu, co v posledních letech české a slovenská kinematografie vyprodukovala (čest výjimkám jako třeba Ostrým nožom), hodnotím Amnestii jednoznačně pozitivně. Malé plus za tíživou vězeňskou atmosféru a závěrečnou vzpouru + v rámci role znuděnou, ale pěknou Natalii Germani.(18.11.2019)

  • Slepejsek
    ***

    Bezprostřední dojem z filmu je velmi silný. Děj je sice dlouho roztříštěný, takže divák musí dávat bedlivý pozor, aby se neztratil nebo neusnul, ale nakonec se všechno protne v jediném odhalení: mocipáni nového světa nejsou o nic lepší než mocipáni včerejší. To mne vede i k hlavnímu otazníku - a tím je samotný název filmu. On totiž onu historickou havlovu amnestii a následnou vzpouru vězňů v Leopoldově zase až tolik neřeší. Vlastně jsou to pro něho jenom takové kulisy, do kterých svůj spektákl zasazuje. Odvolání na skutečné události jakoby mu poskytovalo štít, kterým kryje svůj pohled na revoluční kvas (žádné oslavy, žádná idealizace, jenom sex, prachy a moc - v tom je blízký třeba 10 let starému snímku IrenyPavláskové ZEMSKÝ RÁJ TO NAPOHLED). K zamyšlení pak zůstává, zda název filmu neodkazuje na nějakou hlubší paralelu mezi děním před a za zdmi věznice. PS: 1) Není náhodou, že film jde do kin pár dní před oslavami 17.listopadu 2) Není nic děsnějšího, než Marek Vašut hovořící po slovensky(16.11.2019)

  • floppy4
    **

    Veľmi priemerný, ba až podpriemerný slovenský film. Je to dosť dlhé a aj dosť pomalé, chcelo by to svižnejšiu réžiu a menej hluchých miest. Herecké obsadenie Juraja Baču bolo ako keď obsadili Brada Pitta ako Achillesa v Tróji, proste na takéto postavy dať vyslovene playboya je odveci. Inak ostatní tak klasicky slovensky obstojne. Samotná leopoldovská vzbura zhltla asi dosť rozpočtu tak to dali nakoniec do takých nič neukazujúcich záberov. Táto časť našich dejín si určite zaslúžila nejaké filmové spracovanie a v rámci možností sa to podarilo dôstojne.(3.11.2019)

<< předchozí 1 2