Zajímavosti (87)
- V roce 2004 pro časopis Premiere komentoval různé druhy zábavnosti své práce: "Ono je na filmu dobré, že se činnosti pořád mění. Líbí se mi, když nás něco napadne a když o tom kecáme. I když jsem vystudoval scenáristiku a napsal jsem nějaké scénáře, vlastně mě nebaví psát, protože k tomu se člověk musí nutit sám. Když se dělají obhlídky, tak to zase ještě není napínavé. Baví mě obsazování, to je vzrušující, ale taky zdlouhavé. Podaří se vám třeba dát dohromady dva lidi, ale pak to ten třetí nabourá, a musíte začít znovu. Kdežto natáčení je většinou zhuštěná práce a hodně se toho děje. Je příjemné vidět, že třicet lidí kmitá a dělá společnou věc." A střižna, o které se mnoho režisérů vyjadřuje jako o své oblíbené fázi? "Střižnu má každý rád, protože je to klidná práce v hezkém prostředí. Ve střižně se film poprvé vylupuje. A střihači u nás patří mezi skutečně špičkové profese. Ale natáčení mám ještě radši. Je to trochu jako boření snů, protože člověk si něco vysní, a pak to při natáčení vezme zasvé. Ale stane se také, že výsledek překoná moje očekávání." (NIRO)
- Jeden z aspektů filmové režie komentoval: "Ona je ta práce režiséra hodně infantilní. Je něčím absurdní, taková hračičkařina. Nemyslím to tak, že by režiséři byli blázni, ale mají v sobě dar infantilnosti. Za co mi dřív dávali dvojky z mravů, za to jsem teď placený. Uspokojuje to i megalomanii a chuť něčemu velet. Když jsme točili Šakalí léta, bylo mi pětadvacet, chodili jsme s kameramanem po Dejvicích a říkali: tady poběží padesát tanečníků a tady bude tohle. A za tři měsíce to tam bylo." (NIRO)
- Boleslav Polívka, který se objevil v několika jeho filmech, o něm řekl: "Je poučený Chaplinem a film nejdřív promítá svým přátelům, potom v sálech pro pozvané a teprve pak mu dá definitivní tvar. Považuji za vzácné, že je Hřebejk schopen svůj nehotový film promítnout kolegům. (...) Já vždycky říkám, že dobrý režisér je jako síto, propustí jen to, co filmu pomáhá. Řemeslníci mají široká oka a propadne jim kdeco. Pak se takdy dobrý režisér pozná podle toho, jak s tím, co propadlo sítem, naloží. U Hřebejka prosívání začíná už v okamžiku, kdy se sejdeme a zkoušíme. Každý k tomu něco nabízí, ale je jen na něm vybrat, co je opravdu k filmu dostředivé." (NIRO)
- V období vzniku filmu Horem Pádem (2004) mluvil na téma svého "vylaďování herců" - aby nebyli takříkajíc každý pes jiná ves: "Do značné míry je stačí jenom přivést k sobě a mluvit s nimi. Když jsou to velké osobnosti, sami se ti svěří se svými pochybnostmi a nejistotami ve vztahu k druhým nebo ke scénáři. Dovedou se ptát, polemizovat a pak najednou zjistíš, že třeba vypuštění jedné scény, nebo dokonce jen jedné věty skutečně dovede výrazně pročistit plynulost příběhu nebo naopak, že přidání nějaké scény skutečně dovede výrazně pročistit plynulost příběhu nebo naopak, že přidání nějaké scény dovede postavu víc ukotvit, zbarvit, zreálnit. To je ten věčný scenáristický svár - dělat všechny věci tak, aby tomu divák rozuměl, ale zároveň aby to nebylo polopatické. Snažím se vyvažovat nutnou polopatičnost jakousi rafinovaností. Ono to nakonec vypadá samozřejmě a jednoduše, ale ty věci zdaleka jednoduché a samozřejmé nejsou. Někdy ti zjevný průšvih projde. Třeba většina publika u Pelíšků pochopila, že Holubová se Stašovou jsou sestry, až když spolu kouřily v koupelně na vaně a vedly řeč. Přitom od začátku mluvíme příbuzenské vztahy znovu a znovu opakujeme, stejně to ale nakonec většině lidí dojde až v té koupelně, což je na počátku druhé hodiny filmu. V Pelíšcích se tenhle průšvih ještě dá snést, ale kdybychom stejnou chybu udělali ve scénáři typu Horem Pádem, byla by to vražda. Neříkám, že se takové chyby nakonec vyvaruju, dopouštějí se jich i mnohem zkušenější tvůrci, ale stát by se prostě neměla." (NIRO)
- Svého času býval některými diváky "obviňován", že obsazuje stále tytéž herce. V čase vzniku filmu Kráska v nesnázích (2006) - a rok po premiéře Horem Pádem (2004) - k tomu řekl: "Tahle výtka se dala uplatnit na jediný film - na Pupendo. Ačkoliv jsme Pupendo pro nakonec obsazenou čtveřici nepsali a upřímně hledali někoho jiného než Polívku, Holubovou a Duška, které jsme už měli v Pelíškách, nakonec jsme si řekli, proč se takhle trápit, když oni nám to zahrají přesně tak, jak chceme. Proč nedat roli Márovy ženy Holubce, když ji mám rád a ona se na to hodí? Myslím, že všichni odvedli skvělou práci a o žádném z nich nemůžeš říct, že by opakoval něco z Pelíšků. V tomhle existuje určitý paradox. Část publika chce své oblíbené herce, část publika se cítí být stejnými tvářemi obtěžována. Nemyslím, že je dobře vyhýbat se dobrým hercům jenom proto, že už u mě hráli, vždyť Menzel taky pořád točil s lidma z Činoherního klubu. Já bych třeba moc rád dělal s Bolkem a mrzí mě, že v Horem Pádem ani v Krásce jsem pro něj žádnou roli neměl, a doufám, že to dalším filmem napravím. Já se za něj nechci schovávat, ale opravdu dobrých herců u nás zase tolik není, v některých kategoriích dokonce pociťuju jejich akutní nedostatek. Takových herců, kteří by dokázali být zároveň komiky a zároveň charakterními herci a zároveň fungovat ve filmu a zároveň dobře komunikovat se štábem, zase tolik není. I když špatnou komunikaci jsem občas schopen překousnout." (NIRO)
- Na téma počátků své záliby ve filmech v roce 2003 vzpomínal: "Na gymplu jsem měl za spolužáky Petra Jarchovského nebo Dana Wlodarczyka, do vedlejší třídy chodila Andrea Sedláčková. S nimi jsme objevili pražský filmový klub. Prvním určujícím filmovým zážitkem pro mě byla Romance pro křídlovku. Na gymnáziu nám pouštěli hlavně dramatizace klasiků, tak jsem se dostal třeba k Marketě Lazarové. A taky zajímavé sovětské filmy, dodnes si pamatuju na zážitek z Andreje Rubleva. Uvědomil jsem si, že v tom filmu se nachází něco, k čemu jsem v šestnácti letech měl vztah, a to byla poezie. Z nás se stali takoví filmoví fanatici, protože v šestnácti člověk potřebuje být trochu fanatikem, a začali jsme se předhánět, kdo uvidí víc filmů, kdo si zapamatuje víc souvislostí, a v tom jsem ty dva roky na gymplu vytrvali. Myslím si, že člověk se stane tím, co dlouho soustavně dělá - nejdřív chodí hodně do kina, soustavně o tom kecá s dostatečně chytrými lidmi a když má trochu štěstí, tak se k filmu dostane." (NIRO)
- Zmínil se, že v časech studií na FAMU pro něj byli nejdůležitějšími lidmi Igor Chaun a Petr Zelenka: "Chaun před FAMU dělal v dolech, mluvil nahlas o sexuálních praktikách, o kterých my ani nesnili, měl vlastní byt, byl mistrem mystifikací - byl to prostě člověk života. To jsem u nněj obdivoval - my byli salonní intoši. Zelenka měl zase v té době svoji punkovou kapelu. Pro mě bylo důležité, že jsem byl v ročníku s někým, koho jsem od začátku považoval za talentovaného. Vedle slabých soupeřů se snadno degeneruje a já jsemse nepoměřoval s pětkařema. Je důležité mít a vnímat lidi, kteří jsou dobří." (NIRO)
- V anketě 21 nejmocnějších v českém filmu podle magazínu Cinema se režisér umístil následovně: 2008 – 5., 2007 – 3., 2006 a 2005 – 2. (cinema_cz)
Ďáblova sbírka (2024)
- Po pracovní projekci 23.2. 2023 se k filmu vyjádřil Jan Hřebejk slovy: "V Čechách znám pouze dva tvůrce, kteří jsou schopni natočit opravdu punkový film, který má humor a smysl: Pavla Gobla a Marka Dobeše, jehož Ďáblova sbírka přinese slušnou porci naprosté tvůrčí svobody... Hodně mi to sedlo! Projekce v kině Balt přispěla atmosférou.." (Alfedus)
Boží mlýny (2021)
- Když se režisér Jan Hřebejk zeptal Vincenta Navrátila, jestli umí francouzsky, tak on odpověděl, že plynule. To ovšem nebyla pravda, a tak se za 10 dní musel naučit tak, aby to nikdo nepoznal. Nakonec to zvládl. (SONY_)
Místo zločinu Ostrava - Kubelíkův případ (2020)
- Natáčelo se v Karlově Studánce na Jesenicku. Souběžně s natáčením seriálu se v Karlově Studánce konala další akce – Podhorská jízda veteránů, kdy lázněmi projela auta starší i více než sto let. Režisér Hřebejk nenechal tuto událost bez povšimnutí a historická vozidla i s posádkami v dobových kostýmech zakomponoval přímo do natáčení. [Zdroj: fm.denik.cz] (me116)
Místo zločinu Ostrava - Smrt v Tunisu (2020)
- Unesenou dívku v Tunisku v seriálu hrála desetiletá dcera režiséra Jana Hřebejka. [Zdroj: moravskoslezsky.denik.cz) (Van_Stajpen)
Místo zločinu Ostrava - Smrt v Tunisu (2020)
- Scénka v závěru epizody, pád z motorky na kluzké dlažbě, nebyla ve scénáři. Jednalo se o skutečný pád a následnou improvizaci. Dle režiséra Hřebejka neměl pád naštěstí pro herce následky. (Van_Stajpen)
Místo zločinu Ostrava - Všechny barvy léta (2020)
- Natáčelo se v Dolních Vítkovicích přímo v době konání festivalu Colours of Ostrava. Díky natáčení přímo na festivalu se tak o kulisu dílu postarala například známá kapela The Cure. Natáčení probíhalo také v bývalé čističce odpadních vod v Bubenči, tedy v místě, kde režisér Jan Hřebejk natáčel i první scény svého debutu Šakalí léta (1993). [Zdroj: fm.denik.cz] (me116)
Veterán (2020)
- „Jako každý Pražák jsem si z Brňáků dělal legraci,“ přiznal na předpremiéře v kině Scala (23. 1. 2020) režisér Jan Hřebejk. Od jara minulého roku už to prý ale nedělá. Natáčení se mu podle jeho slov mimořádně líbilo. (klukluka)
Veterán (2020)
- Do hledáčku režiséra Jana Hřebejka pro hlavní roli Martina Illése (Milan Ondrík) se dostali také Matouš Rajmont (ve filmu hraje Danyho) a Martin Hofmann. (klukluka)
Zahradnictví: Nápadník (2017)
- Scenárista Petr Jarchovský a režisér Jan Hřebejk film věnovali Petru Šabachovi, autorovi sbírky humorných povídek „Hovno hoří“ (na motivy knihy byly natočeny Pelíšky, 1999), který zemřel v roce 2017. (noelcoward73)
Učitelka (2016)
- „Pro mě to byla jedna z nejpříjemnějších spoluprací. Myslím, že si pan Hřebejk velmi důsledně vybírá herce už při castingu a potom s nimi na place už nemá tolik práce. Scénář byl napsaný tak, že ani nebylo moc o čem diskutovat. Já jsem cítila jeho důvěru a měla jsem pocit, že ho to celkem baví. Velmi dobře se mi s ním pracovalo a byla jsem za tuto příležitost vděčná,“ uvedla představitelka učitelky Zuzana Mauréry. (SONY_)
Učitelka (2016)
- Jan Hřebejk, režisér filmu, uvedl: „Je to takové Pupendo (2003) bez humoru, dramatický příběh, který se odehrává v tom samém období. Jde o model jako Dvanáct rozhněvaných mužů (1957), přestřelka mezi rodiči, zda má smysl se chovat statečně, nebo se ohnout.“ (SONY_)
Vyprávěj - Jakešův projev (2012)
- Herečka Hana Seidlová si roli učitelky, zapálené komunistky, nezahrála pouze v tomto seriálu, ale i ve filmu Jana Hřebejka Pupendo (2003). (majky19)
Související novinky
Finále Plzeň láká na exkluzivní premiéry
Filmový festival Finále Plzeň nabídne divákům exkluzivní možnost zhlédnout řadu premiér a předpremiér českých filmů. Od 20. do 25. září se v západočeské metropoli představí snímky, které teprve čeká… (více)
Jan Hřebejk natočí minisérii pro HBO
HBO Max nedorazí na český trh dříve jak v roce 2022, až se tak ovšem stane, bude mít pro náš a slovenský trh rovnou jeden poměrně zajímavý seriál. Natočí ho totiž Jan Hřebejk (Pelíšky, Kawasakiho… (více)
Zemřel herec Martin Havelka
V dopoledních hodinách dnes přišla zpráva o úmrtí filmového, televizního a divadelního herce Martina Havelky. Zemřel v Brně ve věku 62 let. Informaci na svém twitterovém účtu zveřejnil režisér Jan… (více)
20. Kino na hranici má ve znaku hvězdy
Jubilejní dvacátý ročník mezinárodní filmové přehlídky Kino na hranici, která se pravidelně koná v Českém Těšíně a polském Cieszynie, se blíží. Letos se uskuteční od 27. dubna do 3. května 2018.… (více)
19. Kino na hranici = kino pro mě
Jarní filmový maratón nad hraniční řekou Olší se blíží. Devatenáctá těšínská mezinárodní filmová přehlídka Kino na hranici, která se každoročně koná na přelomu dubna a května v Českém Těšíně a… (více)
Režisér
Filmy | |
---|---|
2025 |
S ľadom v srdci |
2024 |
Výjimečný stav |
2020 |
Veterán (TV film) |
2017 |
Zahradnictví: Dezertér |
Zahradnictví: Nápadník |
|
Zahradnictví: Rodinný přítel |
|
2016 |
Učitelka |
2014 |
Zakázané uvolnění |
2013 |
Líbánky |
2012 |
Odpad město smrt |
Svatá čtveřice |
|
2011 |
Nevinnost |
2009 |
Kawasakiho růže |
2008 |
Nestyda |
U mě dobrý |
|
2007 |
Medvídek |
2006 |
Kráska v nesnázích |
2004 |
Horem pádem |
2003 |
Pupendo |
2000 |
Musíme si pomáhat |
1999 |
Pelíšky |
1998 |
Česká soda |
1993 |
Šakalí léta |
1992 |
Dobročinný večírek (TV film) |
Dokumentární | |
---|---|
2019 |
Moje svoboda |
2011 |
Inventura Febia (seriál) |
Lidé s poznamenanou tváří a tetováním (E48) |
|
1996 |
Život zpěváka a skladatele Vladimíra Mišíka (TV film) |
1993 |
GEN - Galerie elity národa (seriál) |
Vladimír Jiránek pohledem Jana Hřebejka (TV film) |
Pořady | |
---|---|
1998 |
Jak se žije |
1996 |
60 |
1995 |
GENUS |
1994 |
Na vlastní nebezpečí |
Hudební videoklipy | |
---|---|
1995 |
Chinaski - Pojď si lehnout |
Divadelní záznam | |
---|---|
2010 |
Zítra se bude... |
1997 |
Nebezpečné vztahy |
Krátkometrážní | |
---|---|
1997 |
Bakaláři 1997 (seriál) |
Dobrá zpráva (E17) |
|
Poslední koncert (E09) |
|
Okno (TV film) |
|
Past (TV film) |
|
1991 |
Nedělejte nic, pokud k tomu nemáte vážný důvod (studentský film) |
1989 |
L. P. 1948 (studentský film) |
1988 |
Co všechno chcete vědět o sexu a bojíte se to prožít (studentský film) |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
2008 |
Nestyda |
U mě dobrý |
|
2007 |
Medvídek |
1990 |
Pějme píseň dohola |
Seriály | |
---|---|
1993 |
Česká soda |
Silvestr (E06) |
Dokumentární | |
---|---|
2011 |
Inventura Febia (seriál) |
1996 |
Život zpěváka a skladatele Vladimíra Mišíka (TV film) |
Herec
Filmy | |
---|---|
2018 |
Prezident Blaník |
2010 |
Největší z Čechů |
2008 |
U mě dobrý |
2002 |
Rok ďábla |
1996 |
Šeptej |
1993 |
Šakalí léta |
Šťastná rodina (TV film) |
|
1989 |
Cesta na jihozápad |
Seriály | |
---|---|
2014 |
Kancelář Blaník |
První máma (1) (S02E10) |
|
Životní role Martina S. (S01E10) |
|
1994 |
Česká soda |
Epizoda 8 (E08) |
|
1991 |
Velmi uvěřitelné příběhy |
Siláci (E01) |
Dokumentární | |
---|---|
2023 |
Emília |
Zuzana - žena, ktorá neluže (TV film) |
|
2020 |
Vodňanský & Skoumal - Všechno je proměnlivé (TV film) |
2019 |
Sametová FAMU (TV film) |
2018 |
CzechMate – Hledání Jiřího Menzela |
FAMU: Nový začátek (studentský film) |
|
2017 |
Film o filmu: Zahradnictví |
2014 |
Jak se točil seriál Až po uši (TV film) |
2013 |
Neobyčejné životy (seriál) |
Ladislav Chudík (S05E07) |
|
Miroslav Donutil (S05E06) |
|
2012 |
Film o filmu: Odpad, město, smrt (TV film) |
2011 |
Příběhy slavných (seriál) |
Holka vítr (S12E12) |
|
2007 |
Film o filmu Medvídek |
2004 |
Opera hokejdo (TV film) |
2003 |
Film o filmu: Pupendo (TV film) |
2002 |
Úžasný rokenrol v Čechách aneb Jeď, Honzo, jeď! (TV film) |
2001 |
Chaos (TV film) |
2000 |
Film o filmu: Musíme si pomáhat (TV film) |
1999 |
Film o filmu: Pelíšky (TV film) |
1993 |
GEN - Galerie elity národa (seriál) |
Šakalí léto (TV film) |
Hudební videoklipy | |
---|---|
2017 |
Vojtěch Dyk & B-Side Band: Vihorlat |
2014 |
Těžkej Pokondr: Kníra mám |
Vladivojna La Chia ft. Matěj Ruppert - Holka |
|
WTF |
Krátkometrážní | |
---|---|
1988 |
Co všechno chcete vědět o sexu a bojíte se to prožít (studentský film) |
Účinkující
Střihač
Pořady | |
---|---|
1997 |
Ranec |
Související novinky
Finále Plzeň láká na exkluzivní premiéry
Filmový festival Finále Plzeň nabídne divákům exkluzivní možnost zhlédnout řadu premiér a předpremiér českých filmů. Od 20. do 25. září se v západočeské metropoli představí snímky, které teprve čeká… (více)
Jan Hřebejk natočí minisérii pro HBO
HBO Max nedorazí na český trh dříve jak v roce 2022, až se tak ovšem stane, bude mít pro náš a slovenský trh rovnou jeden poměrně zajímavý seriál. Natočí ho totiž Jan Hřebejk (Pelíšky, Kawasakiho… (více)
Zemřel herec Martin Havelka
V dopoledních hodinách dnes přišla zpráva o úmrtí filmového, televizního a divadelního herce Martina Havelky. Zemřel v Brně ve věku 62 let. Informaci na svém twitterovém účtu zveřejnil režisér Jan… (více)
20. Kino na hranici má ve znaku hvězdy
Jubilejní dvacátý ročník mezinárodní filmové přehlídky Kino na hranici, která se pravidelně koná v Českém Těšíně a polském Cieszynie, se blíží. Letos se uskuteční od 27. dubna do 3. května 2018.… (více)
19. Kino na hranici = kino pro mě
Jarní filmový maratón nad hraniční řekou Olší se blíží. Devatenáctá těšínská mezinárodní filmová přehlídka Kino na hranici, která se každoročně koná na přelomu dubna a května v Českém Těšíně a… (více)
Fanklub
(3 052)- Tosim režisér
- somnar režisér
- Phobia režisér
- Jamal režisér
- hippyman režisér
- boshke režisér
- Peetas režisér
- penylane režisér
- velky_blb režisér
- Sifaka režisér
- slatkac režisér
- Wewik režisér
- Lenchik režisér
- Beznoh režisér
- Marsik režisér
- Johanka režisér
- oondra režisér
- slunicko2 režisér
- mr.ricky režisér
- Dawe.zs režisér