Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (302)
Devadesátá léta jsem prožíval jako dítě základní školou povinné, tudíž si tu dobu poměrně dobře pamatuji a tvůrcům se její atmosféra povedla vykreslit na jedničku s hvězdičkou. Oproti Případům 1. oddělení temnější a pokoušející se (nutno říct, že úspěšně) o hlubší společenský ponor. "Český Olivier Marchal" Josef Mareš se na toto období snaží nahlížet realistickou optikou, přičemž se nebojí zobrazit klady i zápory čerstvě nabyté demokracie (viz Plíškovy skeptické monology, či postava nadporučíka Tůmy). U zpracování známých dobových caus dává důraz na mravenčí a složitou práci kriminalistů v honbě za důkazy a usvědčení pachatelů. Z atmosféry plné Favoritů, vytahaných svetrů, cigaretového kouře a oprýskaných budov zároveň sálá téměř "donkichotská" práce policistů v boji proti novodobým mafiánům. Navzdory místy až dokumentárnímu přístupu je zde prostor pro lidské příběhy (viz Kozákův vztah se svědkyní - prostitutkou) a černý humor. Martin Finger se v roli charismatického kapitána Plíška důstojně vyrovnal Bolku Polívkovi z Případů..., velmi příjemně překvapil civilní a až nečekaně přesně padnoucí Ondřej Sokol a především mladý a nadějný Kryštof Bartoš. S postavou poručíka Kozáka, který je na začátku policejním zelenáčem, aby se z něho postupem času na konci série stal chlap, ze kterého mají všichni respekt, si poradil naprosto suverénně. Chválit výborného Michala Novotného v roli Ivana Jonáka by bylo už jen nošením dříví do lesa. 95%. P.S.: Devadesátky jsou možná oproti skandinávským krimiseriálům tři dekády za opicema, ovšem jejich realistický a věcný přístup je mi milejší, než většinou uměle zamotané a málo pravděpodobné scénáristické konstrukty. ()
Devadesátky mi k srdci nepřirostly. Jestli jsem se kdysi těšil na nové díly 1. oddělení, v případě jejich prequelu jsem se neubránil zklamání - zvlášť v souvislosti s nadšením, jaké zachvátilo diváky, a s tím, jak Devadesátky ovládly mediální a společenský prostor. Prokletím české kotliny byl, je a bude provincionalismus a ten má neblahý vliv na Devadesátky ve všech ohledech. Mohl bych si oprášit komentář k Sametovým vrahům. Takhle nemá vypadat vrchol televizní tvorby, ale čistokrevný průměr. Problematický střih, (pod)průměrná kamera, neschopnost vyvolat a udržet atmosféru a napětí, přemíra dialogů. Devadesátky nejsou retro jen námětem a časovým ukotvením, ony vypadají jako by byly natočené v polovině 90. let. Moderní vypravěčské metody a techniky, které ovlivnily vývoj světové televizní tvorby posledních tří dekád, Česká televize ještě nestačila zaznamenat. Zařadila by dánská, švédská nebo britská televizní stanice Devadesátky do svého vysílání? Odvysílala by je dokonce v hlavním vysílacím čase? Bojím se, že po Devadesátkách s pochopitelnou výjimkou Slovenska ve světě ani pes neštěkne. Když pročítám komentáře k seriálu, vybavím si podcast historika Michala Stehlíka Přepište dějiny s dílem Češi jsou nejlepší. A hned, řečeno s ironickým úsměvem na tváři, těm ovacím rozumím líp. Jen krátce k Marešovu scénáři: soustředěný velký příběh se mu z jinak výbušného atraktivního materiálu vytvořit nepodařilo, epizodický styl práce mu sedí líp. Celkový dojem: 55 %. ()
Případy 1. oddělení jsem nikdy nesledoval, takže jejich napojení pro mě nemělo žádnou přidanou hodnotu. Nicméně téhle minisérii jsem neodolal, po všech těch oslavných hodnoceních. Navíc doba devadesátek v čechách, kde všechno bylo možné, je vždycky lákavá. Právě výprava do devadesátek byla špičková. Vytvořit tuhle retro atmosféru, to se jim opravdu podařilo na výbornou a je to největší plus seriálu. Navíc skvěle doladěná dobovou hudbou v závěrech. I když abych pravdu řekl, tak tady toho celkem na vytíkání moc není a nadšené reakce chápu. Akorát u toho Sokola jsem si nemohl zvyknout na vážnou roli, ale to může být jen můj problém. Jinak je to podle mě super dobrá televizní práce a po Orlických vraždách by si klidně dal i pokračování, které se v závěru nastínilo. ()
Narcos: Czechia. Beze srandy! Jen teda bez těch narkobaronů, třebaže se tu místo nich najdou jiný kvítka, ať už větší nebo menší. Ovšem na poli autenticity (neplést s realističností, páč to samosebou není přepis vyšetřovacích spisů 1:1), práce s postavama, hudbou a kamerou a tím v českým díle i nevídaným napětím je v českým seriálu na tomhle levelu zkrátka... bezprecedentní. Ano, zase navzdory svý nedůvěře k tuzemský tvorbě pěju chválu na něco tuzemskýho a to v tomhle případě (narozdíl od Ochránce) ani nejsem biasnutej tím, že by tahle doba pro mě měla nějakej silnej závan nostalgie, poněvadž v tej době mě nějakej Jonák jezdící nahatej v kabrioletu po Václaváku totálně nezajímal, protože mojí největší životní těžkostí bylo utíkání před o hlavu vyšším krocanem, kterej mě furt honil na dvorku. ()
Asi uz jsem videl lepsi kriminalni serialy. Devadesatky ale umely zaujmout, a strhly na sebe velkou pozornost. A jsem za to rad, ze uz se na chvili prestalo resit obdobi 48-68-89 a mohl jsem skrze televizni obrazovku zavzpominat na dobu, kterou mam v zive pameti. Velmi atraktivni namet, ktery je slusne zpracovany. ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- Igor Orozovič (Karel „Karlos“ Kopáč) byl překvapený, jak moc je skutečnému Kopáčovi podobný. (Šéfik)
- Na konci epizody říká postava majora Pauříka (Vasil Fridrich), že jeden z policejních kolegů dělá na Roubalovi. Ve stejném roce, kdy se seriál odehrává, totiž řádil sériový vrah Ivan Roubal. (Punisher)
- Ondřej Sokol a Martin Finger neztvárnili dynamické duo poprvé. Už se spolu setkali v Sokolově režijním debutu Krásno (2014). (vyfuk)
Reklama