Režie:
Robert ZemeckisScénář:
William Broyles Jr.Kamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Helen Hunt, David Allen Brooks, Nick Searcy, Nan Martin, Elden Henson, Timothy Stack, Jay Acovone, Chris Noth, Jenifer Lewis, Derick Alexander (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Pečlivý a energický Chuck Noland je zaměstnán u známé společnosti FedEx, která rozváží poštu po celém světě. Díky tomu žije velmi rychle. Jeden den je v Rusku, vzápětí pár hodin stráví ve Francii. Pro samý spěch si vlastně ani nedokáže užívat života. Práce Chucka okrádá o tolik času, že si se svojí důvěrnou přítelkyní Kelly dokonce předává vánoční dárky v autě na letišti. Když za několik hodin opět letí z Ruska zpět do Ameriky, letadlo FedExu s piloty a Chuckem nečekaně havaruje. Katastrofu a pád do moře přežije pouze Chuck, kterému se s malým člunem podaří dostat na neznámý ostrůvek. Po prvním šoku začíná po vzoru Robinsona Crusoa na stromě odškrtávat dny, při životě ho drží láska ke Kelly a naděje, že ho v krátké době někdo objeví… Dobrodružně laděný příběh o nezdolné lidské vůli nevzdávat se a bojovat o svůj život a své sny – natočil úspěšný hollywoodský režisér Robert Zemeckis (Návrat do budoucnosti I-III, Forrest Gump, Pod povrchem). Přípravy na filmový projekt začaly už někdy v roce 1998, kdy Tom Hanks o napsání scénáře k tomuto projektu požádal Williama Broylese Jr. (scenáristu Apolla 13 a Forresta Gumpa). Při jeho filmové realizaci pak musel podstoupit drastickou dietu a v průběhu přerušeného natáčení, za několik měsíců zhubnul o dvacet kilo. Tím působivěji pak předvedl proměnu z výkonného workoholika na polodivokého trosečníka se sklony k šílenství. S jeho skvělým hereckým výkonem film stojí i padá. Za ztvárnění Chucka byl Tom Hanks v roce 2000 oceněn Cenou kruhu newyorských filmových kritiků (nejlepší herec) a Zlatým glóbem (nejlepší herec v dramatu). Úlohu jeho přítelkyně Kelly Frearsové vytvořila Helen Huntová (Dr. T a jeho ženy, Lepší už to nebude, Po čem ženy touží). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (973)
SPOILERY. Stroskotanec nie je film, akým sa zdá byť. K (desivému, v rovnakom roku sa čosi podobné odohralo aj v Nezvratnom osude) stroskotaniu dôjde až po polhodine, kedy už si myslíte, či nepozeráte sequel Veľkého. Z ostrova sa do civilizácie dostaneme prekvapivo už 30 minút pred záverečnými titulkami, Silvestriho hudbu takmer nepočujeme, očakávaná čarokrásna výprava á la Modrá lagúna a Príbehy z Južných morí je nahradená pochmúrnou oblohou, ľudoprázdnymi plážami a smutným šumom mora a usmievavého Piatka vystriedala lopta pomaľovaná ľudskou krvou. Toto je fakt realistické, všetko. Dôkazom toho, že sa bavíme s inteligentnými filmármi, nie sú len fascinujúce scény (zub, veľryba, obesenie), ale aj to, že sa nikdy nedozvieme, čo bolo v mcguffinskej krabici. Film mal v čase premiéry problém s tým, že ho každý porovnával s predchádzajúcou spoluprácou Zemeckis/Hanks a to samozrejme s Forrestom Gumpom, čo je blbosť nad mraky, tie dva filmy sú extrémne odlišné. Dnes zostal kus podmanivo strhujúceho filmu s krutým (ale i nádejným) koncom na križovatke, čo je prekvapivo dobrá a pritom megajednoduchá metafora. Hoc vtedajšie kritiky vraveli o tom, že je to dobré, ale nie je to Forrest Gump 2 (aké prekvapenie), faktom je, že diváci boli na Stroskotanca riadne zvedaví a pri masívnom rozpočte 90 miliónov ich na celom svete zarobil 429. Kino Považan NMnV 2001 ()
Tom Hanks jako Johny Castaway? Warum nicht! Já jsem tento film po hříchu dodnes neviděl. Respektive po dnešek. A jelikož jsem se těšil v dnešním sychravém nečasu na dobrodrůžo na tropickém ostrově, ten úvod ve zmrzlém Rusku mně dost šokoval. Naštěstí po chvilce letoun Fed Ex nabere kurz nad Tichý oceán a já věděl, že letí správně... Trochu mne mrzelo, že Chuck na ostrově moc okatě ,,objevoval'' po vzoru našich prapředků výhody oštípaných kamenů či rozdělávání ohně dřívkem. Chvilkami se i choval dost nelogicky, když mrtvolu člena osádky pohřbil kromě bot se vším co měl ten člověk na sobě. Já vím, je to ekl svlékat nazelenalou napuchlou mrtvolu, ale přeci jen, košile, kalhoty, ponožky, pásek atd... To je na pustém ostrově drahý luxus. Jinak ostrov byl fajn i další peripetie Chucka. Docela se mi líbilo, že to nebylo zaměřeno jen na přežití či jen čas na ostrově, ale po ostrově byl dán celkem velký prostor dalšímu ději. Konec je sice až andělsky pozitivní, ale proč ne. Jediné co nechápu bylo proč se chuck po návratu každému za něco omlouval, že tam 4 roky nebyl.. To byla jeho vina to zřícení? Nebyla. Naopak na ostrově získal ostruhy a každý ho měl brát za machra a hrdinu... Dávám 4 míče zn. Wilson. * * * * ()
Zatímco Defoeův Robinson byl především o lidském boji s přírodou a tak trochu o tom, že člověk ji má ovládat a opanovat, tady se podařilo celkem vkusně ukázat robinsonství jako boj člověka se sebou samým, i když ten prvotní smysl rozhodně nezmizel. Tom Hanks rozhodně není můj oblíbený herec, ale za to, že mě dokázal udržet takovou dobu, vlastně úplně sám, u obrazovky, si trochu toho respektu zaslouží. Bohužel ten obal je pochopitelně o úroveň níž, a proto jsem asi udělal dobře, že jsem Trosečníka půl hodiny před koncem přepnul a ušetřil se tak typicky americky nechutné happy-omáčky. ()
Přemíra kladných reakcí předem většinou škodí, očekávání je pak příliš velké. Těšila jsem se, jak se z toho zhýčkaného uspěchaného Američana stane pořádný chlap a ejhle – ono nic!! Žádná proměna, střih a je tu hubený lovec po čtyřech letech! No dobrá, nemusím vidět, jak k tomu dospěl krok za krokem, ale k čemu vlastně dospěl? Jistě, naučil se lovit ryby a čekat, co moře vyplaví – a dál? U člověka, který prožil čtyři roky sám na ostrově, bych čekala trochu víc, než hysterický pláč nad prasklou mičudou. Dojemné možná pro Američany, pro mě spíš trapné. Zajímal mě okamžik, když se vrátí mezi lidi – jak bude asi reagovat? Opět střih a máme ho tu pěkně v obleku a v kravatě!!! Přitom Tom Hanks skutečně kvůli filmu zhubnul, předpokládám, že i opálení a vousy byly pravé. Stačilo ho jen oholit před kamerou. Za čtyři měsíce opálení nevybledne ani člověk nenabere svá kila zpět tak rychle. Připadá mi, jako by se ty scény v saku, točily zároveň s těmi před nehodou. To by herec Benda jistě neudělal! A návrat do života? Dalo se na spoustě detailů vyjádřit, čím si prošel a jaká je propast mezi ním a současným světem. Vyústění do ničeho, prázdnota. Nemůžu si pomoc, připadá mi to jako filmařsky odfláknutá práce. Promarněná šance. Trosečník neztroskotal na pustém ostrově, ale na scénáři. ()
Je to zvláštní. Trosečník zdánlivě obsahuje všechno, co ho předurčuje k triumfálnímu úspěchu, tedy atraktivní námět, výborné herecké obsazení, velké režisérské jméno, slušný scénář, přiměřeně velký rozpočet a tak bych mohl pokračovat. Přesto to ve výsledku nějak skřípe, cítím určitou nenaplněnost očekávání a čtvrtou hvězdičku se mi dát nechce, jakkoliv je ten film znevýhodněný faktem, že jsem ho viděl v televizi. Na velkém plátně bych se možná přece jen ke čtvrté hvězdičce přiklonil. Přemýšlel jsem, co mi tam přebývá nebo schází, je to částečně určitou melodramatičností, ale pořád jsem nebyl schopný definovat jádro problému. Až mi zrak sklouzl na komentář Marigolda, který přesně popsal to, na co mi scházela slova. Takže tentokrát doporučím hledat myšlenku někde jinde - přesně, jak to Marigold napsal, Trosečník je příliš doslovný, zbytečně rozmáchlý, patetický a přeplácaný. Při vší snaze nestrhne, byť Hanks ze sebe vydává maximum. Celkový dojem: 65 %. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (67)
- Většina nočních scén byla natočena ve dne. Kromě té, v níž Chuck (Tom Hanks) rozdělává oheň. (don corleone)
- Když se Chuck (Tom Hanks) snaží rozdělat oheň, klacek, který drží v ruce, mu ujede a Chuck si ošklivě zraní ruku (čas 01:05:02). Situace ho tak štve, že v následném afektu hází věcmi kolem sebe a křičí. Následuje záběr, jak si Chuck ruku ošetří a obváže. Až do času 01:09:01 má Chuck ruku obvázanou. O chvíli později, když se mu podaří oheň rozdělat, tak při radostném vyvádění kolem ohniště není známka po zranění (01:09:19), což je trochu divné, vzhledem k tomu, že se vše odehrálo během jediného dne. (Patrik256)
- Když vezmete počáteční písmeno jména Chuck (Tom Hanks) a přidáte k příjmení postavy, dostanete "C. Noland" - v angličtině se pak přečte jako "see no land" - země v nedohlednu. (don corleone)
Reklama