Režie:
Michael WinnerScénář:
Wendell MayesKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Herbie HancockHrají:
Charles Bronson, Vincent Gardenia, William Redfield, Steven Keats, Stuart Margolin, Stephen Elliott, Jack Wallace, Kathleen Tolan, Edward Grover (více)Obsahy(2)
Osamělý mstitel Paul Kersey (Charles Bronson), vybavený jen svojí zbraní Magnum, se vydává do ulic New Yorku, aby vykonal spravedlnost na lidech, na které policie nestačí. (Bontonfilm)
Videa (1)
Recenze (221)
Klasický snímek ze 70. let, s legendou Charlesem Bronsonem v roli architekta Kerseyho. Poté, co je zavražděna jeho žena, a znásilněna dcera - rozhodne se Paul Kersey vzít zákon do vlastních rukou. Každý večer se vydává do ulic velkoměsta a kosí nebezpečné zločince, zloděje a pasáky, kteří se mu připletou do cesty. Přezdívá se mu Domobranec a lidé se za chvíli nechávají inspirovat jeho jednáním, což velice popudí policii i vládu. Tajemný hrdina je vyzván, aby se vzdal. Povedený snímek, který patří ke klasice žánru a je ozdobou filmografie Charlese Bronsona. ()
Předem musím upozornit,že nejsem žádnej extra fanoušek Charlese Bronsona.V podstatě tohle je snad první celej film kterej jsem s ním viděl.A musím říct,že je to teda pecka.Těžko zařaditelný do jednoho žánru.Tento je totální mix všeho možného.Ale jako celek působí perfektně.Je to dramatický psychothriller s kriminální linkou.Charles zde hraje architekta kterému zabijí ženu a znásilní dceru,která si z toho odnesla doživotní psychické následky.Poté se Bronsonovi dostane do rukou zbraň a mstitel se pomalu,ale jistě začíná vkrádat na scénu.Ale není to žádný bezcitný mstitel.Ze záčatku je tady pěkně vykresleno jek s tím vším bojuje.Postupem času se ale otrká a je to jiný kafe.Sám ze sebe dělá návnadua každýho hajzla kterej se k němu přiblíží se špatným úmyslem odstřelí.Opravdu silný snímek.Zkrátka rape and revenge jak má být.Musím taky ocenit pasáž vtrhnutí do bytu a následného znásilnění.To jsem nečekal že to bude takhle hutný a syrový.Co mě ale nasralo bylo ,že si to vlastně neodskákali ti co si to nejvíc zasloužili.Ale i tak film,který stojí za to vidět. ()
Na dnešnú dobu minimálne spočiatku trochu zbytočne rozvláčne (resp. "dramaturgicky rozvoľnené"). Lenže aj vďaka tomu film dokáže pôsobiť ako určitá sociálna kritika. Wanov ROZSUDOK SMRTI mi príliš nepríde ako remake (alebo za čo je vlastne považovaný), ale na porovnaní týchto dvoch filmov pekne vidno, ako sa filmy i divácke nároky zmenili. Na dobu vzniku je však Prianie smrti solídny triler, ktorý sa od začiatku stále zlepšuje a vyústenie príbehu je vyslovene zábavné - v tom dobrom zmysle... ()
Z tohohle filmu úplně kape deziluze 70. let. Beztrestná kriminalita, které jsou plné ulice a s níž jakýkoli humánní přístup nedokáže udělat nic... ... ... ... ... Dirty Harry měl v sobě o kousek víc nadsázky než Death Wish, tohle je přece jen syrovější. >> Tak jsem na to kouknul po dlouhé době znova a pár drobných výhrad bych asi našel , nicméně i nadále si za pěti kousky stojím. ()
"JAK NAZÝVÁŠ LIDI, KTEŘÍ KDYŽ JSOU OHROŽENI, TAK SE NEBRÁNÍ, JEN UTEČOU A SCHOVÁVAJÍ SE?" - "CIVILIZOVANÍ?" V 70. letech přesídlili kovbojové Eastwood a Bronson z divokého Západu do zločinem zamořených moderních velkoměst a s sebou vzali i staré dobré pěstní právo. Na toto převlečení kabátu symbolicky odkazuje v PŘÁNÍ SMRTI scéna z westernového městečka i závěrečný rozhovor Kerseyho s buldočím policejním inspektorem ("NECHCEME VÁS V NEW YORKU. UŽ NIKDY." - "INSPEKTORE, DO ZÁPADU SLUNCE?"). Narozdíl od hláškujícího macho poldy Harryho je ale Paul Kersey obyčejným člověkem, liberálem a obětí násilí, která postupně přehodnocuje svůj světonázor, přechází do ofenzívy a po zabití prvního chuligána doma zvrací. Hrdinu na jeho cestě provází solidární mlčení zachráněné oběti, hlasitý souhlas veřejnosti a později i tichá podpora ze strany policie. Veřejnost však neaplaudovala jen na plátně, ale i v kině, což kritiky právem značně znepokojilo a samotný Bronson musel později veřejně vystoupit a nabádat k tomu, aby lidé v době vzrůstající pouliční kriminality film nenapodobovali. PŘÁNÍ SMRTI je řemeslně odvedený sedmdesátkový thriller, vděčící za svou působivost kontroverznímu, ve své době aktuálnímu tématu. Následná pokračování bohužel degenerovala do Reaganovských akčních béček 80. let. Podle stejnojmenné novely Briana Garfielda. ()
Galerie (73)
Zajímavosti (28)
- Judith Crist raz o tomto filme prehlásil, že je pouličná verzia snímky Walking Tall (1973). (m.a.t.o.)
- Když Henry Fonda dostal scénář, odmítl roli Paula s tím, že zápletka a vůbec celý děj filmu je odporný. (AlDelon)
- Pokračovanie s názvom Túžba smrti 2 (1982) bolo do kín uvedené až osem rokov po premiére prvého dielu. (m.a.t.o.)
Reklama