poster

Zkrocená hora

  • USA

    Brokeback Mountain

  • Slovensko

    Skrotená hora

  • Velká Británie

    Brokeback Mountain

Drama / Romantický

USA / Kanada, 2005, 134 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Anthony
    *****

    Ang Lee je zkrátka génius. Takhle silný film jsem už dlouho neprožil. Příběh mě naprosto usadil a převálcoval. Film o nešťastné lásce je odvyprávěn strhujícím způsobem a přesto často jen v náznacích a rozhodně naprosto nekýčovitě. Oba herci byli vynikající, můj favoritem je hlavně Jake, u Heatha mi přeci jen trošku vadilo jeho mumlání. Scéna, kdy se po čtyřech letech setkají, vyvolala v sále smích a na mě to přitom působilo jako neskutečně smutný okamžik. A takových silných scén je ve filmu spoustu. Věta "proč já tě jenom nedokážu opustit!" mi ještě bude znít nějakou dobu v hlavě. Hudba mi moc geniální nepřišla, kamera byla výborná, příroda krásná, ale to pro mě byla kulisa a určitě pro tyhle prvky film tak vysoko nehodnotím. Pro mě to určitě nebyl film, kde by se nic nedělo. Já si z filmu vzal hlavně příběh o nešťastné lásce, o tom, jak vynucená přetvářka dělá všechny nešťastné (včetně manželek). O strachu z okolí, zkrátka o tom, jak se těžce vyvíjí milostný vztah v krajně nepřátelském prostředí. A právě proto, že se tu i řeší témata přetváření se, lží ze strachu z okolí (a to i lhaní sobě) a tabuizovaného vztahu, nejde říct, kdyby to nebyl homosexuální vztah, byl by to klišoidní milostný příběh. Protože téma homosexuality tu hraje klíčovou roli a je to asi jako říct, že kdyby v Dokonalé bouři nebyla bouřka, tak ten film je jen nudným příběhem pár rybářů co jedou na klidném moři na ryby. Samozřejmě, že by byl nudný - protože Dokonalá bouře je o bouřce a Zkrocená hora je o homosexualitě.(3.3.2006)

  • dobytek
    *

    Zkrocená hora aneb Homosexuální praktiky pozemšťanů... Na Zkrocenou horu jsem se podíval jen tak z nudy. Nemam nic proti homosexualitě, ale film o teplejch kovbojích, který žerou fazole (nikoliv pudink) a pak si dělaj ve stanu homorektoskopii, to mě opravdu nebere. Nedoufal jsem ani na okamžik, že by se mi to snad mohlo líbit, takže žádný zklamání se (narozdíl od hromady jinejch uživatelů) u mě nekonalo. Největší problém je ovšem v tom, že by mě to nebralo ani v případě, že by tam byl cowboy a cowgirl. Na tento film platí jedno znamý pořekadlo: Z hovna bič neupleteš. Zkrocená hora nejspíš byla natočena jen z důvodu, aby náboženský fanatici a puritáni v USA viděli, že láska může vzniknout i mezi lidmi stejnýho pohlaví. Jinej důvod, proč tohle velký NIC někdo natočil, mě nenapadá... Divákům je naservírováno 20 (nebo kolik) let ze života 2 osob, který se před svym okolim snažej zatajit svou sexuální orientaci (což se tak úplně nepovede, ale nechci spoilerovat). Během tý dlouhý doby se vlastně vůbec nic zajímavýho neděje a všechny důležitý situace v jejich životech jsou jen tak povrchně načrtnuty. Snad jenom to, když se spolu po letech zase setkávaj, mělo nějakou hloubku. Nejvíc mě tak asi pobavilo, že oba vypadali pořád stejně a vůbec se za ty roky nezměnili (akorát Jake Gyllenhaal měl nalepenej knírek). Country rád nemam a všechny ty záběry přírody mě taky zrovna moc nebraly. Tenhle film šel prostě úplně mimo mě. Jestli chcete vidět film, kde si to spolu rozdávaj osoby stejnýho pohlaví, tak se podívejte třeba na něco ze série Where the boys aren´t. Myslim, že pro většinu lidí to bude rozhodně lepší podívaná.(14.5.2007)

  • Oskar
    ****

    Po zkušenosti s komentářem k filmu Ptačí klec píšu s obavami. Tehdy mi interní poštou přišel gramatický zločin, jehož autor mě vyzýval, abych snížil hodnocení filmu, "protože je o teplouších," jak mě důvěrně informoval. Zřejmě v domnění, že při své chabé inteligenci jsem tak závažný prohřešek přehlédl. ;-) Tentokrát se obávám opačné reakce, protože se chystám mírně polemizovat s všeobecným nadšením. O to, že Zkrocená hora je formálně dokonalý film s bravurními hereckými výkony, se nepřu. Co mě ale mrzí, je drobný alibismus, s nímž umožňuje dvě zcela protichůdné interpretace. Nevěřím, že dokáže zliberalizovat úzkoprsou většinu. Spíš si myslím, že jak tolerantní, tak předpojatou část publika pouze utvrdí v jejich dosavadním názoru na homosexuály. Ti první budou Zkrocenou horu vnímat asi takhle: Dva honáci dobytka, chlapáci každým coulem, se do sebe zamilujií, s panikou si uvědomí, že to, co o sobě zřejmě tušili celá léta, nebylo jen střídavé pominutí smyslů, ale konstantní citové zaměření, nicméně nemají odvahu je ventilovat v obavě z veřejného odsouzení. Rozhodnuti zapomenout a potlačit svou přirozenost si založí rodiny. Naoko žijí v šabloně "amerického způsobu života" a to, na čem jim nejvíc záleží, odsouvají do ilegality místa, kam bedlivé oko veřejnosti nedohlédne. Je nám líto, že se narodili v nesprávné době na nesprávném místě. Jenže druhá varianta dovolu konzervativnímu publiku považovat Jacka a Ennise za mravně přijatelné PROTO, že své zaměření sami chápou jako trestuhodnou úchylku, kterou je třeba prozíravě tutlat a "odčinit" založením rodin. Popřením osobních preferencí ve prospěch unifikované společnosti. Nepochybuji sice, že Angu Leeovi šlo o poselství č. 1, ale masový úspěch filmu bych připisoval spíš oněm zadním vrátkům, té rafinované kličce. Zkrocená hora není čistokrevnou romancí dvou mužů, netroufá si být tak transparentní. Ve jménu odsouzení většinové netolerence dává vlastně požehnání k tomu, čemu se tuším říká internální homofobie. Stejně jako se Jack a Ennis průběžně ujišťují, že jsou nanejvýš bisexuálové, film podobně konejší uražený jemnocit okázale "tradiční" většiny, která se skřípějícími zuby přijme maximálně neupřímný kpmpromis. Cítil jsem potřebu to napsat, i když i můj dojem z filmu byl primárně dobrý. Jen by se mi víc líbilo, kdyby byl v tomto směru odvážnější, drzejší. Nic to ale nemění na tom, že mě emocionálně zasáhl víc než většina instantních melodramat a ležel mi v hlavě celé týdny. 80%(19.11.2007)

  • castor
    ****

    Věděl jsem, do čeho jdu, ačkoliv moje první zhlédnutí je dobrých deset let staré. Film Anga Leeho ale potvrzuje, že některé kousky potřebují dozrát. Poznali se jednoho léta na začátku šedesátých let coby pastevci ovcí. Zamilovali se o pár týdnů později. Táhlo je to k sobě nejednu sezonu. Podmračený zamlklý Heath Ledger a ukecaný houževnatý Jake Gyllenhaal naprosto selžou v tradičním mužství. Nešlo jen o alkoholem prosáklou noc, kdy byla sakra zima a ve stanu příjemně teplo. Tohle mělo hlubší základ, který pečlivě střežili po další dekády – a jejich rybářské výpravy nikdy nebyly o prutech a udicích. Čas ale nejde vrátit, dobu také nelze vyměnit, síla vztahu a naděje se tak pomalu vytrácejí. Stejně jako se jednomu z kovbojů ztratí košile. Lee je za kamerou suverénní (rád zkouší nové žánry a žádného tématu se nebojí), stejně jako herci před ní. Lepší mi přijde Ledger, který je ve svém ztvárnění hluboce citlivý, zoufalý i nerudný, pronáší spíš úsečné věty, které drtí přes zuby, než aby chtěl vést nějaké dlouhé dialogy, od image snadno čitelného krasavce se odpoutal dokonale. Svou přirozenou potřebou je zahnaný do kouta a netuší, jak z něj ven. Herecky se musí líbit i dámy v pozadí: Michelle Williams a (tehdy „princeznovská“) Anne Hathaway. Pomalá atmosféra mi seděla, stejně jako emoce, se kterými se pečlivě pracuje. 80%(17.1.2016)

  • novoten
    ****

    Mnohem náročnější film, než se na první pohled může zdát. Ang Lee jde na ožehavé téma úplně jinak, než bych čekal, nehýří emocemi a divák vše čte jen z pohledů a střídmě dávkovaných činů. Jenže když pak dojde na vyznání, je to síla. S úplnými superlativy bych vzhledem k až příliš širokému záběry šetřil, ale atmosférou či hereckými výkony Heatha nebo Anne Hathaway strhává k soustředěnému fandění hlavnímu páru a k zadržování dechu přesně v těch chvílích, kdy cítím, že se lámou srdce.(13.5.2006)

  • - Celosvětová premiéra proběhla 2. září 2005 na Benátském FF. (Varan)

  • - Původní povídka E. Annie Proulx vyšla 13. října 1997 v novinách The New Yorker. (imro)

  • - V evropském sestřihu filmu se objeví také scéna, ve které Heath Ledger skáče nahý do jezera. Režisér zamýšlel záběr na jeho mužství zepředu vystříhnout, ale nějaký paparazzi nafotil Ledgera právě během této scény a pustil snímky do oběhu. (imro)