Reklama

Reklama

Bathory

  • Maďarsko Báthory - A legenda másik arca (více)
Trailer 2
Slovensko / Česko / Maďarsko / Velká Británie, 2008, 138 min (Alternativní 135 min)

Režie:

Juraj Jakubisko

Scénář:

Juraj Jakubisko

Hrají:

Anna Friel, Karel Roden, Vincent Regan, Hans Matheson, Deana Horváthová-Jakubisková, Bolek Polívka, Jiří Mádl, Anthony Byrne, Lucie Vondráčková (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Nový pohled na největší vražedkyni v dějinách lidstva Alžbětu Báthoryovou očima režiséra Juraje Jakubiska. František Nádašdy (Vincent Regan) bojuje ve válkách s Turky. Jeho žena, krásná Alžběta Báthoryová (Anna Friel), dohlíží na správu majetku a na výchovu svých dětí. Její manžel jí jednoho dne posílá dárek v podobě italského malíře Merisiho Caravaggia (Hans Matheson), který zůstane na dvoře Bathoryů několik let. Mezi ním a osamělou ženou vzniká zvláštní pouto. Tou dobou se nad hlavou Alžběty začnou stahovat zlověstná mračna, která ještě víc potemní po smrti jejího manžela. Mocná a bohatá žena musí čelit nepřátelům, kteří jsou schopní čehokoliv, i vlastním vnitřním běsům. Zvěsti o šílené vládkyni, která se ve snaze zastavit stárnutí koupe v krvi nevinných panen, začínají sílit… (Bontonfilm)

(více)

Videa (10)

Trailer 2

Recenze (1 303)

Falko 

všechny recenze uživatele

Pamätam si, ked asi pred dvomi rokmi ohlasili v spravach na Markize, ze Jakubisko zacina natacat film o Alzbete Bátory a ulohu prijala Famke Janssen. Zial neskor ulohu odmietla a tak producentka Jakubisková nasla neznamu anglicku herecku Annu Friel. Aspon teda pre mna neznama bola. Na premieru filmu som sa velmi tesil a konecne sa mi ju podarilo zhliadnut. Myslim si, ze hudba bola slusna na nase pomery, nejake tie bitky s Turkami sa samozrejme nedaju porovnat s vypravnym STATOCNYM SRDCOM (1995), takze to radsej bez komentara. Prva polovica filmu sa mi zdala byt trosku chaoticka, avsak druha ma uz zacala celkom bavit a mnoho veci tam bolo uz zrozumitelnejsich. Celkom ma potesili vo filme humorne postavy mnichov Polívka s Mádlom, ktore mi trosku zlepsili naladu. Avsak u mna asi navzdy zostane z nostalgie mojim najoblubenejsim filmom od Jakubiska jeho PERINBABA (1984) alebo serial TETA (1986)......12.11.2008 ____ Anna Friel - (Alžběta Bathory) +++ Hans Matheson - (Merisi Caravaggio) +++ Franco Nero - (Král Matyáš II. Habsburský) +++ Karel Roden - (Juraj Thurzo) +++ Deana Jakubisková-Horváthová - (Darvulie) +++ Boleslav Polívka - (mnich Petr) +++ Jiří Mádl - (mnich Cyril) +++ Lucie Vondráčková - (Lucie) +++ Marek Vašut - (Gábor Bethlen) +++ Andrej Hryc - (rychtář) +++ Hudba: Jan Jirásek, Simon Boswell +++ ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Juraj Jakubisko .. Celkovo (tématem) zajímavý historický film s ubíjející kamerou (nikoli kompozičně) bez filtrů, která z filmu dělá i přes velkohubé propagační hesla pouze (malý a průměrně špatný) film pro televizi (výprava tak na půli cesty, tragické postsynchrony), který má v mnoha směrech neskutečně nevyužité rezervy a potenciál. Jakubisko jako by jel i za tři sta milionů na půl plynu a to jiní domácí tvůrci dokáží větší vizuální kouzla za menší peníze. Hold asi nezvládl produkční tlaky své ženy - ta až křečovitá obhajoba hraběnky (Reportéři ČT pravdu našli), spolu s žánrovou nevyrovnaností a celkově rozhádaným, zkratkovitým scénářem - prostě nepasují správně do sebe. Jsem zvědav na ohlasy v zahraničí, ale bojím se, že ty amatérské titulky názvu, pitomě vedený komparz a zmíněná kamera či výprava budou spíše k smíchu. A to i přes některé podařené sekvence a herecké výkony, kterým vévodí Anna Friel. Nebejt to však Slovensko Český počin, šel bych pravděpodobně o nuzných dvacet procent níže (co vám budu patrioticky nalhávat:-)), protože film je v mnoha momentech prostě a nepřehlédnutelně špatný, fádní, hloupý. 50%. ()

Reklama

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Jakubisko dokázal neuvěřitelné - skutečně se mu podařilo natočit velkofilm, který nepůsobí coby další "milý malý český film". K jeho škodě nicméně úplně jiný, než mnozí očekávali, což se náležitě podepisuje na některých ohlasech. Za 1) se Jakubisko vzdal svých obvyklých okázalých vizí a pomineme-li tak několik málo "ujetých" výletů, je Bathory vesměs velice střízlivou a konvenční podívanou. Za 2) je to komorní drama o osudové šachové partii dvou postav a ne "české Statečné srdce", takže akčních scén je málo a jsou vloženy čistě z toho důvodu, aby bylo co dát do trailerů. A za 3) je tu ona proklínaná fabulace, což považuji za zdaleka nejzábavnější výtku, neboť Jakubisko nikdy netvrdil, že bude točit film podle dostupných pramenů a upřímně, o Čachtické paní jich moc není, tak proč se bránit jinému úhlu pohledu? Bez debat drhne následující - Jakubisko neumí točit akční scény (v podstatě mi přišlo, že to ani umět nechce a proto vypadají, jak vypadají), dvojice mnichů je po Wahlbergovi mluvícímu ke kytce ve Stalo se druhé největší WTF letošního roku (podobný styl odlehčení už z principu nemůže v historickém kostýmním dramatu fungovat), maketa hradu je jak vystřižená z Ábíčka a na výsledku je rozhodně znát to, že jde o zkrácenou verzi čtyřhodinové podávané. Rozdělení na kapitoly je trochu sporné, neboť nejsou řádně pojmenovány (divák si tak sám musí najít ten klíč, že v první fázi jde o lásku, v druhé o strach a ve třetí o politickou hru). V rámci atmosféry nejlépe funguje prostřední "transylvánská" část, dramatičností zase strhne třetí část, ve které se emoce derou silně na povrch. Dějově tu rozhodně chybí pevnější uchopení. Jakubisko se snaží o co nejrozsáhlejší fresku, což je spíše ke škodě - kdyby se zaměřil jen na politické hrátky, možná by udělal líp. Každopádně to ve výsledku funguje nad očekávání dobře, což je zcela jasná zásluha fantastické Anny Friel, která podala jeden z nejlepších ženských výkonů, co jsem v posledních letech viděl. A Karel Roden? Ten je bezchybný jako vždy a na konci mě dokonce dojal. Bathory není milník, nicméně je fajn důkazem toho, že i u nás dokáže někdo natočit velký příběh s excelentními hereckými výkony. Že to občas dře levností? To se stává i jiným s většími rozpočty. Nevidím důvod, proč za to trhat Jakubiskovi hlavu jen proto, že to šlo z pokladny pro domácí scénu… ()

ripo 

všechny recenze uživatele

Jakubisko, tak isto ako Alžbeta, chcel byť neustále mladý. Lenže niektorí režiséri s vekom sú múdrejší a rozvážnejší, u Juraja to rozhodne neplatí. Akoby na záverečných titulkoch pod slovom režisér, mala byť namiesto Juraja - Deana ... Deana je domina, ktorú JJ obsadí do svojho filmu, len aby bola už ticho. ... Po prvej polhodine som prestal rátať tie hlúposti, ktoré som videl ( dementné zobrazenie vojny, pražiace slnko uprostred dažďa, idiotský prízvuk v mene Erzséééébet, zabudnuté šable v mŕtvolách, visiaci prvoplánový kostlivec v prvej 5-minútovke, rozžeravené železo za 5 sekúnd, púšťanie holuba uprostred pohrebu, bla bla bla ....). Dvojica mníchov je tu na smiech, nie pre úsmev. Tie primitívne hlúposti ako kvázizlepšovatelia ala Leonardo len potápali film do bahna bezradnosti. Už som len čakal, kedy vymyslia traktor, balistickú strelu, alebo urýchľovač častíc CERN .... Anna Friel, ako pre mňa nová tvár, nesklamala, a podala svoju rolu tak, ako Jakubisko asi chcel. Všetko ostatné bolo prehrávané a nadstavované. Jakubisko by mal točiť už len rozprávky alebo rodinné filmy. Stredoeurópske "veľkofilmy" ho len preradia do ešte nižšej ligy ... ()

M.a.t.t. 

všechny recenze uživatele

Bathory nie je najlepší film Juraja Jakubiska, napriek tomu si však nemyslím, že ide o také sklamanie, za aké ho označujú predovšetkým filmoví kritici a istá časť diváckého zastúpenia. Nie je to historický film a kto čakal od Jakubiska presnú rekonštrukciu udalostí, podľa toho, ako ich najčastejšie poznáme z knihy Andreja Štiavnického, by si mal uvedomiť, že tvorca, ktorý sám seba označuje skôr za maliara kladie dôraz na odlišné veci. A darí sa mu to, po vizuálnej stránke ide o výbornú záležitosť podporenú skvelými kamerovými kompozíciami a rôznymi výtvarnými vychytávkami a celkove kladný prvý dojem na plátne pomáha umocňovať aj kvalitná hudba a nádherné slovenské exteriéry a interiéry spolu s krásnymi dobovými kostýmami. Samotný dej zachytávajúci životný príbeh Ersebeth Bathory možno postráda silný dramatický oblúk ale od začiatku je viac menej jasné, že jednotlivé čriepky mozaiky pomaly zapadajúce do seba smerujú k vyvrcholeniu s Jurajom Thurzom, čo je z hľadiska vytvárania vnútorného napätia plne dostačujúce. Rozdelenie do troch kapitol, v ktorých sa striedajú rôzne žánre zase činí dej prehľadnejším a nemožno ho teda považovať za samoúčelné. Postáv je chvíľami skutočne priveľa ale práve preto treba pochváliť casting plný známych tvári, ktorý divákovi uľahčuje v orientovaní sa kto s kým a kde. Je ale pravdou, že dôsledkom toho je pár vzťahov len letmo naznačených a posun u niektorých príliš skratkovitý. Kritizovaní mnísi Polívka s Mádlom síce možno parafrázujú Meno Ruže, ale ako humorný element osviežjujúci chvíľami temný príbeh svoju úlohu plnia a Polívka figurujúci aj ako rozprávač má z hľadiska "prznenia histórie" väčší význam, ako by sa mohlo zdať, to však bežný divák v záplave diania nemusí postrehnúť. Čo sa týka očakávanej veľkoleposti, porovnávať tento koprodukčný "veľkofilm" so Západom, ba ani Východom nie je na mieste, nakoľko sa u nás podobné filmy netočia a v tomto prípade ide o prvý vážnejší pokus. Vojnové scény su v podstate nefunkčné, to však nie je chyba, nakoľko je dôraz kladený na komornú drámu ústrednej postavy a v jej roli doslova exceluje Anna Friel, ktorá väčšinu hercov s prehľadom strčí do vrecka. (ale i taký Roden je skvelý) A je to práve jej charizma a herecké schopnosti, ktoré tiahnu film nahor aj počas slabších miest. Nevadí mi dokonca ani diskutabilné očistenie údajne naväčšej vrahyne všetkých čias či vnášanie rozprávkových a snových prvkov tam, kam na prvý pohľad nepatria. Jakubisko je mi svojim prístupom priniesť niečo nové skrátka sympatický no nie každý to však dokáže stráviť a preto v negatívne ohlasy v podstate chápem, hoci sa s nimi nestotožnujem. Tak dobrý pocit z domáceho filmu uvedeného v kinách som asi ešte nemal. Hajrá! ()

Galerie (60)

Zajímavosti (69)

  • Ve scéně v čase 39:27, když Alžběta (Anna Friel) a Caravaggio (Hans Matheson) cestují na voze, si můžeme v pozadí všimnout čtyř sloupů elektrického vedení. (Pavel-IV)
  • Mŕtve grófkino dieťa, ktoré maľuje Caravaggio (Hans Matheson), vymodeloval a zmrazil do ľadovej kocky sám režisér Jakubisko. Inšpiroval sa pritom skutočným maliarovým obrazom "Mŕtvy Amor". (Raccoon.city)
  • Celkem se v ČR natáčelo na 42 lokacích, z čehož dvacet byly hrady a zámky.
    - Nádvoří hradu, šibenice, podzemí Čachtického hradu, vstup do hradu, hradby, Černá věž a exteriéry se natáčely na Točníku.
    - Renesanční zahrada, nádvoří zámečku Alžběty (Anna Friel) a jeho komnaty vznikly ve Dvoulebech
    - Hradní příkop, nádvoří s děly, hradby Čachtického hradu a silueta hradní věže jsou ze Sovince.
    - Katolický klášter kardinála Forgáče (Tim Preece), arkády a kaple vznikly na Zvíkově.
    - Renesanční komnaty Šárváru, Alžbětiny a Nádasdyho (Vincent Regan) komnaty a ložnice, kaple, komnaty krále Matyáše (Franco Nero), zahrada Šárváru, interiéry domu tureckého obchodníka, nádvoří vídeňského zámečku a nádvoří v Bytči jsou z Telče. V okolí Telče pak byly pořízeny zimní exteriéry.
    - Chodby a komnaty Čachtického hradu, vstup do podzemí, schodiště hradu a malé hradní nádvoří pocházejí z Pernštejna.
    - Komnaty Alžbětina zámečku, vězení hradu, Darvuliina (Deana Horváthová-Jakubisková) černá kuchyně a renesanční sál pro Monteverdiho operu mají původ v Jindřichově Hradci.
    - Zahrada palatinova sídla (transylvánského hradu) ve scéně šachové partie jsou z Lednice.
    - Komnaty vídeňského zámečku, interiéry Šárváru, nádvoří Šárváru, bytčianský soud, zahrada v Bytči a komnata s klavichordem byly natočeny ve Velkých Losinách.
    - Interiéry gotického palatinova sídla v Rumunsku a transylvánský hrad knížete Zikmunda jsou ze Křivoklátu.
    - Turecké vězení, nádvoří tureckého vězení, ložnice Pála (Derek Pavelčík), chodby hradu a vstupní hala pocházejí z Buchlova.
    - Tajný východ z hradu byl natočen na Žebráku.
    - Bitevní scény pocházejí z Mělníka.
    - Kostel sv. Barbory a interiér vídeňského chrámu se ve skutečnosti nacházejí v Kutné Hoře.
    - Vypalování vesnice bylo natočeno ve skanzenu v Řeporyjích.
    - Thurzova (Karel Roden) ložnice vznikla v pražském ateliéru Three Brothers.
    - Dále se v České republice ještě natáčelo v obci Růžená.

    Na Slovensku se natáčela úvodní scéna a „současnost". Stavba hospody včetně kuchyně, pokoje mnichů a exteriéry Čachtic (náměstí, kostel a jeho interiéry), pocházejí ze skanzenu Pribylina. Gotické komnaty, části podzemí hradu (tajné chodby, podzemí Alžbětina zámečku, krvavá lázeň, pitevní komnata či mučírna) se filmovaly v Bratislavě, v ateliérech Koliba. Konspirační schůzka na Dunaji byla natočena v Bratislavě u Dunaje. Dobývání uherských měst, benátská scéna a ulice Budína byla v Bratislavě – Miloslavově. Exteriéry Alžbětina panství pak zčásti ve Vysokých Tatrách. (Cucina_Rc)

Související novinky

Zemřel režisér Juraj Jakubisko

Zemřel režisér Juraj Jakubisko

25.02.2023

Československá kinematografie přišla o jedno ze svých velkých tvůrčích jmen, ve věku čtyřiaosmdesáti let totiž v pátek 24. února v Praze zemřel legendární slovenský režisér, scenárista, výtvarník a… (více)

Zemřel herec Andrej Hryc

Zemřel herec Andrej Hryc

31.01.2021

V noci ze soboty na neděli zemřel slovenský filmový, televizní a divadelní herec Andrej Hryc. Bylo mu 71 let. Hryc bojoval od loňského roku s akutní leukémií, informace o úmrtí nyní médiím předala… (více)

Bathory – velkofilm po Československu

Bathory – velkofilm po Československu

25.02.2007

Finanční propadák Post Coitum, který ani kritiky nešetřily, neotřásl s Jurajem Jakubiskem, tak jak by se mohlo zdát. Každý jistě ví, že splín se většinou zahání prací, ale to co si ukousnul samotný… (více)

Krev a mlíko za tvrdou měnu

Krev a mlíko za tvrdou měnu

27.04.2006

Už i Slováci (plus my, Briti, Rakušani a Maďaři a o spolupráci uvažovali ještě Němci, Turci a Italové) mohou říci, že mají vysokorozpočtový velkofilm a to ještě o spoustu milionů dražší (10 milionů… (více)

Reklama

Reklama