Scénář:
Gary WhittaKamera:
Don BurgessHrají:
Denzel Washington, Gary Oldman, Mila Kunis, Ray Stevenson, Jennifer Beals, Evan Jones, Frances de la Tour, Michael Gambon, Tom Waits, Lateef Crowder (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Eli putuje postapokalyptickým světem a neustále bojuje s nejrůznějšími gangy, některé z nich jsou i kanibalové. Celou dobu mu dělá společnost jedna kniha, ale on ji nikomu neukazuje. Eli jednoho dne dorazí do města, kde si chce nechat nabít jeden přístroj, ale to bude trvat hodiny. Jde tedy do baru, kde chce vodu, ale než mu ji krásná Solara donese, začnou se tam s ním prát místní. Eli všechny zabije, což udělá dojem na místního „starostu“. Carnegie mu nabízí práci, ale Eli ji odmítá s tím, že musí jít dál na západ. Carnegie ho přesvědčí, aby zůstal alespoň jednu noc. Eli dostane najíst a napít a Carnegie mu dokonce pošle Solaru, aby se s ním vyspala. Eli ale Solaru odmítne, jenže ona zase odmítne odejít, protože její matka žije s Carnegiem a on by jí ublížil, pokud by úkol nesplnila. Solara bude klidně spát na zemi, jak sama nabízí. Eli se s ní podělí o jídlo, ale před jídlem se společně pomodlí. Solara si všimne i toho, že má Eli u sebe knihu. Následujícího dne se Solara vrací k matce a před snídaní se s ní pomodlí. V tu chvíli Carnegiemu dojde, že Eli má u sebe Bibli, což je kniha, po které už velmi dlouho pátrá a za kterou mnoho lidí zaplatilo svým životem. Carnegie okamžitě běží k Elimu, ale ten je už pryč. Carnegieho muži zastihnou Eliho ještě ve městě, ale on je skoro všechny zabije a Carnegie je navíc postřelen. Eli míří z města a přidá se k němu Solara, ale on ji odstrčí. Solara ale pokračuje sama a málem ji zabijí kanibalové. Eli ji zachrání a přibere ji k sobě. Dvojice se na noc utáboří v bývalé chladicí věži jedné elektrárny a Solara konečně vidí Bibli. Chce ji vzít do ruky, ale Eli jí to nedovolí. Dalšího dne pokračují v cestě, ale Carnegie a jeho lidé jsou jim v patách... (TV Prima)
(více)Videa (7)
Recenze (1 125)
Tohle mi málem úplně uniklo ! Nějak jsem na to "zapomněl", přitom tak zásadní, známej film. Sice je to vykrádačka Mad Maxe 2, 3 trochu ... a ještě mne zklamal Gary Oldman, u kterýho jsem zvyklej na grandiozní herecký výstupy. Role záporáka pro něj byla jak ušitá, ale buď špatnej scénář postavy, nebo sám Gary na to prostě sraly ... Tak nějak filmem prošel, aby zaplnil roli hlavního záporáka bez většího "nasazení". Denzel však tradičně excelentní, jeho postava výborná. Vizual, atmosféra a hlavně fighty, jejichž choreografie mi připadla dost obkoukaná z tradiční japonské "katana éry" 60. a 70. let (což je to nejlepší co může existovat). Dlouhá stopáž vůbec nevadila, bavilo mě to max celou dobu. Fakt dobrý a díky uživateli Evilphoenyx za připomenutí - výtku :-D , protože díky němu bych to možná ani nikdy neviděl ... ;-) ()
Chápu, proč se Joel Silver snažil prodat tenhle film jako velkolepý akční post-apokalyptický nářez. Když mu Hughesové předložili finální sestřih, muselo mu být jasné, že nalil osmdesát mega do něčeho, co by se mu nevrátilo do konce života. The Book of Eli je docela netradiční road movie, která v symbiotické poloze audio/video má až meditativní účinek. Zvláštní, že i těch pár bouchajících momentů (které se pak všechny zběsile nastříhaly do traileru), k tomu všemu pasuje a neruší. Jediná výtka tak směřuje ke scénáristovi, jemuž občas smysluplnost děje uniká mezi prsty. Škoda, že dle výsledného hodnocení kolem mnozí čekali dalšího Terminátora s bonusem šokující pointy, kterou přitom odhadnete z nástřelu děje (a plakátu), tudíž nemá smysl se tím chvástat. ()
Béčková parafráze na "Cestu" Cormaca McCarthyho (tedy knihu, ne její filmovou adaptaci). Vše, co McCarthy vyjadřoval mezi řádky, je zde konstatováno s doslovnou jalovostí (od žánrové paralely s westernovými příběhy přes vytržení z letargie konzumní společnosti po motiv víry). Zatímco "Cesta" je ve svém přesahu obecná a nadčasová, zde se veškeré významy zplošťují na jednu konkrétní a především tradicionalistickou rovinu. Ačkoli se jedná o původní scénář, byl film příznačně propagován na Comic-Conu v San Diegu. Svým pojetím odpovídá americkým mainstreamovým komiksům, které také své publikum lákají na vycizelované obrázky a snaží se působit oduševněle skrze prvoplánové spoje s uznávanými díly západní kultury. Postapokalyptický svět je v "Knize života" jen kauzálně nepropojené leporelo, kde s každou stránkou scénáře vyskočí nějaký výjev a s další se zase ztrácí (stejně jako v "Terminator: Salvation"). Ale co na tom; ženy jsou tu krásné a nablýskaný styl pomáhá zakrýt fakt, že akční scény jsou koncipované s mizernou choreografií a za málo peněz. Škoda, že film není upřímný a sanží se působit jako něco víc; mohl to být dobrý přímočarý brak. Více v recenzi na Aktuálně.cz. ()
Původně mě ta křesťanská propaganda hrozně srala. Denzel s ní chodil od ruiny k ruině a každýmu cpal knihu, která dokáže odpovědět na všecky otázky. Jenže celá tahle reklama na církev, Ježíše a jeho spasení se odehrávala v tak luxusním prostředí, že špatně hodnotit prostě nemůžu. Akce byla totiž špičková. Denzel ze sebe vysoukal to nejlepší, co dokázal a mělo to energii, jako dlouho žádný takový film. Nedávno jsem například viděl Cestu, a ta, i když se odehrávala v podobném světě, nudila jako blázen. Nevím proč, nedokážu to pochopit. Sám rád čtu knihy z takového světa a vidět filmy také není na škodu. Pár takových už je. Ten pocit, že jste na světě sám nebo že je pár lidí a zbytek jsou mutanti, nebo sráči je zajímavý. Dá se z toho hodně vytěžit. Už jenom proto bych tu křesťanskou myšlenku v tomhle filmu nezahazoval. Ono to vlastně mělo důvod. Kniha přežití je tak hodně zajímavý film, který dokázal to, že se o něm mluví. A to je dobře. Když se o filmu mluví je lepší, než aby zapadl do šedivého průměru. Což zdejší uživatelé s přehledem dokázali. Většinou v tom ale hledali něco více, protože ten film k tomu nabízí. Ona myšlenka celého příběhu totiž nutí zdejší všeznalce nad filmem přemýšlet a stejně nakonec vysledují, že to je velká zhovadilost. To já nad filmem nepřemýšlel, prostě jsem si užíval vizuální orgasmus, a taky to nakonec tak vypadá. ()
Žádná hollywoodská ikona nepasuje ke své postavě. Ani hlavní hrdina Denzel Washington, který má v BOOK of ELI velký prostor, ani záporák Gary Oldman, kde bych dal přednost Dennisu Hopperovi! Režie slabší, scénáristicky klišé, soundtrack nulový, postapokalypticky plytké. Tenhle film nikdy neprorazí u nás ve velkým stylu jako Mad Max 2. ()
Galerie (90)
Zajímavosti (20)
- V pokoji, kam Eliho (Denzel Washington) zavede Carnegie (Gary Oldman), visí velký plakát postapokalyptického snímku Chlapec a jeho pes (1975). (J.Connor)
- Rozpočet filmu byl 80 milionů dolarů. (Chatterer)
- Skoro všetky scény boli digitálne upravované, aby sa odstránili zvyšky trávy, buriny a podobných vecí, z dôvodu autentickosti postapokalyptického prostredia. (drake31)
Reklama